Gå til innhold

Ikke fått oppgraderingen? Last ned Windows 10 på egen hånd


Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg har gjort noe dumt. Er ikke så fryktelig glad i å "oppgradere" eksisterende OS til et nytt. Foretrekker "clean install".

Så jeg boota opp med USB pinne og så formaterte jeg disken som jeg hadde W7 på. Men så lurer jeg på om det var så lurt? Vil da W10 vite at jeg var kvalifisert til å få W10? 

Bør jeg fjerne W10, legge inn W7 og så kjøre den oppgraderingsbiten?

I tillegg driver W10 å maser om produktnøkkel flere ganger under instalasjonsbiten. Men den har jeg jo ikke. 

 

Ble rett og slett litt i vilrede nå jeg gitt. 

Forvirrende nok å måtte formatere disken til gpt via command line. Ny øvelse her i gården.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt oppgradering av 2 pc'er her hjemme nå, fra Windows 8.1, og beholdt alle data. Ingen av de er aktivert sånn som jeg kan se. Når jeg klikker på aktiver, så får jeg feilmelding om at det ikke finnes gyldig lisens...

 

Edit: Den ene er oppdatert automatisk fra reservering, den andre fra meda creation tool.

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

Lurer på om jeg har gjort noe dumt. Er ikke så fryktelig glad i å "oppgradere" eksisterende OS til et nytt. Foretrekker "clean install".

Så jeg boota opp med USB pinne og så formaterte jeg disken som jeg hadde W7 på. Men så lurer jeg på om det var så lurt? Vil da W10 vite at jeg var kvalifisert til å få W10? 

Bør jeg fjerne W10, legge inn W7 og så kjøre den oppgraderingsbiten?

I tillegg driver W10 å maser om produktnøkkel flere ganger under instalasjonsbiten. Men den har jeg jo ikke. 

 

Ble rett og slett litt i vilrede nå jeg gitt. 

Forvirrende nok å måtte formatere disken til gpt via command line. Ny øvelse her i gården.

 

Du gjorde alt feil i alle fall :D...du burde da en titt i Windows forumet vårt, så hadde du visste hva du skulle gjøre.

Hadde du startet installasjonen fra Windowsen din, og så valgt "ikke behold noe" under prosessen, hadde du fått en clean install av Win10 ferdig aktivert. Når du gjorde det på den måten du gjorde, får du ikke en aktivert versjon? Dog jeg opplevde det på en virtuell pc, at det gikk, men så ble jeg veldig usikker på om jeg hadde testet Win10 tidligere på den, har jo hatt tilgang et par uker.

Lenke til kommentar

 

Lurer på om jeg har gjort noe dumt. Er ikke så fryktelig glad i å "oppgradere" eksisterende OS til et nytt. Foretrekker "clean install".

Så jeg boota opp med USB pinne og så formaterte jeg disken som jeg hadde W7 på. Men så lurer jeg på om det var så lurt? Vil da W10 vite at jeg var kvalifisert til å få W10? 

Bør jeg fjerne W10, legge inn W7 og så kjøre den oppgraderingsbiten?

I tillegg driver W10 å maser om produktnøkkel flere ganger under instalasjonsbiten. Men den har jeg jo ikke. 

 

Ble rett og slett litt i vilrede nå jeg gitt. 

Forvirrende nok å måtte formatere disken til gpt via command line. Ny øvelse her i gården.

 

Du gjorde alt feil i alle fall :D...du burde da en titt i Windows forumet vårt, så hadde du visste hva du skulle gjøre.

Hadde du startet installasjonen fra Windowsen din, og så valgt "ikke behold noe" under prosessen, hadde du fått en clean install av Win10 ferdig aktivert. Når du gjorde det på den måten du gjorde, får du ikke en aktivert versjon? Dog jeg opplevde det på en virtuell pc, at det gikk, men så ble jeg veldig usikker på om jeg hadde testet Win10 tidligere på den, har jo hatt tilgang et par uker.

 

Erkjenner at jeg rotet det til for meg selv her. Holder på med å legge inn W7 igjen. Men kan jeg på en enkel måte få tak i det programmet som registrerte at jeg var klar for W10? Eller må jeg gjennom alle oppdateringer etc før det blir mulig. Jeg har en fil jeg lasted ned hvor jeg først fikk spørsmålet i dag om jeg ville oppgradere eller lage en ISO for en annen maskin.

Lenke til kommentar

Når Win7 er installert og re-aktivert, så laster du bare ned MediaCreationTool (som det står om i ørten tråder her i forumet i dag) og så bruker du det til å enten laste ned ISO-fil, lage en USB-key, eller å oppgradere direkte på PC'en.

 

Du trenger ikke det lille hvite ikonet nede i hjørnet - det er bare for tålmodige folk, det.

 

edit: Link: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

 

les også: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/media-creation-tool-install?ocid=ms_wol_win10

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
 

Om man installerer og tar "keep everything", så er "apps" inkludert, inkluderer de da også faktiske program?

 

AtW

 

Kommer helt an på omfanget av programvaren du har. Jeg har vært borti et tilfelle hvor jeg bare kunne gi opp, selv om jeg passet på å tilrettelegge med riktig .Net-modul for at programmet skulle greie flytting over (Windows 7 --> Windows 8). Dette var i et virtuellt miljø, og noe jeg prøvde for moroskyld bare. Var ikke livsnødvendig for meg å gjøre noen slik konvertering.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Dette vil nok funke ja, men siden jeg ikke har noen ledige minnepenner (merkelig nok) venter jeg heller til i morgen for å se om det skjer noe da. Det er nok en grunn til at Microsoft ruller ut gradvis, og serverne er under stor belastning. Men takk for tipset :)

 

 

Du vet at du ikke trenger noen minnepenn ved å bruke dette programmet, du kan oppgradere direkte fra det programmet, som du kan via det som ev. en gang blir lastet ned på pcen din.

Takk, det visste jeg ikke :)

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte fra win 8.1 pro, får ikke aktivert. Får beskjed om at jeg ikke har lisens..men jeg vet jeg har lovlig win 8.1 lisens...

 

Og du startet installasjonen fra selve Windows og ikke fra oppstart?

Og hvordan vet du at nøkkelen er ekte? Kjøpt i butikk, hos Microsoft eller fulgte med pcen da den var ny?

Alt annet enn det så kan du være 99% sikker på at det ikke er en ekte nøkkel.

Lenke til kommentar

 

Jeg oppgraderte fra win 8.1 pro, får ikke aktivert. Får beskjed om at jeg ikke har lisens..men jeg vet jeg har lovlig win 8.1 lisens...

 

Og du startet installasjonen fra selve Windows og ikke fra oppstart?

Og hvordan vet du at nøkkelen er ekte? Kjøpt i butikk, hos Microsoft eller fulgte med pcen da den var ny?

Alt annet enn det så kan du være 99% sikker på at det ikke er en ekte nøkkel.

 

 

Jeg har akkurat samme problem. 2 bærbare med fabrikkinstallert Win8.1, samt en stasjonær med 8.1 Pro. Sistnevnte er oppgradert fra Windows 8 pro, kjøpt hos Komplett og ekte som bare det. Denne ble også oppdatert via varsel. Den ene bærbare via "MCT" - og valgt "oppgrader denne maskinen". Den siste bærbare via minnepenn laget med "MCT". Alle oppdateringer er startet fra Win 8.1 og ikke ved boot fra annet media.

 

Det er meget mulig at pc'ene faktisk er aktivert, for jeg får ingen varsel om at aktivering er påkrevd. Men dersom jeg går inn på aktivering via innstillinger, så kommer det feilmelding opp. Synd man ikke får noen produktnøkkel å forholde seg til ved oppgradering.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg oppgraderte fra win 8.1 pro, får ikke aktivert. Får beskjed om at jeg ikke har lisens..men jeg vet jeg har lovlig win 8.1 lisens...

 

Og du startet installasjonen fra selve Windows og ikke fra oppstart?

Og hvordan vet du at nøkkelen er ekte? Kjøpt i butikk, hos Microsoft eller fulgte med pcen da den var ny?

Alt annet enn det så kan du være 99% sikker på at det ikke er en ekte nøkkel.

 

 

Jeg har akkurat samme problem. 2 bærbare med fabrikkinstallert Win8.1, samt en stasjonær med 8.1 Pro. Sistnevnte er oppgradert fra Windows 8 pro, kjøpt hos Komplett og ekte som bare det. Denne ble også oppdatert via varsel. Den ene bærbare via "MCT" - og valgt "oppgrader denne maskinen". Den siste bærbare via minnepenn laget med "MCT". Alle oppdateringer er startet fra Win 8.1 og ikke ved boot fra annet media.

 

Det er meget mulig at pc'ene faktisk er aktivert, for jeg får ingen varsel om at aktivering er påkrevd. Men dersom jeg går inn på aktivering via innstillinger, så kommer det feilmelding opp. Synd man ikke får noen produktnøkkel å forholde seg til ved oppgradering.

 

 

du sjekker om du er aktivert ved å bruke Windows utforsker, høyreklikke på min datamaskin, velge egenskaper og se nederst der.

Der står det om du er aktivert eller ikke.

 

Ellers har alle mine test Virtuelle pcer som jeg har oppgradert til Win10, vært Win8 installasjoner, oppgradert til Win8.1. Så den skal funke.

Lenke til kommentar

Hva skjer med min windows 7 lissens når jeg oppdaterer til windows 10? Blir lissensen låst til windows 10 eller kan jeg installere windows 7 med samme lissens hvis jeg skulle ønske det?

 

Microsoft sier den blir låst. Tiden vil vise om det stemmer, men det vil ta måneder opptil ett år før vi ser resultatet av.

Men er det en retail nøkkel (de til 2000 kroner ++) så er jeg sikker på at du kun har brukt en aktivering på å oppgradere til Win10, og at du derfor kan bruke samme nøkkel på en annen pc (som du også kan oppgradere om du ønsker)

Lenke til kommentar

 

 

du sjekker om du er aktivert ved å bruke Windows utforsker, høyreklikke på min datamaskin, velge egenskaper og se nederst der.

Der står det om du er aktivert eller ikke.

 

Ellers har alle mine test Virtuelle pcer som jeg har oppgradert til Win10, vært Win8 installasjoner, oppgradert til Win8.1. Så den skal funke.

 

 

Er ikke aktivert.

Får bare vente og se om det ordner seg. Så lenge pc'en funker så er det jo greit inntil videre.

Men jeg venter med å oppgradere den viktigste pc'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...