Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kjære forumsbrukere

 

Etter at leder for ApU (Mani Hussaini), ønsket seg 5000 flyktninger til Norge, så har landsmøtet for Arbeidetpartiet valgt å ta dette tilfølge ved dobble antallet til 10.000 flyktninger.

 

- Sverige har tatt imot 60.000. Da har Norge en stor jobb å gjøre mener han.

 

Hva mener dere om dette?

 

Det er selvsagt helt vanvittig, folkemorderisk galskap.

 

 

10 000 utgjør rundt 20 flyktninger pr. kommune her i landet. Det er du som står for galskapen her, ved å kalle dette folkemord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er kun jeg, men det forekommer meg som litt humoristisk at innvandringsdebattens politiske motparter er disse to

 

220px-Mazyar_Keshavari_(crop).jpg

Mazyar Keshvari (FrP)

 

x0WofYmI.jpeg

Mani Hussaini (AP)

 

 

Og at diskusjonen ikke er en prinsippdiskusjon om fri innvandring eller ikke (de er begge sterke motstandere av fri innvandring), men millimeter diskusjon om man kanskje kan stenge ute noen flere eller noen mindre enn idag.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

da er resultatet  av meningsmålingen kommet

http://www.tv2.no/2015/05/04/nyheter/toppsaker/arbeiderpartiet/politikk/6880180

 

 

hvis de skal ta i mot 5 tusen til hver år ( 2 år i første omgang ) og så bruke flere år å plassere dem da er det galskap satt i system

 

 

Det er ubehagelig lesning for twfa og andre som påstår at det er folkets vilje å hente inn så mange som mulig.

Lenke til kommentar

Det er ubehagelig lesning for twfa og andre som påstår at det er folkets vilje å hente inn så mange som mulig.

 

Jeg synes slett ikke det er ubehagelig at litt færre stemmer Ap. Jeg er liberalist og synes det er en sunn utvikling. Arbeiderpartiet har ridd høyt på bråket på borgerlig side, og nå justerer det seg antagelig til litt mer normale nivåer.

 

Men jeg minner om at denne meningsmålingen og artikkelen om den sammenligner med toppresultatene i april. Det er bare delvis relevant. Om vi sammenligner med dagens Storting blir resultatet et annet: Da gir den Ap fortsatt 4,2% flere stemmer enn ved valget i 1013, og FrP 5,2% færre enn ved valget. Når Sp går fram en prosent og SV fram noen tideler, betyr det at det antagelig ville vært rød/grønt flertall på Stortinget med disse tallene.

 

Og Høyre og FrP har altså tilsammen 37,7% oppslutning i denne nye målingen. Selv om hele fremgangen skulle skyldes Syria-saken, er det fortsatt 62,3% som stemmer på partier som ønsker å ta imot disse flyktningene. Vi er altså ikke så langt unna 2/3 oppslutning om denne saken. Nærmere "folkets vilje" er det vel vanskelig å tenke seg at vi kommer i en kontroversiell sak.

 

Men nå er det selvsagt en masse andre saker som påvirker hva folk stemmer. Derfor går Senterpartiet fram med 1,2% sammenlignet med april, selv om de har vedtatt akkurat det samme som Ap. Hvorfor blir ikke de "straffet" for det samme standpunktet?

 

Meningsmålinger kommer og går. Jeg tror denne meningsmålingen kan vise seg å være nokså korrekt jeg. Arbeiderpartiet har antagelig 35% uten drahjelp av borgerlige krangler. FrP klarer antagelig å bite seg fast over 10%, etter et fredelig landsmøte der kritikerne holdt kjeft.

 

Mer interessant er det om hensynet til "husfreden" på borgelig side fører til at Venstre og/eller KrF kompromisser i Stortinget. KrF har jo ennå tilgode å avholde sitt landsmøte, men jeg blir forbauset om fredsofferet til FrP kommer der. Spesielt når FrPs årsmøte ikke viste kompromissvilje i det hele tatt. Det blir nok i korridorene på Stortinget at drakampen står, og Erna får en ny samarbeidsnøtt å bryne seg på...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvsagt helt vanvittig, folkemorderisk galskap.

 

Det pågår ikke noe folkemord i Norge, hverken i direkte eller overført betydning. Derimot er det en god del av de flyktningene vi tar i mot som er på flukt fra reelle folkemord. 

 

Hvis situasjonen i et av verdens fredeligste land er "folkemord", hva slags ord bruker du da om Rwanda og andre hendelser der folkegrupper faktisk er blitt drept for fote? Hvis situasjonen i et demokratisk land som Norge er "vanvittig", hva kaller du da situasjonen i land der folk henrettes for sine meninger og sin tro?

 

Men å bare kalle det god gammeldags galskap høre kanskje ikke ille nok ut...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Kjære forumsbrukere

 

Etter at leder for ApU (Mani Hussaini), ønsket seg 5000 flyktninger til Norge, så har landsmøtet for Arbeidetpartiet valgt å ta dette tilfølge ved dobble antallet til 10.000 flyktninger.

 

- Sverige har tatt imot 60.000. Da har Norge en stor jobb å gjøre mener han.

 

Hva mener dere om dette?

 

Det er selvsagt helt vanvittig, folkemorderisk galskap.

 

 

Hva er vanvittig? At vi skal redde disse mennenskene ifra folkemorderisk galskap?

 

Trollunge

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er man født og oppvokst bak en låvedør og kun har lest avis overskriftene derimot så er jo dette fryktelig skummelt....

 

 

Apropos låvedører,

 

mange av disse flyktningene er vant med karrig jordbruk og dyrehold. I stedet for å plassere alle i sentrale områder og byer, hvorfor kan ikke myndighetene heller være litt pragmatiske og la flyktning-familier få noe landbruksareal å drive, i stedet for at det ligger brakk og gror igjen? Det går neppe med nåværende frp-landbruksminister, men ved neste korsvei kanskje.

 

Finnes knapt norske seter-budeier lengre, så la henne overta  :)

 

KXTkNBD.png

 

 

Tror nok mange hadde fått ut potensialet sitt bedre på landet enn i sentrum ja. Problemet er vel at folk gjerne vil bo sammen med andre som er ifra samme land, deler språk og er i samme situasjon. Kan vel fort bli litt ensomt alene på landet omringet av fremmedfryktige bønder...

Lenke til kommentar

Istedet for å opprette en tråd rundt det samme teamet, så skriver jeg heller ett innlegg.

 

I Norge produserer kvinnene barn i sen alder, noe som er en problematikk ifølge Erna Solberg og mitt inntrykk er at vi bør lære av innvandrere på dette punktet. Kan denne problematikken løses ved å ta inn flere asylsøkere/flyktninger fra land der det produseres flere barn (naiv tankegang, men.)?

Lenke til kommentar

Istedet for å opprette en tråd rundt det samme teamet, så skriver jeg heller ett innlegg.

 

I Norge produserer kvinnene barn i sen alder, noe som er en problematikk ifølge Erna Solberg og mitt inntrykk er at vi bør lære av innvandrere på dette punktet. Kan denne problematikken løses ved å ta inn flere asylsøkere/flyktninger fra land der det produseres flere barn (naiv tankegang, men.)?

 

Nja. Problemet (om det er noe problem) er at det krever en kontinuerlig innvandring. Innvandrernes barn tar nemlig etter norske skikker, og får ikke flere barn enn snittbefolkningen. Lave barnetall er et velstandsfenomen, og vi finner det samme i alle verdensdeler når velstanden går opp og barnedødeligheten går ned.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Fra Erna linken:

 

I Redd Barna-rapporten skårer Norge som det eneste landet i verden, blant de tolv beste på de fem kriteriene som måles: Mors helse, småbarns helse, mors utdanning, økonomiske vilkår og politisk deltagelse.

 

Kan dette ha en sammenheng med at veldig mange norske kvinner har en utdannelse og en stabil omgivelse før de bestemmer seg for å bli mamma?  

 

Sommerstund, hvilke argumenter overtalte deg / ga deg inntrykk til å mene at norske kvinner burde bli mødre tidligere, og at vi burde lære av asylsøkerne når det kommer til dette?

Lenke til kommentar

Og da har Norstat gjort en undersøkelse for NRK som viser holdningen til Syria-flyktningene fordelt på parti. Spørsmålet som ble stilt er "Bør 10.000 flyktninger fra Syria komme til Norge innen utgangen av 2016?"

 

Og svarene fordeler seg slik, med totalen til slutt:

 

post-52698-0-54383100-1430819010_thumb.png

 

Fra Rødt med 93% for, ingen nei og 7% vet ikke, til FrP med 5% for, 88% nei og 7% vet ikke.

 

Totalt sier 51% ja i denne meningsmålingen, 38% nei og 10% vet ikke, i følge NRK. (Den siste prosenten var vel for opptatt med å skrive innlegg på internett til å svare...  :wee: )

 

Edit: Kilde

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Istedet for å opprette en tråd rundt det samme teamet, så skriver jeg heller ett innlegg.

 

I Norge produserer kvinnene barn i sen alder, noe som er en problematikk ifølge Erna Solberg og mitt inntrykk er at vi bør lære av innvandrere på dette punktet. Kan denne problematikken løses ved å ta inn flere asylsøkere/flyktninger fra land der det produseres flere barn (naiv tankegang, men.)?

 

Norske damer får barn sent fordi det er dyrt, det kan innvandrere gjøre lite med. Skattekutt kunne være en tenkelig løsning, med følgende økt skatt på de som ikke har hatt barn på en stund, eller ikke hatt det ennå.

Lenke til kommentar

 

 

Kjære forumsbrukere

 

Etter at leder for ApU (Mani Hussaini), ønsket seg 5000 flyktninger til Norge, så har landsmøtet for Arbeidetpartiet valgt å ta dette tilfølge ved dobble antallet til 10.000 flyktninger.

 

- Sverige har tatt imot 60.000. Da har Norge en stor jobb å gjøre mener han.

 

Hva mener dere om dette?

 

Det er selvsagt helt vanvittig, folkemorderisk galskap.

 

 

Hva er vanvittig? At vi skal redde disse mennenskene ifra folkemorderisk galskap?

 

Trollunge

 

 

Nei. Tenk litt, så forstår du det snart. Reiste nordmenn som flyktninger til Syria og andre muslimske land under 2.verdenskrig? Nei, hovedsakelig til Sverige og Storbritannia - nærområdene. Samme må gjelde i Syria og andre muslimske land som opplever krig og terror.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at folk gjerne vil bo sammen med andre som er ifra samme land, deler språk og er i samme situasjon.

Vil de virkelig det? Det høres absurd ut.

I første rekke tror jeg at de har lyst på et

  • Opplæring
  • Jobb
  • Et sted å bo

Vis en bit av en større by har et underpriset stort segment, med fungerende kollektivtrafikk til "byen", og det er mulig å flytte ditt med håndbagasje fra f.eks mottaket, så tror jeg de fleste vil flytte ditt.

Dette tror jeg skaper ghettoer.

 

Å bo med folk som har ligende situasjon tror jeg de færreste av Asylsøkerne vil.

Fordi det er ganske mange prioritering du vil ha før du kommer så langt at du vil ha nærkontakt med likesinnede. Og det er fult mulig å ha nærkontakt med likesinnende selv om du flyttet til et sted der få asylsøkere bor, det er jo bare å bli kjent, for å så dra på et besøk eller to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...