Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pigger eller ei...


Anbefalte innlegg

Hva er deres mening? Jeg har alltid hatt pigger, men ble litt i tvil før dekkjøpet nå. Jeg har 4WD, men kommer til å kjøre endel i bratte bakker, og på veier med mye snø og is.

 

Etter hva jeg forstår så sies det at piggfrie er bedre når det er mye snø? Men på harde/isete veier - da er det vel pigger som gjelder.

 

Noe annet er at de siste vintrene har bydd på mye mildvær, dvs. bar asfalt. Til det må vel piggfritt være best?

 

Det koster jo litt for piggene. Kunne kjøpt dekk med bedre gummi ved piggfritt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hvor du bor, hva slags veier du kjører på, og ikke minst: Hvor trygg føler du deg som sjåfør?

 

Piggfritt er å foretrekke for de som kjører mye på bar asfalt, pga støy og slitasjestøv. Når det er kaldt, er piggfritt omtrent like bra som pigg enten det er snøføre eller is, men det er stor forskjell mellom de ulike merkene/typene. På våt is har pigger en fordel, og her er det enda større forskjell på de ulike merkene/typene piggfrie dekk. Dersom du bor et sted der det ligger mye rundt 0*C, eller varierer mye mellom frost og mildvær, vil du ofte ha veier med våt is, og da kan pigger være det beste valget for deg.

 

Kjøper du piggfrie kvalitetsdekk med gummiblanding for nordiske vinterforhold, er du godt skodd for alle forhold. Dersom du vil ha litt bedre sikkerhet på våt is, kjøper du piggdekk i samme kvalitet, men du må være forberedt på høyere støynivå på bar vei og hardt føre (som tørr og kald is).

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piggdekk er tryggest på glatta, enkelt og greit. De beste piggfrie dekkene kan ikke måle seg med de beste piggdekkene når forholdene virkelig er krevende. Så spørs det jo litt hvor ofte du støter på disse forholdene, og hvor mye den ekstra støyen fra piggene plager deg. Nye, gode piggfrie er bedre enn slitte, dårlige piggdekk, og hvilket dekk du velger gir mye utslag.

 

Her på østlandet opplever jeg skummelt holkeføre flere ganger hver vinter, og det kunne aldri falle meg inn å sko bilen med noe annet enn testvinnende piggdekk. Særlig i Oslo, der piggdekkavgiften har sørget for at de aller fleste kjører piggfritt. Problemet med dette er at alt av kryss og rundkjøringer blir glattpolerte av folk som spinner rundt på piggfritt. Ikke akkurat fine kjøreforhold, med andre ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er også at piggdekk er overlegent på vinterføre. Har testvinner piggdekk på privatbilen. I jobbsammenheng blir det en del kjøring - hvor jeg kan velge en del mellom biltyper, suv, store og små kassebiler. Jobben har piggfri "miljøvennlig" policy.

 

Det mest skremmende er - kanskje aktuelt for ts - piggfritt på suvene. De har jo fra før dårlige veiegenskaper på grunn av høyt tyngdepunkt osv. Men jeg kjører ikke suvene når det er snødekke - bremselengder og veigrep er helt på trynet. Vant til privatbilen meg piggdekk som jeg er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skiftet fra pigg til piggfri i fjor og var godt fornøyd med det, hovedsaklig pga null piggstøy. De få dagene det virkelig var såpeglatt her kom jeg meg stort sett frem, men man må redusere farta. Det er ikke noe å gjøre med det.

 

Jeg er egentlig mer spent på hvordan det blir nå som dekkene er slitt en sesong.

Lenke til kommentar

Mulig piggfritt har utviklet seg bedre enn piggdekk? Men i 2009 var det slik:

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/piggdekk-best-paa-alle-underlag/a/573054/

 

Noe man stusser litt over er dette - piggdekk er 40% sikrere enn piggfritt:

 

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.467932-verkningslost-att-forbjuda-dubbdack

 

Er miljøvinklingen så viktig at media og myndigheter ikke vil fortelle hvordan biler som havner i ulykker er skodd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste av alt med valg av dekk, er at man kjøper dekk av skikkelig kvalitet etter min erfaring. Fikk et sett med Nexen piggdekk med en bil jeg kjøpte, splitter nye dekk som funket greit på skikkelig vinterføre, men dersom det var antydning til glatt var de livsfarlige. 

 

Sålenge du ikke kjører mye på våt is er piggfritt sikkert et greit valg, spesielt med tanke på støy/komfort. Les tester av dekk og kjøp noe skikkelige greier. Det koster kanskje litt ekstra, men den dagen du stirrer døden i hvitøyet tenker du ikke på de par hundre kronene du sparte på dårlige dekk.

 

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/

Lenke til kommentar

Jeg kjørte piggfritt i mange år - og var fornøyd med det - spesielt komforten - og i tillegg slippe å tenke på datoer for å skifte. I disse dager er det jo også gebyr å slippe.

 

Men så kom det en dag med underkjølt regn, jeg har under 30km/t i en slak nedoverbakke i et boligstrøk. En bil 50-75m foran med stopper for en bil fra høyre. Jeg bremser - det skjer ingenting, stive hjul, samme fart. Prøver å svinge opp på fortauet, med full sving på hjulene går det rett frem, det kommer bil imot så jeg kan ikke svinge den veien. Til slutt setter jeg bilen i revers - bremser ingenting. Til slutt trer jeg fronten min pent innpå hengerfestet til en Suzuki Baleno - med piggdekk. Først da stopper jeg...

 

Dagen etterpå hadde jeg piggdekk - og har hatt det siden.

 

Jeg synes det virker som det er en del "propaganda" ute og går om dette med piggdekk vs piggfritt. Miljø-opplegget - slitasjen som koster oss milliarder osv.. Men det som virkelig sliter på veien er jo tungtrafikken:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier-7343597.html

 

Hvis tungtrafikken står for slitasjen - hva er det da piggdekkene virvler opp?

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...