Gå til innhold

Spådom: Putin vil bli husket som "Europas redningsmann"


Anbefalte innlegg

Det er snedig hvordan min bekjente i Syria ikke nevner Assad når vi diskuterer hva som er problemene der. Det kan ha noe med at omtrent alle syrere støtter Assad nå, og at de forstår at han er det eneste alternativet...

 

Det er nok også grunnen til at han fikk 90% av stemmene i presidentvalget i 2014...

Er det like snedig hvordan min bekjente nevner nettopp Assad? Det kan ha noe med at flere av hans familiemedlemmer har blitt drept av Assads menn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan aldri huske å ha vært enig med deg før, men akkurat dette innlegget synes jeg var midt i blinken ;) 

 

Putin er ikke the good guy, men i dagens situasjon er han the best guy. Sort of.

Det er åpenbart flere som tenker som deg, men jeg forstår det ikke. Hva er det du mener Putin gjør i Syria som er bra? Hvordan skiller det seg fra hva andre land gjør, og hva mener du han er ute etter å oppnå?

Lenke til kommentar

 

Jeg kan aldri huske å ha vært enig med deg før, men akkurat dette innlegget synes jeg var midt i blinken ;) 

 

Putin er ikke the good guy, men i dagens situasjon er han the best guy. Sort of.

Det er åpenbart flere som tenker som deg, men jeg forstår det ikke. Hva er det du mener Putin gjør i Syria som er bra? Hvordan skiller det seg fra hva andre land gjør, og hva mener du han er ute etter å oppnå?

 

 

Assad ser ut til å gjøre seg avhengig av Putin.  Da har han (Putin) er kort på handa som han ikke har spilt ut enda.

Blir interessant å se hva han gjør - men han vil vel få med seg lettelser i boykotten i sin løsnings-pakke :-)

Og så vil han vel få omringet IS der han har mange nære fiender :-)

 

Obama fikk fredsprisen på forskudd - så hvorfor ikke Putin ? :-)

 

For å forstå Putin så må en forsøke å tenke kynisk og ikke så veldig låst i moralske prinsipper :-) Han prøver ihvertfall noe annet enn det USA og Vesten har prøvd - og det er jo ikke så imponerende så langt i Midt-Østen. Fungerer ikke en rød pille - så prøver man en blå.  Slik tenker legene....

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er snedig hvordan min bekjente i Syria ikke nevner Assad når vi diskuterer hva som er problemene der. Det kan ha noe med at omtrent alle syrere støtter Assad nå, og at de forstår at han er det eneste alternativet...

 

Det er nok også grunnen til at han fikk 90% av stemmene i presidentvalget i 2014...

Er det like snedig hvordan min bekjente nevner nettopp Assad? Det kan ha noe med at flere av hans familiemedlemmer har blitt drept av Assads menn.

 

 

Når du snakker om "Assads menn", snakker du da om SAA? Assad har siden 2012 gitt amnesti til alle "opprørere", selv terrorister fra IS, om de legger ned våpnene, så det hadde vært fint om du kunne dele litt detaljer her. Hvor har de blitt drept, hvorfor etc.?

 

At folk dør i en krig er ikke sjelden, men det hadde vært greit å vite litt mer om situasjonen. Jeg vet at f.eks. ISIS ikke er særlig begeistret for Assad, og ikke al-Nusra/Jaish al-Fatah heller, så om det er noen som har vært med på en væpnet revolusjon, og ikke vil gi seg, så er det jo på en måte forståelig, men jeg vet ikke. Når skjedde dette?

 

Edit:

 

Kan jo i samme slengen spørre om hvor han holder til nå, og hva slags løsning han ser for seg? Hvem kan lede landet, om det ikke blir Assad? Det er jo ikke alle som er tilhengere av demokrati, men stemte han ved valget i 2014?

 

Viktigst av alt er vel egentlig; hvordan ønsker han at landet skal ledes, og av hvem?

Endret av pifler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er snedig hvordan min bekjente i Syria ikke nevner Assad når vi diskuterer hva som er problemene der. Det kan ha noe med at omtrent alle syrere støtter Assad nå, og at de forstår at han er det eneste alternativet...

 

Det er nok også grunnen til at han fikk 90% av stemmene i presidentvalget i 2014...

Er det like snedig hvordan min bekjente nevner nettopp Assad? Det kan ha noe med at flere av hans familiemedlemmer har blitt drept av Assads menn.

 

 

Når du snakker om "Assads menn", snakker du da om SAA? Assad har siden 2012 gitt amnesti til alle "opprørere", selv terrorister fra IS, om de legger ned våpnene, så det hadde vært fint om du kunne dele litt detaljer her. Hvor har de blitt drept, hvorfor etc.?

 

At folk dør i en krig er ikke sjelden, men det hadde vært greit å vite litt mer om situasjonen. Jeg vet at f.eks. ISIS ikke er særlig begeistret for Assad, og ikke al-Nusra/Jaish al-Fatah heller, så om det er noen som har vært med på en væpnet revolusjon, og ikke vil gi seg, så er det jo på en måte forståelig, men jeg vet ikke. Når skjedde dette?

 

Edit:

 

Kan jo i samme slengen spørre om hvor han holder til nå, og hva slags løsning han ser for seg? Hvem kan lede landet, om det ikke blir Assad? Det er jo ikke alle som er tilhengere av demokrati, men stemte han ved valget i 2014?

 

Viktigst av alt er vel egentlig; hvordan ønsker han at landet skal ledes, og av hvem?

 

 

Og ingen tegn til noen slags eksilregjering ?  Det er jo mange utafor Syria nå og som kunne ta ansvar og starte opp med dette. Eller sitter det langt inne å tenke samlende og å få ut fingeren ? :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Når du snakker om "Assads menn", snakker du da om SAA? Assad har siden 2012 gitt amnesti til alle "opprørere", selv terrorister fra IS, om de legger ned våpnene, så det hadde vært fint om du kunne dele litt detaljer her. Hvor har de blitt drept, hvorfor etc.?

 

At folk dør i en krig er ikke sjelden, men det hadde vært greit å vite litt mer om situasjonen. Jeg vet at f.eks. ISIS ikke er særlig begeistret for Assad, og ikke al-Nusra/Jaish al-Fatah heller, så om det er noen som har vært med på en væpnet revolusjon, og ikke vil gi seg, så er det jo på en måte forståelig, men jeg vet ikke. Når skjedde dette?

 

Edit:

 

Kan jo i samme slengen spørre om hvor han holder til nå, og hva slags løsning han ser for seg? Hvem kan lede landet, om det ikke blir Assad? Det er jo ikke alle som er tilhengere av demokrati, men stemte han ved valget i 2014?

 

Viktigst av alt er vel egentlig; hvordan ønsker han at landet skal ledes, og av hvem?

Spør du oppriktig? Her er en langt fra fullstendig liste over bombetokt der "barrel bombs" ble brukt, en metode som stort sett rammer sivile. At fengsling og tortur er utbredt, og at de fleste som flykter er på flukt fra staten, er velkjent og ikke noe jeg trenger å dokumentere her.

 

Jeg kommer ikke til å gi nærmere detaljer om andre her. Jeg nevnte han utelukkende for å påpeke at du ikke er den eneste med bekjente i Syria, og at hva én person måtte mene ikke sier mye.

Lenke til kommentar

Og ingen tegn til noen slags eksilregjering ?  Det er jo mange utafor Syria nå og som kunne ta ansvar og starte opp med dette. Eller sitter det langt inne å tenke samlende og å få ut fingeren ? :-)

 

Hm? Eksilregjering hva da?

 

 

 

Når du snakker om "Assads menn", snakker du da om SAA? Assad har siden 2012 gitt amnesti til alle "opprørere", selv terrorister fra IS, om de legger ned våpnene, så det hadde vært fint om du kunne dele litt detaljer her. Hvor har de blitt drept, hvorfor etc.?

 

At folk dør i en krig er ikke sjelden, men det hadde vært greit å vite litt mer om situasjonen. Jeg vet at f.eks. ISIS ikke er særlig begeistret for Assad, og ikke al-Nusra/Jaish al-Fatah heller, så om det er noen som har vært med på en væpnet revolusjon, og ikke vil gi seg, så er det jo på en måte forståelig, men jeg vet ikke. Når skjedde dette?

 

Edit:

 

Kan jo i samme slengen spørre om hvor han holder til nå, og hva slags løsning han ser for seg? Hvem kan lede landet, om det ikke blir Assad? Det er jo ikke alle som er tilhengere av demokrati, men stemte han ved valget i 2014?

 

Viktigst av alt er vel egentlig; hvordan ønsker han at landet skal ledes, og av hvem?

Spør du oppriktig? Her er en langt fra fullstendig liste over bombetokt der "barrel bombs" ble brukt, en metode som stort sett rammer sivile. At fengsling og tortur er utbredt, og at de fleste som flykter er på flukt fra staten, er velkjent og ikke noe jeg trenger å dokumentere her.

 

Jeg kommer ikke til å gi nærmere detaljer om andre her. Jeg nevnte han utelukkende for å påpeke at du ikke er den eneste med bekjente i Syria, og at hva én person måtte mene ikke sier mye.

 

 

Ja, jeg spør oppriktig, og en liste fra wikipedia over der det har blitt brukt "barrel bombs" (i motsetning til vanlige, snille bomber) var ikke svaret jeg var ute etter, det kan hvem som helst google seg frem til...

 

Hvis du ikke vil gi noen nærmere detaljer, må jeg nesten bare anta at de du snakker om enten har vært en del av krigen, eller oppholdt seg i disse områdene? Man må ha forståelse for at liv dessverre går tapt i en borgerkrig, og spesielt om man av en eller annen grunn tilhører noen av dem som tar opp våpen. Det er klart at sjansen er større for at det har en "naturlig" forklaring, dersom han har prøvd å få i stand et kalifat i ar-Raqqa f.eks.

 

Og ja, det hadde vært interessant å få høre hva slags løsning man ser for seg, for det er noe man aldri hører fra anti-Assad-folk... og ikke her heller tydeligvis.

Lenke til kommentar

Det er snakk om helt vanlige folk som lever, eller levde, i en av storbyene.

 

Du spurte ikke 'man', du spurte hva en fremmed person i Syria ser for seg. Jeg er ikke komfortabel med å snakke for andre. Hva jeg ser for meg, det er ikke så lett å svare på. Det er en veldig komplisert konflikt. Jeg er ikke veldig optimistisk angående opprørerne, fordi ekstreme grupper tar en stadig og stadig sterkere lederrolle. Ett alternativ er at landet splittes opp, men jeg tror ikke det er veldig populært blant befolkningen. Et annet er at det forhandles frem en fredsavtale, som sannsynligvis må inneholde at Assad går.

Lenke til kommentar

Det er snakk om helt vanlige folk som lever, eller levde, i en av storbyene.

 

Du spurte ikke 'man', du spurte hva en fremmed person i Syria ser for seg. Jeg er ikke komfortabel med å snakke for andre. Hva jeg ser for meg, det er ikke så lett å svare på. Det er en veldig komplisert konflikt. Jeg er ikke veldig optimistisk angående opprørerne, fordi ekstreme grupper tar en stadig og stadig sterkere lederrolle. Ett alternativ er at landet splittes opp, men jeg tror ikke det er veldig populært blant befolkningen. Et annet er at det forhandles frem en fredsavtale, som sannsynligvis må inneholde at Assad går.

 

Du trenger jo ikke å snakke for andre; du kan spørre ham hva han ser for seg. Som sagt; de jeg har snakket med sier at Assad har veldig stor støtte nå. Hvem andre kan lede landet? Hva om majoriteten vil ha Assad? Er ikke demokrati viktig i så fall? Hvorfor må Assad gå; fordi folk har blitt drept under en borgerkrig der islamister har prøvd å ta makten? Er ikke dette noe syrere burde få lov til å bestemme, demokratisk, uten at vi skal blande oss og bestemme hvem de skal få lov til å stemme på, eller ikke stemme på? Assad tilhører jo, som du vet, en bitteliten majoritet om man skal følge sekteriske skillelinjer, så det er ingen grunn til å frykte at han skal få demokratisk flertall dersom han bare har deres interesser i tankene?

 

Skal vi legge føringer på hvem USA skal få velge som president neste gang også kanskje? Jeg synes ikke Obama burde fått være president etter Libya, der tusenvis av uskyldige mistet livet på grunn av ham og andre kjeltringer, men der var det fredspris på forskudd som vanket. At du har funnet en som er mot Assad, er ikke overraskende. Det er ikke vanskelig å finne noen som er mot Obama i USA heller, men hvor mange ganger skal vesten blande seg inn i andre suverene staters anliggende, og velge hvem som skal få være president? Hvis 90% av syrerne egentlig vil ha Assad, så synes du likevel han må gå, fordi folk har blitt drept i en borgerkrig?

 

Hvis man virkelig mener at demokratiet må vike, og at vi skal legge føringer på hvem de skal få velge mellom, så hadde det jo vært en grei idé å legge frem noen realistiske kandidater som vil kunne makte å dra landet gjennom den tiden som kommer? Det blir ingen lett tid, og det blir ikke bedre om folk flest føler at USA/NATO har valgt president for dem...

 

Så, hvem kan lede landet, om vi først skal skrote demokratiet der? (Det er jo det vi i realiteten gjør om vi sier at de ikke får lov til å velge en viss president)

 

Edit:

 

Og jeg ser at du ikke engang vil si hvilken by han lever, eller levde i.. og det er jo ikke akkurat slik at om du sier Aleppo, så kan jeg si det videre, og vips så skjønner noen hvem det er. Derimot vil det forklare en god del, f.eks. hvorfor de kan ha blitt offer for bomber, for som du sikkert vet, så er Aleppo en av byene som har vært kontrollert av terrorister omtrent siden starten. Han jeg snakker mest med er vokst opp i Homs, men flyttet til Damaskus etter at krigen startet, og har nylig flyttet til Tartus. Han var med på de de første demonstrasjonene som ble holdt i Homs, for øvrig, og fortalte meg at de stilte krav om at Assad fjernet statuen av faren hans der, noe han gjorde, men  da de satte opp et esel der, så skjønte han at dette kanskje ikke var noe han ville være en del av...

Endret av pifler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele innlegget ditt er bygget på at Assad har bred støtte, noe du mener fordi du har snakket med noen. Ikke bare postulerer du at han har bred støtte, du fremstiller det som om å kaste en diktatorfamilie som har styrt med makt i 50 år er et angrep på demokratiet. I tillegg karakteriserer du borgerkrigen som om det er en gjeng islamister som prøver å ta makten. Uansett hvem man måtte støtte i denne konflikten er det åpenbart at det ikke stemmer, så jeg melder meg ut.

 

Edit: Til din edit. Han er bosatt i Damaskus. Grunnen til at jeg ikke er interessert i å snakke om han er at det ikke er særlig relevant, jeg setter strek her.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Hele innlegget ditt er bygget på at Assad har bred støtte, noe du mener fordi du har snakket med noen. Ikke bare postulerer du at han har bred støtte, du fremstiller det som om å kaste en diktatorfamilie som har styrt med makt i 50 år er et angrep på demokratiet. I tillegg karakteriserer du borgerkrigen som om det er en gjeng islamister som prøver å ta makten. Uansett hvem man måtte støtte i denne konflikten er det åpenbart at det ikke stemmer, så jeg melder meg ut.

 

Edit: Til din edit. Han er bosatt i Damaskus. Grunnen til at jeg ikke er interessert i å snakke om han er at det ikke er særlig relevant, jeg setter strek her.

 

Ja, hele innlegget mitt er bygget på at Assad har bred støtte, men det er det jo veldig mye som tyder på. Tror du virkelig at han hadde klart å holde ut militært, om han ikke hadde støtte? Det er en fullstendig logisk konklusjon å trekke, når han og de som støtter ham har kontroll over alle delene av Syria som ikke er tatt av islamister. Hvis han hadde slaktet sin egen sivilbefolkning med vilje etc., så er det veldig rart at han har så mange som er villige til å kjempe for ham.

 

Borgerkrigen ER en gjeng islamister som prøver å ta makten, og hvis du mener noe annet, så er det fritt frem å nevne noen av de "moderate opprørerne" som selv USA innrømmer har vært en total fiasko. De sier at Russland bomber moderate opprørere, men når de blir bedt om å oppgi hvor de holder til, så klarer de ikke å svare.

 

Du kan sette strek om du vil, men så lenge du ikke kan nevne en eneste kandidat som kan styre landet, så er det ikke særlig løsningsorientert. Javel, de har vært en diktatorfamilie som har styrt i 50 år, og selv han jeg kjenner ønsket endringer, men hvorfor skal det at han tidligere ikke har vært demokratisk, utelukke ham fra et demokratisk valg? Hvis flertallet vil ha Assad fremfor noen andre, bør de ikke da få lov til det? På listen du ga meg over plasser som har fått "tønnebomber" er samtlige, så vidt jeg kan se, plasser som har vært kontrollert av væpnede "opprørere" i en borgerkrig. Ja, det er en borgerkrig. Folk dør i krig. I dag ble en 3 år gammel jente drept da "opprørere" brukte hell-cannons mot sivile områder i Latakia, f.eks. Det er grusomt, men hvem mener du er alternativet? Hvem mener han er alternativet?

Lenke til kommentar

 

Og ingen tegn til noen slags eksilregjering ?  Det er jo mange utafor Syria nå og som kunne ta ansvar og starte opp med dette. Eller sitter det langt inne å tenke samlende og å få ut fingeren ? :-)

 

Hm? Eksilregjering hva da?

 

 

 

 

Med så mange syrere drevet på flukt ut av landet sitt, så kunne de danne en eksil-regjering med det formmål å ta tilbake landet sitt? Er ikke det naturlig?  Dersom en stor del av Norges befolkning ble fordrevet av terrorister, så var det vel naturlig at man organiserte seg i utlandet for å ta tilbake landet?  Er dette så vanskelig å ta inn over seg?  Syrerne er vel ikke noen "kveg" som bare lar seg fordrive?

 

Bidrar Vesten til å påvirke dem til å gi opp landet sitt ?  Overbevise dem om at de bare er "kveg" som bare kan la seg fordrive?  Jeg ser på dem som likeverdige/brødre - og da bør de få ut fingeren og vise stats-mannskunst på høyt nivå.

 

En må slutte å se på syria-flyktningene ovenfra og ned... som sosial-klienter eller noen som må "integreres" så godt som mulig.  På tide å se på dem som politiske (mennesker) med et stort prosjekt forran seg.  Media er nå med på å fremstille dem som udugelige - noen som ikke kan finne en bøtte og klut for å vaske på do :-)  Flott å plassere dem slik?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Putin er en klassisk skurk som offentlig soler seg i lyset sammen med andre skurker. Han har vel arvet mye av den sovjetiske paranoiaen fra den kalde krigen.

 

Hvor mange homofile vil se opp til en mann som styrker diskrimineringen mot dem? Hvor mange foreldre til homofile, søsken til homofile, venner og barn av homofile vil se opp til en slik mann?

 

Vil vi ha frihet eller forbud mot ytringsfrihet?

Lenke til kommentar

Det er snedig hvordan min bekjente i Syria ikke nevner Assad når vi diskuterer hva som er problemene der. Det kan ha noe med at omtrent alle syrere støtter Assad nå, og at de forstår at han er det eneste alternativet...

 

Det er nok også grunnen til at han fikk 90% av stemmene i presidentvalget i 2014...

Forbud mot fri presse er eneste alternativ?

Forbud mot ytringsfrihet og politiske partier eneste alternativ?

 

"Forsvinning" av regimekritikere eneste alternativ?

Politiet i Syria kan når som helst kidnappe, torturere og henrette de som måtte være for frihet og demokrati.

 

Assad er siste alternativ i en hver sammenheng, han er blant verdens aller værste ledere et land kan ha.

 

Du vil ikke møte bekjtene i Syria som never Assad som problem, disse er enten henrettet eller sitter fengslet. Såklart uten lov og dom.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Muligens er motivet til Russland først og fremst å sikre at de beholder marine-basen i Tartus, mer enn at de er særlig fans av Assad?

 

Er vel grunn til å "mistenke" at i et scenario der opposisjon støttet av USA og EU evt. overtok styringen, så ville Putin være nødt til å pakke sammen sakene?

Lenke til kommentar

Muligens er motivet til Russland først og fremst å sikre at de beholder marine-basen i Tartus, mer enn at de er særlig fans av Assad?

 

Er vel grunn til å "mistenke" at i et scenario der opposisjon støttet av USA og EU evt. overtok styringen, så ville Putin være nødt til å pakke sammen sakene?

 

Du er nok inne på noe. For øvrig, om man har lest Putins forslag til fredsplan, så innebærer den en hel haug med punkter som vil tilfredsstille alle kravene til USAs "demokrati", unntatt det eneste som betyr noe; at Assad må gå, slik at landet blir Libya 2.0

 

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/6744827/Paris-massacre-terrorist-rescued-on-sinking-migrant-boat.html?CMP=spklr-_-S9SunSocial-_-TWITTER-_-SunNewsdesk-_-20151115-_-News-_-278518493-_-Imageandlink

 

 

ONE of the men suspected of carrying out the Paris terror massacre was rescued from a sinking migrant boat.

Ahmed Almuhamed – whose passport was reportedly found at the scene of the Stade de France attack – was picked up from a stricken vessel off Greece.

He was taken to the island of Leros and is thought to have caught a ferry to the mainland before travelling across Europe to France.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...