Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pigger eller ei...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Framdekkene på min gamle Nissan Lauren som blei kjøpt høsten 1999 blei brukt opp som bakjul 2007/2008.

En bil som blei mye brukt de 5 første årene jeg hadde den på skikkelig vinterføre men som sto stille mesteparten av tiden de 5 sist så jeg vet at det går å bevare piggene intakt men ikke på mye asfaltkjøring.

Lenke til kommentar

Oi, nå er visst forskjellen i bremselengder forskjellen mellom liv og død:

 

http://www.dinside.no/934731/vinterdekk-paa-regnvaersfore-kan-faa-fatale-konsekvenser

 

Men som vi vet har et piggdekk mye bedre vanndreneringsevner enn et piggfritt - kanskje til og med bedre enn sommerdekk? Samtidig beholder piggdekket spordybden mye lenger i levetiden - slik at forskjellen faktisk øker mellom piggfritt og piggdekk.

 

Så piggdekk er bedre under alle forhold - men piggfritt når nesten opp når det er løs snø. Men at folk velger piggfritt blir betegnet som positivt! For nå er det miljøet som betyr noe. Enda det begynner å komme frem at piggfritt nok ikke er så uskyldig som antatt miljømessig.

 

Agendaen har til de grader slagside - og er politisk korrekt. Ekkelt. Akkurat som diesel opplegget - informasjonen har funnets der hele tiden - men den er ikke PK og blir dysset ned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må de gi seg, vi lever i et land med mye 50,60,70 og 80 soner med et snev av 90/100 og 110 men da er veiene snorrette.

Kunne skjønt dette maset om bremselengde på våt asfalt om man skulle kjøre på bane men i Norge etter veitrafikkreglene spiller dette mindre rolle, i hvertfall på asfalt.

Det øyeblikket du trenger den differansen gode sommerdekk gir deg på asfalt over andre dekk, ja da har man gjort noe man ikke skulle på forhånd og kjører du på en måte som krever gode sommerdekk eller dekk som drenerer ekstremt bra ja da kommer onkel blå og tar lappen fra deg.

Lenke til kommentar

Var kanskje litt utydelig i mitt innlegg, det jeg ville frem til var:

 

-det er livsfarlig å kjøre med piggfritt på tørr og våt asfalt - i forhold til sommerdekk når det gjelder bremsestrekning. Sjansen for å havne i en ulykke dobles.

 

-samme forskjell er det mellom piggdekk vs piggfritt (piggdekk vinner under de fleste forhold) - men da er man smart hvis man velger piggfritt. 

 

Nå er plutselig det å velge et dekk med lenger bremsestrekning noe som blir sett på som positivt. Nå er plutselig økende muligheter for en ulykke, på grunn av lenger bremsestrekning, ikke verdt å nevne.

 

??? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må de gi seg, vi lever i et land med mye 50,60,70 og 80 soner med et snev av 90/100 og 110 men da er veiene snorrette.

Kunne skjønt dette maset om bremselengde på våt asfalt om man skulle kjøre på bane men i Norge etter veitrafikkreglene spiller dette mindre rolle, i hvertfall på asfalt.

Det øyeblikket du trenger den differansen gode sommerdekk gir deg på asfalt over andre dekk, ja da har man gjort noe man ikke skulle på forhånd og kjører du på en måte som krever gode sommerdekk eller dekk som drenerer ekstremt bra ja da kommer onkel blå og tar lappen fra deg.

Avstand vil jeg si er viktigere enn noe annet... kjørt på alle mulig dekk uten problem.

Onkel blå henger ikke på, bare skaff deg en skiltveksler.

Lenke til kommentar

Hver enkelt må ta sitt valg i forhold til kjøremønster, vei- og føreforhold og personlige preferanser.

 

Kjører du med rivstart og 4-hjulsskrens i svingene på asfalt, slites alle vinterdekk fort. Kjører du pent og rolig, holder piggene mye lenger enn 2 år. Piggfrie dekk varer enda lengre da, siden gummien som regel holder lenger før den blir hard på piggfrie dekk enn på pigg.

 

Jeg byttet ut mine piggfrie vinterdekk etter 5 sesonger, og ble skuffet og overrasket da de nye piggfrie jeg fikk (annet merke) var dårligere enn de jeg hadde fra før. For de som lurer;: Jeg gikk fra Nokian til Michelin.

Lenke til kommentar

Når det gjelder holdbarheten på piggfritt, kan man gå ut i fra at den faktisk er kortere enn for piggdekk. Fordi de piggfrie dekkene først og fremst er basert på friksjon - vil en hardere gummi senke greps-egenskaper mye sterkere enn på piggdekk.

 

Piggdekkene baserer jo sitt grep først og fremst på piggene og dermed betyr ikke hardere gummi så mye. Siden gummien fra begynnelsen er hardere vil heller ikke økningen i hardhet være så bratt som for piggfritt, og egenskaper vil ikke tape seg tilsvarende takt som for piggfritt.

 

Fordi piggfrie slites mye fortere enn piggdekk, ved å ha mykere gummiblanding, er det som regel spordybden som avgjør når man må kjøpe nye. 

 

Så: piggfritt holder kortere tid og slites fortere enn pigg - og mister sine egenskaper raskere enn piggdekk.

 

En annen ting er jo at man som piggfritt-bruker kjører flere km på disse dekkene enn hvis man hadde piggdekk. Fordi man kan legge om tidligere på høsten - og legge om senere på våren. Noe jeg, og alle andre kjenner gjorde/gjør som brukere av piggfritt.

 

Når det gjelder å ta egne valg, preferanser osv - så er det helt greit. Problemet er at man ikke er alene på veien.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv legger jeg ikke om til vinterhjul før behovet er der, og jeg legger tilbake til sommerdekk så fort det er forsvarlig.

 

Det blir fort et par ekstra runder med hjulskift i året fordi jeg gjerne passerer noen fjelloverganger på vårparten.. Etter at det er fint sommerdekkføre på østlandet og mens det fortsatt kan være vinterføre på overgangene.

Lenke til kommentar

Skal man finne "sannheten" - før denne falske propagandaen satte i gang, som det virker flere i denne tråden sluker rått, så må man grave litt i gamle artikler:

 

http://bil.bt.no/bil/Farre-piggdekk-gir-flere-dodsfall-11245.html#.VgfBd3rtlBc

 

 

 

Piggdekket, selv om det er slitt og bare har et fåtall pigger igjen, er klart best på blank is. Et slitt og gammelt piggdekk er minst like godt som et helt nytt piggfritt dekk laget for det nordiske markedet, og klart bedre enn et nytt piggfritt dekk av sentraleuropeisk merke.

 

Ofte skrives det jo kun om bremsestrekning - men det er også tilfelle at piggdekk gir mye bedre veigrep i svinger og at det er lettere å rette opp en skrens.

 

Som nevnt tidligere, vi er utsatt for en informasjonskampanje med en fæl slagside. Akkurat som diesel-tullet for noen år siden, denne linken er interessant å lese i ettertid:

 

http://www.dn.no/privat/dnBil/2006/09/07/co2-splitter-bilbransjen

 

Faktisk er det de samme partene som står for usannheter denne gangen - myndigheter og Naf...... Husker jeg tenkte den gangen dette pågikk, at de må være helt fjærne - diesel miljøvennlig?? 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Selv legger jeg ikke om til vinterhjul før behovet er der, og jeg legger tilbake til sommerdekk så fort det er forsvarlig.

 

Det blir fort et par ekstra runder med hjulskift i året fordi jeg gjerne passerer noen fjelloverganger på vårparten.. Etter at det er fint sommerdekkføre på østlandet og mens det fortsatt kan være vinterføre på overgangene.

 

Jeg bor i høyden, og skal bestille dekk (for rimeligere pris), så jeg må tenke på det nå. :) Men ja ser poenget ditt.

Lenke til kommentar

Piggdekk har mer til felles med piggfritt enn sommerdekk når det kommer til gummiblandingen, så det der er en litt stygg missoppfatning.

 

Har du noe dokumentasjon på dette? Jeg har prøvd å finne noe, for det hadde vært interessant å vite.

 

For ellers viser jo testene at piggdekk har mer til felles med sommerdekk når det gjelder våt og tørr asfalt. Piggfritt er den soleklare taperen her.

 

Det er jo også slik at sommerdekk selv har veldig varierende gummiblanding - jeg har hatt dekk sommerdekk som har blitt slitt dobbelt så fort som andre.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

"Fordelen" med piggdekk er at de kan brukes om sommeren (når piggene er utslitt/trukket ut), det bør ikke piggfritt gjøre da de er alt for myke

Har kjørt flere somre på både piggdekk og piggfritt uten videre problemer.

Har kjørt på sommerdekk uten mønster også uten at det gav det helt store utslaget på veigrepet i positiv retning,

De nye sommerdekkene jeg kjøpte etterpå satt bedre på tørr asfalt en de blankslitte dekkene nevnt over.

Følg trafikkreglene så går det bra på sommerføre så lenge dekkene er lovlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...