Gå til innhold

Sony Z5 Samletråd


fflex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble nylig selv en Z5 compact som arvtager til min Z2 som fikk ett ublidt møte med ett bord og fikk knust hele skjermen. Min ser ut til å ta gode bilder og ingen problemer. Synes den er litt raskere enn Z2, men samtidig litt uvant å ha en litt mindre telefon. Venter selv på en bæreveske jeg har bestilt til den.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Jeg sliter også med kameraet. Må vel være 10 år siden sist jeg hadde en telefon som tok så elendige bilder... Har vært i kontakt med Sony via Facebook-siden, og der var de kjent med problemet. Det skal visstnok være løst med siste firmware, men om det ikke ble det så var det bare å sende den inn. Tviler egentlig på at dette er softwarerelatert. Min telefon går også i svart iblant, før det blinker rødt noen ganger og slår seg på igjen. Den er tidvis treg og blir ofte varm, og selv med moderat bruk og Stamina påslått er jeg langt unna å klare to døgn før den må lades. Etter tre år med Windows Phone har det vært en skuffende opplevelse å komme tilbake til et buggete, masete og strømslukende Android. Håper Marshmallow retter på dette.

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med kameraet. Må vel være 10 år siden sist jeg hadde en telefon som tok så elendige bilder... Har vært i kontakt med Sony via Facebook-siden, og der var de kjent med problemet. Det skal visstnok være løst med siste firmware, men om det ikke ble det så var det bare å sende den inn. 

 

Sende den inn hvor? Min ble sendt inn via butikken til deres verksted (MCare), men verkstedet mente bildene var som forventet og returnerte telefonen uten å gjøre noe.

Lenke til kommentar

Oppgraderte fra Z3 til Z5 Premium for to uker siden, og har bare hatt positive opplevelser med den så langt. Behøvde vel egentlig ikke å oppgradere da Z3en var mer enn god nok, men dama sin Z tok endelig kvelden etter ca 4 år, og da fant vi ut hun kunne få Z3en så kjøpte jeg meg Z5 Premium.

Kameraet som alle klager over har jeg absolutt ingen problem med, og det tar til en mobil å være sylskarpe bilder både innendørs og utendørs ( i ok eller godt lys, med autofunksjon, uten redigering).   Har lagt ved et bilde jeg tok innendørs på en messe, og selv på en 24 tommers PC-skjerm ser alle detaljene fine ut.  Til å være mobilkamera er det også forholdsvis grei "blur/bokeh" på det som ikke er i fokus (altså, alt bak maskinen i midten). Kanskje ikke det beste eksempelbildet, men burde ihvertfall vise at det ikke er noe galt med kameraet på denne utgaven.

Z3 tok også gode bilder, men føler Z5 er en relativt god oppgradering. Driver med foto aktivt, og liker at det er enda flere manuelle muligheter med Z5 enn det var med Z3.

Telefonen er ellers veldig kjapp, har en nydelig skjerm, støtte for Hi-Res lyd om man har hodetelefoner også fra Sony som støtter det. 

4K-video har jeg bare sett den demo-videoen til Sony, som forsåvidt var imponerende nok, men det er vel knapt noe annet material der ute man kan se for øyeblikket. Fingerprint-funksjonen fungerer også veldig bra, men har slått det av når jeg er hjemme.

Valgte Chrome-utgaven, og telefonen både føles og ser veldig mye mer eksklusiv ut enn hva Z3 gjorde.


 

post-381725-0-11947500-1455870506_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Jeg sliter også med kameraet. Må vel være 10 år siden sist jeg hadde en telefon som tok så elendige bilder... Har vært i kontakt med Sony via Facebook-siden, og der var de kjent med problemet. Det skal visstnok være løst med siste firmware, men om det ikke ble det så var det bare å sende den inn. 

 

Sende den inn hvor? Min ble sendt inn via butikken til deres verksted (MCare), men verkstedet mente bildene var som forventet og returnerte telefonen uten å gjøre noe.

 

Dette var svaret jeg fikk etter at de hadde fått se noen bilder jeg hadde tatt: "Det är ett problem som vi känner till och det ska vara löst med den senaste mjukvaran. Har du uppdaterat telefonen? Om problemet fortfarande kvarstår så måste telefonen skickas in till en av våra auktoriserade serviceverkstäder. Du kan skicka in telefonen via din återförsäljare (butik)."

 

For ordens skyld så kan dere jo selv bedømme hvor bra bilder denne telefonen tar. Alle bildene er tatt i god belysning, bortsett fra det i garasjen.

post-81526-0-91262200-1456150341_thumb.jpg

post-81526-0-73538100-1456150347_thumb.jpg

post-81526-0-69009300-1456150355_thumb.jpg

post-81526-0-30449700-1456150375_thumb.jpg

post-81526-0-34955600-1456150628_thumb.jpg

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

 

 

Jeg sliter også med kameraet. Må vel være 10 år siden sist jeg hadde en telefon som tok så elendige bilder... Har vært i kontakt med Sony via Facebook-siden, og der var de kjent med problemet. Det skal visstnok være løst med siste firmware, men om det ikke ble det så var det bare å sende den inn. 

 

Sende den inn hvor? Min ble sendt inn via butikken til deres verksted (MCare), men verkstedet mente bildene var som forventet og returnerte telefonen uten å gjøre noe.

 

Dette var svaret jeg fikk etter at de hadde fått se noen bilder jeg hadde tatt: "Det är ett problem som vi känner till och det ska vara löst med den senaste mjukvaran. Har du uppdaterat telefonen? Om problemet fortfarande kvarstår så måste telefonen skickas in till en av våra auktoriserade serviceverkstäder. Du kan skicka in telefonen via din återförsäljare (butik)."

 

For ordens skyld så kan dere jo selv bedømme hvor bra bilder denne telefonen tar. Alle bildene er tatt i god belysning, bortsett fra det i garasjen.

 

Om dette stemmer så har du fått en defekt telefon, uten tvil.

 

Bilde nr.3 ( nærbilde av ETS) går jeg ut ifra at du har croppet VELDIG mye, og bilde nr.1 ser det ut som du ikke har holdt deg i ro ( bevegelse i bildet)?

 

Bilde 2, 4 og 5 derimot kan ikke forklares på andre måter enn at det er noe hakkende galt med selve kameraet? Hvis ikke må innstillingene vært satt helt feil?  Hvert eneste bilde jeg tar med min Z5 Premium i godt eller medium godt lys er sylskarpe, og selv bilder inne eller når det er mørkt ute er over gjennomsnittet bra syns jeg, men det ser ikke ut til å være tilfellet med din telefon.

 

Om du kjenner andre som har Sony-telefon ( og da helst Z5), så bør du be den personen være med deg i butikken når du leverer telefonen, og sende inn fotobevis fra begge telefonene som viser at ditt kamera ikke fungerer sånn som det skal.

 

Lenke til kommentar

Bilde 5 er helt klart pga. bevegelse. Man ser til og med retningen veldig tydelig. Ser også det samme på noen av de andre. Mange feilvurderer også lysmengden innendørs. Øynene tilpasser seg ekstremt bra til lavt lys og dermed kan det som for en selv ser ut som like lyst som utendørs på en solskinnsdag faktisk være veldig mørkt. Sportshaller blir ofte slik.

 

Alle bildene ser ut som på min Z5 når jeg tar bilder i dårlig lys.

 

Edit: Sjekk hva slags blender, lukkertid og ISA som er brukt på bildene.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Håper ikke at Sony dropper Z serien, evt i så tilfelle erstatter den med noe tilsvarende eller bedre. Så langt liker jeg Z5'en min veldig godt, jeg gikk fra en gammel Samsung Galaxy S3 som jeg også har vært veldig fornøyd med, men siden S6 ikke hadde minnekortstøtte + at Sony'ene som jeg har siklet på før hadde det + vanntett og godt kamera(ja, ganske så fornøyd med Z5'en min, men lest endel klager) så ble det Z5 nå. Så krysser fingre for at Sony holder seg i markedet, gjør de det så er det nok en sterk kandidat til min neste også når den tid kommer.

 

Enig, 6.0 tar nok litt vel lang tid, men den som venter på noe godt.... ;) Har ikke noe hastverk sånn sett jeg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...