Gå til innhold

Her er de ny Lumia-flaggskipene


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg savner forsatt å se samme system på telefon, nettbrett og PC slik de tidligere har lovet. 

Alt som lages for MS store kan kjøre på alle windows/xbone Devicer. Utvikler skriver kode en eneste gang, og kan legge på ønsket input metode etter hva som er naturlig oppå der før apps publiseres på ønsket plattform. Det er felles brukerkonto på ale, og tema, design, sov historikk etc. Følger med etter hvert som du skifer mellom devicer. MS tjenestene fungerer sømløst på alle devicer. Kobler du mobil til pc-skjerm vil e-post appen skalere opp og se ut som den du bruker på PC. Du får også tastatur og mus.

 

Det du stort sett mangler er støtte for x86 apper på mobil. Ryktet skal ha det til at MS slipper en x86 mobil neste år.

 

Hva mener du mangler?

 

Nettopp støtte for x86 apper. Det blir derfor bare tøv å si det er samme system, Windows Phone er jo en slags windows RT, nettopp det jeg trodde vi skulle bli kvitt med Windows 10. 

 

Microsoft har da vel aldri sakt at x86 applikasjoner skal kunne kjøre på mobiltelefoner med denne arkitekturen? Det betyr ikke at W10 og W10m ikke er bygget på samme lest. Jeg gidder ikke kjøre en stor avhandling her, men det er mer enn bare det som vises ved første blikk.

 

Litt av problemet er at de også skal bygge en liten HW dings som ikke bare skal ha alle fordelene til en mobil samtidig som den skal kunne fungere som en PC i docket tilstand. Det er rett og slett ikke mye HW tilgjengelig som lar MS bygge noe slikt, selv om det nå ser ut å være på vei.

 

Rart hvordan du kritiserer MS for dette, de er tross alt milevis foran Apple og Google på akkurat dette området per i dag. Applauder heller for at de har tatt dette steget som de tross alt har gjort.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt av problemet er at de også skal bygge en liten HW dings som ikke bare skal ha alle fordelene til en mobil samtidig som den skal kunne fungere som en PC i docket tilstand. Det er rett og slett ikke mye HW tilgjengelig som lar MS bygge noe slikt, selv om det nå ser ut å være på vei.

 

Rart hvordan du kritiserer MS for dette, de er tross alt milevis foran Apple og Google på akkurat dette området per i dag. Applauder heller for at de har tatt dette steget som de tross alt har gjort.

 

 

Om det funker godt i praksis og programvare faktisk virker bra skal det applauderes. Om det (som MS pleier) kun er en halvveis gjennomført feature som funker med ca. fem programmer og har masse andre begrensninger er det ingenting å applaudere. 

 

Det er ingen vits å være foran om man er på vei ned en blindgate. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Litt av problemet er at de også skal bygge en liten HW dings som ikke bare skal ha alle fordelene til en mobil samtidig som den skal kunne fungere som en PC i docket tilstand. Det er rett og slett ikke mye HW tilgjengelig som lar MS bygge noe slikt, selv om det nå ser ut å være på vei.

 

Rart hvordan du kritiserer MS for dette, de er tross alt milevis foran Apple og Google på akkurat dette området per i dag. Applauder heller for at de har tatt dette steget som de tross alt har gjort.

 

 

Om det funker godt i praksis og programvare faktisk virker bra skal det applauderes. Om det (som MS pleier) kun er en halvveis gjennomført feature som funker med ca. fem programmer og har masse andre begrensninger er det ingenting å applaudere. 

 

Det er ingen vits å være foran om man er på vei ned en blindgate. 

 

Synes det ikke er helt riktig å si at MS kun pleier å gjennomføre halvveis. Men ja, man er avhengig av at dette fungerer med applikasjoner. Selvfølgelig vil dette fungere bra med MS egne applikasjoner, og det er for eksempel allerede støtte for dette i office som de fleste sikkert har sett.

 

Men dette blir også en del opp til utviklerne og at de faktisk tar i bruk funksjonaliteten. Mye av styrken i MS appsystem slik det nå blir er at samme app kan kjøres på alle MS OS plattformer uten noen som helst spesialtilpasning av kode. Man kan altså treffe alle nye devicer med MS OS på en veldig lett måte. Det eneste man må gjøre er å tilpasse skalering mot forskjellige skjermstørrelser, samt legge til støtte for input devicer. Og dette er ikke lenger all verden til hokus pokus.

 

Og stor brukermasse, samt enkel tilgang til mange device typer skulle gjøre plattformen attraktiv. Og MS ser allerede nå tegn på at brukere i stadig større grad tar i bruk MS store, også på W10 datamaskiner.

 

Så kan det naturligvis være at det er noen ting man ikke får gjort via Continuum fra en mobil, som faktisk fungerer på en PC. Det gjenstår å se. Ok, men som jeg har skrevet før, de har i det minste tatt et veldig stort steg i en interessant retning. Og denne utviklingen vil nok ikke stoppe her.

Lenke til kommentar

 

Hadde den hatt android hadde jeg kjøpt med en gang...

Kjøp den uansett, så får du oppgradert OS samtidig. :)

 

Ganske usikker på apper da, også har jeg aldri prøvd Windows på mobil (alltid hatt android). Kan jo bli positivt overrasket. Noen som har noen meninger på android vs windows?

 

Edit: 2 ting som jeg er veldig usikker på med 950 XL:

Windows på mobil...

Iris scanner i stedet for fingerprint (ligger det noen demonstrasjoner på dette?)

 

Ellers ser den ganske så bra ut. 

Endret av Tryminator
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil bare sånn helt på tampen si noen ord de de som måtte være motstandere av at Microsoft har bygget disse telefonene i polykarbonat: Som nevnt i en tidligere kommentar, så har Nokia hatt suksess med dette byggematerialet, og etter å ha eid Lumia 930 i 6 mnd, så gir jeg min fulle støtte. At aluminium (som 930 er bygget i) kanskje ser litt mer eksklusivt ut, det må bli opp til øyet som ser. Etter å ha deiset i gulvet noen ganger (ingen overraskelse) så har den blitt deformert i et hjørne, sånn at bakdeksel ikke går ordentlig på plass, så her har man et eksempel på ulempen ved å se eksklusiv ut. Så jeg for min del er veldig glad for polykarbonat :)

Lenke til kommentar

Aluminium er det vanligste metallet som finnes her på jorden, og av grunnstoffer generelt er det bare oksygen og silisium det finnes mer av. Aluminium er relativt lett og det er lett å forme, noe som gjør det til et veldig anvendelig metall. Øl- og cola-bokser, bilfelger, kasseroller og flyskrog er noen eksempler.

 

At det oppfattes som et eksklusivt materiale må nok god markedsføring ta æren for.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om materialene, men om hvordan de brukes. Både Apple og Nokia har laget solide ting av plast som har føltes skikkelig bygget. Det er noe helt annet enn løse deksler og knirkende enheter. Akkurat som det går an å bygge bra i plast går det an å bygge drit i aluminium. Materialet er ikke egentlig det viktige, men hva man gjør med det. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ganske usikker på apper da, også har jeg aldri prøvd Windows på mobil (alltid hatt android). Kan jo bli positivt overrasket. Noen som har noen meninger på android vs windows?

 

Edit: 2 ting som jeg er veldig usikker på med 950 XL:

Windows på mobil...

Iris scanner i stedet for fingerprint (ligger det noen demonstrasjoner på dette?)

 

Ellers ser den ganske så bra ut. 

 

1. Hva er du usikker på? MS var vel først ute med "smart" mobil OS. Apputvalget står tilbake for iOS og Android. Sikkerhetsmessig er det ikke noe problem http://www.neowin.net/news/microsoft-may-have-the-most-secure-smartphone-os-in-windows-phone. Og produktivitet er MS ledende på.

2. Windows Hello på 950 og 950x benytter bla IR, så det fungerer med briller, solbriller og goggels! Så i "varme" Norge slipper du å ta av det på hendene for å se meldinger på mobilen http://www.windowscentral.com/watch-someone-use-windows-hello-unlock-lumia-950-xl-his-face

 

Jeg har kjørt Win10 beta på en Lumia 640 Dual Sim (til 1,400) kroner nå siden sommerferien, og jeg syns det fungerer veldig bra. 640 er ikke den kjappeste mobilen, men med 2 SIM kort, utskiftbart batteri og støtte som micro SD kort så er det ikke mye som slår den til den prisen.

 

Prøver bare å finne 950XL dual sim i Norge nå. Noen som vet hvem som tar inn dette? På MS hardware launch eventen forrige uke var MS forbausa over hvor stor etterspørsel det er etter Dual SIM telefoner i Norge og sa at de måtte ta inn XL'en også i Dual SIm. Når du først har feriert med Dual SIM og et lokalt data sim kort så er det vanskelig å gå tilbake :)

Lenke til kommentar

På hvilken måte er Windows Phone mer produktivt? Hører mange påstår det, men ingen kommer med noen eksempler. Hva regnes som ledende på produktivitet? Kan ikke si at det finnes flere produktive applikasjoner, flere pro-apps og operativsystemet i seg selv fremstår ikke lagt opp for noe mer produktivt bruk?

 

Windows Phoner er jo fremdeles plattformen med dårligst støtte for VPN-løsninger, utrolig nok gjelder det også mot flere av Microsoft sine egne VPN-protokoller.

Lenke til kommentar

Det klages stadig på folk som diskuterer Apple i deres tråder og kommer med synspunkter.

De som ikke har noe positivt å komme med bes holde seg unna.

Nå er folka fra den leiren tungt inn i denne tråden for eksempel, samme folka som ber folk holde seg unna andre steder.

Dobbeltmoralen er ganske heftig eller hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...