Gå til innhold

RYKTE: Dette kan være «Skylake»-spesifikasjonene


Anbefalte innlegg

 

Ellers da, når Skylake er fullt lansert, har du noen idé om hva som kanskje kan bli Skylake's sweet spot?

Broadwell-E blir neste high-end-plattform neste år, og frem til da er det ingenting som vil slå Haswell-E.

 

 

Ja og Broadwell-E vil vel bare bli en krympelse ned til 14nm. Ellers lite nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

4 kjerner? Hva er dette, 2009?

Siden Sandy-Bridge har ytelsenivået på socket 115x vært relativt flatt, samtidig som E-plattformen har økt forspranget for hver revisjon. Selv om artikkelforfatter ikke har forstått det så er socket 115x ikke high-end, men derimot mid range. Alle som trenger god ytelse bør satse på E-plattformen, og med i7-5820K har plattformen blitt virkelig attraktiv.

 

 

 

Drar man damer på det? Eller kommer det bare guttenerder  :ohmy:

bimmers.no er den andre veien ;)

Endret av Rakessh
Lenke til kommentar

 

 

 

4 kjerner? Hva er dette, 2009?

Siden Sandy-Bridge har ytelsenivået på socket 115x vært relativt flatt, samtidig som E-plattformen har økt forspranget for hver revisjon. Selv om artikkelforfatter ikke har forstått det så er socket 115x ikke high-end, men derimot mid range. Alle som trenger god ytelse bør satse på E-plattformen, og med i7-5820K har plattformen blitt virkelig attraktiv.

 

 

 

Drar man damer på det? Eller kommer det bare guttenerder  :ohmy:

bimmers.no er den andre veien ;)

 

 

Får man ikke kun tak i gold diggers da, om man tyr til sånne virkemidler?  :wee:

Lenke til kommentar

De fleste tester vektlegger ytelsen i enkeltprogrammer, mens de fleste av oss kjører både det ene og det andre samtidig som vi jobber eller spiller. Det er helt vanlig å kjøre nettleser, musikkprogram, chatteprogram eller lignende i bakgrunnen. De siste par årene har CPU-lasten til nettlesere eksplodert pga. økt JavaScript-bruk. For få år siden kunne 200 faner i en nettleser kjøre uten særlig CPU-last, mens i dag skal det ikke mange fanene til før det merkes.

 

Alle som driver med bilderedigering/design, videoredigering, programmering, 3D-modellering eller lignende vil merke stor forskjell på flere enn fire kjerner. En i7-5820K bør være et absolutt minimum for enhver arbeidsmaskin i dag.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Vil de? På siste versjon av ligthroom virker det som den enten belaster skjermkortet eller hovedsaklig en kjerne (har ikke sjekket alle funksjoner her ennå dog), programmering er det jo endel som driver med der kompilering uansett ikke tar så lang tid, jeg vet ikke helt hva du legger i modellering.

 

Sier ikke at mange kjerner ikke kan være nyttig, men "alle som driver med" er vel å overdrive?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Er faktisk spent på hva AMD kommer med, for intel gir oss ikke noe spennende :(

Sov du i fjor eller, Intel gav oss noe fantastisk i august 2014

 

 

Aka 5960x  :green:

 

Koven tror 4 kjerner er spennende  :laugh:

 

Velkommen til diskusjon.no  Koven! :fun:

 

Takk for det :) men jeg har vært her før for mange år siden under navnet falcon...

Lenke til kommentar

 

Er faktisk spent på hva AMD kommer med, for intel gir oss ikke noe spennende :(

Sov du i fjor eller, Intel gav oss noe fantastisk i august 2014

 

Jeg syns intel ikke har gitt oss så mye siden core 2 ble lansert! Min i5 2550K holder mål den dag i dag! Oppgrderer heller skjermkoretet løpet av høsten i stedet for skylake! Det gir meg mye mer ytelse for pengene :) Blir nok 980TI, og det holder i massevis for meg! Hvorfor er du så aggresiv?

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Jeg syns intel ikke har gitt oss så mye siden core 2 ble lansert! Min i5 2550K holder mål den dag i dag!

 

Ift. din i5-2550K er Intels første desktop-CPU med 8 kjerner (i7-5960X) faktisk helt rå, men du må vite hvordan du drar nytte av den.

 

Min i5-2500K @ 4.2 GHz vil sannsynligvis også funke helt fint til de fleste oppgaver i flere år fremover, men til de mest krevende tingene holder den absolutt ikke mål. Jeg har faktisk litt problemer med å mette i7-5960X'en, og det gjør at alt det krevende kan kjøre i bakgrunnen mens jeg uforstyrret jobber med andre ting. :)

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

 

Jeg syns intel ikke har gitt oss så mye siden core 2 ble lansert! Min i5 2550K holder mål den dag i dag!

 

Ift. din i5-2550K er Intels første desktop-CPU med 8 kjerner (i7-5960X) faktisk helt rå, men du må vite hvordan du drar nytte av den.

 

Min i5-2500K @ 4.2 GHz vil sannsynligvis også funke helt fint til de fleste oppgaver i flere år fremover, men til de mest krevende tingene holder den absolutt ikke mål. Jeg har faktisk litt problemer med å mette i7-5960X'en, og det gjør at alt det krevende kan kjøre i bakgrunnen mens jeg uforstyrret jobber med andre ting. :)

 

 

 

Og jeg kjører på en Intel Core 2-greie. Det går jo rundt det også. Men, de gangene det går ekstra tregt, så er jeg ikke i tvil om at det er Microsoft OS'et eller annen software sin skyld. Jeg har tross alt 8 Gigabyte RAM, som holder bra. Jeg har også betydelige mengder frie Gigabytes med harddiskplass på C:

 

Selv om jeg har klart å fylle nesten opp andre stasjonsbokstaver. Så burde ikke det gå utover frihetene til Windows, så lenge C: er såpass fri og frank. Men, hvem vet hvor Windows finner på å swap'e. Den kan jo finne det for godt at den skal "kose med" minnepennen din og all slags rare sprell. Mulig det da er faste innstillinger og ikke dynamiske, som man altså selv bevisst må finne på å ta i bruk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Noe folk glemmer er at en oppgradering fra Core2 serien til Skylake handler ikke bare om rå CPU ytelse. Raskere PCI-Express for skjermkort, SATA, USB 3.0/3.1 osv. er ting som også betyr noe. Raskere lagringsmedium som SSD krever også mer av din CPU for å yte optimalt. Klart at hvis alt man gjør er å lese VG, mail og Facebook, så trenger man ikke store greiene. ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjører nå noen Windows OS i VMware (virtualisert) på denne maskinen. Og den er til nå den raskeste maskinen jeg har brukt til virtualisering. Jeg gir ofte det virtuelle OS'et halvparten av RAM-tilgangen (her 4 Gigabyte RAM). Jeg har nemlig greid å virtualisere på tidligere laptop CPU'er også jeg. Det gikk rundt, men der måtte man være tålmodig.

 

Dette er en stasjonær Core 2 Duo sak. Det går rundt litt hurtigere, men litt tålmodighet gjenstår å ha også her.

 

Derfor vil nok Skylake være en gigantisk bonus for meg når det først kommer ut skikkelig.  :wee:

Jeg kjører ikke disse virtuelle OS'ene daglig. Så de gangene jeg river meg i håret, så er det pga. Windows. Bruker foreløpig Windows 7, siden det er deilig å navigere i.

Endret av G
Lenke til kommentar

Noe folk glemmer er at en oppgradering fra Core2 serien til Skylake handler ikke bare om rå CPU ytelse. Raskere PCI-Express for skjermkort, SATA, USB 3.0/3.1 osv. er ting som også betyr noe. Raskere lagringsmedium som SSD krever også mer av din CPU for å yte optimalt. Klart at hvis alt man gjør er å lese VG, mail og Facebook, så trenger man ikke store greiene. ;)

Ingenting av dette er vel noe for oss x99 folk. Rask SSD kan vi allerede ha i PCI-E eller m2 ultra. USB gir jeg beng i da jeg aldri bruker noe sånt.

 

Til de som sier 4 kjerner er nok er vel mest fordi de ikke har prøvd noe annet. Det er faktisk ikke noe problem å merke forskjell selv i helt dagligdagse situasjoner. Den er rett og slett veldig sulten på å arbeide og tygger unna alt den klarer å få tak i, og med overklokking på toppen blir det rett og slett bar fryd og gammen. Tror ikke akkurat jeg har tapt på den CPU-en, tipper jeg kan selge den for meg enn jeg kjøpte den for i september.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...