Gå til innhold

Har ikke råd til å betale leilighet


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bestemt meg for å skaffe meg leilighet, problemet er at jeg ikke har råd. Men jeg har nå gått i et år uten noen fast plass å bo, jeg har bodd med venner, kjæreste og familie.
Pr. dags dato har ikke jeg fast jobb, men er tilkalling hvor jeg som regel jobber 1-3 dager i uken. Men det ser ut som jeg får jobben fast etter hvert, men vet ikke hvor lenge det blir til. Jeg startet i jobben for 3 uker siden. Før det har jeg jobbet gjennom nav og gått skole.

Så det jeg lurer på er om jeg har rett på bostøtte eller noen form for støtte? For jeg orker virkelig ikke å fortsette å være hjemløs som 20åring.. jeg vet om folk som ikke gjør en  dritt men som har flotte leiligheter nav betaler for.. Jeg har jobbet ræva av meg for å skaffe jobben jeg har nå, og gjør så godt jeg kan for å få den fast, og vil selvfølgelig slutte med støtten med en gang jeg får den fast !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Stikk på nav, forklar problemet ditt, og de vil hjelpe deg.

Sikker på det?

Hjelp finnes det lite av på Nav..

 

 

Det finnes mange som er fornøyde, men også de som ikke er fornøyde, og det er gjerne de siste du hører mest fra. Jeg var veldig fornøyd med hjelpen jeg fikk den korte tiden jeg var der.

Endret av Kentklausen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkert sant det.

Lett for at det oppstår uenigheter og tull når det er snakk om penger..

Penger splitter familier lizzom, hvorfor skulle Nav bare dele ut? xD

 

Men ja, du kan jo gå til Nav å høre om hvilke muligheter du har..

 

Vet om en kar som ikke har særlig peiling på data som søkte om avklaringspenger fra NAV. Han ble sendt hjem fra NAV 3 ganger, han hadde prøvd å ordne opp i papirer osv på nettet, fikk det ikke til, fikk heller ikke hjelp på NAV. Gikk faktisk så langt som at han tok med seg bærbaren, slang den i boret å ba NAV om hjelp til å fikse det. Han og PCen ble sendt hjem uten noe form for hjelp.

 

Noen ganger skal NAV være så behjelpelige, noen ganger gir di absolutt blaffen i alt du sier.

Lenke til kommentar

Fins det kommunale leiligheter du kan søke på? Dette kan jo være midlertidig til du får deg fast jobb og så kan du finne drømmeleiligheten.

Vil nok variere fra kommune til kommune hva de kan tilby og man skal gjerne ha bodd i kommunen i to år.

 

I utgangspunktet er slike leiligheter for vanskeligstilte på leiemarkedet fks. de som "ingen vil ha".

 

Men TS; dette må du bare gå til NAV om - det skader ikke å spørre.

Lenke til kommentar

Hvis det eneste som hindrer deg i å ha leilighet er pengemangel, glem kommunale leiligheter. De er for folk som er mer vanskeligstilte enn deg (rusmisbrukere, uføre...), behandlingstiden er lang og du vil ikke bo på sånne plasser uansett. Det greieste er at du får deg en vanlig leilighet og så mottar bostøtte og/eller sosialstønad til du klarer deg på egen hånd. Litt usikker på hvordan det fungerer med bostøtte hvis du ikke allerede leier en bolig, men jeg gjentar refrenget: Hør med Nav. Hør også med boligkontoret, det er de som bevilger bostøtte.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et problem på Nav kan være at man stiller feil spørsmål. "Har jeg rett til dette?" kan fort avvises med et "nei", og så er samtalen over. Da er det bedre å forklare situasjonen og spørre hva de kan hjelpe deg med.

Tja, Nav har som kjent ikke opplysningsplikt og de følger heller ikke dette. Jeg vet ikke om man kanskje heller bør sette seg inn hva man har krav på, for så å kreve dette.

 

Rent taktisk ville det vel vært best om man skaffer bolig for deretter å gå på Nav å få dekket utgifter til bolig og livsopphold. Derfra ber de deg gjerne søke bostøtte slik at man får avkortning i sosialtrygden, men totalen går ut på det samme.

 

Om du jobber tre dager i uka så ligger du kanskje på grensa om du kan få sosialtrygd eller ikke. Men bostøtte kan du få uavhengig av dette og du finner kalkulator på husbanken sine sider.

 

Det er vel slik at man skal ha dekket bokostnader + ca. kr. 5000 til livsopphold - litt avhengig av hvilken kommune du bor i.

Lenke til kommentar

 

Et problem på Nav kan være at man stiller feil spørsmål. "Har jeg rett til dette?" kan fort avvises med et "nei", og så er samtalen over. Da er det bedre å forklare situasjonen og spørre hva de kan hjelpe deg med.

Tja, Nav har som kjent ikke opplysningsplikt og de følger heller ikke dette.

 

Jo, de har opplysningsplikt. De følger den imidlertid i ganske liten grad. Du kan lese mer om opplysningsplikten og i hvilken grad den følges opp her: http://foreninger.uio.no/jussbuss/aktuelt/rettshjelpsundersokelsen-rettshjelp-2013.pdf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...