Gå til innhold

RYKTE: Dette kan være «Skylake»-spesifikasjonene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du snakker her om CPUer av helt forskjellig arkitektur. Overgangen til SandyBridge var det siste store ytelsehoppet, og de arkitekturmessige forbedringene etter det har bare vært småplukk i forhold. Ytelsenivået på Socket 115x har siden SandyBridge vært nesten helt flatt (siden plattformen fokuserer på energieffektivitet fremfor ytelse), mens socket 2011-x har hatt progresjon.

 

Jeg har selv en i5-4690K og en i7-3930K som er over to år eldre, gjett hvilken som er hovedmaskinen min?

 

Det var jo et større hopp til sandy brigde, men det har jo skjedd litt siden også, hoppet fra sandy til broadwell vil jeg feks si er større enn hoppet fra genrasjonen under til sandy bridge.

 

AtW

Lenke til kommentar

Blir skuffa vist Intel ikkje kjem med 6/12 kjerners prosessora til desktop segmentet. Driver man med litt utvikling er det som oftast kjekkare med fleire kjerner enn høgare frekvens.

 

X99 plattformen er ment til desktop segmentet, men koster en del mer da. Må ikke kjøpe den dyre 5960X. Kan jo gå for 5820K som ikke koster så halvgærent.

Lenke til kommentar

Ser ut som om det snart er verdt å oppgradere min i7 920 2.67ghz! :p

 

Men jeg er ikke helt sikker enda, den 7 år gamle cpu`en kjører alle moderne spill uten problemer.

 

Bare tenk, hvor stor ytelsesforskjell var det ikke fra år 2000 til 2007? Vi snakker om de første Pentium 4/Amd XP til de mye kraftigere Core 2 duo cpu`ene. Core 2 duo var jo fra en annen verden.

 

i7 920 kom i 2010, dude, så helt 7 år er den nok ikke. Den nærmer seg kanskje 5 med stormskritt, men joda.

Lenke til kommentar

 

Intel Core i7 Broadwell-E HEDT Chips Delayed to 2016

 

Ser ut som det er god grunn å kjøpe sokkel LGA2011v3 på bruktmarkedet.

 

Står rykter om 10 kjerner, dette er jeg litt tvilende til om de kommer til å gjøre. 8 kom jo for ikke så lenge siden.

Hvis 10 kommer så spørs det om man må punge ut ja :)

 

 

14 kjerner xeon finnes allerede, men ikkje særlig overklokking på den nei. Samme gjelder jo på xeon 10 og 12 kjerner. Vi vil ha unlocka cpuer :) Foreløpig tror jeg 5960x kommer til å vare lenge med en overklokk på gjennomsnitt 4300-4600mhz.

Lenke til kommentar

 

Da er nok min neste maskin Intel basert, og AMD er for lengst konkurs :p

Tror nok ikke AMD går konkurs med det første... :)

 

De er faktisk nødt til å få dette ut på server innen 11 mnd og desktop innen 17 mnd fra nå. Så midt i H2 2016. Det tror jeg ikke er ønsketenkning, for den har slik jeg forstår vært under dev siden Excavator og Steamroller ble scrappa fra FX serien. Så omtrent siden sist 16 core Opteron ble lansert.

Det er nok ikke veldig sansynlig, du lanserer ikke et serverprodukt på under 1 år uten å ha vist frem en fungerende brikke eller en "platform".

 

Sist jeg snakket med noen fra AMD var på Supercomputing 2014, da håpet de at første produkt var klart mot slutten av 3. kvartal 2016. Skal de rekke dette bør de vise frem en fungerende brikke i løpet av sommeren. De var også ganske klare på at første generasjon ikke kom til å ha GPU, da snakker vi 2017.

Vel de går nok ikke konkurs sånn uten videre. Blir vel mest sannsynlig solgt til noen. Mye bra IP hos AMD.

 

Men de blir alle fall en ikke faktor om de skal fortsette i samme stilen. Det vil si.. alltid 1 år for sent ute.

 

GPU er for min del ikke interesant, men hvis de klarer sparke Zen ut døra 6 mnd tidligere enn du antar, så har de en vinner. Kommer den i 2017 for desktop, er nok det for sent, for da har Intel antakeligvis svaret klart.

Lenke til kommentar

GPU er for min del ikke interesant, men hvis de klarer sparke Zen ut døra 6 mnd tidligere enn du antar, så har de en vinner. Kommer den i 2017 for desktop, er nok det for sent, for da har Intel antakeligvis svaret klart.

Grunnen til at de ikke lanserer "Zen" for desktop først er nok høyst sannsynlig at de ikke klarer å slå Intel i single-threaded ytelse som fremdeles er viktig i servere.

 

Da sikter de heller inn mot servere, hvor de kan slå Intel i antall CPU-kjerner, og forhåpentligvis en god skalering når antallet økes, samt også energieffektivitet. Jeg har ikke noe data jeg kan offentliggjøre for å bevise dette, men mengden R&D som må til for å lage en CPU som kan matche Intel sine store Core-arkitekturer (Haswell, Skylake, etc.) er helt enorm. AMD har rett og slett ikke folk/penger/tid til dette. Husk også at de lager to nye arkitekturer (Zen og K12) fra bunnen av.

 

Beklager hvis enkelte føler at dette er for pessimistisk, men hver eneste CPU-lansering fra AMD siden Intel kom med Core 2 (Conroe) så har det blitt bygd opp kjempeforventninger, og vi alle hvordan det har gått...

 

Nei, AMD trenger en CPU som er halvparten av Core i størrelse (transistorer, yter 80-90% av Core og helst med halvparten av strømforbruket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir skuffa vist Intel ikkje kjem med 6/12 kjerners prosessora til desktop segmentet. Driver man med litt utvikling er det som oftast kjekkare med fleire kjerner enn høgare frekvens.

Selv med socket 1366 hadde vi sekskjerner for desktop-segmentet. I dag er i7-5820K et direkte kupp, og gir mye mer for pengee enn f.eks. i7-4790K. Prisnedgangen for sekskjerner fra Ivy-Bridge-E til Haswell-E er også den største forbedringen i ytelse per krone på mange år, samtidig som vi fikk det første konsumentproduktet med åtte kjerner.

 

Innenfor det profesjonelle marketed finnes blant annet Xeon E5 med opptil 18 kjerner og støtte for to CPU-sokler, og mye mer.

Lenke til kommentar

 

Hvor ligger "sweet spot", der man får mest prosessorkjerner, evt. den beste prosessoren for minst mulig penger (fra Intel) ?

 

 

 

5820k og overklokke den til 4500mhz + ♥

 

 

Takk.

 

Ellers da, når Skylake er fullt lansert, har du noen idé om hva som kanskje kan bli Skylake's sweet spot?

Lenke til kommentar

 

 

Hvor ligger "sweet spot", der man får mest prosessorkjerner, evt. den beste prosessoren for minst mulig penger (fra Intel) ?

 

 

 

5820k og overklokke den til 4500mhz + ♥

 

 

Takk.

 

Ellers da, når Skylake er fullt lansert, har du noen idé om hva som kanskje kan bli Skylake's sweet spot?

 

 

Drit i Skylake. De første Skylake blir vel til bærbare og deretter 4 kjernere som er kjedelige. Eeeevig lenge til -E modellene kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...