Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Feil holdning fra politiet, et vil bare lede til mer.

Godt mulig at de skulle ha tatt førekortbeslag for tuterne, rett og slett fordi sykkelen kan ikke blokkere forbikjøring: Bare motgående kjørefelt kan det

Syklisten har plikt til å legge seg ut til høyre og om nødvendig stanse for å hjelpe bilistene forbi.

Lenke til kommentar

Den eneste merkelige holdningen er faktisk Nordmenns generelle holdning til at bruk av lydhorn er automatisk forbundet med aggressivitet fra bilist.

Det har jeg også merka. Har opplevd å fått fingern når jeg gir en liten tut på folk som er opptatt med å kikke på mobilen og ikke får med seg at det har blitt grønt lys f.eks.

 

Når jeg har blitt stående på grønt og noen bruker hornet så tenker jeg bare "oh shit, my bad", hvorfor skal jeg bli sur på de som sier fra?

Lenke til kommentar

 

Feil holdning fra politiet, et vil bare lede til mer.

Godt mulig at de skulle ha tatt førekortbeslag for tuterne, rett og slett fordi sykkelen kan ikke blokkere forbikjøring: Bare motgående kjørefelt kan det

Syklisten har plikt til å legge seg ut til høyre og om nødvendig stanse for å hjelpe bilistene forbi.

 

Man har ikke plikt å legge seg ut til høyre, dette er i noen tilfeller farlig vranglære. I noen situasjoner ja, men ikke som fast regel.

Dette skaper fort farligere situasjoner ved at biler da trenger seg mellom syklisten og møtende trafikk!

 

Det syklisten har plikt til er å være hjelpsom ved å slippe trafikk forbi ved å stoppe eller vike inn i busslommer eller andre steder hvor det er mulig for å slippe trafikk forbi. Både motorsyklister, mopedister osv. lærer at man IKKE skal ligge for langt ut mot veiskulderen slik at biler skaper farlige situasjoner, man skal ligge minst 50-100cm fra veiskulderen slik at biler må foreta korrekt forbikjøringsprosedyre samt at man har en sikkerhetssone mot rask og rusk i veiskulderen.

 

I noen spesifike unntak hvor man som  syklist ser at det ikke vil oppstå farlig situasjoner enten ift. møtende trafikk eller ugne forhold mot veiskulderen kan man vike mot veiskulderen for å "hjelpe" men dette er ingen plikt.

De som foretar forbikjøringen skal så alltid ha 2 hjul over midtstripa, noe man ser mange i slike tilfeller slurver med og dermed ikke har god nok  avstand til syklisten. Når man sykler i felt så har man som prosedyre å vurdere om det tar minst tid for billisten å kjøre forbi om man ligger 2 i rekke eller at man endrer formasjon til 1 rekke (avhengig av antall i felt og veiforhold). Bilisten skal fortsatt foreta normal forbikjøring (med 2 hjul over midtstripa) uten møtende trafikk.

 

 

Når det gjelder bruk av lydhorn som signalisering (ikke irritasjonstuting) er dette en helt normal praksis. Tungtrafikk (buss og lastebil) som gir korte tutt på hornet gjør syklisten oppmerksom på at de kommer og det hjelper begge to. Det samme med biler som gir 2 korte "tutt tutt" en liten stund før forbikjøring. I mer opplærte kulturer som spania er dette normal praksis og gjør det hele mye mer strømlinjeformet. Irrituasjonsturing er bare tull.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Den eneste merkelige holdningen er faktisk Nordmenns generelle holdning til at bruk av lydhorn er automatisk forbundet med aggressivitet fra bilist.

Det har jeg også merka. Har opplevd å fått fingern når jeg gir en liten tut på folk som er opptatt med å kikke på mobilen og ikke får med seg at det har blitt grønt lys f.eks.

 

Når jeg har blitt stående på grønt og noen bruker hornet så tenker jeg bare "oh shit, my bad", hvorfor skal jeg bli sur på de som sier fra?

 

 

Kanskje de blir sure fordi det er ulovlig å bruke bilhornet i de fleste sammenhenger?:

Det vil si at det per definisjon ikke er greit å tute på bilen foran, når den er sen ut av lyskryss.

 

- Det skal antakelig svært mye til før dette er innenfor, påpeker Bjelkemyr-Østvang.

 

Jeg er ganske glad det er store restriksjoner på tuting i Norge, i andre land blir det et vesentlig forstyrrelseselement.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Haha så teit. Så neste gang jeg gir et bittelite tut når en fyr står stille på grønt lys så burde jeg få bot?

 

Det er nok av andre land der ute i verden hvor du har lov til å tute ;)

Lenke til kommentar

En kort "tutt" på folk som ikke følger med på grønt lys kan ikke være annet enn fornuftig. De fleste er oppegående nok til å oppfatte et kort "tutt" som "nå sover du i timene" eller 2 korte "tutt tutt" som "Hei syklist nå kommer vi bakfra" mot lengre tut som "mulig farlig situasjon" eller. Å bøtlegge det virker bare riv rusk. Provokasjon og signalisering er vidt forskjellig.

 

Folk som henger på tuta fordi de er forsinket er dog en helt annent ting. Uansett gir ikke provoserende oppførsel fripass til å utøve skadeverk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hele forbikjøringsproblemet hadde blitt borte, om vi hadde bygget skikkelige veiskuldre i Norge, minst 1 meter utenfor hvitstripa, helst 2

 

Det meste lar seg ordne ved å kaste penger på problemet. Når realitetene i å prioritere veiskulder over skole synker inn er det ikke så enkelt som det først høres ut. 

Lenke til kommentar

Norge er et langstrakt land med et enormt veinett. Det hadde kostet astronomiske summer å utbedre veinettet med større veiskuldre.

Det er ikke snakk om å utbedre alt nå, men når veiene gjøres om, så skulle de ha vært laget med veiskulder

Det koster oss veldig store beløp med alle utforkjøringene, mer enn det ville koste å lage 1 meter veiskulder på hver side

Selv uten asfalt så vil 1 meter veiskulder hindre vogntog i å velte

Lenke til kommentar

 

Jepp og da kunne man i sammen slengen bygget sykkelfelt + gangvei. Man legger opp til konflikt i verdens rikeste land.

Nei, en trenger ikke hverken gangfelt eller egne sykkelfelt på alle veier, men en trenger skikkelige veiskuldre

Antall veltete vogntog ville blitt redusert med 99%

 

Selvsagt trenger vi det på alle strekninger hvor man ønsker at folk skal sykle til jobb.

 

Skikkelig veiskulder trenger man også. Men det er jo også for dyrt i dette u-landet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De som foretar forbikjøringen skal så alltid ha 2 hjul over midtstripa, noe man ser mange i slike tilfeller slurver med og dermed ikke har god nok  avstand til syklisten.

I trafikkreglene finnes det ingen spesifikke regler om hvor mange hjul som må over hvilke striper, men det normale ved forbikjøringer er å foreta fullt feltskifte. Å sykle minst en meter fra kantlinja er et klart signal til de som kommer bakfra at de ikke kan presse seg forbi med trafikk i mot. Forsøk (bl.a i England) har vist at det å sykle langs kantlinja fører til flere nærpasseringer enn hvis syklisten legger seg lengre ut i kjørefeltet. Lett vingling øker avstanden ytterligere, og vil man få skikkelig god plass fra forbikjørende bilister bør man ikle seg et skjørt ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...