Gå til innhold

1 kilo mat = 1 kilo på vekten?


AndersAu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg og en kompis har en diskusjon. dersom man inntar et kilo mat eller 1 kilo drikke. vil man da like etter inntaket veie 1 kilo mer på badevekten?

 

Premisset: du tilfører en 80 kg tung kropp 1 kg slik at den nå veier 81 kg.

 

Det spørsmålet du og kompisen din grubler over er altså om 81 kg er 1 kg mer enn 80 kg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor lang tid vil det ta før den kiloen med mat, ikke lenger legger på 1kg vekt, det kommer jo til ett punkt hvor energien som brukes, gjør at man mister noe.

Masseforskjellen som skyldes omdanning til energi er neglisjerbar. Det som gir massetap er:

  • Avføring/urinering
  • Svetting
  • Utånding

De to første punktene er opplagt, det siste antakelig ikke så opplagt. Når kroppen forbrenner næringsstoffene i maten vil en del av karbonet bli bundet til oksygen og så pustes ut som CO2

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble faktisk testet akkurat dette på et sånt tulle science program på discovery tror jeg det var. De veide en quarter pounder eller 2 og så personen som spiste før og etter. Hvor nøyaktig målingen ble vet jeg ikke. Men de kom altså frem til at han la på seg vekten av burgerne minus 2 gram ca. Så prosessen med å spise og eksistere den tiden det tok å spise var altså nok til å "forbrenne" 2 gram. Som flere er inne på så kan det være at man må ta med i betraktning slikt som fordampet svette og vanndamp i utånding. I programmet snakket de om omdannelse til varmeenergi, men jeg vet ikke om jeg tror det er den beste forklaringen.

Lenke til kommentar

 

Hvor lang tid vil det ta før den kiloen med mat, ikke lenger legger på 1kg vekt, det kommer jo til ett punkt hvor energien som brukes, gjør at man mister noe.

Masseforskjellen som skyldes omdanning til energi er neglisjerbar. Det som gir massetap er:

  • Avføring/urinering
  • Svetting
  • Utånding

De to første punktene er opplagt, det siste antakelig ikke så opplagt. Når kroppen forbrenner næringsstoffene i maten vil en del av karbonet bli bundet til oksygen og så pustes ut som CO2

 

 

I fjor anskaffet jeg meg en liten hitech-vekt som logget vekten min til en nettside. Da forsøkte jeg å veie meg før leggetid og rett etter jeg stod opp. 

Jeg mistet konsekvent 0,4-0,8 kg hver natt.

 

Hvis vi utelukker sengevæting, betyr det at jeg svetter og utånder en halv kilo hver natt?

(jeg svetter svært sjeldent og våkner aldri våt eller klam om nettene)

Lenke til kommentar

Ja, tapet må skje gjennom svetting og utånding. Uten at jeg har noen tall på hva som er normalt så synes jeg ikke dine målinger høres helt urimelig ut - jeg ville riktignok heller forventet nedre del av intervallet ditt enn øvre. En kombinasjon av fordamping og at sengetøy absorberer noe vann forklarer greit hvorfor du ikke blir våt eller klam.

 

Redigert:

Et kjapt overslag: Anta at all energien kommer fra glukose. Glukose gir 16 kJ per gram og forbrenningsproduktene er vann og CO2 - med andre ord ting kroppen kan kvitte seg med gjennom utånding. Hvileforbrenningen for en gjennomsnittlig mann søkte jeg meg frem til at er ca 300 kJ/time. I løpet av en åtte timers natt kan du altså forvente å forbruke 150 g gluokse og puste ut alle forbrenningsproduktene. Dette utgjør knapt halvparten av nedre grense for det du har målt. I tillegg kan det nok også være vann fra andre kilder i utåndingsluften, men det ser ut til at svetting også gir et betydelig bidrag.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

I fjor anskaffet jeg meg en liten hitech-vekt som logget vekten min til en nettside. Da forsøkte jeg å veie meg før leggetid og rett etter jeg stod opp. 

Jeg mistet konsekvent 0,4-0,8 kg hver natt.

 

Hvis vi utelukker sengevæting, betyr det at jeg svetter og utånder en halv kilo hver natt?

(jeg svetter svært sjeldent og våkner aldri våt eller klam om nettene)

Med mindre du driter på deg, så ja. Og så må du huske på å ha på deg samme klær.

 

Lenke til kommentar

 

Hvor lang tid vil det ta før den kiloen med mat, ikke lenger legger på 1kg vekt, det kommer jo til ett punkt hvor energien som brukes, gjør at man mister noe.

Masseforskjellen som skyldes omdanning til energi er neglisjerbar. Det som gir massetap er:

  • Avføring/urinering
  • Svetting
  • Utånding

De to første punktene er opplagt, det siste antakelig ikke så opplagt. Når kroppen forbrenner næringsstoffene i maten vil en del av karbonet bli bundet til oksygen og så pustes ut som CO2

 

Takker og bukker! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...