Gå til innhold

Dansk politi arresterte folk som spredte informasjon om pirattjenesten Popcorn Time


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hvis dette går under oppfordring eller hjelp til straffbar handling så forutsetter det at bruk av Popcorn Time er en straffbar handling. Hvis de ikke har paragrafer og rettslige kjennelser å støtte det på så kan jeg ikke skjønne at de har noen sak per nå. De må ta ting i riktig rekkefølge her og jeg mistenker at de taper allerede på saken om bruken av Popcorn Time er ulovlig.

Popcorn Time er ulovlig (ifølge norsk åndsverkslov). De bruker samme teknologi som piratebay, og er på samme måte ulovlig.

 

Jeg har sett den påstanden før, men også motpåstander, deriblant fra jurister med åndsverksloven som spesialfelt. Er disse tilbakevist i retten nå? Kan du oppdatere meg på de siste rettslige kjennelsene på Popcorn Time?

Loven sier allerede at det er ulovlig, men det har vært litt tolkning fram og tilbake ja. Tror det ble konkludert i forhold til piratebay-saken. Jeg leste en artikkel skrevet av en jurist i våres som konkluderte med at det er ulovlig. John Wessel Aas konkluderte med det samme hvis jeg husker riktig.

 

En enkel sjekk på om det er ulovlig eller ikke er å bare spørre deg selv: er det fornuftig å anta at å se filmer og serier gratis kommer til å holde filmindustrien i livet?

 

Svaret er selvfølgelig nei, med mindre du er fornøyd med bare filmer som kung fury.

Lenke til kommentar

Loven sier allerede at det er ulovlig, men det har vært litt tolkning fram og tilbake ja. Tror det ble konkludert i forhold til piratebay-saken. Jeg leste en artikkel skrevet av en jurist i våres som konkluderte med at det er ulovlig. John Wessel Aas konkluderte med det samme hvis jeg husker riktig.

 

En enkel sjekk på om det er ulovlig eller ikke er å bare spørre deg selv: er det fornuftig å anta at å se filmer og serier gratis kommer til å holde filmindustrien i livet?

 

Svaret er selvfølgelig nei, med mindre du er fornøyd med bare filmer som kung fury.

Først slår du fast uten tvil "det er ulovlig" så skriver du "tror". Hva er riktig her. Er du sikker eller ikke? Hvis du er sikker så kan du vel også dokumentere påstanden? Da mener jeg ikke "leste en artikkel en gang" eller "hvis jeg ikke husker feil så var det en som mente", men gyldige dommer eller paragrafer som ikke kan tolkes annerledes.

 

Den enkle sjekken er over hodet ingen sjekk, det er en fingeren i været antagelse uten rotfeste i lovverk eller rettspraksis.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

En enkel sjekk på om det er ulovlig eller ikke er å bare spørre deg selv: er det fornuftig å anta at å se filmer og serier gratis kommer til å holde filmindustrien i livet?

 

Svaret er selvfølgelig nei, med mindre du er fornøyd med bare filmer som kung fury.

 

Jeg tror ikke det er fornuftig at man skal kunne bedra sin ektefelle heller, men det er faktisk lov. Fornuften er ikke alene nok til å avgjøre hvordan loven skal være.

Lenke til kommentar

 

Loven sier allerede at det er ulovlig, men det har vært litt tolkning fram og tilbake ja. Tror det ble konkludert i forhold til piratebay-saken. Jeg leste en artikkel skrevet av en jurist i våres som konkluderte med at det er ulovlig. John Wessel Aas konkluderte med det samme hvis jeg husker riktig.

 

En enkel sjekk på om det er ulovlig eller ikke er å bare spørre deg selv: er det fornuftig å anta at å se filmer og serier gratis kommer til å holde filmindustrien i livet?

 

Svaret er selvfølgelig nei, med mindre du er fornøyd med bare filmer som kung fury.

Først slår du fast uten tvil "det er ulovlig" så skriver du "tror". Hva er riktig her. Er du sikker eller ikke? Hvis du er sikker så kan du vel også dokumentere påstanden? Da mener jeg ikke "leste en artikkel en gang" eller "hvis jeg ikke husker feil så var det en som mente", men gyldige dommer eller paragrafer som ikke kan tolkes annerledes.

 

Den enkle sjekken er over hodet ingen sjekk, det er en fingeren i været antagelse uten rotfeste i lovverk eller rettspraksis.

Jeg satt på mobilen og var ikke klar over at jeg var i en rettsal.

Googla "popcorn time ulovlig":

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Gratisfilm-pa-Popcorn-Time-er-ulovlig-likevel-8067578.html

http://e24.no/digital/kulturdepartementet-det-er-ulovlig-aa-bruke-popcorn-time/23444696

 

Grunnen til at jeg skiftet mellom "det er" og "tror" er pga det er forskjellig tolkning av loven, spesielt når det skjer nye ting. Loven er under endring hele tiden, til og med Åndsverksloven ble endret i 2014.

 

Mye av grunnen til at det faktisk var en diskusjon rundt popcorn time er at det er et skille i loven mellom "streaming" og "nedlastning". Det er lov å streame (ned) filmer og serier, men ikke å laste ned eller opp. Popcorn Time er sleipt fordi prosessen er sømløs og gir illusjonen av streaming, når det faktisk er ned og opplastning gjennom torrentteknologien som brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 En enkel sjekk på om det er ulovlig eller ikke er å bare spørre deg selv: er det fornuftig å anta at å se filmer og serier gratis kommer til å holde filmindustrien i livet?

 

Svaret er selvfølgelig nei, med mindre du er fornøyd med bare filmer som kung fury.

 

Jeg tror ikke det er fornuftig at man skal kunne bedra sin ektefelle heller, men det er faktisk lov. Fornuften er ikke alene nok til å avgjøre hvordan loven skal være.

Om det er fornuftig eller ikke kommer vel ant på hvor pen hun andre dama er...

Lenke til kommentar

 

 

 En enkel sjekk på om det er ulovlig eller ikke er å bare spørre deg selv: er det fornuftig å anta at å se filmer og serier gratis kommer til å holde filmindustrien i livet?

 

Svaret er selvfølgelig nei, med mindre du er fornøyd med bare filmer som kung fury.

 

Jeg tror ikke det er fornuftig at man skal kunne bedra sin ektefelle heller, men det er faktisk lov. Fornuften er ikke alene nok til å avgjøre hvordan loven skal være.

Jeg baserte meg ikke på fornuft, men på poenget med Opphavsbeskyttet matrealet i rettslig forstand. Grunnen til at du faktisk må kjøpe enkeltkopier av verk er sånn at opphavsmanne skal faktisk tjene penger. Det er et marked som skal holdes i balanse og produsere kunst og underholdning. Hvis du ikke kunne kreve penger for det du lager og hindre andre i å kopiere det, hvorfor skal du da lage det? Du har jo ikke et levebrød. Vil du ha filmer eller ikke?

Lenke til kommentar

okey, jeg fant en eldre versjon av siden på google.. og de har dette skrevet på forsiden:

 

"Inden du går videre skal du vide, at brug af programmer og services, der beskrives på popcorntime.dk, kan være ulovligt i form af brud på ophavsretsloven, da størstedelen af indholdet er beskyttet med copyrights. Indholdet på dette site er at betragte som information og skal ikke tages som opfordringer til at begå ulovligheder. Brugen af programmer og tjenester beskrevet på popcorntime.dk foregår således på eget ansvar."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dette går under oppfordring eller hjelp til straffbar handling så forutsetter det at bruk av Popcorn Time er en straffbar handling. Hvis de ikke har paragrafer og rettslige kjennelser å støtte det på så kan jeg ikke skjønne at de har noen sak per nå. De må ta ting i riktig rekkefølge her og jeg mistenker at de taper allerede på saken om bruken av Popcorn Time er ulovlig.

 

Helt enig i at en eventuell kjennelse mot disse personene forutsetter at bruk av Popcorn Time er straffbart. Men den diskusjonen har blitt ført så mange ganger før at jeg ikke synes den er altfor interessant.

 

Det som jeg derimot synes er litt mer interessant, er hva som skjer. Påtalemyndigheten må jo nødvendigvis bevise at det personene oppfordret til/hjalp til med, er ulovlig - så hvis denne saken virkelig går til domstolen, vil man jo for danskene sin del få fasiten.

 

Tilsvarende for Norge, vi kan mene hva vi vil om Popcorn Time er eller burde være lovlig, men hvis noen blir tiltalt for bruk/tilrettelegging av Popcorn Time, er det rettsvesenet som skal ta stilling til om det faktisk er ulovlig etter norsk lov. Hva den gjennomsnittelige bruker av Popcorn Time synes om lovligheten er ikke veldig relevant.

Lenke til kommentar

De fleste med høyere teknisk utdannelse kunne trolig skrevet en artikkel om oppbygning og fremgangsmåte for å lage en relativt enkel atombombe. Litt usikker på om man burde straffes for det. Ville kommet an på hensikt og vinkling, om man forherliget og oppfordret til noe, eller kun ga tørre beskrivelser av teknisk karakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. For å ta dette til norske forhold:

 

Dette er nok straffbart etter §140, som Krekar ble dømt for.

 

Den, som offentlig opfordrer eller tilskynder til Iværksettelsen af en strafbar Handling eller forherliger en saadan eller tilbyder at udføre eller bistaa ved Udførelsen af en saadan, eller som medvirker til Opfordringen, Tilskyndelsen, Forherligelsen eller Tilbudet, straffes med Bøder eller med Hefte eller Fængsel indtil 8 Aar, dog i intet Tilfælde med høiere Frihedsstraf end to Tredjedele af den høieste for Handlingen selv anvendelige.

Lige med strafbare Handlinger regnes her Handlinger, til hvis Foretagelse det er strafbart at forlede eller tilskynde.

Sitat

– Straffelovens § 140

 

Teksten er såpass bred at den kan gjøre svært mye diskusjon og opplæring ulovlig. Men det føles unektelig som galt å se noen bli dømt for denne type ytringer.

 

I "terrorloven" fra 2005 ligger det inne en tekst som er enda bredere. Der kan man bl.a. begå et lovbrudd om man lærer opp sikkerhetstjenesten i terrorteknikker. 

 

Jup, men terror er en ting, piratkopiering er mer lik å kjøre for fort eller brenne hjemme. Du har apper som varsler om fartskontroller.
Lenke til kommentar

De fleste med høyere teknisk utdannelse kunne trolig skrevet en artikkel om oppbygning og fremgangsmåte for å lage en relativt enkel atombombe. Litt usikker på om man burde straffes for det. Ville kommet an på hensikt og vinkling, om man forherliget og oppfordret til noe, eller kun ga tørre beskrivelser av teknisk karakter.

 

Du er klar over at det er den mest kjente formen for kunnskap der det finnes internasjonale avtaler om å holde kunnskapen skjult, og der folk med den kunnskapen faktisk blir likvidert på grunn av fagkunnskapen? 

Lenke til kommentar

 

I "terrorloven" fra 2005 ligger det inne en tekst som er enda bredere. Der kan man bl.a. begå et lovbrudd om man lærer opp sikkerhetstjenesten i terrorteknikker. 

Jup, men terror er en ting, piratkopiering er mer lik å kjøre for fort eller brenne hjemme. Du har apper som varsler om fartskontroller.

 

 

Og slike apper kan falle inn under definisjonen i paragraf 140... Men er mer uklar fordi en app som varsler om politikontroller kan jo primært være laget for UP-groupies som bare vil være der politiet er. 

Lenke til kommentar

 

De fleste med høyere teknisk utdannelse kunne trolig skrevet en artikkel om oppbygning og fremgangsmåte for å lage en relativt enkel atombombe. Litt usikker på om man burde straffes for det. Ville kommet an på hensikt og vinkling, om man forherliget og oppfordret til noe, eller kun ga tørre beskrivelser av teknisk karakter.

 

Du er klar over at det er den mest kjente formen for kunnskap der det finnes internasjonale avtaler om å holde kunnskapen skjult, og der folk med den kunnskapen faktisk blir likvidert på grunn av fagkunnskapen? 

 

Det sies så, men likevel. Kunnskapen i seg selv er ikke det vanskeligste i våre dager, dette er 70 år gammel teknologi. Slår man det sammen med råvarer, maskinering, finansiering og ikke minst hensikt så blir det andre boller.

Lenke til kommentar
En enkel sjekk på om det er ulovlig eller ikke er å bare spørre deg selv: er det fornuftig å anta at å se filmer og serier gratis kommer til å holde filmindustrien i livet?

 

 

Det verste er at de som bruker slike tjenester ikke skjønner at filmselskapene ikke har noen som helst mulighet til å konkurrere med dette, men allikevel "skylder" på at filmselskapene ikke følger med "i tiden". Det faktum at enkelte filmer koster milliarder å lage bryr de seg tydeligvis lite om.

Lenke til kommentar

Det er en grov krenkelse av ytringsfriheten.

 

Jeg ble kjent med Popcorn Time igjennom Hardware.no... arrester journalisten!!!

 

Jeg leser også VG, og der blir man oppfordret/oppmuntret til noe kriminelt hver eneste dag... Google har ekstremt mye ulovlig i sin søkemotor... det er ingen som arresterer dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...