Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Var ikke det litt i overkant?

 

Ingen vet enda, men ser man på prisen til de 4k 144hz hdr skjermene, så er det ikkje umulig.

 

Disse nye UW skjermene har jo også HDR og g-sync, og 200hz. Høres ikkje billig ut, når 4k HDR 96/144hz koster ca 25k

 

120hz UW uten hdr koster jo allerede 10-13k...

 

BMW M3 koster også mye, men folk kjøper det fordeom.  Den nye UW 200hz vil kanskje koste ca felgene til BMW M3. Så da er det jo egentlig billig  :tease:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen vet enda, men ser man på prisen til de 4k 144hz hdr skjermene, så er det ikkje umulig.

 

Disse nye UW skjermene har jo også HDR og g-sync, og 200hz. Høres ikkje billig ut, når 4k HDR 96/144hz koster ca 25k

 

120hz UW uten hdr koster jo allerede 10-13k...

 

Tenker du på de nye til LG? Ser at nerdsene på overclockers.co.uk klikker i vinkel for at G-sync varianten 'bare' har 120 Hz (overklokking), og DisplayPort 1.2, men jeg er litt usikker på om det vil merkes i en blindtest mot FreeSync-varianten (144 Hz, DP 1.4). Er det sååå stor forskjell når man først bikker 120 Hz egentlig?

Lenke til kommentar

Tenker du på de nye til LG? Ser at nerdsene på overclockers.co.uk klikker i vinkel for at G-sync varianten 'bare' har 120 Hz (overklokking), og DisplayPort 1.2, men jeg er litt usikker på om det vil merkes i en blindtest mot FreeSync-varianten (144 Hz, DP 1.4). Er det sååå stor forskjell når man først bikker 120 Hz egentlig?

Er ikkje evig forskjell på 120hz og 144hz nei. Mere merkbart fra 100 til 120hz.

 

Jeg tenker på Asus og Acer sine 3440x1440 200hz HDR g-sync som kommer....

 

https://www.acer.com/ac/en/US/content/predator-series/predatorx35

 

https://www.asus.com/us/Monitors/ROG-SWIFT-PG35VQ/

 

Siste ryktet er release q4 2018 . Må jo være etter nyeste nvidiaserie er lansert. Meningsløst å lansere det før.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

120hz UW uten hdr koster jo allerede 10-13k...

 

 

 

Var dette svaret ditt jeg siktet til, da jeg snakket om de LG-skjermene. Å betale 20000.- pluss for en skjerm, er rett og slett ikke noe jeg kommer til å ta meg råd til, all den tid jeg kommer til å blåse en grei sum på ny PC denne høsten. Tror en av de LG-skjermene er mer enn gode nok til mitt bruk, _hvis jeg bare klarer å bestemme meg for Vega/Nvidia_. :hmm:

Lenke til kommentar

Var dette svaret ditt jeg siktet til, da jeg snakket om de LG-skjermene. Å betale 20000.- pluss for en skjerm, er rett og slett ikke noe jeg kommer til å ta meg råd til, all den tid jeg kommer til å blåse en grei sum på ny PC denne høsten. Tror en av de LG-skjermene er mer enn gode nok til mitt bruk, _hvis jeg bare klarer å bestemme meg for Vega/Nvidia_. :hmm:

Vega er flere å gammel ytelse. Lite mening å ha. Bruktmarkedet oversvømmes allerede av 1080/1080ti kort, og etter release av nyeste generasjon NV kort, så blir VEGA "verdiløse"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vega er flere å gammel ytelse. Lite mening å ha. Bruktmarkedet oversvømmes allerede av 1080/1080ti kort, og etter release av nyeste generasjon NV kort, så blir VEGA "verdiløse"

 

Du har nok rett i det, men jeg er litt for opphengt i FreeSync og Linux (AMD er mye mer open-sourcevennlige). Kankjse på tide å la det gå, og rett og slett migrere til Nvidia/G-sync? Jeg skal jo kjøpe nytt denne høsten anyways!

Lenke til kommentar

Du har nok rett i det, men jeg er litt for opphengt i FreeSync og Linux (AMD er mye mer open-sourcevennlige). Kankjse på tide å la det gå, og rett og slett migrere til Nvidia/G-sync? Jeg skal jo kjøpe nytt denne høsten anyways!

 

Det er bare hoppe bukk over det ja. Kjøp Threadripper, så får du god ytelse, og sponser AMD i tillegg. Så kanskje en gang i fremtiden det kommer high end gpuer igjen som ligger hakket over konkurrenten.

 

Mimre * ATI 5870 til 3500kr per stk. 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1155709 :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fastsync eller ingen synkronisering må vel være en bedre løsning enn så inn i hampen høy reell refreshrate? Før eller senere når man, og passerer grensen for hva som er nyttig og "godt nok" til at øyet/hjernen blir svakeste ledd, ikke skjermen.

 

Jeg kan kjøpe at man har "noe" igjen for litt mer enn 100hz (si 144hz), men de reelle fordelene videre oppover vil fort bare være at skjermkortet kan tyne ut bilder fortere for mindre inputlag... og det er jo også mulig uten å faktisk vise de - noe man allerede gjør dersom man bryr seg mye om sånt.

 

Greit nok å kjøre på med høyere tall når man fint kan gjøre det *uten* andre ulemper, men for eksempel et tilsvarende IPS-panel på 165hz eller 144hz kunne vært minst like interessant som et VA-panel på 200hz.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt denne fetish'en din for IPS? Er det det som er drømmen? Å måtte sende 4 paneler i retur pga. BLB og IPS glow før man får et brukendes ett, som da har en tredjedel av kontrasten til et godt VA panel? ;)

 

Neida, helt ærlig; både IPS og VA paneler er kompromisser når det gjelder pixel responstid i forhold til TN paneler. Ingen av dem kan måle seg på det området, men de er bedre på innsynsvinkel og farger, og VA er i tillegg mye bedre på kontrast. Samsung har gjort noe med baklyset for å få til "1ms" på VA panelene sine, men det er jo "juks", ikke ekte 1ms.

 

Men om man er veldig nysgjerrig, så trenger man uansett ikke vente. Det er jo bare å låne en av 1080p UW skjermene med 200Hz. :p

Lenke til kommentar

Drømmen er åpenbart noe helt annet - OLED, eventuelt annen helt ny teknologi med tilsvarende helt rå egenskaper når det å være fundamentalt bedre enn alt av vanlige LCD-paneler. Uendelig kontrast, og (teoretisk) mulighet for perfekt responstid.

 

Alle tre alternativ er kompromisser, og for min del har det kun vært IPS som har levert på det som er viktig for meg hittil. Det kan hende at VA nå er godt nok til at det "holder" - men jeg er skeptisk. Det må til hardere overdrive og/eller baklystriksing for å gjøre VA kjapp nok, og det medfører noen bakdeler. IPS er raskt nok med moderat overdrive og normalt (snillt) baklys.

 

Sist jeg hadde hjem en skjerm med VA-panel ble det skikkelig nedtur, men det er så lenge siden at det er uten relevans for dagens VA-paneler. Men med 4 entusiastskjermer på rad der jeg har vært fornøyd med IPS så er jeg naturlig nok skeptisk til en annen paneltype... Dersom alt annet er rett, og skjermen ellers er en real oppgradering så kan jeg finne på å prøve VA. Usikker på om HDR alene er nok.

 

BLB bør vel forøvrig være en ikke-sak med FALD?

Lenke til kommentar

Drømmen er åpenbart noe helt annet - OLED, eventuelt annen helt ny teknologi med tilsvarende helt rå egenskaper når det å være fundamentalt bedre enn alt av vanlige LCD-paneler. Uendelig kontrast, og (teoretisk) mulighet for perfekt responstid.

 

Alle tre alternativ er kompromisser, og for min del har det kun vært IPS som har levert på det som er viktig for meg hittil. Det kan hende at VA nå er godt nok til at det "holder" - men jeg er skeptisk. Det må til hardere overdrive og/eller baklystriksing for å gjøre VA kjapp nok, og det medfører noen bakdeler. IPS er raskt nok med moderat overdrive og normalt (snillt) baklys.

 

Sist jeg hadde hjem en skjerm med VA-panel ble det skikkelig nedtur, men det er så lenge siden at det er uten relevans for dagens VA-paneler. Men med 4 entusiastskjermer på rad der jeg har vært fornøyd med IPS så er jeg naturlig nok skeptisk til en annen paneltype... Dersom alt annet er rett, og skjermen ellers er en real oppgradering så kan jeg finne på å prøve VA. Usikker på om HDR alene er nok.

 

BLB bør vel forøvrig være en ikke-sak med FALD?

 

BLB tror jeg er et problem som følge av dårlig eller ikke eksisterende kvalitets kontroll. Vi ser jo at enkelte eksemplarer kommer frem til kunden uten problematikken, vel i henhold til enkelte kunder ihvertfall. ;) Jeg tror rett og slett ikke mange nok har klaget på det, slik at det derfor har lønnet seg for produsentene å hoppe over det steget i kvalitets kontrollen. Men jeg tror også det må være noe med selve IPS panelenes karakteristikk, og at eventuelt side plassering av lyskildene, gjør at dette er et mye større problem med IPS enn med VA. At det rett og slett er et litt tveegget sverd med bredere innsynsvinkel, da det samme gjelder for panelets bakside, og at lyskilden derfor lettere blir synlig. Slik sett kan du være inne på noe med at akkurat den problematikken kan forsvinne med FALD.

 

Ellers ser jeg ofte at IPS "forkjempere" ikke har lyst til å snakke om IPS "glow". ;) Og helt ærlig er det en ting jeg til tross for en del googling ikke helt har klart å forstå hva er. På et eksemplar jeg hadde var IPS glow et mye større problem enn BLB'en, og til sammen var det nok til at jeg ikke forstår hvorfor noen vurderer IPS skjermer i det hele tatt. Jeg orker altså ikke det lotteriet. Men for de som er glad i å kjøre til posten, og montere/demontere data utstyr, så er det vel kanskje et mindre problem. :p

 

Ellers gir det ikke lenger så mye mening å snakke om "uendelig kontrast". OLED har jo det, likevel er det jo forskjell på de forskjellige modellene på grunn av forskjellig lysstyrke. Problemet med å snakke om "uendelig" kontrast, er at både 400nits/0 og 600nits/0 = ∞

 

For meg så er det PG278Q med ULMB som kommer nærmest "godt nok". Selv å skru av ULMB på en TN basert skjerm er altså sånn sett et kompromiss for meg. Når jeg så går videre i kompromisset ved å gå ned til sørgelig trege teknologier som IPS og VA, så er faktisk selve pixel responstiden nesten minst viktig, fordi den er søppel på dem begge. Da vektlegger jeg heller kontrasten, der VA er overlegen IPS, og det faktum at IPS "glow" og BLB ikke er et problem...

Lenke til kommentar

Jeg kan kjøpe at man har "noe" igjen for litt mer enn 100hz (si 144hz), men de reelle fordelene videre oppover vil fort bare være at skjermkortet kan tyne ut bilder fortere for mindre inputlag... og det er jo også mulig uten å faktisk vise de - noe man allerede gjør dersom man bryr seg mye om sånt.

Kan bekrefte dette. 120-144hz virker som en fin grense ifølge flere som tester skjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...