Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pigger eller ei...


Anbefalte innlegg

 

Har kjørt flere somre på både piggdekk og piggfritt uten videre problemer.

Det hadde neket som skadet meg for livet også.. Hjalp svært lite når han omsider kom i en kritisk situasjon og altså skadet meg for livet (nakkeskade) i det han kjørte på bilen min bakfra.

 

Da har han gjort noe han ikke skulle, og gode dekk er slettes ingen garanti for at du ikke hadde fått nakkeskader for han kunne ha truffet deg like fort.

Kanskje et bedre veigrep hadde fått han til å kjøre enda fortere bare som et eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Har kjørt flere somre på både piggdekk og piggfritt uten videre problemer.

Det hadde neket som skadet meg for livet også.. Hjalp svært lite når han omsider kom i en kritisk situasjon og altså skadet meg for livet (nakkeskade) i det han kjørte på bilen min bakfra.

 

Da har han gjort noe han ikke skulle, og gode dekk er slettes ingen garanti for at du ikke hadde fått nakkeskader for han kunne ha truffet deg like fort.

Kanskje et bedre veigrep hadde fått han til å kjøre enda fortere bare som et eksempel.

 

Sannsynligheten for at hastigheten ved treff ville vært lavere er svært stor.

Det var betydelige bremsespor på stedet, og nakken min ville trolig vært langt greiere å ha med å gjøre dersom han hadde hatt bedre forutsetninger for å redusere hastigheten.

Lenke til kommentar

Som sagt, han gjorde noe han ikke burde ha gjort, måtte gudene vite hva annet han kunne gjort galt om han hadde bedre veigrep, kjørt fortere f.eks. ikke uvanlig at noen gjør det med bedre veigrep.

Blir bare tull å si at i denne situasjonen ville utfallet blitt annerledes med bedre dekk.

Vel endrer man ett parameter et stykke bakover i tiden er det ikke sikkert utfallet hadde blitt bedre eller det samme når det først smeller for forutsetningene hadde vært annerledes, kanskje han hadde greid å styre og fått sleng og trynet i noen andre.

Surt for deg selvsagt men jeg har sluttet å høre på "en vist" argumentasjonen.

 

Husker du den danske TV kampanjen "ta 10 av farten" der en ulykke analyseres og ser på hva som kunne skjedd om han hadde bedre dekk, ikke for lite luft i dekkene, bedre dekke på veien og til slutt ender med at 10km/t lavere fart ville ha berget situasjonen.

Ikke fokuser på dekkene, men heller på at han kjørte for fort og for tett eller hva det nå var han gjorde før han tråkket på bremsen så altfor sent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, han gjorde noe han ikke burde ha gjort, måtte gudene vite hva annet han kunne gjort galt om han hadde bedre veigrep, kjørt fortere f.eks. ikke uvanlig at noen gjør det med bedre veigrep.

Blir bare tull å si at i denne situasjonen ville utfallet blitt annerledes med bedre dekk.

Hans hastighet ville ikke vært høyere hvis han hadde hatt bedre dekk (den var naturlig begrenset av at det lå biler foran og at det ikke var mulig å kjøre forbi på stedet)

Jeg hadde helt nye fine sommerdekk på min bil, og fikk stanset helt før han traff meg..

1. bil i en rekke bremset opp for å svinge av veien, bil nr 3 dro samtidig forbi og skapte en stygg situasjon.. Bil nr 2 dro i grøfta, bil nr 4 stoppet med knapp margin til bil nr 1.

Jeg kom som bil nr 5 og stoppet bak bil nr 4.

Bil nr 6 traff min bil såpass hardt at begge ble totalvrak og nakken min altså fikk betydelige skader. Jeg fikk også skader i rygg mm, men disse er av mindre omfang og ikke lenger merkbare.

 

Det var betydelige bremsespor på stedet, noe som viste tydelig at hans veigrep var en faktor som førte til manglende muligheter til å stoppe.

Det ble skrevet rapporter fra blant annet politiet som fokuserte på lange bremsespor og dårlig grep under de rådende forhold (det var ca 18 grader mener jeg å huske (det er 14 år siden ulykken, så det er ikke alt som er like klart i minnet lenger))

 

Nå kan ikke føreren som kjørte på meg forsvare seg, så jeg akter ikke å komme med detaljer om hverken han eller leiebilselskapet som leide ut bilen med vinterdekk i sommersesongen.

 

Faktum er enkle, i en situasjon som den jeg var involvert i her vil gode dekk være nøkkelen.. De 4 første bilene kjørte i kø, jeg dro bra innpå de og det gjorde også han bak meg (som fulgte mitt tempo).

Når man treffer en som holder samme tempo som seg selv i utgangspunktet er dette forårsaket av at den bakerste bilen rett og slett ikke har godt nok grep til å stanse.

 

Hastigheten i seg selv var forsvarlig, men vinterdekk i slike temperaturer er ikke forsvarlig i det hele tatt.

 

Vel endrer man ett parameter et stykke bakover i tiden er det ikke sikkert utfallet hadde blitt bedre eller det samme når det først smeller for forutsetningene hadde vært annerledes, kanskje han hadde greid å styre og fått sleng og trynet i noen andre.

Surt for deg selvsagt men jeg har sluttet å høre på "en vist" argumentasjonen.

I det aktuelle tilfellet ville han klart å svinge unna også på vinterdekk, uten fare for å treffe noen.

Han gjorde nok som hans reflekser tilsa, og gjorde det han kunne for å stoppe.

 

 

Husker du den danske TV kampanjen "ta 10 av farten" der en ulykke analyseres og ser på hva som kunne skjedd om han hadde bedre dekk, ikke for lite luft i dekkene, bedre dekke på veien og til slutt ender med at 10km/t lavere fart ville ha berget situasjonen.

Ikke fokuser på dekkene, men heller på at han kjørte for fort og for tett eller hva det nå var han gjorde før han tråkket på bremsen så altfor sent.

Jeg holdt omtrent samme hastighet, men jeg lå en del meter foran han.. Forskjellen er altså at jeg hadde bra sommerdekk med riktig lufttrykk mm.

 

Jeg ser ellers ganske lite på dansk TV.

 

Avslutningsvis vil jeg orientere deg om at du viser forkastelige holdninger.

Lenke til kommentar

Så vi vet at piggdekk er sikrere, under i prinsipp alle forhold - sommer som vinter, enn piggfritt. Tungtransporten står for 99% av all slitasje på veibanen - og dermed også det meste av denne type forurensing.

 

Allikevel satser man på dette:

 

 http://www.nrk.no/buskerud/vil-ta-piggdekk-snylterne-1.12578252

 

Hvorfor? Jo, fordi Oslo kommune taper millioner på at folk ikke betaler piggdekkgebyr. 

 

Tenk om myndigheter hadde satt trafikksikkerhet som prioritet 1 - det hadde vært noe det.

 

For skulle man tenke sikkerhet ville det vel vært mye fornuftigere å sjekke om folk kjører med piggfritt utenom sesong?

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hans hastighet ville ikke vært høyere hvis han hadde hatt bedre dekk (den var naturlig begrenset av at det lå biler foran og at det ikke var mulig å kjøre forbi på stedet)

Jeg hadde helt nye fine sommerdekk på min bil, og fikk stanset helt før han traff meg..

1. bil i en rekke bremset opp for å svinge av veien, bil nr 3 dro samtidig forbi og skapte en stygg situasjon.. Bil nr 2 dro i grøfta, bil nr 4 stoppet med knapp margin til bil nr 1.

Jeg kom som bil nr 5 og stoppet bak bil nr 4.

Bil nr 6 traff min bil såpass hardt at begge ble totalvrak og nakken min altså fikk betydelige skader. Jeg fikk også skader i rygg mm, men disse er av mindre omfang og ikke lenger merkbare.

 

Det var betydelige bremsespor på stedet, noe som viste tydelig at hans veigrep var en faktor som førte til manglende muligheter til å stoppe.

Det ble skrevet rapporter fra blant annet politiet som fokuserte på lange bremsespor og dårlig grep under de rådende forhold (det var ca 18 grader mener jeg å huske (det er 14 år siden ulykken, så det er ikke alt som er like klart i minnet lenger))

 

Nå kan ikke føreren som kjørte på meg forsvare seg, så jeg akter ikke å komme med detaljer om hverken han eller leiebilselskapet som leide ut bilen med vinterdekk i sommersesongen.

 

Faktum er enkle, i en situasjon som den jeg var involvert i her vil gode dekk være nøkkelen..

Om han hadde lange bremsespor som antydet at han hadde dårlig veigrep er en ting, men noe annet er hvor nært han låg i forhold til deg.

I og med at han kjørte leiebil kan han til en viss grad unnskyldes ettersom han muligens ikke viset hvordan akkurat denne bilen oppførte seg i en slik situasjon.

Dåg burde det i seg selg fått han til å holde litt mere avstand.

Skjønner du vil skylde på dekk men de er bare en faktor av flere der avstand til foranliggende bil spiller en stor rolle og er et element hver enkelt sjåfør har full kontroll på selv.

Hvor bra bremsene tar bak et annet moment.

 

Avslutningsvis vil jeg orientere deg om at du viser forkastelige holdninger.

Dette skal du selvsagt få lov til å mene men det er forsatt lov til å kjøre deffansivt, noe som nærmest ser ut som er et forbud mot når man ser på trafikken og spesielt i byene der bilene ligger tett som pærler på en snor der de omtrent ligger på slepekroken til bilen forran.

Smeller det ender det ofte opp med kjedekollisjon.

 

En annen ting anngående veigrep og friksjon, hvorfor skjer de styggeste ulykkene om sommeren når veigrepet er best?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så er vi i gang igjen, avisene er proppfulle av artikler om biler i grøfta.

 

Som han her - Jeg kjørte i gangfart - men det gikk rett i grøfta:

 

http://www.tv2.no/2015/11/24/nyheter/7690728

 

Men ikke et ord om hvor verdifullt det ville vært med piggdekk under slike forhold. Så Jan - du ville sluppet å kjøre i grøfta hvis du ikke hadde valgt piggfritt!

 

Selv gikk jeg over til piggdekk under lignende forhold for mange år siden, da bilen foran meg stoppet - og jeg prøvde å stoppe, men det klarte jo ikke mine piggfrie dekk. Men bilen foran hadde det. Og jeg hadde minst 50 meters avstand og kjørte i rask gåfart.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men ikke et ord om hvor verdifullt det ville vært med piggdekk under slike forhold. Så Jan - du ville sluppet å kjøre i grøfta hvis du ikke hadde valgt piggfritt!

 

For noen år tilbake under lignende forhold når biler lå strødd grøfta på E16, uavhengig om de kjørte med eller uten pigg, kjørte jeg pickup med piggfritt uten problemer.

 

Valg av vinterdekk i 2015/16 går mer på ens egen tillitt til pigg/piggfritt og kjørekunnskaper.

Lenke til kommentar

 

Men ikke et ord om hvor verdifullt det ville vært med piggdekk under slike forhold. Så Jan - du ville sluppet å kjøre i grøfta hvis du ikke hadde valgt piggfritt!

For noen år tilbake under lignende forhold når biler lå strødd grøfta på E16, uavhengig om de kjørte med eller uten pigg, kjørte jeg pickup med piggfritt uten problemer.

 

Valg av vinterdekk i 2015/16 går mer på ens egen tillitt til pigg/piggfritt og kjørekunnskaper.

 

 

Synsing er greit - men fakta tilsier at piggdekk takler slike forhold veldig mye bedre enn piggfritt. Uansett tillitt eller kjørekunnskaper.

 

Og en pickup med elendige kjøreegenskaper på piggfritt er jo nesten uansvarlig å kjøre på slike forhold.

Lenke til kommentar

Er forholdene ille nok hjelper det ikke å tilpasse farten. Slik som det skjedde da jeg tredde fronten på min piggfritt utstyrte bil, på hengerfestet på Suzuki Balenoen som klarte å stoppe med sine piggdekk.

 

Slak nedover bakke, jeg hadde meget lav fart, men uansett hva jeg gjorde, stoppet ikke bilen, jeg klarte ikke en gang å svinge opp på fortauet, med full sving på rattet. Hadde jeg ikke stoppet i Balenoen, hadde bilen fortsatt til veien flatet ut. 

 

Men jeg hadde jo i mange år før dette kjørt piggfritt, uten særlig problemer. Og hadde jo sett lyset, piggfritt var fremtiden. Det var jo bare å kjøre etter forholdene. Men under slike forhold fikk jeg meg en skikkelig vekker.

 

Men slike forhold skjer sjelden. Akkurat som innbrudd eller brann i heimen - men man sjøyfer ikke forsikring for det. Og med små barn som passasjerer stadig i bilen, ble piggfritt kontant valgt bort - og kun piggfritt testvinnere montert på bilen - og har vært det siden. 

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synsing er greit - men fakta tilsier at piggdekk takler slike forhold veldig mye bedre enn piggfritt. Uansett tillitt eller kjørekunnskaper.

 

Og en pickup med elendige kjøreegenskaper på piggfritt er jo nesten uansvarlig å kjøre på slike forhold.

Veldig mye bedre er ikke tilfellet, men at pigg faktisk har en fordel i en slik situasjon som i dag er sikkert. Men skal vi basere valg av dekk på enkelttilfeller som i dag vil det være mange andre ting som får lide av dette. Men gapet i mellom pigg og piggfritt blir bare mindre og mindre etterhvert som årene går og utviklingen går videre.

 

Jeg er fullstendig kjent med at pickup har dårligere kjøreegenskaper enn f.eks en personbil, og derfor var dette i bakhodet under den aktuelle situasjonen og tok dette med i vurderingen av forholdet. Jeg var en av de som ikke stod i grøfta den dagen.

 

På slike dager som i dag er det rett frem uforsvarlig å kjøre bil, uavhengig av dekk, så sant ikke det er livsnødvendig.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Leser man en del tester ser det ikke ut til at gapet mellom piggfritt og piggdekk blir mindre. På noen områder er de piggfrie blitt veldig bra - for eksempel løs snø. Men dette har sin pris - konstruksjonen og gummiblandingen fører til at disse nå er betydelig dårligere enn piggdekk på våt og bar asfalt. Så får man ikke glemme at det stadig skjer en utvikling med piggdekk også.

 

Det forunderlige er at det stadig mases om asfalt slitasje og luftforurensing - enda et betydelig antall rapporter viser at piggdekkene ikke påvirker dette nevneverdig. Derfor fører dette til en begrensning i bruk av antall pigger på piggdekken - som jo bremser produksjon av enda sikrere dekk.

 

I miljøvennlighetens skyld er det ingen problemer med å ofre liv - bare tenkt på dieselgate. Fakta eller virkelighet er det bare å se bort i fra - troen er det viktigste.

Lenke til kommentar

Det er også andre forhold man ofte støter på i det kalde halvåret - at det er masse vann/slaps i veibanen. Piggfrie dekk har elendige vannplaningsegenskaper. Noen ganger er det is under vannet også.

 

Har prøvd de piggfrittutstyrte suvene på jobb under slike forhold og det var skremmende.

 

Her også piggdekken suverene - dette er noe jeg synes man burde gjøre et poeng av og gjerne ta med i testene. Piggdekkene med sine grove og vanndrenerende spor er lignende det sommerdekk har:

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/stor-test-piggfrie-dekk-daarligere-enn-utslitte-sommerdekk/a/10093822/

Lenke til kommentar

At piggdekk er bedre på is er vel ingen tvil om men på de fleste fører er det ganske likt.

Men jeg synes Mr_Spock tillegger piggdekkene sine egenskaper jeg har vanskelig for å se når det kommer til andre fører en våt eller polert is.

Ingen vinterdekk er gode på vannplaning, de er ikke laget for det og ville lidd om de skulle være designet for det.

At vinterdekk er glattere en sommerdekk på asfalt er det heller ingen tvil om ettesom gummiblandingen er mykere og de dårlige drenerende egenskapene de har men alle artikler der det skirkes ut om hvor farlig det er anser jeg som ren propaganda.

Om sommeren er altså vinterdekk lifsfarlige på våt asfalt mens om vinteren gjør statens vegvesen alt de kan for å få nettop dette føret og skriker om viktigheten av gode vinterdekk om vinteren, og gjerne da piggfridekk.

Forstå det den som kan.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest i tester stemmer dette ikke, piggdekk og piggfritt er ganske likt på løs snø/slaps - men under alle andre forhold er piggdekk bedre.

 

Her er en uttalelse, blant mange:

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/piggdekk-best-paa-alle-underlag/a/573054/

 

Er enig i propagandaen - piggfritt på sommeren = livsfarlig. Men å velge piggfritt på vinteren - som er veldig mye dårligere enn piggdekk under de fleste forhold =  det er helt greit.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...