Gå til innhold

Her er de ny Lumia-flaggskipene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en Lumia 930 (siste som ble produsert som Nokia), og jeg må bare ta av meg hatten for WindowsPhone. Etter at den kom i 8.1 versjon fremstår den som lynrask, og brukervennligheten er a la gode gamle Nokia, der det finnes logikk i menyene. Desverre er det sånn at Apputvalget er ganske begredelig, og de fleste store aktører som Nordea og Canal Digital, diskriminerer Windows Phone brukere. Heldigvis er Explorer som nettleser fullverdig til å bruke banktjenester, som fra en vanlig PC, så det er mer irritasjon enn det er problemer, mangelen på Apper. Vel og merke så ryktes det at WindowsPhone 10, skal være kompatibel med Android apper, og dersom dette medfører riktighet, så vil dette kunne gi Microsoft en del nye brukere fra Android. MEN, med prisene som er oppgitt på 950 0g 950XL, vil nok dette medføre at Microsoft går skikkelig på trynet, i aller beste fall bli stående på stedet hvil, i forhold til å få flere brukere/tilhengere. Det vil bli store klimaendringer nede hos GamleErik, før JEG blar opp over fem tusen for 950 XL

Lenke til kommentar

Diskriminerer Windows Phone brukere? Verden fungerer nå faktisk sånn at når du velger produkter og løsninger som minoriteten benytter seg av så må du stortsett ta til takke med begrenset støtte fra tredjepart. Du kan ikke forvente at Canal Digital og Nordea prioriterer og legger penger i utvikling mot en plattform som er såpass lite utbredt og benyttet i Norge som det Windows Phone tross alt er.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett demonstrasjoner av Continuum og hvordan det fungerer i praksis. Det virker jo som en enda mer begrenset utgave av Windows RT? Kan visstnok ikke kjøre flere apper side-om-side, du har ikke fri skalering av vindustørrelser, ingen støtte for X86-applikasjoner osv.. Har jeg misforstått noe her?

 

At det ikke ble vist betyr ikke at det ikke er mulig å kjøre side ved side, men dette har ikke jeg sett noe mer informasjon om. På en annen side, dette er ved lansering av denne funksjonaliteten, så det vil nok komme en hel del utvikling.

 

Til sammenligning finnes ikke noe av dette på verken android eller iOS, og legger man sammen flere devicetyper som kjører W10 vil det heller ikke skje med det første. Selv om det skulle ha noen små mangler i starten, så er det unikt i og for seg. Nå vil kanskje de andre OS'ene etter hvert la appene skalere forskjellig fra mobil til skjerm, men de vil fremdeles være låst til den ene devicen en god stund fremdeles.

 

Når det gjelder x86 apper er det ikke bare å la disse kjøre på en annen arkitektur. Hvordan mente du MS skulle løse det på disse to lumia mobilene? Det er imidlertid rykter om en x86 basert mobil til neste år. Men det vil tiden vise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg savner forsatt å se samme system på telefon, nettbrett og PC slik de tidligere har lovet. 

Alt som lages for MS store kan kjøre på alle windows/xbone Devicer. Utvikler skriver kode en eneste gang, og kan legge på ønsket input metode etter hva som er naturlig oppå der før apps publiseres på ønsket plattform. Det er felles brukerkonto på ale, og tema, design, sov historikk etc. Følger med etter hvert som du skifer mellom devicer. MS tjenestene fungerer sømløst på alle devicer. Kobler du mobil til pc-skjerm vil e-post appen skalere opp og se ut som den du bruker på PC. Du får også tastatur og mus.

 

Det du stort sett mangler er støtte for x86 apper på mobil. Ryktet skal ha det til at MS slipper en x86 mobil neste år.

 

Hva mener du mangler?

 

Nettopp støtte for x86 apper. Det blir derfor bare tøv å si det er samme system, Windows Phone er jo en slags windows RT, nettopp det jeg trodde vi skulle bli kvitt med Windows 10. 

Lenke til kommentar

Virker noe i overkant høyt priset? Microsoft er nok dessverre ikke i en situasjon hvor de kan prise seg likt, om ikke noe høyere enn tilsvarende Androidtelefoner tatt i betraktning hvor lite Windows Phone / Windows Mobile har tatt av så langt. Det at toppmodellen leveres i ren plastikk/polykarbonat er vel heller ikke noe som hjelper på for Microsoft sin del her, hvertfall ikke til disse prisene.

 

Ikke misforstå, de fremstår som veldig interessante telefoner begge to. Men det fremstår noe merkelig og naivt å tro at disse skal klare å slå an til disse prisene når vi ser tilbake på salgshistorikken til tidligere Windows Phone modeller. Kan det være at de sier seg fornøyde med et lavere antall salg, men høyere inntjening per salg i et håp om at de relativt få men trofaste brukerne vil kjøpe disse og ambisjonene om at disse modellene skal klare å øke volumsalget uansett ikke er tilstede?

 

Viser det seg at denne telefonen har det beste smartmobil OSet og det beste mobilkameraet så er det verdt prisen.

 

Eg er einig i at plast ikkje høyrer heime i toppmodellar, men vi får krysse fingrane på at det ikkje er noko lakkert plast som på mange av dei dyre Samsung mobilane, verre enn det kan det ikkje bli.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke fulgt så nøye med, men Continuum er vel avhengig av den likke docken itillegg for at det skal fungere? Fikk ikke denne en prislapp på vanvittige 450-dollar i seg selv om jeg har forstått NeoWin.net riktig? Det er jo absurde greier som neppe vil fenge folk flest.

 

Nei, du kan ikke ha fulgt så nøye med, for Microsoft nevnte ikke pris, og det kan jeg ikke se at Neowin gjør heller: http://www.neowin.net/news/microsoft-announces-continuum-for-phones-brings-desktop-functionality-to-mobile Kanskje du har (dag)drømt?

Lenke til kommentar

Diskriminerer Windows Phone brukere? Verden fungerer nå faktisk sånn at når du velger produkter og løsninger som minoriteten benytter seg av så må du stortsett ta til takke med begrenset støtte fra tredjepart. Du kan ikke forvente at Canal Digital og Nordea prioriterer og legger penger i utvikling mot en plattform som er såpass lite utbredt og benyttet i Norge som det Windows Phone tross alt er.

 

Selvfølgelig kan du det. Det var en skog av utviklere som kastet seg over både iOS og android når de fremdeles var ganske små. Det handler om tro på potensiell vekst, og det å være tidlig ute på en plattform med en enkelt appstore og millioner av apper, i en verden der ikke bare devicer velges etter tilgjengelige tjenester, men også tilgjengelige tjenester velges etter devicer. Derfor ser vi også at stadig flere banker og andre norske institusjoner nå lager apper for WP/W10m. Det vil ikke være der hovedproblemet ligger. De mest populære sosiale media (kanskje ikke snapchat da eieren virker å hate MS) og spill vil også komme. Men det er i tilbehøret og apper tilknyttet eksternt tilbehør ting vil gå tregest. Apper til varmesensoren i ovnen din etc. Men med de nye konverteringsverktøyene til MS vil nok også dette løsne.

 

Ser vi på de fem store markedene i EU er fordelingen slik:

GB: A 54,4% - IOS 32,7% - W 12%

GER: A 73,7% - IOS 15.2% - W 10.1%

FRA: A 69,6% - IOS 17% - W 12,6%

IT: A 72,5% - IOS 11,7% - W 14,5%

SP: 89,4% - IOS 6,6% - W 4%

 

Ser vi på disse tallene, så er det ikke så veldig mye mindre grunn til å lage apper for Windows enn til iOS i disse landene. Og, ser man bort i fra USA og Kina er tre av disse landene på topp når det gjelder appnedlastinger.

 

Det desidert største ankeret er USA. Og det virker å være et tungt anker. På en annen side er Surface og W10 populære også der, og med W10 på mobilen og denne nye funksjonaliteten vil forhåpentligvis ting løsne der også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg leser mye klaging på at de nye lumiaene er overpriset. Husk at dette er veiledende lanseringspriser. Jeg kan ikke i farten huske hva lanseringspris var på galaxy s6, og s6 edge, men det var vesentlig mye mer enn 5000. Det samme gjelder Apple. 6s i sin enkleste utgave koster nå i følge prisguide.no, 7390 kr. Den billigste galaxy s6, 5256. Galaxy s6 edge, 5992. Så jeg tenker nok at straks lanseringshysteriet har lagt seg, så ser vi priser godt under dette. Spesielt på 950. Jeg for min del skal ha 950xl, straks den er å finne i butikken lokalt. Jeg husker et par innkjøringsproblemer med Windows Phone 8, og da var det greit å gå i butikken for å levere den inn. Lefdal og elkjøp er flinke og effektive med garanti og reparasjoner. Det viste seg begge gangene å være software. Jeg forventer ikke at noe slikt skjer denne gangen, da Windows 10 mobile har blitt testet ut i langt større grad enn Windows Phone 8.0 var. Dette takket være insider-programmet. Det som ikke er allment testet, er blant annet continuum, men det går sikkert bra. :)

Lenke til kommentar

Virker noe i overkant høyt priset? Microsoft er nok dessverre ikke i en situasjon hvor de kan prise seg likt, om ikke noe høyere enn tilsvarende Androidtelefoner tatt i betraktning hvor lite Windows Phone / Windows Mobile har tatt av så langt. Det at toppmodellen leveres i ren plastikk/polykarbonat er vel heller ikke noe som hjelper på for Microsoft sin del her, hvertfall ikke til disse prisene.

 

Ikke misforstå, de fremstår som veldig interessante telefoner begge to. Men det fremstår noe merkelig og naivt å tro at disse skal klare å slå an til disse prisene når vi ser tilbake på salgshistorikken til tidligere Windows Phone modeller. Kan det være at de sier seg fornøyde med et lavere antall salg, men høyere inntjening per salg i et håp om at de relativt få men trofaste brukerne vil kjøpe disse og ambisjonene om at disse modellene skal klare å øke volumsalget uansett ikke er tilstede?

Høyt priset?

Synes de virker ganske fornuftig priset i forhold til iphone og Samsung. Ingen av toppmodellene der som tar minnekort. Foretrekker polykarbonat/plast fremfor glatt og kald aluminium. Foretrekker også Windows på mobil fremfor iOS og Android. Så forskjellige preferanser på hva man foretrekker er da greit?

Med relativt få brukere, sikter du til de ca 100 millioner med Windows Phone? Synes da det begynner å bli ganske mange,

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hjelper ikke om Windows 10 Mobile blir det beste operativsystemet, folk har allerede løsninger de er godt fornøyde med og du vil neppe få disse til å teste ut Windows 10 Mobile med toppmodeller til samme pris som konkurrentene.

 

Lumia 640 er den riktige telefonen for dei som vil ha ein billig og bra Windowsphone. Toppmodellen passar for oss som har prøvd både IOS, Android og Windowsphone, men som er mest fornøgd med Windows Phone. Tippar mange av dei som kjøpte billig Windowsphone for å teste kjem til å oppgradere til Lumia 950.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er ikke ny teknologi:

"Microsoft skryter dessuten av helt ny skjermteknologi, som automatisk viser deg varsler, klokka annen informasjon med én gang du tar telefonen opp av lomma"

 

Nokia lanserte dette for mange år under navnet "Glance". Først tilgjengelig på Nokia N8 og videreført til Windows Phone (bortsett fra L930 - blemme av økonomiavd)

Lenke til kommentar

Dette er ikke ny teknologi:

"Microsoft skryter dessuten av helt ny skjermteknologi, som automatisk viser deg varsler, klokka annen informasjon med én gang du tar telefonen opp av lomma"

 

Nokia lanserte dette for mange år under navnet "Glance". Først tilgjengelig på Nokia N8 og videreført til Windows Phone (bortsett fra L930 - blemme av økonomiavd)

 

 

Nå har jo Microsoft kjøpt opp Nokia sin mobilavdeling, så om det var Nokia som kom med dette først så er det jo strengtatt Microsoft sin eiendom per i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...