Gå til innhold

Skulle ta sin første selfie – ble anmeldt for pedofili


Anbefalte innlegg

Du tenker feil. Dette er grunnen til å ta flere bilder. Hvis alle tenker som deg mistenkliggjøres alle som faktisk tar bilder ytterligere.

Det må uskyldiggjøres igjen. Så kom deg ut og ta bilder. Helst på gata. Av folk.

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+241541

Dessverre så er det alt for lett å få falske beskyldning eller mistanker rettet mot seg. Hvis du som mann er hyggelig mot et barn så risikerer man jo å bli stemplet som pedofil. For noen uker siden var jeg i butikken og en gutt som var foran meg i køen manglet 2 kroner til å betale for smågodt-posen sin. Sto lenge og tenkte over mulige utfall av hva andre måtte tenke om meg dersom jeg spanderte de to kronene på han, men til slutt la jeg pengene i mynt-automaten. Gutten og kassadama smilte fornøyd. Tenkte i etterkant på hvor ille det er at man skal være redd for å gjøre noe hyggelig for barn, fordi det er så mye hysteri rundt slikt.

Lenke til kommentar

 

Anmeldt for pedofili og uthengt på sosiale medier med bilde.

Det stod vel i artikkelen at "senterledelsen gikk rett på sak og det gjorde politiet også". At du klarer å tolke det som at han ble anmeldt for å utdøve en pedofil handling er å ta det litt vel langt. Politiet hadde bare et bilde å gå etter så jeg ser vanskelig for meg han ble anmeldt. 

 

edit: jeg er forøvrig enig i at moren overreagerte da hun hang han ut på sosiale medier.

 

 

Tittelen på artikkelen "-ble anmeldt for pedofili"

Lenke til kommentar

Dessverre så er det alt for lett å få falske beskyldning eller mistanker rettet mot seg. Hvis du som mann er hyggelig mot et barn så risikerer man jo å bli stemplet som pedofil. For noen uker siden var jeg i butikken og en gutt som var foran meg i køen manglet 2 kroner til å betale for smågodt-posen sin. Sto lenge og tenkte over mulige utfall av hva andre måtte tenke om meg dersom jeg spanderte de to kronene på han, men til slutt la jeg pengene i mynt-automaten. Gutten og kassadama smilte fornøyd. Tenkte i etterkant på hvor ille det er at man skal være redd for å gjøre noe hyggelig for barn, fordi det er så mye hysteri rundt slikt.

 

Ja, men så er det gøy å kjøre litt rundt i byen og stoppe når en ser små barn og spørre om de vil ha noe smågodt eller se noen kattunger jeg har innerst i den mørke kjelleren i hytta mi langt inne skauen. 

 

 

Joda, jeg bare tuller. Men det hender jeg leser i lokalavisen at politiet etterforsker personer som har stoppet opp ved barn og spurt om de trenger skyss. Da jeg var barn, ble jeg utsatt for det samme. Samtlige ganger var det hyggelige folk som rett og slett ville gjøre oss barn en tjeneste. I dag trenger kanskje ikke barn så mye skyss. Jeg snakker om gamle dager da barn var ute og det var vanlig å måtte gå en 3-4 km om gangen ... flere ganger om dagen. 

 

Det er vanskelig dette med barn. Hvis du kjefter på dem, blir du et hatobjekt. Hvis du er hyggelig mot dem, er du pervers. Det beste er å holde seg unna barn. Problemet blir da et vi får et samfunn hvor barn blir helt prisgitt sine foreldre og sin nærmeste familie. Og barn kan jo ikke snakke med foreldre om viktige ting. Foreldre sitter på pengesekken og må underholdes og hykles overfor. Det er også tragisk at foreldre i stor grad tror at den rollen barn spiller overfor dem, er "det virkelige barnet". Når foreldre (eller lærere/rektorer) får et lite innblikk i barnas virkelige verden, blir de ofte sinte og sjokkerte.

 

Det du gjorde, var en god handling. Men du bør kanskje ikke ta på barn som haiker, selv om det skulle regne eller hagle? Barn dikter opp overgrepshistorier for å lage litt spenning i hverdagen og fordi de vet at voksne er interessert i slike ting. Og dersom du har tatt på haikende barn og spandert to kroner på et annet, ja da er du skyldig!

 

Jeg tror det beste er å ignorere barn og la foreldrene ta seg av dem. Best for vår egen del. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

 

Nei, hva skulle vel Henri Cartier-Bresson med f.eks disse?

Fint du sammenligner en av verdens mest kjente fotografer/kunstnere med en random kar som tar selfie mens han er innom et tilfeldig kjøpesenter. :oppgitt:

 

 

Merkelig kommentar.

 

HCB var ikke tilfeldig valgt. Han tok hovedsaklig bilder med et kamera som på ingen måte avslørte at han var noe annet enn en tilfeldig 'snapper'. 

 

Hvorvidt bildene er tatt av en kjent fotograf skulle heller ikke bety noe for spørsmålet du stilte. Du sier du ikke skjønner hvorfor en voksen mann skulle ta bilder av fremmede barn - bildene gir svar på akkurat det.

 

Hvor berømt mener du man bør bli før det er ok å ta bilder av barn? Og skal man måtte bli berømt før man får ta disse bildene eller holder det at man muligens kan bli det i fremtiden? Sliter i det hele tatt med å skjønne logikken i å fokusere på at disse bildene var tatt av en som ble kjent?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Off, må være en skikkelig pedo han Bresson.

 

Men jeg er helt enig.

Hva er liksom galt med å fotografere barn, lovene varierer nok rundt i verden, men i Norge kan man fotografere stort sett alt i det offentlige rom, til og med barn.

 

 

Å publisere bilde av andre uten tillatelse, samt å henge dem ut på internett, det er hverken akseptabelt eller lovlig. (ihvertfall ikke i Norge).

 

Vi får håpe dama får en straff som svir, men har ikke den store troa

Lenke til kommentar

Det er ingen ting galt med å ta bilder av barn så fremt en spør foreldre/foresatte først. Det var åpenbart ikke tilfelle i denne artikkelen.

 

Dessuten er det feil, iallefall slik jeg ser det, å sammenligne bilder tatt av en kjent fotograf som garantert har spurt foreldre og det å snikfotografere barn uten samtykke.

Lenke til kommentar

Dessuten er det feil, iallefall slik jeg ser det, å sammenligne bilder tatt av en kjent fotograf som garantert har spurt foreldre og det å snikfotografere barn uten samtykke.

 

HCB spurte ikke foreldrene nei...

 

Forøvrig skjønner jeg fremdeles ikke denne differensieringen basert på hvor kjent en måtte være? Er det slik at du mener den samme handlingen er ok eller ikke ok ikke basert på handlingen men på kjendisnivået til den som utfører den?

 

Svært få fotografer har talentet til HCB, men det betyr ikke at de ikke har interesse og ambisjoner for å ta lignende bilder. Det skal de altså ikke kunne gjøre, rett og slett fordi de ikke er kjent nok?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ingen ting galt med å ta bilder av barn så fremt en spør foreldre/foresatte først. Det var åpenbart ikke tilfelle i denne artikkelen.

 

Dessuten er det feil, iallefall slik jeg ser det, å sammenligne bilder tatt av en kjent fotograf som garantert har spurt foreldre og det å snikfotografere barn uten samtykke.

Garantert spurt foreldrene? Før bildet ble tatt? Hvordan vet du det? Jeg er slett ikke så sikker på det. Kjent eller ikke ser jeg ikke hva har å si, man blir sjeldent kjent uten trening, og selv om man ikke har planer om bli kjent må det være greit å ta bilder på samme måte som en som er proffere? AtW
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne tråden er jo off-topic så det holder.

Det ble ikke tatt bilder av barn, det er jo selve saken.
Her leser vi om en stakkar som har blitt uthengt på det groveste, spørsmålet her er vel hvorfor han i det hele tatt må anmelde noe som helst?

Om politiet ser at jeg gjør noe ulovlig mot en tilfeldig forbipasserende, så ville de vel arrestert meg med en gang? (I dette tilfellet er mannen den tilfeldige forbipasserende, følte jeg at jeg måtte forklare)

Dette er en sak om lovgivning, elendig politiarbeid og ei syko dame som bør få sin straff for det hun har gjort. Hensikten helliger ikke midlet, slik som noen påstar.

 

Edit: Ikke politiarbeid, men securitas på kjøpesenter da for f

Endret av rosetta stoned
Lenke til kommentar

Synes ikke det er OT, det bør være innafor å ta bilder av barn også, ihvertfall som utgangspunkt. AtW

Det er jo nettopp det som er OT. Det er ikke artikkelens poeng noe om å ta bilder av barn. Mannen som ble uthengt gjorde ikke det, og tenkte ikke engang tanken men ble misforstått og uthengt som omtrent det verste man kan tenke seg.

 

Det dere diskuterer kan tas opp under en tråd "er det ok å ta bilder av andres barn tilfeldigvis eller ikke og spiller det noen rolle - på gaten eller i andre hverdagssituasjoner -  uavhengig om de er i slekt med dere og så videre".

Lenke til kommentar

 

Synes ikke det er OT, det bør være innafor å ta bilder av barn også, ihvertfall som utgangspunkt. AtW

Det er jo nettopp det som er OT. Det er ikke artikkelens poeng noe om å ta bilder av barn. Mannen som ble uthengt gjorde ikke det, og tenkte ikke engang tanken men ble misforstått og uthengt som omtrent det verste man kan tenke seg.

 

Det dere diskuterer kan tas opp under en tråd "er det ok å ta bilder av andres barn tilfeldigvis eller ikke og spiller det noen rolle - på gaten eller i andre hverdagssituasjoner -  uavhengig om de er i slekt med dere og så videre".

 

 

Så hva er poenget med denne tråden i det hele tatt? Hva skal kunne diskuteres her?

 

Skal vi diskutere hvorvidt det er korrekt å anmelde noen for å ta en selfie med darth vader når det er barn til stede? Det blir i så fall en rimelig kort diskusjon og en nokså overflødig debatttråd.

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...