Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pigger eller ei...


Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt piggfritt i mange år og har aldri hatt problemer. Men man må selvsagt være klar over at på blank holke og null grader bør man la bilen stå. Har man litt peiling på fysiske lover trenger man ikke piggdekk.

 

Mange kjører som om det var sommerføre uansett føreforhold, og de bør nok ha pigger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt piggfritt i mange år og har aldri hatt problemer. Men man må selvsagt være klar over at på blank holke og null grader bør man la bilen stå. Har man litt peiling på fysiske lover trenger man ikke piggdekk.

 

Mange kjører som om det var sommerføre uansett føreforhold, og de bør nok ha pigger.

Forsåvidt enig. Kjørte piggfritt flere år her i Tromsø uten problemer.

 

Men nå som vintervedlikeholdet av veier er blitt såpass dårlig på e6 så er piggdekk tingen. Salt er visst blitt løsningen på alt. Selv 5cm tykk is med dype spor blir kun salta. Terskelen er veldig høy for å skrape veiene ser det ut til.

Lenke til kommentar

Men nå som vintervedlikeholdet av veier er blitt såpass dårlig på e6 så er piggdekk tingen. Salt er visst blitt løsningen på alt. Selv 5cm tykk is med dype spor blir kun salta. Terskelen er veldig høy for å skrape veiene ser det ut til.

 

Ja, og kanskje jeg ikke bor i byen, men på landet med dårlige veier vinter som sommer. :) Men jeg har aldri hatt piggfrie, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Har vært masse tester på dekk og piggdekk kommer alltid best ut, det første året, deretter faller de raskt ned og under piggfrie

 

Så, kjører du mye, så må du bytte dekk hvert år med piggdekk

 

Skal selv ha piggfritt, med kjetting som backup, det beste fra begge verdener

 

Ja det var vel en slik missvisende test for en stund siden, som ble godt spredd rundt - hvor de kun gikk ut fra samme slitasje i millimeter på piggdekk vs piggfrie - noe man som vant piggdekkbruker forstår at piggdekket har gått mange ganger det det piggfrie hadde gått.

 

Jeg ser dette som kun enda et ledd i myndighetenes strategi for å få oss over på piggfritt.

 

Derimot finnes det adskillige "ordentlige" tester som viser at piggdekket holder seg mye bedre enn de piggfrie. 

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange ganger det det piggfrie har gått? Kan du presisere litt her?

 

Selv bytter jeg uansett vinterdekk hvert andre år.

 

Har man ikke marginer nok med piggfritt er det svært ofte man mangler marginer også med piggdekk.. Forskjellen er ikke så stor som enkelte skal ha det til selv om piggdekk er en del bedre enn piggfritt på noen typer føre.

Lenke til kommentar

Mange ganger det det piggfrie har gått? Kan du presisere litt her?

 

Selv bytter jeg uansett vinterdekk hvert andre år.

 

Har man ikke marginer nok med piggfritt er det svært ofte man mangler marginer også med piggdekk.. Forskjellen er ikke så stor som enkelte skal ha det til selv om piggdekk er en del bedre enn piggfritt på noen typer føre.

 

Jeg går ut i fra at det er disse skriveriene du nevner som tester?

 

http://www.tv2.no/2015/02/05/broom/bremselengde/vinterdekk/6533616

 

Og man kan jo ved første gjennomlesing være enig i at - jo piggfritt vs piggdekk er jo nesten like - piggfritt faktisk bedre når de er slitt.

 

Men det er et par ting - piggdekk har mye hardere gummiblanding - derfor holder de flere km. Som piggdekk-eier er sjelden (etter det jeg er kjent med) spordybden et aktuelt tema - man sjekker hvor mange pigger som er igjen og hvordan de ser ut. Dette avgjør når man skaffer nye - eller rett og slett hvis dekkene begynner å miste effekt.

 

Derfor blir slike tester egentlig ganske uinteressante - man skjønner jo agendaen her.

 

Men det er klart, skal du ha freshe pigger gjelder det å bruke piggdekkene forsiktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørt i maaange år uten pigg. Både privat og jobb. Lastebil har dog pigg forran. Både by og land, men aldri lagt på kjetting eller annet hjelpemiddel, og kommet fram overalt. Så ser ikke helt det store behovet for pigg.

 

Edit: Men en sjelden gang kan det være greit - men der kan også pigg være for dårlig. Har opplevd knallhard is der pigger ikke tok i det hele tatt. Kjørte i sneglefart og nesten ikke grep i det hele tatt. Kompis kjørte med pigg, jeg uten - han begynte å skli sidelengs av en veien (rettstrekning) og havnet på åkeren. Jeg klarte meg,men det var bare så vidt.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Kjørte piggfritt på ett sett med Vinterdekk i 3år, etter det gikk jeg enkelt og greit tilbake til Piggdekk da piggfrie dekk hadde ikke friksjon overhodet på nullføre..  Selv om føret var bare slik 1 av 30 dager, så ble det så ille at jeg velger pigger uten unntakt nå, da det er så vesentlig mye bedre å føle seg trygg når man kjører bil klokka 5 på morrakvisten med nattefrost på asfalten...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte piggfritt på ett sett med Vinterdekk i 3år, etter det gikk jeg enkelt og greit tilbake til Piggdekk da piggfrie dekk hadde ikke friksjon overhodet på nullføre..  Selv om føret var bare slik 1 av 30 dager, så ble det så ille at jeg velger pigger uten unntakt nå, da det er så vesentlig mye bedre å føle seg trygg når man kjører bil klokka 5 på morrakvisten med nattefrost på asfalten...

Type piggfrie dekk kjørte du på da?

Lenke til kommentar

 

Kjørte piggfritt på ett sett med Vinterdekk i 3år, etter det gikk jeg enkelt og greit tilbake til Piggdekk da piggfrie dekk hadde ikke friksjon overhodet på nullføre..  Selv om føret var bare slik 1 av 30 dager, så ble det så ille at jeg velger pigger uten unntakt nå, da det er så vesentlig mye bedre å føle seg trygg når man kjører bil klokka 5 på morrakvisten med nattefrost på asfalten...

Type piggfrie dekk kjørte du på da?

 

Testvinner på TV2 Hjelper deg den gangen.. Var fornøyd med dekkene, men var helt poengløse når det ble holkeføre.

Lenke til kommentar

 

 

Kjørte piggfritt på ett sett med Vinterdekk i 3år, etter det gikk jeg enkelt og greit tilbake til Piggdekk da piggfrie dekk hadde ikke friksjon overhodet på nullføre..  Selv om føret var bare slik 1 av 30 dager, så ble det så ille at jeg velger pigger uten unntakt nå, da det er så vesentlig mye bedre å føle seg trygg når man kjører bil klokka 5 på morrakvisten med nattefrost på asfalten...

Type piggfrie dekk kjørte du på da?

 

Testvinner på TV2 Hjelper deg den gangen.. Var fornøyd med dekkene, men var helt poengløse når det ble holkeføre.

 

 

Såklart holkeføre vil det ikke være mye tak i dem, men i stad skreiv du bare 0 føre, og det kan jo være så mangt ;)

Anbefaler Nokian Hakka R2 piggfritt og Goodyear Ice Arctic med pigg. er det speilblank is anbefaler jeg broddkjetting.

 

Har jobbet med dette i en god del år, så veit hva som virker og ikke.

Lenke til kommentar

At piggdekk er bedre en piggfrie på visse typer føre er det ingen tvil om og hvor mye det er av disse visse typene føre avhenger mye av hvor du bor men bor du på steder der det er mye asfalt eller at asfalten saltes frem store deler av vinteren er piggdekkene fort oppbrukt etter 2 vintre på asfalt.

Har du i tillegg bil med forhjulstrekk, ja da er forhjula halveis frie for pigger første vinteren og etter å ha bytta om vinter nummer 2 er alle 4 kun halfulle av pigger som vinter nummer 3 ikke gir noe fordel over piggfrie dekk i det hele tatt.

Så har du råd til nye piggdekk annethvert år eller kjører mye på våt is er piggdekk tingen.

Kjører du derimot for det meste på våt eller tørr asfalt med en svingom på sideveier i ny og ne er piggfritt tingen men vært obs på våt is for da har piggfri dekkene lite å stille opp med.

Når jeg bodde nordpå sverget jeg til piggdekk mens i Trondheim er det piggfritt som gjelder for min del.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De var ikke like fine de som satte på firmabilen etter 2 år, men her er det snakk om 2 tonn med forhjulsdrevet varebil med mye småkjøring, men asfalt og både trekk og sving på drivhjula vipper piggene fort ut.

Personlig tror jeg ikke på at du har alle piggene inntakt Mr_Spock.

De fleste kan sikkert være der men ikke alle.

Selv bakhjula på forhjulsdrevne biler mister pigger men ikke så fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...