Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Har dere ultrawide-gutta noen tanker om hva dere hadde gjort i min situasjon? Har et GTX 970 og kjenner jeg burde hatt noe med mer futt til 3440x1440. Må jeg helt opp i 1080 (TI?), eller burde jeg kanskje vente til ny serie som muligens er på vei?

På Acer X34A så kommer denne informasjonen opp:

 

3440 x 1440@60Hz:

G-SYNC require an NVIDIA GTX650Ti BOOST GPU or higher....

 

3440 x 1440@100Hz:

G-SYNC require an NVIDIA GTX960 BOOST GPU or higher....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har dere ultrawide-gutta noen tanker om hva dere hadde gjort i min situasjon? Har et GTX 970 og kjenner jeg burde hatt noe med mer futt til 3440x1440. Må jeg helt opp i 1080 (TI?), eller burde jeg kanskje vente til ny serie som muligens er på vei?

På Acer X34A så kommer denne informasjonen opp:

 

3440 x 1440@60Hz:

G-SYNC require an NVIDIA GTX650Ti BOOST GPU or higher....

 

3440 x 1440@100Hz:

G-SYNC require an NVIDIA GTX960 BOOST GPU or higher....

 

Har som nevnt GTX 970 allerede, så teknisk sett fungerer det jo. Men skulle gjerne hatt med flyt!

Lenke til kommentar

 

 

Har dere ultrawide-gutta noen tanker om hva dere hadde gjort i min situasjon? Har et GTX 970 og kjenner jeg burde hatt noe med mer futt til 3440x1440. Må jeg helt opp i 1080 (TI?), eller burde jeg kanskje vente til ny serie som muligens er på vei?

På Acer X34A så kommer denne informasjonen opp:

 

3440 x 1440@60Hz:

G-SYNC require an NVIDIA GTX650Ti BOOST GPU or higher....

 

3440 x 1440@100Hz:

G-SYNC require an NVIDIA GTX960 BOOST GPU or higher....

 

Har som nevnt GTX 970 allerede, så teknisk sett fungerer det jo. Men skulle gjerne hatt med flyt!

 

Ja det vil funke med ditt skjermkort :-) man får naturligvis bedre flyt om man har sterkere kort. 

Et 1080 eller 1080Ti vil naturligvis gi bra flyt, ingen tvil om det. Selv om jeg har skjermen så oppnår jeg ikke 100Hz fordi jeg fortsatt har 780GTX. Det er planlagt ny maskin i løpet av sommer / høsten. Men jeg venter på å se hvordan prisene blir når i9 og ryzen 9 kommer ut, så slår jeg til.

 

Ja kjedelig å sitte på 60Hz, latterlig. !! Men jeg fortviler ikke, det kommer !! nom nom.

Lenke til kommentar

Har dere ultrawide-gutta noen tanker om hva dere hadde gjort i min situasjon? Har et GTX 970 og kjenner jeg burde hatt noe med mer futt til 3440x1440. Må jeg helt opp i 1080 (TI?), eller burde jeg kanskje vente til ny serie som muligens er på vei?

Det billigste er vel å kjøpe enda et 970. Kjører samme oppsett med 970 SLI og det tar det meste foreløpig.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har veggarm på min x34. Man sparer mye plass på pulten, og justering av skjerm blir en lek :) Helt konge!

Tips til en brukbar en? :)
Jeg bruker en som er nesten lik denne, bare annet merke. Husker ikkje hva den heter i farta.

 

https://www.digitalimpuls.no/pc-komponenter/skjerm/tilbehør/veggfeste/iiglo-tv-veggfeste-tvw1300-for-17-37-vesa-opptil-200x200-max-25k-136713-p0000130514

 

Edit: denne har jeg 2 stk av.

 

https://www.digitalimpuls.no/pc-komponenter/skjerm/tilbehør/veggfeste/veggfeste-for-tv-skjerm-med-3-ledd-max-25kg-vesa-75200-bygger-10-35-cm-117350-p0000052454

 

Billig er den også :D

 

Takk, da ble det veggfester på meg :D 

 

Sitter å lurer på om C34F791 holder denne prisen lenge, eller om det lønner seg å slå til i kveld..

Ser ikke ut som at det var så veldig mange som kom ut til forhandlerne heller, så det lønner seg sikkert ikke å vente for lenge..

 

For det er fortsatt den skjermen som gir mest for pengene, eller? Jeg skulle bare ønske den fantes med sort ramme..

Lenke til kommentar

Er det mulig å dele opp skjermen så man får Netflix eller YouTube i fullskjerm 16:9 format på ene siden av skjermen og en nettleser på den andre delen. Sikler utrolig mye på UW, men jeg føler jeg må ha denne muligheten, atm har jeg to skjermen.

Lenke til kommentar

Er det mulig å dele opp skjermen så man får Netflix eller YouTube i fullskjerm 16:9 format på ene siden av skjermen og en nettleser på den andre delen. Sikler utrolig mye på UW, men jeg føler jeg må ha denne muligheten, atm har jeg to skjermen.

Jeg har en UW som hovedskjerm, og en 4k 27" ved siden på høgre side. 2 skjermer er et must uansett ;)

Lenke til kommentar

^ Når man skal svare på et spørsmål men sporer av med en gang og ender opp med å skryte av oppsettet sitt i steden.  :closedeyes:

 

Er det mulig å dele opp skjermen så man får Netflix eller YouTube i fullskjerm 16:9 format på ene siden av skjermen og en nettleser på den andre delen. Sikler utrolig mye på UW, men jeg føler jeg må ha denne muligheten, atm har jeg to skjermen.

 

Ja, det er mulig. LG har software for Windows og det finnes også andre tredjeparts løsninger. Her et et par eksempler. Jeg har ikke testet noen av dem.

 

https://www.computerhope.com/issues/ch000894.htm

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Faen, stod mellom en ultrawide og en asus pg279q. Ser ut som det blir ultrawide nå mtp at asus pg279q har gått OPP i pris, er nesten oppe i 9k. Hva i helvette? Den var på 7,5k for noen uker siden hos komplett. Nå ligger den på prisjakt hos samtlige for nesten 8,9k. Noen som har en viss forklaring på dette?

Lenke til kommentar

Om du bryr deg om å holde kostnadene lave over lengre tid så vil det virkelig lønne seg å gå for noe med gsync.

 

Husk at gsync gjør noe "unikt" når du har maskinvare som egentlig ikke er kraftig nok. Ender man opp med mindre enn 60hz, så vil gsync sørge for god flyt uansett. Har du ikke gsync så er du mer avhengig av å minimum ligge på 60hz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du bryr deg om å holde kostnadene lave over lengre tid så vil det virkelig lønne seg å gå for noe med gsync.

 

Husk at gsync gjør noe "unikt" når du har maskinvare som egentlig ikke er kraftig nok. Ender man opp med mindre enn 60hz, så vil gsync sørge for god flyt uansett. Har du ikke gsync så er du mer avhengig av å minimum ligge på 60hz.

Ja, men når en pg279q var ute for 7,5k for noen uker siden på komplett, og nå er den på 8,9k. Da kjøper jeg ikke av prinsipp.

Lenke til kommentar

Om du bryr deg om å holde kostnadene lave over lengre tid så vil det virkelig lønne seg å gå for noe med gsync.

 

Husk at gsync gjør noe "unikt" når du har maskinvare som egentlig ikke er kraftig nok. Ender man opp med mindre enn 60hz, så vil gsync sørge for god flyt uansett. Har du ikke gsync så er du mer avhengig av å minimum ligge på 60hz.

 

??? Det er absolutt latterlig å foreslå at den kompansasjonen er så god at den rettferdigjør ekstrakostnaden det er å kjøpe en G-sync Skjerm. Bedre skjermkort + freesync vil altid være bedre enn gsync og dårligere skjermkort.

 

Ja jeg har eid både gsync og freesync skjermer. 

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på tidsperspektivet.

 

En god skjerm har levetid på 5-10 år. Skjermkort må man bytte mye oftere for å kunne henge med.

 

Sett opp regnestykket - 3-4k ekstra for en skjerm nå og 2-3 ganger, minst - der man kan gå et hakk eller to ned på skjermkort, ja kanskje er man så heldig at man kan hoppe over en hel modellserie... vs det å måtte bytte skjermkort oftere og merke det mye hardere hver eneste gang det skjermkortet man allerede har ikke er tilstrekkelig.

 

I tillegg til dette, så er det jo helt suverent med gsync (eller freesync, for den saks skyld) også i de tilfeller der maskinvaren strekker til og man klarer å levere mer enn 60hz.

 

Så nei - det er ikke latterlig å påpeke at en teknologi som gjør "alt" bedre, både når man har nok krefter, og når man ikke engang klarer å levere 60hz... faktisk kan være verdt ekstrakostnaden i et lengre tidsperspektiv. Ser man på situasjonen akkurat når man har kjøpt - så får man selvsagt mer igjen for best mulig skjermkort - men på sikt så mister man den fordelen ganske fort.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har veggarm på min x34. Man sparer mye plass på pulten, og justering av skjerm blir en lek :) Helt konge!

Tips til en brukbar en? :)
Jeg bruker en som er nesten lik denne, bare annet merke. Husker ikkje hva den heter i farta.

 

https://www.digitalimpuls.no/pc-komponenter/skjerm/tilbehør/veggfeste/iiglo-tv-veggfeste-tvw1300-for-17-37-vesa-opptil-200x200-max-25k-136713-p0000130514

 

Edit: denne har jeg 2 stk av.

 

https://www.digitalimpuls.no/pc-komponenter/skjerm/tilbehør/veggfeste/veggfeste-for-tv-skjerm-med-3-ledd-max-25kg-vesa-75200-bygger-10-35-cm-117350-p0000052454

 

Billig er den også :D

 

Takk, da ble det veggfester på meg :D 

 

Sitter å lurer på om C34F791 holder denne prisen lenge, eller om det lønner seg å slå til i kveld..

Ser ikke ut som at det var så veldig mange som kom ut til forhandlerne heller, så det lønner seg sikkert ikke å vente for lenge..

 

For det er fortsatt den skjermen som gir mest for pengene, eller? Jeg skulle bare ønske den fantes med sort ramme..

 

 

Har brukt denne skjermen litt nå, hentet i går. Jeg kommer fra en gammel HP ZR24w, så den større arbeidsflaten synes jeg er behagelig.

 

Men, jeg har dessverre erfart Freesync problemene med skjermen... Har kun kjørt den med Ultimate Engine, men det er bittelitt "shimmering" og at den har gått i svart. Av hva jeg kan lese så virker det som om LFC står for shimmering effekten. Vurderer om jeg skal returnere den og vente på Philips 349x7. Dog med "mindre" skarp bue (1800mm vs 1500mm på 791).

 

Men, 791 er en, i mine øyne, pen skjerm! Men skal liksom game med den og... Vet ikke om den kan FW oppgraderes, evt. om det er driverne som er umodne.

 

Koblet med DP med Fury X.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har veggarm på min x34. Man sparer mye plass på pulten, og justering av skjerm blir en lek :) Helt konge!

Tips til en brukbar en? :)
Jeg bruker en som er nesten lik denne, bare annet merke. Husker ikkje hva den heter i farta.

 

https://www.digitalimpuls.no/pc-komponenter/skjerm/tilbehør/veggfeste/iiglo-tv-veggfeste-tvw1300-for-17-37-vesa-opptil-200x200-max-25k-136713-p0000130514

 

Edit: denne har jeg 2 stk av.

 

https://www.digitalimpuls.no/pc-komponenter/skjerm/tilbehør/veggfeste/veggfeste-for-tv-skjerm-med-3-ledd-max-25kg-vesa-75200-bygger-10-35-cm-117350-p0000052454

 

Billig er den også :D

 

Takk, da ble det veggfester på meg :D 

 

Sitter å lurer på om C34F791 holder denne prisen lenge, eller om det lønner seg å slå til i kveld..

Ser ikke ut som at det var så veldig mange som kom ut til forhandlerne heller, så det lønner seg sikkert ikke å vente for lenge..

 

For det er fortsatt den skjermen som gir mest for pengene, eller? Jeg skulle bare ønske den fantes med sort ramme..

 

 

Har brukt denne skjermen litt nå, hentet i går. Jeg kommer fra en gammel HP ZR24w, så den større arbeidsflaten synes jeg er behagelig.

 

Men, jeg har dessverre erfart Freesync problemene med skjermen... Har kun kjørt den med Ultimate Engine, men det er bittelitt "shimmering" og at den har gått i svart. Vurderer om jeg skal returnere den og vente på Philips 349x7. Dog med "mindre" skarp bue (1800mm vs 1500mm på 791).

 

Men, 791 er en, i mine øyne, pen skjerm! Men skal liksom game med den og... Vet ikke om den kan FW oppgraderes, evt. om det er driverne som er umodne.

 

Koblet med DP med Fury X.

 

Shit.. Var jeg for kjapp til å bestille kanskje..? :/

 

Jeg skal ikke game stort da, jeg bruker den mest til photoshop og litt videoredigering, ellers mest "hjemmebruk". Kommer nok til å beholde Eizoen som skjerm #2 inntil videre..

Lenke til kommentar

Bildemessig så synes jeg den er fin å se på. Jeg har ikke kalibrert den. De skal være individuelt kalibrerte fra fabrikk, ligger skjema med i esken. Selvfølgelig så er ikke dette korrekt ihht. lys osv. hjemme, men det er ihvertfall noe.

 

Mn2JkBH.jpg

 

Mener Freesync-problemene gjelder ved bruk av Ultimate Engine i skjerminnstillingene, ikke med "vanlig" Freesync. Da er man låst mellom 80 - 100Hz vs. 48 - 100Hz.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

"Shimmering" høres for meg ut som et ord jeg ville brukt for å beskrive en effekt av ULMB ("Ultimate Engine" er sikkert Samsungs navn på det samme.). "Shimmeringen" kommer på grunn av at baklyset strober. Altså det skrur seg av i det pixlene endrer farge. Det skal denne skjermen fra samsung også gjøre for å få en "virtuell" pixel respons tid på ~1ms. Som vi vet bruker VA panelene vesentlig lenger tid enn det på å endre farge GtG. Det ser litt spesielt ut med denne "shimmering" effekten. Men dæven steike å crispt bildet blir på min PG278Q ihvertfall. :)

 

Jeg er utrolig nysgjerrig på denne effekten på Samsungen, kan du ha "Ultimate Engine" på samtidig som Freesync?

Lenke til kommentar

Vanskelig å forklare effekten. Kan hende du har rett, men hele bildet i enkelte fargeområder "vibrerer". Noen mener det kan ha noe med sub-pixel-mapping å gjøre uten at jeg vet noe som helst om slikt. Skal se om jeg klarer å filme det.

 

Ultimate Engine er under Freesync innstillingene i skjermmenyen, og Freesync skal være aktivert i Radeon Settings uavhengig om skjermen er innstilt på Ultimate Settings eller kun er aktivert vanlig Freesync i skjermen slik jeg har forstått det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du liker Civ 5. Prøv det litt med og uten "Ultimate Engine" skrudd på.

 

G-Sync lager voldsomt med flickering i Civ 5 under AI turene. Så da testet jeg ULMB i stedet, siden ULMB ikke kan brukes samtidig med G-Sync. Til tross for "shimmeringen" så blir det et helt fantastisk å se på, siden bildet blir helt utrolig skarpt. Og panoreringen av kartet gjør det veldig tydelig. Om det ikke er noe voldsomt galt med skjermen, skal du ikke se bort fra at dette er en effekt du etterhvert kommer til å like ganske godt. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...