Gå til innhold

Mass Effect - Andromeda: Nyheter og diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Blir feil å sammenligne det dårligste fra et spill med det beste fra ME. Den scenen der er likevel bedre enn alt annet jeg har sett i ME Andromeda så langt.

 

Ofte greit å lese innlegget du responderer på, jeg har ikke sammenlignet noe med noe, jeg dro opp ett eksempel fra et annet spill for å få over ett poeng du helt klart ikke tok. Om den scenen der er bedre enn alt annet du har sett i Andromeda har du selv kun sett det absolutt  verste av spillet. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med Mass Effect Andromeda er vel det samme som Star Wars. Folk forventet så altfor mye. Det er vanskelig å leve opp til de første tre spillene.

 

Andromeda er et godt spill.

Er det feil å forvente gode animasjoner, dialog osv fra et spill som skulle være det nye store etter trilogien med et høyt budsjett?

5 år & 40 mil dollar :p

 

https://www.youtube.com/watch?v=7KWkao73HuU

Endret av Quakecry
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt ca 25 timer på Andromeda så langt og har masse igjen. Så langt har det vært en litt blandet pose for min del. Historien virker spennende nok, selv om the Kett ikke akkurat er det mest interessante jeg har kommet over. Starten på spillet er uhyre treg, men det tar seg veldig opp etter hvert. Jeg trives stort sett med kampene og det er skikkelig stas å utforske planeter igjen med en særdeles forbedret Mako. Endel av våpnene høres fantastisk ut og det å navigere rundt i galaxy mappet er herlig, utrolig nok selv når du havner et sted hvor alle planetene er tomme for skannbare ting. Der har de virkelig fanget Mass Effect følelsen, både visuelt og med musikken.

 

Men så var det det negative. Mange har vært inne på animasjoner og hvordan karakterene ser ut, og selv om jeg synes en del av det er overdrevet så skal vi ikke glemme at Mass Effect er et historiedrevet spill. Og tro det eller ei, med så mye dialog så blir det et problem når ansiktene ser så jalla ut. Spesielt mange av de kvinnelige "måpetrynene" hvor de knapt nok blinker. Det er litt trist når enkelte 2007 modeller ser bedre ut enn det vi får servert i et 2017 AAA-spill. Ellers minner Andromeda en god del om ME1, både fordi det er starten på nye nytt, men også pga Makoen og at du nå utforsker planeter igjen, på godt og vondt. Det er etter min mening for mye å gjøre, og den endeløse rekken av småleirer hvor x antall fiender blir fløyet inn er rimelig dårlig gameplay. Du får også disse tåpelige questene hvor du skal gjøre et eller annet i en av disse leirene, uten at de sier hvilke leirer det er snakk om...noe som gjør at du må renske ut disse hver gang du er i nærheten av en. Det er repitisjon allerede ved leir nr. 2 og det er utrolig hvordan de har gått i ME1 fellen her. Det er synd at de ikke klarte å unngå slikt møl for å gi spillet mer innhold. Endel av de større sidequestene er også mildt sagt uinteressante. Klikk på en konsoll, drep fiendene som på magisk vis spawner, klikk på en ny konsoll, rinse and repeat. Det skjer for ofte.

 

Og så AI'en da....herregud. Systemet der er rett og slett ødelagt. Er du på en viss avstand så rører ikke fienden på seg. De står og venter på å bli trigga. Du kan til og med stå på avstand med ei sniper rifle og plukke ut samtlige fiender i en leir uten at noen av dem reagerer. Noen ganger slippes alle fiendene oppå hverandre til og med.. Selv innendørs skjer det ofte at en gruppe med fiender spawner omtrent oppå meg med ryggen til. Dette gjør at jeg omtrent ikke kan bruke sniper rifle fordi spillestilen ødelegger AI'en.

 

Likevel så liker jeg Andromeda, selv om det er et slags Mass Effect Jr. Godfølelsen er der og trangen til å utforske er absolutt til stede. Jeg kommer nok til å bruke minst 50 timer på min første gjennomspilling, mye pga planeter som har mye å sjekke ut. Ironisk nok så er det nok dette som også gjør at jeg neppe kommer til å spille gjennom det en gang til, i hvert fall ikke med det første.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ble sittende å se på en video av Total Biscuit som streamet spillet. Spesielt dette (omskrevne) sitatet var godt sagt, og jeg føler jeg også har sett eksempler på det i denne tråden:

 

"Some people are complaining in bad faith and are holding a grudge against Bioware for whatever reason. Some criticism may be justified, and some may be politically motivated. Be aware that not everybody criticises in good faith, and you need to draw that distinction. Criticism should be fair and proportionate to the level of the problem."

 

Han utdyper hva som er viktigst for han her (45:37 i videoen):

https://youtu.be/zDlR4lsdt8M?t=45m37s

Endret av Orwandel
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Virker litt rart igrunn ettersom jeg har Titan X maxwell som i bunn og grunn er samme GPU, kjører riktignok i SLI men kjører og en mye høyere oppløsning (3440x1440), har stort sett 90 fps overalt. Har dog ett monster av en CPU (5960X @4,5 ghz) å frostbite er vel igrunnen godt kjent for å dra nytte av mangekjernede CPUer, kanskje det er CPU bottleneck? Hvordan ser GPU loaden ut på 10-15FPS seksjonene? i mitt hode skal et 980ti holde til 60fps de fleste plasser i 1440P.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Håper de jobber intenst med en patch som fikser litt på ai, generell ytelse og bugs. 980ti kortet mitt klarer bare ca 40ish i 1440p med high instillinger og helt nede i 10-15fps i  enkelte convoer. 

Har du siste driver fra Nvidia? Hadde selv store problemer med 2xgtx1080 før de slapp siste driver.

Lenke til kommentar

har en oc 4770k cpu, så burde funke helt greit.

har driveren som kom ut den 20mars. Null forskjell fra forrige i ytelse ingame.

 

Hadde tilsvarende problem i 1440p med alt på Ultra med 2 x GTX1080s i SLI (Begge overklokket).  Under "trial" utgaven, så droppet FPS'en min til 13-24 fps da jeg landet på EOS, og gjorde det helt uspillbart for meg. Men etter den siste driver updaten, så gikk FPS'en min opp til 120 til 70 på EOS.

Endret av SAS1984
Lenke til kommentar

Spillet er på ingen måte elendig, men personlig forventet jeg mer. Mye mer. Greit nok at slåssingen er bra, men det kommer på bekostning av RPG-elementene som gjorde de tidligere spillene til noen av mine absolutte favoritter. Valgene føles mer overfladiske, alt fra karakterbyggingen til story. De fjernet til og med ett av de absolutte grunnvalgene i serien, valget av klasse (for ikke å snakke om at systemet i Andromeda strider mot alt av lore på dette området). 

 

Ansiktene og animasjonene har jo blitt kommentert nok, men jeg vil bare påpeke at de ER viktige for innlevelsen og historien. Jeg er i en lengre samtale og får forklart viktige ting, men Ryders øyne flakker rundt som om han følger med på en Air-Hockeykamp. Det er utrolig distraherende og helt uforståelig for meg at dette ikke ble fikset før release. 

 

Men det jeg misliker mest er likevel at spillet prøver for hardt å være en komedie. Jeg sliter med å leve meg inn i en verden av desperate rompionerer i en ukjent verden og i en kritisk ressurssituasjon, når nesten ingen situasjoner blir tatt på alvor av hovedkarakterene. I scenen der de nesten blir sugd ut i verdensrommet og holder seg fast for harde livet, er de to konversasjonsvalgene (1) dra en vits ("Someone hug me") eller (2) en humoristisk understatement ("Well, this is not good"). Karakterene er millimeter unna en grusom død, men det er ingen "Someone get the fuck down here and help us!"-opsjon. I kampene er det ingen taktisk kommunikasjon, men en konkurranse om å levere flest one-liners og vitser mens man (angivelig) kjemper for livet. Det er som om de ikke kjemper mot onde fiender i virkeligheten, men konkurrerer om highscore i en spillarcade. Jeg får ikke inntrykket av at karakterene noen gang føler at de er i fare, og da føler ikke jeg det heller. I en annen scene myrder Ryder iskaldt en karakter han snakker med ved å skyte ham i ryggen, og leverer bare en tørr one-liner, uten tegn til emosjon. Det er ikke artig, det er ikke badass, det er borderline psykopatisk og dreper ytterligere den lille resten av alvor spille hadde igjen. Sammenlikn dette med hvordan tidligere spill satte din moral på prøve hver gang du fikk opp en renegade-prompt.

 

Greit nok at spiller har en lysere vinkling enn OTs dystre overhengende historie, og mange av vitsene er jo artige, men det blir litt mye når oppdragene fremstår mer som en episode av BMS enn farlige romeventyr.

 

I tillegg til dette kommer ting som emm ikke kan unnskyldes. Samme ansikt på alle Asari i spillet? Samme modell for alle Salarians? Kan noen forklare meg hvorfor en serie som levde av sine mangfoldige karakterer og historie ikke klarer å avse noen av sine 5 år utviklingstid og 40 millioner dollar til å lage særpregede ansikt, eller i det minste et halvt dusin ulike, slik at man slipper å føle seg som en deltager i et kloningseksperiment?

 

Historie- og rollespillmessig er dette spillet en stor, stor skuffelse for meg. 

 

Heldigvis er det et ganske artig romskytespill, så jeg får nok valuta for pengene ved å spille multiplayeren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spillet er på ingen måte elendig, men personlig forventet jeg mer. Mye mer. Greit nok at slåssingen er bra, men det kommer på bekostning av RPG-elementene som gjorde de tidligere spillene til noen av mine absolutte favoritter. Valgene føles mer overfladiske, alt fra karakterbyggingen til story. De fjernet til og med ett av de absolutte grunnvalgene i serien, valget av klasse (for ikke å snakke om at systemet i Andromeda strider mot alt av lore på dette området).

 

Ansiktene og animasjonene har jo blitt kommentert nok, men jeg vil bare påpeke at de ER viktige for innlevelsen og historien. Jeg er i en lengre samtale og får forklart viktige ting, men Ryders øyne flakker rundt som om han følger med på en Air-Hockeykamp. Det er utrolig distraherende og helt uforståelig for meg at dette ikke ble fikset før release.

 

Men det jeg misliker mest er likevel at spillet prøver for hardt å være en komedie. Jeg sliter med å leve meg inn i en verden av desperate rompionerer i en ukjent verden og i en kritisk ressurssituasjon, når nesten ingen situasjoner blir tatt på alvor av hovedkarakterene. I scenen der de nesten blir sugd ut i verdensrommet og holder seg fast for harde livet, er de to konversasjonsvalgene (1) dra en vits ("Someone hug me") eller (2) en humoristisk understatement ("Well, this is not good"). Karakterene er millimeter unna en grusom død, men det er ingen "Someone get the fuck down here and help us!"-opsjon. I kampene er det ingen taktisk kommunikasjon, men en konkurranse om å levere flest one-liners og vitser mens man (angivelig) kjemper for livet. Det er som om de ikke kjemper mot onde fiender i virkeligheten, men konkurrerer om highscore i en spillarcade. Jeg får ikke inntrykket av at karakterene noen gang føler at de er i fare, og da føler ikke jeg det heller. I en annen scene myrder Ryder iskaldt en karakter han snakker med ved å skyte ham i ryggen, og leverer bare en tørr one-liner, uten tegn til emosjon. Det er ikke artig, det er ikke badass, det er borderline psykopatisk og dreper ytterligere den lille resten av alvor spille hadde igjen. Sammenlikn dette med hvordan tidligere spill satte din moral på prøve hver gang du fikk opp en renegade-prompt.

 

Greit nok at spiller har en lysere vinkling enn OTs dystre overhengende historie, og mange av vitsene er jo artige, men det blir litt mye når oppdragene fremstår mer som en episode av BMS enn farlige romeventyr.

 

I tillegg til dette kommer ting som emm ikke kan unnskyldes. Samme ansikt på alle Asari i spillet? Samme modell for alle Salarians? Kan noen forklare meg hvorfor en serie som levde av sine mangfoldige karakterer og historie ikke klarer å avse noen av sine 5 år utviklingstid og 40 millioner dollar til å lage særpregede ansikt, eller i det minste et halvt dusin ulike, slik at man slipper å føle seg som en deltager i et kloningseksperiment?

 

Historie- og rollespillmessig er dette spillet en stor, stor skuffelse for meg.

 

Heldigvis er det et ganske artig romskytespill, så jeg får nok valuta for pengene ved å spille multiplayeren.

Problemet mitt er at det blir feil å gi Andromeda god kritikk pga gameplayet. Gameplayet skal ikke være i fokus i et sånt spill og er så mange andre third person shooters å velge imellom om en vil ha bra gameplay, er ikke pga gameplay folk spiller mass effect. Synd gameplay gikk i fokus over alt annet. Men virker mer og mer som EA bare fikk spillet lagd fort for litt kjappe penger. Endret av Quakecry
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del sliter jeg også en del med at hele "teamet" man får med seg (så langt i allefall) fremstår litt for mye som "hipsters in space" sammenlignet med de andre spillene i serien. I tidligere spill har man gjerne hatt mange relativt streite figurer rundt seg, som har blitt mer interessante ettersom historien utviklet seg, i tillegg til mer spesiell figurer. De første jeg får på laget i Andromeda er en angivelig soldat som ser ut som Lil Wayne, en nestkommanderende som ligner på Robyn, en alt for kul asari og en aurian smuglerdame. Alle disse er greie alene, men når du omtrent bare har "typer" mister i allefall jeg litt av innlevelsen. Det kan være fint å bryte konvensjoner og gjøre ting annerledes, men her synes jeg rett og slett det virker som de har lagt for mye vekt på at figurene skal skille seg ut visuelt. Siste tilskuddet var heldigvis en kranglete krogan, så kanskje det tar seg opp.

Lenke til kommentar

Nå har spillet vært ute i 5 dager her til lands så at en ikke har veldig høy completion rate på ett spill som tar opptil 60-70 timer om en ikke rusher det er vel strengt tatt ikke så veldig rart.

Jeg har spilt siden mandag forge uke å har enda ikke rundet det, men har tikket meg inn over 80 timer nå  :ph34r:

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...