Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå over til nytt system, men er usikker på om jeg vil over til Nikon eller Canon. Nå har jeg Sony, men har også brukt Nikon og Canon så jeg er vandt til å bruke de forskjellige systemene.

 

Er det noen som har erfaringer med Canon 5D mark 3 eller Nikon D800/D810 og kan hjelpe meg å velge?

 

Jeg er ute etter et kamera som kan fokusere raskt og under litt "vanskelige" forhold som ved fotografering av objekter som beveger seg raskt. Biler, dyr og barn som springer rundt er noe av det jeg liker å ta bilde av så er avhengig av godt fokus.

 

En annen ting jeg også ser etter er lite støy og skarpe bilder ved høy ISO. Hvordan er det på disse 2 kameraene? Ser for meg at jeg kommer til å bruke ISO opp til 1600, kanskje 3200.

 

Leser flere og flere rykter om at det skall komme Canon 5D mark IV. Er det noen som vet ca. hvordan det vil bli og når det vil komme? Er det verdt å kjøpe mark 3 nå eller bør jeg vente å se?

 

Klarte ikke finne noen andre tråder om dette, men om det allerede finnes setter jeg pris på link.

 

Håper noen kan svare på, de sikkert litt standard, spørsmålene mine :D

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En eventuell 5D mkIV vil nok ha samme sensor som 5Dr men med et sterkt oppgradert autofokussytem/bufferminne.

 

Støy på høy iso kjøp Nikon, lite støy på lav iso samt et bra fokussystem kjøp Canon, men i disse prisklassene ville jeg nok også vurdert hvilken objektiver du trenger og hvem som har disse og til hvilken pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det går altid rykter om nye kameraer. 5D IV er kun et rykte, men mange tror at det kommer i løpet av høsten. Det virker rimelig med tanke på hvor lenge 5D III har vært på markedet, men Canon har overrasket før.

 

Hvis det kommer til høsten kan jeg ikke tenke meg at det blir samme sensor som 5Dr hvis Canon fortsetter med sports/allround-profilen til 5D III. Problemet ligger i høy bildefrekvens over lang tid med så mange piksler som i 5Dr. Forøvrig trodde jeg 5Dr hadde et topp AF-system, men begrenset bufferstørrelse og bildefrekvens.

 

Fullformatsmodeller er ikke det jeg ha mest oversikt over, men slik jeg ser det har D810 samme "problem" som 5Dr, nemlig at det er vanskelig å prosessere så mange piksler (i dette tilfellet 36MP) og derfor litt begrenset når det gjelder bildefrekvens og bufferstørrelse.

 

På det området er 5D III bedre, men D810 er et topp allround kamera så lenge du ikke er avhengig av helt topp seriebildeytelse.

 

Du kan eventuelt også vurdere D750 som ikke er proffmodell på samme nivå som D810, men det virker også som en veldig bra modell. Det hele avhenger først og frmest av hvor høyt du prioriterer ulike egenskaper. Har du tid til å vente en stund kan det godt komme en 5D IV, eller kanskje noe du liker fra Sony?

Lenke til kommentar

Du vil hvertfall neppe bli skuffet over autofokusen med 5D mk III. Til mitt bruk har jeg ikke så mye bruk for så god autofokus som den har. Men blir positivt overrasket hver gang jeg setter den litt på prøve. Hunder som løper etc. Helt utrolig bra, det er hvertfall min mening.

 

Tipper Nikon sine er gode der og men har ingen erfaring med autofokus på de. Vet D4 er bra, men koster også litt.

 

Canon 5D mark IV er vel i test fase nå, leser stadigvekk rykter. Men ta høyde for at den kan bli en god del dyrere enn mk III.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne det Nautica var inne på - objektiver. Canon har spesielt to som matcher 5D mk III utrolig godt angående autofokus. 135/2 L og siste 70-200/2.8 L mk II. De to har en utrolig autofokus hastighet med 5D mk III. Sikkert fler og men disse to har jeg lånt / brukt en del og kan anbefale om rask autofokus er det du søker.

Lenke til kommentar

Støy på høy iso kjøp Nikon, lite støy på lav iso samt et bra fokussystem kjøp Canon

Heh - ville nesten sagt omvendt - for mer dynamikk og mer detaljer på lav ISO ville jeg foretrukket Nikon, mens Canon er like god som Nikon når ISOen går opp.

 

5DmkIII har et spesielt godt fokussystem - ellers har Nikon med D800/D810 etc høyere oppløsning og mer detaljer, og har mer dynamikk på lav ISO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til Nikon så det kameraet får andre uttale seg om.

 

Har hatt Canon 5D lll, og det hadde jeg i ca 1,5 år. Det var flere ting jeg synes var bra med det kameraet, slik som

 

  • AF egenskaper
  • Relativt lite støy helt opp mot ISO 6400
  • Ergonomi
  • Plassering av knapper og betjeningshjul
  • Skuddtakt (bilder i sekundet)

 

Men nå blir jo mye av dette svært individuellt hva en synes og hvilke egenskaper en har mest brukt for.

 

Nå hjelper det jo svært lite å ha et "raskt kamera", om en benytter objektiver som ikke har de samme egenskapene, for det vil da kunne "bremse" kameraet sine AF egenskaper.

AF og lysmåling jobber ved objektivenes største blenderåpning, og kameraets kryssmålte AF sensorer trenger objektiver med største blenderåpning på min. f/2.8 (eller større som f.eks. f/1.8) for å fungere optimalt.

Men selv om en benytter meget lyssterk optikk, så er en ikke dermed garantert at en får lynrask AF, for der kommer objektivenes oppbygning og konstruksjon inn som en begrensning på enkelte av objektivene. Slik som f.eks. Canon EF 85mm f/1.2L USM ll, et virkelig flott portrettobjektiv med fantastiske kvaliteter, men AF er så treg som sirup. Mens derimot Canon 135mm f/2.0L USM og Canon EF 200mm f/2.8L USM ll har en lynrask AF, Canon har mange flere objektiver av samme kvalitet som dette, men dette var kun for å nevne et par av dem.

 

 

Vet ikke om du har sett noe på denne siden her,

 

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/

 

Den anbefaler jeg deg virkelig å lese litt i, for her er det mange flotte og omfattende tester/omtaler av det meste Canon har produsert, og også hva tredjeparts produsenter har laget som er kompatibelt med Canon (og andre merker selvfølgelig).

Det står noe om Nikon her også, men det er nok likevel Canon han har benyttet lengst.

 

 

Canon 5D lll er som nevnt et meget godt kamera, men det krever også litt kvalitet på objektivene for å komme til sin fulle rett og for å kunne utnytte dens egenskaper best mulig.

Slik er det selvfølgelig også for både Nikon og andre merker, men de har ikke kunnskaper om som nevnt.

Men de fleste kameraer har jo absolutt kvaliteter som du spør etter, det meste kommer an på hva som passer best til dine preferanser og behov.

 

Ta deg en tur i en fotobutikk som har begge kameraene du vurderer på lager, slik at du kan prøve dem litt i dine egne hender, for det er jo tross alt du som skal benytte og bruke det.

Lenke til kommentar

Når skal dette kjøpes inn? Siden du har et bra kamera fra før, kanskje du har tålmodighet til november? Da kan du slenge inn et Pentax fullformat i konkurransen. To av de sikre forskjellene det vil ha til Canon og Nikon er sensorstabilisering og DNG format rett fra kameraet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips og meninger!

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe inn før til høsten ettersom jeg da starter som fotograflærling. Venter og ser om det kommer noe annet spennende til den tid.

 

Har vært innom og sett på Canon 5D mk 3. Det er nok den jeg ender opp med, rett og slett pga pris og autofokus som har fått så god omtale. Kjenner også som sagt noen med 5D så mulig jeg kan låne gode objektiver.

 

Kunne veldig godt hatt Nikon sine 36mp, men det blir litt for dyrt.

Endret av Sony A-77
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har begge, til allround bruk så foretrekker jeg D810. Mulig 5D-en er litt raskere, men forskjellen er ikke allverden. Jeg forerekker objektivutvalget til Canon, både 16-35 og 24-70 objektivene er vesentlig bedre enn Nikon sine, mens Nikon har 14-24. Så dette er ikke et enkelt valg og begge kameraene er gode. På høy iso er de temmelig like, på lav ISO er Nikon best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Fullformatsmodeller er ikke det jeg ha mest oversikt over, men slik jeg ser det har D810 samme "problem" som 5Dr, nemlig at det er vanskelig å prosessere så mange piksler (i dette tilfellet 36MP) og derfor litt begrenset når det gjelder bildefrekvens og bufferstørrelse.

 

På det området er 5D III bedre, men D810 er et topp allround kamera så lenge du ikke er avhengig av helt topp seriebildeytelse.

 

 

Iflg. Tony Northrup (eller hva han nå heter på youtube) og hans testing/sammenligning av nettopp disse to kameraene, så hadde 5D III høyere feilrate vedr. fokus ved høy bildefrekvens enn D810. Hvis dette stemmer, blir det vel heller feil å bare sammenligne tørre tall fra produsent?

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å gå over til nytt system, men er usikker på om jeg vil over til Nikon eller Canon. Nå har jeg Sony, men har også brukt Nikon og Canon så jeg er vandt til å bruke de forskjellige systemene.

 

Er det noen som har erfaringer med Canon 5D mark 3 eller Nikon D800/D810 og kan hjelpe meg å velge?

 

Jeg er ute etter et kamera som kan fokusere raskt og under litt "vanskelige" forhold som ved fotografering av objekter som beveger seg raskt. Biler, dyr og barn som springer rundt er noe av det jeg liker å ta bilde av så er avhengig av godt fokus.

 

En annen ting jeg også ser etter er lite støy og skarpe bilder ved høy ISO. Hvordan er det på disse 2 kameraene? Ser for meg at jeg kommer til å bruke ISO opp til 1600, kanskje 3200.

 

Leser flere og flere rykter om at det skall komme Canon 5D mark IV. Er det noen som vet ca. hvordan det vil bli og når det vil komme? Er det verdt å kjøpe mark 3 nå eller bør jeg vente å se?

 

Klarte ikke finne noen andre tråder om dette, men om det allerede finnes setter jeg pris på link.

 

Håper noen kan svare på, de sikkert litt standard, spørsmålene mine :D

 

Takk!

 

Hvis du ender opp med å måtte velge mellom 5D Mark III og D810, så har Tony Northrup en youtube-video om dette.

 

https://www.youtube.com/watch?v=VR7Kjeq2aH4

 

Men selvfølgelig, dette er jo bare en test av sikkert mange. Dog synes jeg det er tillitsvekkende at en mann som har holdt seg til Canon, fremmer Nikon sine kvaliteter.

Lenke til kommentar

Hvis dette stemmer, blir det vel heller feil å bare sammenligne tørre tall fra produsent?

 

I svært mange tilfeller vil fokussystemet til 5DIII være godt nok og da gir høyere bildefrekvens og større buffer en reell fordel. Autofokusen til 5DIII regnes tross alt som noe av det beste på markedet selv om kameraet er noen år.

 

Så har du tilfeller hvor autofokusen sliter, og da kan bedre autofokus gi en reell fordel til et kamera som i utgangspunktet er litt tregere, men hvis bufferstørrelsen er for liten vil det unasett ikke være noe topp actionkamera. Northrup skal absolutt ha ros for å prøve å si noe om autofokus, men det er et veldig vanskelig tema siden det er utrolig mange faktorer som spiller inn. 

 

Å teste autofokusegenskaper med en tredjepart 24-70 og en person som går litt raskt virker litt rart. Det sier selvsagt noe om akkurat den kombinasjonen, men en test med originale 70-200 på 200mm eller originale 300 F2.8 på litt mer krevende motiv ville definitvt vær mer interessant. Jeg antar Northrup baserer uttalelsene sine på mye mer bruk enn de enkle testene som vises i videoene, men det er der han tar statstikken sin fra og testen i videoen er ikke noe jeg ville lagt vekt på.

 

Vil du se noen som i hvert fall prøver å gjøre litt mer avanserte autofokustester så sjekk denne fyren:

https://www.youtube.com/user/MichaelTheMentor/videos

 

Tror ikke han har noen D810 vs 5DIII så det hjelper ikke for det valget, men sjekk for eksempel test av 5DIII vs D750:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EsZtUZvoeO0

AF-testingen er også med 24-70, men i hvert all originaloptikk og mer variasjon i situasjonen. Den starter et stykke ute i videoen, etter rundt 5 minutter.

 

Uansett, tørre tall fra produsenten, Youtubevideoer og tester kan bare si så mye. Det er kombinasjon av hus + optikk, oppsett av kamera, motivtype og din egen teknikk som til syvende og sist avgjør treffprosent. Tester kan gi en indikasjon og store forskjeller er selvsagt verdt å merke seg, men en test som skiller på noen prosent kan like godt slå ut motsatt i et annet testoppsett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I svært mange tilfeller vil fokussystemet til 5DIII være godt nok og da gir høyere bildefrekvens og større buffer en reell fordel. Autofokusen til 5DIII regnes tross alt som noe av det beste på markedet selv om kameraet er noen år.

 

Så har du tilfeller hvor autofokusen sliter, og da kan bedre autofokus gi en reell fordel til et kamera som i utgangspunktet er litt tregere, men hvis bufferstørrelsen er for liten vil det unasett ikke være noe topp actionkamera. Northrup skal absolutt ha ros for å prøve å si noe om autofokus, men det er et veldig vanskelig tema siden det er utrolig mange faktorer som spiller inn. 

 

Å teste autofokusegenskaper med en tredjepart 24-70 og en person som går litt raskt virker litt rart. Det sier selvsagt noe om akkurat den kombinasjonen, men en test med originale 70-200 på 200mm eller originale 300 F2.8 på litt mer krevende motiv ville definitvt vær mer interessant. Jeg antar Northrup baserer uttalelsene sine på mye mer bruk enn de enkle testene som vises i videoene, men det er der han tar statstikken sin fra og testen i videoen er ikke noe jeg ville lagt vekt på.

 

Vil du se noen som i hvert fall prøver å gjøre litt mer avanserte autofokustester så sjekk denne fyren:

https://www.youtube.com/user/MichaelTheMentor/videos

 

Tror ikke han har noen D810 vs 5DIII så det hjelper ikke for det valget, men sjekk for eksempel test av 5DIII vs D750:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EsZtUZvoeO0

AF-testingen er også med 24-70, men i hvert all originaloptikk og mer variasjon i situasjonen. Den starter et stykke ute i videoen, etter rundt 5 minutter.

 

Uansett, tørre tall fra produsenten, Youtubevideoer og tester kan bare si så mye. Det er kombinasjon av hus + optikk, oppsett av kamera, motivtype og din egen teknikk som til syvende og sist avgjør treffprosent. Tester kan gi en indikasjon og store forskjeller er selvsagt verdt å merke seg, men en test som skiller på noen prosent kan like godt slå ut motsatt i et annet testoppsett.

 

 

 

Takker for et informativt svar, se#

 

Skal sjekke linkene du ga meg :)

Lenke til kommentar

 

Takker for et informativt svar, se#

 

Skal sjekke linkene du ga meg :)

Det har en hel del å si om det er original optikk eller ikke når det gjelder det siste lille ekstra i hastighet og presisjon.

http://www.lensrentals.com/blog/2012/07/autofocus-reality-part-ii-1-vs-2-and-old-vs-new

 

 

 

Jeg vet jo at optikk er utrolig viktig for bildekvaliteten generelt, men jeg tenkte ikke på det i denne settingen med kjapp autofokus. Er relativt fersk i dette gamet, så da blir det litt haltende fra min side. Ser selvfølgelig logikken i det nå som jeg er blitt gjort oppmerksom på det :hm:

 

Skal sjekke linken din også :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg velge D750 over D800 gregorr?

Det er mange gode grunner til å velge D750 fremfor D8x0, men det er også mange gode grunner til å gå andre veien.

 

D750 er billigere, lettere, har en forbedret autofokusmodul og er litt raskere. Samtidig gir det mer enn godt nok detaljnivå for det meste av vanlig bruk uten å fylle opp harddisken like fort. Et par nyttige småfunksjoner som fjernstyring via wifi og vippbar skjerm som gjør det litt enklere å bruke liveview i periskopmodus. Det kunne hatt litt større buffer, dog.

 

D8x0 har lavere minste kalibrert ISO (64 vs. 100) og kortere minste lukkertid (1/8000 sek vs. 1/4000 sek), som til sammen gjør at du kan ha ca. to trinn sterkere lys uten å blende ned eller finne frem ND-filteret. AF-punktene er litt mer spredt utover søkeren, som kan være både fordel og ulempe (lavere tetthet av AF-punkter kan gjøre det vanskeligere å treffe med fokus, men større spredning gjør at du kan fokusere på ting lengre ut mot kanten av bildet).

 

Hadde jeg hatt ræva full av penger, så hadde jeg gjerne hatt både en 750 til generell bruk og en 810 til de gangene jeg føler for å være kunstferdig (samt leid en caddie til å drasse rundt på dem). Men for min del så falt valget på D750 fordi den er en grei allrounder som gjør det jeg har bruk for i en kompakt og relativt rimelig pakke.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har en hel del å si om det er original optikk eller ikke når det gjelder det siste lille ekstra i hastighet og presisjon.

http://www.lensrentals.com/blog/2012/07/autofocus-reality-part-ii-1-vs-2-and-old-vs-new

Skulle likt å se dem sammenligne samme tredjepartsobjektiv på Nikon og Canon en gang. Det er jo en etablert "sannhet" at Nikon er lettere å reverse engineere enn Canon, men skulle likt å se noen kjøre faktiske tester på det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...