Gå til innhold

Sony Z5 Samletråd


fflex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er nå på min tredje Sony telefon, Z5.  Har hatt både Z1 og Z3 før og var i utgangspunktet en kjempeentusiast.  

Men jeg vil nå dessverre ikke anbefale Sony telefon lenger.  Erfaringen med Z5 har vært dårlig.

 

Alt henger sammen med Sonys store problemer knyttet til Bluetooth, som jo er et kjempeviktig funksjonsområde for dagens smarttelefoner.  Sony sitt eget supportforum har drøssevis av innlegg om ulike bluetoothproblemer.  På Z1 og Z3 trodde jeg det delvis var bluetooth utstyret sin feil (bl.a. Ford Mondeo, Bluetooth høyttalere, Voyager PRO+ ørepropp, etc) 

 

Men ved overgang til Z5 økte problemet til å bli langt verre. Det handler om at utstyret ikke reconnecter, bryter forbindelsen i tide og utide, skurr/forstyrrelser på musikk som blir avspilt.  Jeg har foretatt sammenlikningstester med diverse Iphoner og Samsung telefoner uten å finne noen av disse problemene på dem også.  På alle Bluetooth issuene (inkl mitt eget) som ligger inne på forumet er Sony nesten fraværende fra å svare/kommentere.  Toppen av kransekaken er fra en frustrert kunde som vedla utskrift av en chat med Sony support med følgende ordlyd (Emma = Sony) 

 

Emma:  Thank you for providing me with this information, with regards to the query you posted, I am sorry to hear you're facing these issues. Can I ask what problems you're having?
K:  With the Z5 connecting to bluetooth devices is problematic. I have 3 bluetooth paired devices (Car, headset and speaker). Sometimes it does not connect to them and sometimes its connected but audio still comes out from the phone
K:  I do not have these problems with my Xperia Z
Emma:  Okay, the headset and the speaker, are these Sony devices?
K:  No
Emma:  Okay, it may be a compatibility issue with the device. As the software on the Z5 is going to be slightly different from the Xperia Z. We would not be able to ensure compatibility with any third-party devices.
K:  Ok I shall return my Z5 and get a refund
Emma:  No problem K. I hope the information I have provided is okay. Is there anything else I can help you with?
K:  No the information you have provided is absolutely unhelpful and basically says how rubbish the Z5 is

Emma:  Apologies you feel thay way K. Thanks for using Sony Xperia Chat Support today. Goodbye.

Endret av Kjell Roar
Lenke til kommentar

Kjell Roar. Jeg har også en Z5. Ingen problemer med å koble til Ford Fiesta og Sennheiser 550. Bortsett fra paring første gang. Etterpå kobler den hurtig begge. Faktisk hurtigere enn min gamle Z1 og Z3c. Jeg leste enten på Android Central eller Android Police at det kan være prakk med koblinger hvis man har flere Bluetooth enheter.

 

Har du definert enhetene dine i appen Smart connect? Hvis ja. Har du slettet appdata og cache i Smart connect?

Har du slettet appdata og cache i systemappen Xperia extension for Throw?

Lenke til kommentar

Kjell Roar. Jeg har også en Z5. Ingen problemer med å koble til Ford Fiesta og Sennheiser 550. Bortsett fra paring første gang. Etterpå kobler den hurtig begge. Faktisk hurtigere enn min gamle Z1 og Z3c. Jeg leste enten på Android Central eller Android Police at det kan være prakk med koblinger hvis man har flere Bluetooth enheter.

 

Har du definert enhetene dine i appen Smart connect? Hvis ja. Har du slettet appdata og cache i Smart connect?

Har du slettet appdata og cache i systemappen Xperia extension for Throw?

Hei @graffin789 

Takk for tipsene dine.  Jeg skal teste dette.  

Hvis du er på Sony Forum så kan du se mer detaljer om mine beskrevne problemer her:

http://talk.sonymobile.com/t5/Other-Discussions-General/Bluetooth-seems-not-to-be-fully-compliant-on-Sony-Xperia-models/m-p/1055130#M8328 

Lenke til kommentar

Noen her med Premium? Ser på min at det er masse "sorte prikker" (vanskelig å forklare) og lyse striper over skjermen, ser det godt på det hvite når lysstyrken er guffa opp. Må nærme skjermen, men er smått irriterende, var ingenting sånt på Z3. Noen som vet om det er noe feil, eller om skjermen er sånn?

 

EDIT: Nå ser det ut til at glasset bak har begynt å løsne å bue seg opp på midten, ikke bra. Er strålende fornøyd med telefonen ellers så er kjedelig at sånne ting skal skje...

Endret av Helt-Hinsides
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Noen her med Premium? Ser på min at det er masse "sorte prikker" (vanskelig å forklare) og lyse striper over skjermen, ser det godt på det hvite når lysstyrken er guffa opp. Må nærme skjermen, men er smått irriterende, var ingenting sånt på Z3. Noen som vet om det er noe feil, eller om skjermen er sånn?

 

EDIT: Nå ser det ut til at glasset bak har begynt å løsne å bue seg opp på midten, ikke bra. Er strålende fornøyd med telefonen ellers så er kjedelig at sånne ting skal skje...

 

kan være det bare er din telefon det er noe feil med, men skjønner godt din frustrasjon.. det er en veldig dyr telefon

Lenke til kommentar

 

 

Noen her med Premium? Ser på min at det er masse "sorte prikker" (vanskelig å forklare) og lyse striper over skjermen, ser det godt på det hvite når lysstyrken er guffa opp. Må nærme skjermen, men er smått irriterende, var ingenting sånt på Z3. Noen som vet om det er noe feil, eller om skjermen er sånn?

 

EDIT: Nå ser det ut til at glasset bak har begynt å løsne å bue seg opp på midten, ikke bra. Er strålende fornøyd med telefonen ellers så er kjedelig at sånne ting skal skje...

kan være det bare er din telefon det er noe feil med, men skjønner godt din frustrasjon.. det er en veldig dyr telefon

 

Tror på ingen måte at det er et generelt problem på Z5, var nok bare uheldig. Var innom butikken istad, de var enig i at det var noe rart på skjermen, og lurte på om det med glasset bak kunne være at batteriet eser ut litt. Telefonen ble sendt til service, så får vi se om de får ordnet problemet. Tilbake til Z3 enn så lenge. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

 

 

Noen her med Premium? Ser på min at det er masse "sorte prikker" (vanskelig å forklare) og lyse striper over skjermen, ser det godt på det hvite når lysstyrken er guffa opp. Må nærme skjermen, men er smått irriterende, var ingenting sånt på Z3. Noen som vet om det er noe feil, eller om skjermen er sånn?

 

EDIT: Nå ser det ut til at glasset bak har begynt å løsne å bue seg opp på midten, ikke bra. Er strålende fornøyd med telefonen ellers så er kjedelig at sånne ting skal skje...

kan være det bare er din telefon det er noe feil med, men skjønner godt din frustrasjon.. det er en veldig dyr telefon

 

Tror på ingen måte at det er et generelt problem på Z5, var nok bare uheldig. Var innom butikken istad, de var enig i at det var noe rart på skjermen, og lurte på om det med glasset bak kunne være at batteriet eser ut litt. Telefonen ble sendt til service, så får vi se om de får ordnet problemet. Tilbake til Z3 enn så lenge. :(

 

Det var z5Premium du mente?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Noen her med Premium? Ser på min at det er masse "sorte prikker" (vanskelig å forklare) og lyse striper over skjermen, ser det godt på det hvite når lysstyrken er guffa opp. Må nærme skjermen, men er smått irriterende, var ingenting sånt på Z3. Noen som vet om det er noe feil, eller om skjermen er sånn?

 

EDIT: Nå ser det ut til at glasset bak har begynt å løsne å bue seg opp på midten, ikke bra. Er strålende fornøyd med telefonen ellers så er kjedelig at sånne ting skal skje...

kan være det bare er din telefon det er noe feil med, men skjønner godt din frustrasjon.. det er en veldig dyr telefon

Tror på ingen måte at det er et generelt problem på Z5, var nok bare uheldig. Var innom butikken istad, de var enig i at det var noe rart på skjermen, og lurte på om det med glasset bak kunne være at batteriet eser ut litt. Telefonen ble sendt til service, så får vi se om de får ordnet problemet. Tilbake til Z3 enn så lenge. :(

Det var z5Premium du mente?
Ja da, Z5 Premium ja. :)
Lenke til kommentar

Da har jeg fått min Z5 Premium sort levert på døren og kan ikke gjøre annet enn å smile :)

Overgangen fra Note 3 var stor! Føles veldig solid, premium og smidig. Knallgod skjerm og.

Eneste trekket jeg kan gi er at kameraet prøver for hardt å få mørke bilder fin og det ser ikke pent ut. (Gjelder auto-funksjonen)

Bruker man HDR evt stiller manuelt så blir det veldig bra.

 

Ellers virker batteritiden lovende, sier 2 døgn 15t og minker minimalt med bruk.

Krysser fingrene for at jeg fremdeles er fornøyd om noen måneder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så herlig å finne en samletråd om denne. Jeg har snust litt på Z5 Compact i det siste, og vurderer å bytte fra iPhone.

Derfor lurer jeg på om batteritiden er bedre eller dårligere enn på Z3 Compact.

 

Batteritiden er hovedgrunnen til at jeg vurderer å bytte telefon. Og jeg har lest noen utenlanske anmeldelser av telefonen som sier at den har vart i hele tre dager på en ladning, med bruk av spill, internett, telefon osv. 

 

Derimot sier forbrukere noe annet på omtalene hos forskjellige norske nettbutikker, der noen er misfornøyde og sier den bare varer i en dag. Så hvor godt er batteriet på Z5 Compact? 

 

Er det slik å forstå at det er compact-versjonene til Sony som har den beste batteritiden? 

 

 

 

Ellers virker batteritiden lovende, sier 2 døgn 15t og minker minimalt med bruk.

 

Du har altså nesten nådd tre dagers levetid? Hvor ofte bruker du telefonen i løpet av dagen? 

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...