Gå til innhold

Forby VPN i samme slengen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows 10 og den nye nettlesern der var ikke snau på å lagre og sende info videre. Dette er skrudd på default så man må manuelt inn og endre det om man ønsker litt privatliv på nettet. Ikke at Microsoft gjør dette nødvendigvis for å kartlegge lyssky nettvaner men for å samle inn data så de kan bruke det "mot" deg med tanke på reklamer og mersalg og andre komersielle formål.

 

Men man kan skru av alt man bare klarer men man vil aldri komme unna sporing om man ikke benytter VPN og i den forstand burde det være en rettighet for å opprettholde en viss grad av personlig frihet, på samme måte som at ingen får avlytte telefonen din om det ikke er skjellig mistanke om grov kriminalitet.

 

Og når det kommer til de nettsidene som nå er sperret så blir jo hele greia bare komisk. Ingen av disse har jeg noengang brukt, det vil si man har endel hundre torrent sider igjen å ty til... Og skulle de alle bli forsøkt sperret, ja så vil det dukke opp noen hundre nye. Så hele prossessen virker til å være en slags oppkonstruert greie bare for å vise at man tar bransjen på alvor og gjør noe med det de anser som ett kjempeproblem.

 

Fremtiden består nok ikke av forbud, det sier seg selv er dødfødt i det lange løp, men derimot om å utvikle løsninger og produkter som er så bra at folk blir villige til å betale for det. Vinn-vinn.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Det er nok litt feil. Vil tro folk i arbeid er største bruker av VPN. De fleste som har mulighet for hjemmekontor, og behandler dokumenter litt mer forsiktig enn via Gmail og Dropbox bruker VPN. Politiet, sykehus, hele regjeringsapparatet, departementene og sikkert noe annet også. 

Skal ikke se bort i fra at noen av dem driver med noe snusk, men i hovedsak er VPN en fin måte å koble seg på bedriftsnettverk på en sikker måte 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det kommer garantert. Gjerne sammen med et nytt overvåkningsdirektiv.

Det er synd alt skal ta så lang tid i dette landet. Noe slikt burde ha skjedd for lenge siden.

 

Du burde stemme Arbeiderpartiet du. De ville innføre en lov når de satt i rød-grønn regjering som sa at hvis det ikke stod i norske lover at det var lov så var det ulovlig. Er en av mange grunner til at jeg holder meg langt unna den venstre siden av politikken.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Etter at tingretten avgjorde at nettleverandører skal blokkere tilgangen til piratsider synes jeg at VPN burde forbys.

Jeg tror ikke du har nok kunnskaper til å uttale deg om saken. Det er feil at TPB ble blokkert. Tjenesten er ikke ulovlig og inneholder ingenting ulovlig. Det er en søkemotor (litt som Google) som lar deg søke opp såkalte torrenter som brukere deler med hverandre. TPB har ingen kontroll over hva brukerene bruker siden til og de er heller ikke lovens arm, ikke skal de forventes å være det heller. Vi vil heller ikke ha private som går rundt å samler personlig data om folk og samler bevis. De har ingen kapasitet til å kontrollere 1 % av innholdet en gang. På samme måte som Statens Vegvesen ikke kan kontrollere hver jævla bil som kjører på de tusener av veier i Norge. Det er heller ikke deres oppgave.

 

Det er mange som mener private aktører skal ha sensureringsautoritet (tilgang til å fjerne ting på nett) f.eks. fordi det bryter med opphavsrett. Vet ikke om du fikk med deg når en film med navn Pixels (2015) kom ut og de fikk fjernet filmer og innhold (totalt irrelevant til filmen) fordi det inneholdt ordet "pixels". De fikk også fjernet filmer som var inspirasjonen til Pixels (2015) med samme navn, som var lagt ut mange år før. Er det slik du vil ha det? Isåfall, så er det bare begynnelsen.

 

Columbia Pictures hired Entura International, described as a copyright troll[5] by Ars Technica, to send Digital Millennium Copyright Act takedown notices to websites hosting user-uploaded videos of the film.[44] The company proceeded to file DMCA takedown notices indiscriminately against several Vimeo videos containing the word "Pixels" in the title, including the 2010 award winning short film the movie is based on,[45] the official movie trailer, a 2006 independently produced Cypriot film uploaded by the Independent Museum of Contemporary Art, a 2010 university major work by a student of the Bucharest National University of Arts, a royalty free stock footage clip and an independently produced project. The takedown notice sent by Entura falsely claimed that the works infringe a copyright they had the right to enforce, and once the notice was made public, it was withdrawn.[46][47]

Når staten overvåker deg ulovlig og driver med spionasje og utpressing så synes ikke du det er rett å bruke VPN for å verne for eget personvern? At man prinsipielt skal kunne være anonym?

 

Hva når ytring blir fjernet fordi det setter politikk i dårlig lys? Det skjer allerede. Det er mange gode grunner for at man skal verne VPNs eksistens, ikke destruere den.

 

 

VPN har ingen annen misjon enn å skjule aktiviteten til brukeren på nettet. Det er ikke noe poeng i skjule seg bak en VPN hvis man driver med lovlig aktivitet. Et slikt forbud vil utelukkende ramme kriminelle.

Som jeg har skrevet over så er det mange gode grunner for å ha VPN. Til og med om det "bare" er pga. det faktum at det blir lagret personlig info om deg ulovlig (og uansett om det forblir lovlig eller ikke så er det ikke moralsk rett).

 

 

Hvis piratopplastning er det samme som å stjele, så er VPN det samme som en mellommann mellom tyv og heler. Å være mellomann er ikke lov utenfor nettet og da burde det ikke være lovlig på nettet heller.

Eeh... På samme måte som veinettet i norge er mellommann mellom tyv og heler? Ser du ikke hvor elendig logikken er her? VPN er ikke mellommann, ikke mer enn hva internettet er fra før. Ikke mer enn hva veinettet i Norge er. Ikke mer enn hva Ford eller Toyota er når man bruker bilene til å frakte tyvegods. Eller bagen til Hennes og Maurits (hvis de lager bager) til å frakte pengene fra et bankvelv.

 

Vil du gjøre VPN ulovlig på dette grunnlaget så må du faen meg også gjøre det meste annet ulovlig...

 

 

Unskyld meg, men dette gjør meg bare forbanna.

Endret av AdNauseam
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...