Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 Litt glow nede til venstre på svart skjerm, men det merker jeg ikke i normalt bruk. 

 

Sitter med AW3418DW nå, bestilt fra Dell (mulighet til å bytte skjerm på døra). Har synlig blb i nedre hjørnene og langs nesten hele nedre kant. Kun synlig på svart skjerm, så merker ikke til daglig bruk. Koster meg dog ingen krefter eller penger på å bytte skjermen, men bør jeg, eller bør jeg være fornøyd med skjermen jeg har fått? Hvor mye BLB er for mye på en skjerm? Hva er oddsen på å få noe værre?

 

(Tagger deg her Alba)

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Vel, det ene antyder at problemet ikke er noe å bry seg videre om, gitt at hver jævla IPS-skjerm jeg har eid eller sett har hatt betydelig bleed.  Det andre antyder på den annen side at skjermen er fullstendig ubrukelig.  Da spørs det i grunnen hvilket bilde som ligger nærmest det du faktisk opplever selv.

 

Ække helt enkelt det her, men om du ikke merker noe til blødningen når skjermen er i bruk så tviler jeg vel på om det har noen hensikt å bytte den.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt denne fetish'en din for IPS? Er det det som er drømmen? Å måtte sende 4 paneler i retur pga. BLB og IPS glow før man får et brukendes ett, som da har en tredjedel av kontrasten til et godt VA panel? ;)

 

Neida, helt ærlig; både IPS og VA paneler er kompromisser når det gjelder pixel responstid i forhold til TN paneler. Ingen av dem kan måle seg på det området, men de er bedre på innsynsvinkel og farger, og VA er i tillegg mye bedre på kontrast. Samsung har gjort noe med baklyset for å få til "1ms" på VA panelene sine, men det er jo "juks", ikke ekte 1ms.

 

Men om man er veldig nysgjerrig, så trenger man uansett ikke vente. Det er jo bare å låne en av 1080p UW skjermene med 200Hz. :p

 

Hei!

 

Jeg har ikke sånn superpeil, men opplever gjerne at IPS har sterkere farger/er mindre blass enn VA. Er det noe jeg inbiller meg, eller er det reelt?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har ikke sånn superpeil, men opplever gjerne at IPS har sterkere farger/er mindre blass enn VA. Er det noe jeg inbiller meg, eller er det reelt?

 

Jepp, enten innbiller du deg det, eller så er det reellt. ;)

 

Jeg pleier å anbefale folk å stole på sine egne øyne. De er kanskje ikke like nøyaktige som profesjonelt måleutstyr, men til syvende og sist så er det øynene dine som bestemmer hvorvidt du liker bildet du ser eller ikke. :)

 

Personlig har jeg aldri sett et eneste eksemplar VA panel like dårlig som IPS panelet jeg fikk med mitt første og eneste forsøk på en skjerm med samme IPS panel som i PG279Q (Acer sin, husker aldri modellnummeret). Men jeg har også en PB278Q med IPS panel som er helt fortreffelig... Til foto... :p Men jeg synes ikke det har "sterkere farger" eller "er mindre blass" enn min AOC Agon 35 med VA panel...

 

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Hadde jeg vunnet i "IPS lotteriet" den gang da jeg prøvde meg på PG279Q klonen, så hadde jeg sikkert vært litt mer positivt innstilt til IPS skjermer, men nå har jeg altså min erfaring med akkurat det. Og for meg er det ikke verdt det potensielle bryet å skulle bytte skjerm frem til man får et eksemplar som er tilfredsstillende, eller ergrelsen med å få et panel som er nesten godkjent. :p

Lenke til kommentar

Sitter med AW3418DW nå, bestilt fra Dell (mulighet til å bytte skjerm på døra). Har synlig blb i nedre hjørnene og langs nesten hele nedre kant. Kun synlig på svart skjerm, så merker ikke til daglig bruk. Koster meg dog ingen krefter eller penger på å bytte skjermen, men bør jeg, eller bør jeg være fornøyd med skjermen jeg har fått? Hvor mye BLB er for mye på en skjerm? Hva er oddsen på å få noe værre?

 

(Tagger deg her Alba)

 

https://imgur.com/a/094zR Sånn ser min ut. IPS glow som jeg har nede til venstre på skjermen forsvinner hvis jeg beveger på hodet. Har jeg vært deg så har jeg byttet den. Synn at du fikk en med blb.

Lenke til kommentar

Jepp, enten innbiller du deg det, eller så er det reellt. ;)

 

Jeg pleier å anbefale folk å stole på sine egne øyne. De er kanskje ikke like nøyaktige som profesjonelt måleutstyr, men til syvende og sist så er det øynene dine som bestemmer hvorvidt du liker bildet du ser eller ikke. :)

 

Personlig har jeg aldri sett et eneste eksemplar VA panel like dårlig som IPS panelet jeg fikk med mitt første og eneste forsøk på en skjerm med samme IPS panel som i PG279Q (Acer sin, husker aldri modellnummeret). Men jeg har også en PB278Q med IPS panel som er helt fortreffelig... Til foto... :p Men jeg synes ikke det har "sterkere farger" eller "er mindre blass" enn min AOC Agon 35 med VA panel...

 

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Hadde jeg vunnet i "IPS lotteriet" den gang da jeg prøvde meg på PG279Q klonen, så hadde jeg sikkert vært litt mer positivt innstilt til IPS skjermer, men nå har jeg altså min erfaring med akkurat det. Og for meg er det ikke verdt det potensielle bryet å skulle bytte skjerm frem til man får et eksemplar som er tilfredsstillende, eller ergrelsen med å få et panel som er nesten godkjent. :p

 

 

Tusen takk for svar, du har absolutt noen gode poenger. Jeg sitter for tiden på en Samsung CF591 27-tommer , Og synes vel den er relativt blass, altså at fargene ikke 'popper ut' (saturation). Jeg har lyst på en skikkelig gaming-skjerm, og all den tid jeg ikke har lyst å gå over 10.000.- er dette en skjerm jeg vurderer sterkt. Men den er VA, da. Noen tanker om denne?

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har lyst til å kjøpe meg en 3440x1440-skjerm, men jeg synes utvalget er veldig skralt. Jeg kunne tenkt meg 100hz (eller mer) og G-Sync på skjermen, men jeg vil unngå gaming-designet alle disse skjermene har. 

 

Jeg kunne tenkt meg noe ala denne https://prisguiden.no/produkt/hp-envy-w3t65aa-293311, men den støtter ikke G-Sync. Jeg har GTX970 nå, og vurderer RTX2080 når den kommer. 

 

Noen som har tips til skjermer? Eller er det eventuelt ikke noe problem å bruke en Freesync skjerm med NVidia-kort? 

 

Wilhelm

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har lyst til å kjøpe meg en 3440x1440-skjerm, men jeg synes utvalget er veldig skralt. Jeg kunne tenkt meg 100hz (eller mer) og G-Sync på skjermen, men jeg vil unngå gaming-designet alle disse skjermene har.

 

Jeg kunne tenkt meg noe ala denne https://prisguiden.no/produkt/hp-envy-w3t65aa-293311, men den støtter ikke G-Sync. Jeg har GTX970 nå, og vurderer RTX2080 når den kommer.

 

Noen som har tips til skjermer? Eller er det eventuelt ikke noe problem å bruke en Freesync skjerm med NVidia-kort?

 

Wilhelm

Ser du på skjermen, eller foten når du bruker dataen?

 

Jeg har min x34 på veggarm, og kan ikkje si at det er så mye "gamingpreg" over den... Foten er jo i veien, så den forsvant fort ;)

Lenke til kommentar

Ser du på skjermen, eller foten når du bruker dataen?

 

Jeg har min x34 på veggarm, og kan ikkje si at det er så mye "gamingpreg" over den... Foten er jo i veien, så den forsvant fort ;)

 

Nei, det kan du si ;) Foten synes godt når jeg ikke bruker skjermen da 

 

Jeg har ikke tenkt på muligheten for å henge den på veggen, men det er absolutt et poeng! Har du noe bilde av hvordan det kan se ut? 

 

Jeg har sett litt på de nye 200Hz-skjermene til ASUS og Acer, og må si de frister litt 

Lenke til kommentar

Nei, det kan du si ;) Foten synes godt når jeg ikke bruker skjermen da

 

Jeg har ikke tenkt på muligheten for å henge den på veggen, men det er absolutt et poeng! Har du noe bilde av hvordan det kan se ut?

 

Jeg har sett litt på de nye 200Hz-skjermene til ASUS og Acer, og må si de frister litt

Disclaimer nerderom!

post-42975-2572555_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, du har absolutt noen gode poenger. Jeg sitter for tiden på en Samsung CF591 27-tommer , Og synes vel den er relativt blass, altså at fargene ikke 'popper ut' (saturation). Jeg har lyst på en skikkelig gaming-skjerm, og all den tid jeg ikke har lyst å gå over 10.000.- er dette en skjerm jeg vurderer sterkt. Men den er VA, da. Noen tanker om denne?

 

Om den likner på min i det hele tatt, som er forgjengeren, så er det en flott skjerm. Det står da også til og med i pluss kolonnen på den:"Phenomenal colors" som du etterlyser. Burde jo være en grei sak da? :)

Lenke til kommentar

Overeksponert bilde. Ser aldri slik ut irl. Tok bilde selv for lenge siden med sort bakgrunn. Så jævlig ut pp bildet. Merker ingen ting ved bruk...

 

Jepp. Som sagt, vanskelig å få et realistisk bilde samtidig som det synes på kamera. Merker ikke til dette ved daglig bruk, men forholdsvis lett å finne det på svart skjerm. Har ikke bestemt meg enda.

Lenke til kommentar

Jepp. Som sagt, vanskelig å få et realistisk bilde samtidig som det synes på kamera. Merker ikke til dette ved daglig bruk, men forholdsvis lett å finne det på svart skjerm. Har ikke bestemt meg enda.

Slapp av og nyt skjermen din. Bytter du og er uheldig, kan det hende du får en som er verre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...