Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pigger eller ei...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har lest i tester stemmer dette ikke, piggdekk og piggfritt er ganske likt på løs snø/slaps - men under alle andre forhold er piggdekk bedre.

 

Her er en uttalelse, blant mange:

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/piggdekk-best-paa-alle-underlag/a/573054/

 

Er enig i propagandaen - piggfritt på sommeren = livsfarlig. Men å velge piggfritt på vinteren - som er veldig mye dårligere enn piggdekk under de fleste forhold =  det er helt greit.

Artikkelen er fra 2009

 

Men når det er sagt, neste gang blir det antagelig pigg på meg også

Lenke til kommentar

 

Etter det jeg har lest i tester stemmer dette ikke, piggdekk og piggfritt er ganske likt på løs snø/slaps - men under alle andre forhold er piggdekk bedre.

 

Her er en uttalelse, blant mange:

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/piggdekk-best-paa-alle-underlag/a/573054/

 

Er enig i propagandaen - piggfritt på sommeren = livsfarlig. Men å velge piggfritt på vinteren - som er veldig mye dårligere enn piggdekk under de fleste forhold =  det er helt greit.

Artikkelen er fra 2009

 

Men når det er sagt, neste gang blir det antagelig pigg på meg også

 

 

Jeg bare tok det første og beste som dukket opp i google - men 2009 skulle være like aktuelt som i dag - det foregår minst like stor utvikling på piggdekk som på piggfritt.

 

Denne svensken, Robert Collin, er befriende fri for politisk korrekthet. Har vært spennende å følge han opp i gjennom årene, hvor han ikke bagatelliserer fordelen med piggdekk. Samtidig har han vært en pådriver for å slå ned på miljø-løgnene om piggdekkenes påvirkning:

 

http://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack

 

Jeg synes det er ille at den usanne propagandaen får lov til å fortsette. Hører stadig at de skal innføre piggdekk-gebyr osv - som det egentlig ikke finnes noe grunnlag for. Alt sammen er bygget på typisk miljø-føleri - akkurat som diesel opplegget for noen år siden.

 

Vil de bedre lokal-klima så forby diesel. Piggdekk redder liv - det finnes det vitenskapelige bevis for.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne svensken, Robert Collin, er befriende fri for politisk korrekthet. Har vært spennende å følge han opp i gjennom årene, hvor han ikke bagatelliserer fordelen med piggdekk. Samtidig har han vært en pådriver for å slå ned på miljø-løgnene om piggdekkenes påvirkning:

Robert Collin er ikke bare fri for politisk korrekthet, men også nøyaktighet og ærlighet i en del sammenhenger..

Vi husker da fortsatt hans test av Mercedes A-klasse, den ble latterlig dyr for Mercedes til tross for at bilene var akkurat som de skulle være så lenge de også ble holdt som de skulle..

Manipulering med dekktrykk var vel en av øvelsene han gjorde for å få den til å velte..

Lenke til kommentar

 

Denne svensken, Robert Collin, er befriende fri for politisk korrekthet. Har vært spennende å følge han opp i gjennom årene, hvor han ikke bagatelliserer fordelen med piggdekk. Samtidig har han vært en pådriver for å slå ned på miljø-løgnene om piggdekkenes påvirkning:

Robert Collin er ikke bare fri for politisk korrekthet, men også nøyaktighet og ærlighet i en del sammenhenger..

Vi husker da fortsatt hans test av Mercedes A-klasse, den ble latterlig dyr for Mercedes til tross for at bilene var akkurat som de skulle være så lenge de også ble holdt som de skulle..

Manipulering med dekktrykk var vel en av øvelsene han gjorde for å få den til å velte..

 

 

Så du gikk på Mercedes sine forsøk på å miskreditere Robert? Etterhvert gjorde andre bilblader samme test som Robert - og Mercedes holdt kjeften sin og heller fikset bilen....

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_A-klass

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så er vi igang igjen - er bare en artikkel i en lang rekke hittil i år:

 

http://www.nrk.no/ho/underkjolt-regn_-_-fullstendig-kaos_-1.12708576

 

Ikke et ord om at piggdekk ville vært et bedre valg under slike forhold.

 

Lenger ned på samme side finner vi nok en artikkel full av feil fakta:

 

http://www.nrk.no/vestfold/flere-kjorer-piggfritt-1.12700799

 

Bruk av piggdekk sliter ned veiene og fører til svevstøv, som igjen kan føre til økning i lunge- og luftveisykdommer. Stortinget har vedtatt at det kan innføres piggdekkgebyr for å stimulere til økt bruk av piggfrie vinterdekk.

 

 

Nei, det er tungtrafikken som sliter ned veibanen:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier-7343597.html

 

Svevestøv farlig fra piggdekk? Nei - her er det tunge fagmiljøer som mener noe helt annet:

 

http://www.nrk.no/telemark/--svevestov-fra-piggdekk-ikke-farli-1.6808042

 

Vær gjerne negativ mot piggdekk - støyer betraktelig mer - fartsbegrensinger osv - men slutt å ljug!!!!!

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Snip....

Meget interresant lesning og spesielt med tanke på all propagandaen om vei, vintervedlikehold og piggdekk som vi er omgitt med i landet.

Det fungerer omtrent sånn:

 

1. Piggdekk sliter ut asfalten og lager svevestøv.

 

2. Svevestøv er farlig og skaper luftveisproblemer.

 

3. Piggdekk sanksjoneres for å få folk over på piggfridekk av overnevnte grunner.

 

4. Nå blir det glattere for alle og man salter for å øke fremkommeligheten.

 

Saltet lar veiene ligge våte mye lengere en om deyt ikke hadde vært saltet ig asfalten som slites løs akkumuleres i veien.

Nå skal det ikke mere til en noen dager med fint tørt vær og alt det akkumulerte støvet frigjøres som ei støvbombe og man salter mere for å holde det nede.

I byene feier man i tillegg for å få opp støvet før det frigjøres til lufta.

 

Midt i det hele glemmer man at våt asfalt sliter fortere en tørr asfalt og saltet våt asfalt slites enda fortere en bare våt asfalt.

Men så lenge det sitter folk i statens vegvesen med aksjeposter i Vegdekke, AF Gruppen og Multiconsult for til sammen 15 millioner kroner så er det dette mantraet vi får servert inntil noen gidder å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

 

Snip....

Meget interresant lesning og spesielt med tanke på all propagandaen om vei, vintervedlikehold og piggdekk som vi er omgitt med i landet.

Det fungerer omtrent sånn:

 

1. Piggdekk sliter ut asfalten og lager svevestøv.

 

2. Svevestøv er farlig og skaper luftveisproblemer.

 

3. Piggdekk sanksjoneres for å få folk over på piggfridekk av overnevnte grunner.

 

4. Nå blir det glattere for alle og man salter for å øke fremkommeligheten.

 

Saltet lar veiene ligge våte mye lengere en om deyt ikke hadde vært saltet ig asfalten som slites løs akkumuleres i veien.

Nå skal det ikke mere til en noen dager med fint tørt vær og alt det akkumulerte støvet frigjøres som ei støvbombe og man salter mere for å holde det nede.

I byene feier man i tillegg for å få opp støvet før det frigjøres til lufta.

 

Midt i det hele glemmer man at våt asfalt sliter fortere en tørr asfalt og saltet våt asfalt slites enda fortere en bare våt asfalt.

Men så lenge det sitter folk i statens vegvesen med aksjeposter i Vegdekke, AF Gruppen og Multiconsult for til sammen 15 millioner kroner så er det dette mantraet vi får servert inntil noen gidder å gjøre noe med det.

 

 

Gode poenger!

 

Det virker som om at bare man gjentar halv-sannheter og løgner nok ganger - så blir det fakta.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...