Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

 

Om du bryr deg om å holde kostnadene lave over lengre tid så vil det virkelig lønne seg å gå for noe med gsync.

 

Husk at gsync gjør noe "unikt" når du har maskinvare som egentlig ikke er kraftig nok. Ender man opp med mindre enn 60hz, så vil gsync sørge for god flyt uansett. Har du ikke gsync så er du mer avhengig av å minimum ligge på 60hz.

Ja, men når en pg279q var ute for 7,5k for noen uker siden på komplett, og nå er den på 8,9k. Da kjøper jeg ikke av prinsipp.

 

 

det være IPS panel? Dette er nemlig nesten "løp og kjøp" pris. :)

 

Edit: Tilsvarende med Freesync og IPS. Samme produsent på panelet som i PG279Q. Prisforskjellen er imidlertid et helt GTX1070 i tillegg. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er så dårlig på å gjøre research før jeg blir overivrig og bestiller meg relativt dyre ting.. 
Så jeg bestilte jo denne Samsung-skjermen på fredag, i dag har jeg sett litt tester og tilbakemeldinger på youtube angående skjermen, og jeg føler at den kanskje ikke er like god som jeg først hadde inntrykk av..? 

Nå er ikke jeg noen gamer, jeg spiller kanskje 24t i løpet av et år, så gaming vil ikke være avgjørende for meg. 
Ikke er jeg PRO på Photoshop og Premiere/Vegas heller, men jeg liker at ting er så bra som over hodet mulig når jeg først skal kjøpe noe.. 

 

Lenke til kommentar

Har brukt 791 over helga og må si at jeg liker veldig godt ultra wide 3440 x 1440. Fargetrykket synes jeg er veldig friskt, selv om det får "kritikk" for å være essensielt et VA panel. Innsynsvinkel bryr jeg meg svært lite om da jeg sitter og jobber alene. Ikke funnet noen døde piksler! 

 

Jeg bruker ikke høyttalerne i skjermen så de tør jeg ikke uttale meg om, men av hva jeg har skjønt så er de bra for å være der.

 

Kurven er veldig deilig! 1500mm merkes! Behagelig! Kommer ikke til å gå for noen mindre kurve!

 

Freesync problemet heller jeg nesten mot å være et driverproblem/game engine-problem. Trackmania f.eks. har ingen problemer med Ultimate Engine, mens f.eks. UE4 (Unreal Tournament) sliter veldig.

 

Jeg er heller ikke den største gameren, men gamer noen timer hver uke. Alt i alt så kommer jeg nok til å beholde skjermen, og eventuelt plage Samsung direkte med Ultimate Engine opplegget de har om det viser seg at det er de som har gjort en feil der.

 

Men jeg ser at mange sammenlikner den mot MicroBoard sin. Og det har jeg ikke gjort, ei heller mulighet til. Men igjen, 1500mm kurve synes jeg er deilig, samt MicroBoard sin er vel forrige gen. samsungpanel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg testet ut Far Cry 3, Far Cry 3 Blood Dragon, Far Cry 4, Prey, S.T.A.L.K.E.R., Bioshock: Infinite og CivVI.

 

Ingen av de nevnte FPS har vist noen problemer med Freesync Ultimate Engine. CivIV har litt "shimmering" under visning av loadingskjerm, ingen prooblemer i spillet.

 

Det spillet som har skapt desidert mest problemer er Pre-Alpha Unreal Tournament. Dessverre så har jeg ingen andre UE4 spill å teste med... Ihvertfall ikke som jeg vet om...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var nettopp å hentet skjermen min på det lokale hentepunktet, OH LORD for en kurve!! :D 
Jeg monterer den ikke opp før i morgen tho', siden jeg skal skru over til veggmontering og greier, pluss at jeg er usikker på om jeg har riktig kabel for å koble dagens pri1-skjerm på dvi til skjermkortet. 

Men det er godt å lese at det virker som du er fornøyd, ExcaliBuR, jeg gleder meg! 

Lenke til kommentar

Jeg ble ivrig og klarte dessverre ikke å vente, har bestilt Acer Predator X34A... koster å være man, men håper den leverer opp til forventningene mine.

 

Jeg har lurka tråden og venter fælt i spenning, siden jeg sitter i akkurat samme situasjon som deg :D Hehe. titusen-kroner spørsmålet, er du fornøyd?! :D Hvis du hadde vært meg nå, hadde du trykka kjøp? :p

 

Venter i spenning :D

Lenke til kommentar

Kan jeg koble et gtx 570 med dvi til dp?

Om du finner en dual link dvi adapter som er god nok, så er det kanskje mulig å få til noe. Men ideelt blir det ikke. Krever også at adapteren er aktiv (les: dyr.) Mer fornuftig å heller kjøpe nytt skjermkort, eventuelt se etter noe på bruktmarkedet. En liten tusenlapp eller to og du finner noe som yter bedre enn 570 og har en DP 1.2-utgang. Et aktuelt alternativ kan jo være et 680, de får man jo til under tusenlappen. 780 har vel også falt såpass i pris at de kan fås til nesten ingenting. Koster fort mer for rett type adapter enn et brukt skjermkort, og skjermkortet yter også bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan jeg koble et gtx 570 med dvi til dp?

Om du finner en dual link dvi adapter som er god nok, så er det kanskje mulig å få til noe. Men ideelt blir det ikke. Krever også at adapteren er aktiv (les: dyr.) Mer fornuftig å heller kjøpe nytt skjermkort, eventuelt se etter noe på bruktmarkedet. En liten tusenlapp eller to og du finner noe som yter bedre enn 570 og har en DP 1.2-utgang. Et aktuelt alternativ kan jo være et 680, de får man jo til under tusenlappen. 780 har vel også falt såpass i pris at de kan fås til nesten ingenting. Koster fort mer for rett type adapter enn et brukt skjermkort, og skjermkortet yter også bedre.
Da blir det enten gtx 1070 ny eller brukt grx 1080. Eller er det gunstigere med ett 680/780 brukt og vente på

Volta?

 

Edit: skal bare spille vanilla wow, så sålenge jeg får 60fps på det er det nok for meg helt til evt vilta kommer, men vil ikke måtte bruke en del nånog deretter bruke masse på

Volta. Er gtx 1070 nok da? Fant et evga 1080 fyw for 4k. Hvordan er det med slike bruktkjøp? Har jeg garanti osv?

Endret av clarke133
Lenke til kommentar

 

Jeg ble ivrig og klarte dessverre ikke å vente, har bestilt Acer Predator X34A... koster å være man, men håper den leverer opp til forventningene mine.

 

Jeg har lurka tråden og venter fælt i spenning, siden jeg sitter i akkurat samme situasjon som deg :D Hehe. titusen-kroner spørsmålet, er du fornøyd?! :D Hvis du hadde vært meg nå, hadde du trykka kjøp? :p

 

Venter i spenning :D

 

Jeg ble kanskje litt ivrig men gjort er gjort, kjøper jeg ikke får jeg aldri kjøpt et.

Ja 10 tusen er mye penger... ingen tvil om det.

 

Om jeg er fornøyd, tjaa jeg må jo si det.. men det var svært uvant til å begynne med..venner seg fort til det.

I tillegg har jeg 780GTX hvilket betyr jeg får ikke kjørt 100Hz, men dette var forventet.

 

Jeg har planer om ny PC bygg i løpet av sommeren / høsten... jeg avventer litt.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg ventet litt til.. se om prisen faller.. men helt opp til deg altså.

Brigthness var ganske høyt til å starte med, måtte redusere litt.. fargene ser ut til å stemme men det er muligheter for å stille inn bedre hvis man bruker et eller annet form for kalibrering.

 

Jeg hører andre sier det er stor forskjell fra 60Hz til 100Hz og det gleder jeg meg til når jeg får bygget opp nytt PC.

 

Uansett, det finnes andre monitorer som kan være alternativer og billigere om du ikke vil bruke mye penger.

Ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg ble kanskje litt ivrig men gjort er gjort, kjøper jeg ikke får jeg aldri kjøpt et.

 

Ja 10 tusen er mye penger... ingen tvil om det.

 

Om jeg er fornøyd, tjaa jeg må jo si det.. men det var svært uvant til å begynne med..venner seg fort til det.

I tillegg har jeg 780GTX hvilket betyr jeg får ikke kjørt 100Hz, men dette var forventet.

 

Jeg har planer om ny PC bygg i løpet av sommeren / høsten... jeg avventer litt.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg ventet litt til.. se om prisen faller.. men helt opp til deg altså.

Brigthness var ganske høyt til å starte med, måtte redusere litt.. fargene ser ut til å stemme men det er muligheter for å stille inn bedre hvis man bruker et eller annet form for kalibrering.

 

Jeg hører andre sier det er stor forskjell fra 60Hz til 100Hz og det gleder jeg meg til når jeg får bygget opp nytt PC.

 

Uansett, det finnes andre monitorer som kan være alternativer og billigere om du ikke vil bruke mye penger.

Ønsker deg lykke til.

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke skulle kunne få 100Hz på skjermen din? GTX780 har så vidt jeg vet Display Port versjon 1.2. Kopler du til med DP, bør du kunne få 100Hz. Bruker du HDMI eller DVI er det derimot ikke sikkert at du får det til. HDMI versjonen er 1.4? Og selv en Dual Link DVI kabel vil kanskje slite med denne oppløsningen i 100Hz uten at jeg skal si det sikkert.

 

Men altså, med en DP kabel burde du kunne få 100Hz.

 

Om det er DP kabel du bruker. Har du prøvd å lage en custom resolution?

 

Edit: Du kan også prøve å lage custom refresh rates utenom 100Hz. F.eks. 75, eller 80 og 90..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Jeg ble kanskje litt ivrig men gjort er gjort, kjøper jeg ikke får jeg aldri kjøpt et.

 

Ja 10 tusen er mye penger... ingen tvil om det.

 

Om jeg er fornøyd, tjaa jeg må jo si det.. men det var svært uvant til å begynne med..venner seg fort til det.

I tillegg har jeg 780GTX hvilket betyr jeg får ikke kjørt 100Hz, men dette var forventet.

 

Jeg har planer om ny PC bygg i løpet av sommeren / høsten... jeg avventer litt.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg ventet litt til.. se om prisen faller.. men helt opp til deg altså.

Brigthness var ganske høyt til å starte med, måtte redusere litt.. fargene ser ut til å stemme men det er muligheter for å stille inn bedre hvis man bruker et eller annet form for kalibrering.

 

Jeg hører andre sier det er stor forskjell fra 60Hz til 100Hz og det gleder jeg meg til når jeg får bygget opp nytt PC.

 

Uansett, det finnes andre monitorer som kan være alternativer og billigere om du ikke vil bruke mye penger.

Ønsker deg lykke til.

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke skulle kunne få 100Hz på skjermen din? GTX780 har så vidt jeg vet Display Port versjon 1.2. Kopler du til med DP, bør du kunne få 100Hz. Bruker du HDMI eller DVI er det derimot ikke sikkert at du får det til. HDMI versjonen er 1.4? Og selv en Dual Link DVI kabel vil kanskje slite med denne oppløsningen i 100Hz uten at jeg skal si det sikkert.

 

Men altså, med en DP kabel burde du kunne få 100Hz.

 

Om det er DP kabel du bruker. Har du prøvd å lage en custom resolution?

 

Edit: Du kan også prøve å lage custom refresh rates utenom 100Hz. F.eks. 75, eller 80 og 90..

 

Ja jeg bruker DP, ja jeg prøvde custom refresh med 75 og 70, det gikk ikke.

Når jeg går gjennom manualen til monitoren så står det:

 

3440x1440@60Hz:
G-SYNC requires an NVIDIA GeForce GTX650Ti BOOST GPU or higher.
 
3440x1440@100Hz:
G-SYNC requires an NVIDIA GeForce GTX960 BOOST GPU or higher.
 
Mulig det gjelder kun g-sync, vet ikke.. men prøvde custom på 75 og 70, det ville ikke grafikk kortet.
Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Da blir det enten gtx 1070 ny eller brukt grx 1080. Eller er det gunstigere med ett 680/780 brukt og vente på

Volta?

 

Edit: skal bare spille vanilla wow, så sålenge jeg får 60fps på det er det nok for meg helt til evt vilta kommer, men vil ikke måtte bruke en del nånog deretter bruke masse på

Volta. Er gtx 1070 nok da? Fant et evga 1080 fyw for 4k. Hvordan er det med slike bruktkjøp? Har jeg garanti osv?

Klarer du deg med et 680/780 så vil det være billigste alternativ - og om vanilla wow er "målet" så bør jo det meste duge, selv i 3440x1440. Kan jo være lurt å også se på mulighetene for å finne et brukt 970 eller 980. Men iallefall - det å kjøpe brukt nå, for så å vente på Volta er en veldig fornuftig framgangsmåte. Typisk så vil jo bruktmarkedet også flomme over av gode tilbud når en ny generasjon kommer ut.

 

Garanti og reklamasjonsrett kommer helt an på bruktkjøpet. Får du med kvittering og er kortet kjøpt fra en butikk som ikke er helt håpløs på kundeservice så bør du ha alle rettigheter inntakte ved bruktkjøp.

 

---

 

Ja jeg bruker DP, ja jeg prøvde custom refresh med 75 og 70, det gikk ikke.

Når jeg går gjennom manualen til monitoren så står det:

 

3440x1440@60Hz:

G-SYNC requires an NVIDIA GeForce GTX650Ti BOOST GPU or higher.

 

3440x1440@100Hz:

G-SYNC requires an NVIDIA GeForce GTX960 BOOST GPU or higher.

 

Mulig det gjelder kun g-sync, vet ikke.. men prøvde custom på 75 og 70, det ville ikke grafikk kortet.

Et tips som kan fungere: powerstrip. Det kan gi resultater der nvidia-kontrollpanelet svikter. Det er "mye" rart som kan stilles på i tillegg til bare antall hz, blant annet så har det noe å si "hvordan" man sender signalet. Powerstrip gjør det mulig å velge alternative måter, og mens man holder på så har man en fin oversikt over hvor mye båndbredde oppløsningen krever totalt sett slik at man kan velge rett alternativ.

 

Selv prøvde jeg powerstrip på Dell U3415W, og det ble mulig å sende 80hz til skjermen. (Lite vits siden det resulterte i frameskipping) - men poenget var uansett at nvidia control panel *ikke* lot meg gjøre det.

 

http://entechtaiwan.com/util/ps.shtm

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig. Har aldri hørt om GTX960 boost. GTX780 er uansett ~40% raskere enn et GTX960 med referansekjøler. Jeg ville prøvd å google litt, og sett om det er mulig å finne en "workaround"..

Ja, det er merkelig - men det er også slik at oppløsning er kompliserte greier, og helt uten sammenheng med ren ytelse ellers. Det er den "dingsen" som tar bildet fra framebufferen i skjermkortminnet og sender det videre som bestemmer hvor høy oppløsning som er mulig. Den har så så mange MHz i båndbredde, og det setter begrensningen for hvilken oppløsning som er mulig å levere. Det kan være legitime grunner til at 7xx-serien ikke klarer å levere nok båndbredde - og så kan det også hende det fins en workaround som fungerer. (Powerstrip.)

 

Husk at custom-oppløsningsgreia i nvidia-kontrollpanelet egentlig ikke er ment for å presse grensene, kun for å få helt rett oppløsning og/eller lavere refreshrate nedover - og da kan det hende den sløser med båndbredde når den velger hvordan den prøver å sende signal.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg blir noe nervøs og tanker flyr i hodet mitt angående om jeg har gjort et dårlig kjøp eller ikke angående muligheter for 100Hz når jeg får nytt PC.(bedre skjermkort).

 

I dette øyeblikket har jeg som sagt 780GTX og jeg har installert powerstrip, men dette er nytt for meg og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her (powerstrip).

 

Jeg er noe opptatt ikveld og vil være hjemme sent ikveld, hadde satt pris på noe hjelp.

 

I verste fall har jeg jo muligheter for angrerett for denne skjermen. !!

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over. Jeg stusset litt på hvorfor Acer "krever" et skjermkort som ikke eksisterer for 100Hz med G-Sync. Jeg tenker det må være en typisk kinesisk oversettelses skrivefeil. Og at det egentlig bare er på grunn av at disse skjermene har G-Sync "V2.0". Om du f.eks. hadde kjøpt en PG278Q, så ville du fått både G-Sync, 144Hz og 2560x1440 med ditt skjermkort. Men at når Nvidia lagde "V2.0" G-Sync modulene har de kanskje ikke klart å gjøre dem bakoverkompatible..

 

Når det er sagt, vil jeg tro at det bør være mulig for deg å få 100Hz uten G-Sync. Altså om du velger å skru av G-Sync i skjermens OSD. Så bør du kunne lage en 3440x1440@100Hz oppløsning. Hva du skal med det er en annen sak. De er ganske gamle de spillene GTX780 klarer å drive fint over 100fps i den oppløsningen.. Edit: Kanskje med "fastsync"?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...