Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man kom fram til akkurat dette tallet? Blir det en slags innvandringsbrøk som ser på antall mennesker på flukt opp i mot vårt eksisterende mottaksapparat samt BNP og befolkningstall?

 

Jeg mistenker at det er fint rundt tall. Venstre var først ute denne gang (fordi de hadde landsmøte først) med å foreslå 5000 i året i to år, og så hang SV, AP, SP og MDG seg på. Høyre og FrP er imot, de førstnvente uten å ville snakke om det, de sistnevnte høylydt.

 

Igjen står KrF som har landsmøte til helgen. De er tunga på vektskålen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvorfor skal vi finne rom i økonomien til å hjelpe en dråpe i havet av de hundrevis av millioner trengende i verden? 

 

Fordi FNs høykommisær har identifisert akkurat disse som særlig trengende.

 

Når disse attpåtil er de mest ressurssterke så blir det jo ganske tullete.

 

 

Nei, det er de ikke. Du blander med asylsøkere, som ofte er de som har ressurser til å reise. Her er det snakk om kvoteflyktninger, som er valgt fordi de er de som trenger det mest.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Norge" består av landets innbyggere. Føler det er litt i overkant å prate om at "Norge" har hjerterom og økonomi til å ta imot 10000 flyktninger. Noen må nesten betale, og som vanlig er det enkelt å bruke andres penger.

 

Det er klart at ikke alle nordmenn har like mye hjerterom. Men Norge som nasjon, altså summen av norske innbyggere, tror jeg har det. Økonomi til det er jeg sikker på at vi har. Med mindre man mener at alt annet er viktigere enn folk i akutt nød.

 

Disse ekstraordinære tiltakene burde gå via frivillighet heller enn tvang. Noen vil nødvendigvis mot sin vilje tape penger på dette - eventuelt at det kuttes i andre, nødvendige poster på statsbudsjettet.

 

 

Nei, vi trenger ikke engang kutte, bare å spare litt mindre. Vi bruker for tiden bare ca 3 av de 4% av kapitalen på oljefondet som handlingsregelen gir politikerne anledning til å bruke. Bare den ene prosenten ville dekket hele den påståtte langsiktige kostnaden ved dette på et drøyt år.

 

Litt paradoksalt at det partiet som klager over at dette blir for dyrt er det samme partiet som i opposisjon vil kvitte seg med hele handlingsregelen...

 

Geir :)

 

 

Kan ikke de med hjerterom betale, da? Jeg som ikke har dette bør få slippe.

 

Hva skal forresten disse midlene dekke? Gratis leiligheter, som vi ikke engang unner studenter å ha råd til å leie gjennom studiestøtten? Diverse integreringstiltak fordi folk ikke gidder integrere seg selv? Norskkurs og gratis utdanning kunne jeg alltids forstått - med samme stønadsnivå og -type som det studentene forholder seg til.

 

Nå er ikke FrP alene her. Du har jo "ansvarlighetsmafiaen" som slenger seg på. Hadde det vært opp til FrP alene ville vi nok brukt den siste prosenten til mye annet - infrastruktur, bl.a.

Lenke til kommentar

Og samtidig så klager folk over at prisen på barnehage går opp neste år.

 

De ser gjerne at norge bruker hundrevis av milliarder på å få inn flere innvandrere. Men når de må betale noe selv i form av økte skatter og avgifter, da blir det ramaskrik.

 

Spørs om de hadde vært så ivrige om de skjønte at økt innvandring fører til økte samfunnskostnader, og at de etterhvert må betale for det. Men da er skylden selvfølgelig for lengst dyttet over på de partiene som i utganspunktet var imot dette sløseriet.

 

Som en klok person engang sa; Sosialisme fungerer bra helt til du går tom for andre folk sine penger å bruke.

 

 

 

Hva skal forresten disse midlene dekke? Gratis leiligheter, som vi ikke engang unner studenter å ha råd til å leie gjennom studiestøtten? Diverse integreringstiltak fordi folk ikke gidder integrere seg selv? Norskkurs og gratis utdanning kunne jeg alltids forstått - med samme stønadsnivå og -type som det studentene forholder seg til.

 

 

Ja det er helt sinnsykt. Vet av noen som har norskkurs med innvandrere. De som tar det får 16000 i måneden. Selvsagt uten noen lånedel som blir gjort om til stipend osv. Man kan jo ikke stille krav til dem, det er inhumant eller rasistisk.

Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noen som glemmer at FRP for ikke så lang tid tilbake var en pressgruppe for bedre helsepolitik

altså de ville ta vare på dem som trengte det

 

Dessverre ble mye av dette misforstått med påstander om at det gikk ut over de svake

 

Nå er det Ap med flere som på død og liv vil bruke mye penger på bare noen få , og lite penger på resten

jeg synes ikke at den fordelingen er så mye bedre

Lenke til kommentar

Noen vil si at 10'000 er utenfor realistiske proporsjoner.

 

Betyr rundt 20 flyktninger til hver kommune (utgjør ikke nødvendigvis 20 separate husholdninger heller, siden endel er mor eller far og barn, eller andre nære slektninger. Såpass burde det norske kongeriket greie å ta hånd om?

 

Libanon, som er på størrelse med Rogaland fylke, har tatt imot 1,2 millioner flyktninger.

 

Men jeg tilhører ikke de som på død og liv skal ha flyktningene hit. Deler oppfatningen at beste hadde vært å etablere bo-forhold i "nær-området". Hva med Algeri, Tunis, etc? Spørsmålet er kanskje om det er tid til det akkurat nå  :hmm:

Lenke til kommentar

 

 

"Norge" består av landets innbyggere. Føler det er litt i overkant å prate om at "Norge" har hjerterom og økonomi til å ta imot 10000 flyktninger. Noen må nesten betale, og som vanlig er det enkelt å bruke andres penger.

 

Det er klart at ikke alle nordmenn har like mye hjerterom. Men Norge som nasjon, altså summen av norske innbyggere, tror jeg har det. Økonomi til det er jeg sikker på at vi har. Med mindre man mener at alt annet er viktigere enn folk i akutt nød.

 

Disse ekstraordinære tiltakene burde gå via frivillighet heller enn tvang. Noen vil nødvendigvis mot sin vilje tape penger på dette - eventuelt at det kuttes i andre, nødvendige poster på statsbudsjettet.

 

 

Nei, vi trenger ikke engang kutte, bare å spare litt mindre. Vi bruker for tiden bare ca 3 av de 4% av kapitalen på oljefondet som handlingsregelen gir politikerne anledning til å bruke. Bare den ene prosenten ville dekket hele den påståtte langsiktige kostnaden ved dette på et drøyt år.

 

Litt paradoksalt at det partiet som klager over at dette blir for dyrt er det samme partiet som i opposisjon vil kvitte seg med hele handlingsregelen...

 

Geir :)

 

 

Kan ikke de med hjerterom betale, da? Jeg som ikke har dette bør få slippe.

 

Hva skal forresten disse midlene dekke? Gratis leiligheter, som vi ikke engang unner studenter å ha råd til å leie gjennom studiestøtten? Diverse integreringstiltak fordi folk ikke gidder integrere seg selv? Norskkurs og gratis utdanning kunne jeg alltids forstått - med samme stønadsnivå og -type som det studentene forholder seg til.

 

 

 

Man skal vel helst ikke kunne tjene penger på å være rasshøl.. Tenker du å innføre noe i samme gate som at bilister finansierer veiene de kjører på ved bompenger? 

 

Og at "folk gidder ikke å integrere seg selv".. Forutsetningene må jo være på plass, It takes two to tango. Integreringstiltak gjøres jo for at begge parter skal komme best mulig ut av det. Det virker nesten som at du ikke ønsker at det skal lykkes for å slippe folk som ser annerledes ut i gata, noe som er absurd i verden anno 2015.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan ikke de med hjerterom betale, da? Jeg som ikke har dette bør få slippe.

 

Det diskuterte vi tidligere. Om du er med på at jeg kan bestemme hvilke offentlige ytelser du nyter godt av som jeg skal slippe å betale for, så er det greit. Jeg er liberalist og har ingenting i mot privat initiativ og finansiering.

 

Geir :)

 

 

Det er en viss forskjell på å bruke penger på våre egne, og å bruke dem på folk fra alle verdens kriker og kroker. Det minste man kan forlange ut fra avgiftshysteriet er at pengene blir benyttet til å forbedre DENNE nasjonen og dens befolkning.

 

Da både du og jeg gikk til valgurnen var det aldri snakk om å ta imot 10.000 flyktninger ekstra fra noe parti. Da kan man kanskje avvente og se hva som skjer ved neste valg, om det da er flertall for et slikt prosjekt?

Lenke til kommentar

 

 

 

"Norge" består av landets innbyggere. Føler det er litt i overkant å prate om at "Norge" har hjerterom og økonomi til å ta imot 10000 flyktninger. Noen må nesten betale, og som vanlig er det enkelt å bruke andres penger.

 

Det er klart at ikke alle nordmenn har like mye hjerterom. Men Norge som nasjon, altså summen av norske innbyggere, tror jeg har det. Økonomi til det er jeg sikker på at vi har. Med mindre man mener at alt annet er viktigere enn folk i akutt nød.

 

Disse ekstraordinære tiltakene burde gå via frivillighet heller enn tvang. Noen vil nødvendigvis mot sin vilje tape penger på dette - eventuelt at det kuttes i andre, nødvendige poster på statsbudsjettet.

 

 

Nei, vi trenger ikke engang kutte, bare å spare litt mindre. Vi bruker for tiden bare ca 3 av de 4% av kapitalen på oljefondet som handlingsregelen gir politikerne anledning til å bruke. Bare den ene prosenten ville dekket hele den påståtte langsiktige kostnaden ved dette på et drøyt år.

 

Litt paradoksalt at det partiet som klager over at dette blir for dyrt er det samme partiet som i opposisjon vil kvitte seg med hele handlingsregelen...

 

Geir :)

 

 

Kan ikke de med hjerterom betale, da? Jeg som ikke har dette bør få slippe.

 

Hva skal forresten disse midlene dekke? Gratis leiligheter, som vi ikke engang unner studenter å ha råd til å leie gjennom studiestøtten? Diverse integreringstiltak fordi folk ikke gidder integrere seg selv? Norskkurs og gratis utdanning kunne jeg alltids forstått - med samme stønadsnivå og -type som det studentene forholder seg til.

 

 

 

Man skal vel helst ikke kunne tjene penger på å være rasshøl.. Tenker du å innføre noe i samme gate som at bilister finansierer veiene de kjører på ved bompenger? 

 

Og at "folk gidder ikke å integrere seg selv".. Forutsetningene må jo være på plass, It takes two to tango. Integreringstiltak gjøres jo for at begge parter skal komme best mulig ut av det. Det virker nesten som at du ikke ønsker at det skal lykkes for å slippe folk som ser annerledes ut i gata, noe som er absurd i verden anno 2015.

 

 

Jeg har ikke noe imot bompenger, annet enn at det er svært ineffektivt. Hvis 95+% av inntektene hadde gått til selve veiprosjektet hadde det vært noe annet. Personlig benytter jeg kollektivtransport, og jeg regner med at billettprisen delvis går til f.eks. vedlikehold og utbygging der også. Det er hvertfall mer enn til strøm til toget samt førerlønn. Utelater konduktøren da jeg aldri kjøper om bord.

 

Folk må gjerne lykkes, men hvorfor skal det koste så sabla mye penger? Jeg blåser i om noen ser annerledes ut, og stiller de samme kravene uansett om du er innvandrer fra Sverige eller Somalia.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke noe imot bompenger, annet enn at det er svært ineffektivt. Hvis 95+% av inntektene hadde gått til selve veiprosjektet hadde det vært noe annet. Personlig benytter jeg kollektivtransport, og jeg regner med at billettprisen delvis går til f.eks. vedlikehold og utbygging der også. Det er hvertfall mer enn til strøm til toget samt førerlønn. Utelater konduktøren da jeg aldri kjøper om bord.

 

ser du mange utlendinger som jobber der ?

jeg reiser med buss til og fra jobben og det begynner å bli veldig mange sjåfører som ikke er fra Norge

man kan få inntrykk av at opp mot halvparten av sjåførene er utlendinger

heldigvis forstår de såpass norsk at folk kommer dit de skal

 

Det kan man ikke si om alle utlendingene som jobber her i landet

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ikke noe imot bompenger, annet enn at det er svært ineffektivt. Hvis 95+% av inntektene hadde gått til selve veiprosjektet hadde det vært noe annet. Personlig benytter jeg kollektivtransport, og jeg regner med at billettprisen delvis går til f.eks. vedlikehold og utbygging der også. Det er hvertfall mer enn til strøm til toget samt førerlønn. Utelater konduktøren da jeg aldri kjøper om bord.

 

Folk må gjerne lykkes, men hvorfor skal det koste så sabla mye penger? Jeg blåser i om noen ser annerledes ut, og stiller de samme kravene uansett om du er innvandrer fra Sverige eller Somalia.

 

 

Jeg er heller ikke imot bompenger, men syntes ikke de samme mekanikker kan overføres til kostnadene på en asylsøker hvor utgift bare blir ett nødvendig onde av ett moralsk ansvar. Typisk jobb som ikke appelerer til private aktører altså.

 

Problemet er at forutsetningene for å lykkes i samfunnet for en Somalier kontra en Svenske er fundamentalt forskjellige og dette må vi ta høyde for og godta at vil koste litt ekstra.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at vi har et moralsk ansvar for all elendigheten som finnes i verden. Men desverre så har man ikke stort man skal ha sagt om saken i "demokratiet" vårt. Her er det bare å åpne lommeboka når eliten har bestemt for at vi skal være med på hjertesakene deres.

 

Det komiske er jo at jo mer jeg blir presset til å hjelpe de svakerestilte i verden, jo mindre lyst får jeg.

Hadde vi ikke pøst på i millardvis og tatt inn titusener av asylsøkere så hadde jeg kanskje funnet på å gitt noen kroner til røde kors eller redd barna. Men pr dags dato blir de sendt på dør om de våger å tigge om mer.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Det er en viss forskjell på å bruke penger på våre egne, og å bruke dem på folk fra alle verdens kriker og kroker. Det minste man kan forlange ut fra avgiftshysteriet er at pengene blir benyttet til å forbedre DENNE nasjonen og dens befolkning.

 

Bare hvis vi mener at det er en viktig forskjell.

 

Da både du og jeg gikk til valgurnen var det aldri snakk om å ta imot 10.000 flyktninger ekstra fra noe parti. Da kan man kanskje avvente og se hva som skjer ved neste valg, om det da er flertall for et slikt prosjekt?

 

 

Joda, det virker bare så dumt å måtte si til folk i krig at "bare vent en 3-4 år, så vi får hatt valg først, så skal vi hjelpe dere".  Og husk at selv om FrP og Høyre har gått litt fram på de siste målingene så har de fortsatt under 38% av velgerne bak seg. Det er lite som tyder på at flertallet ønsker å straffe de partiene som er for forslaget. 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Jeg er heller ikke imot bompenger, men syntes ikke de samme mekanikker kan overføres til kostnadene på en asylsøker hvor utgift bare blir ett nødvendig onde av ett moralsk ansvar. Typisk jobb som ikke appelerer til private aktører altså.

 

Problemet er at forutsetningene for å lykkes i samfunnet for en Somalier kontra en Svenske er fundamentalt forskjellige og dette må vi ta høyde for og godta at vil koste litt ekstra.

 

 

Jeg kunne sagt tysker, bare for å ta noen som ikke snakker tilnærmet norsk fra før. Da må det vel språkopplæring til i begge tilfeller, og det er fair enough - DEN utgiften er minimal nok til at jeg føler det er greit. Det er nok også et krav til å delta i samfunnet på vettugt vis.

Lenke til kommentar

Joda, det virker bare så dumt å måtte si til folk i krig at "bare vent en 3-4 år, så vi får hatt valg først, så skal vi hjelpe dere".  Og husk at selv om FrP og Høyre har gått litt fram på de siste målingene så har de fortsatt under 38% av velgerne bak seg. Det er lite som tyder på at flertallet ønsker å straffe de partiene som er for forslaget. 

 

Geir :)

 

Ok men til neste valg så kan vi jo kreve et svar av politikere.

 

Nå spår jeg at iløpet av neste regjeringsperiode så vil det skapes enorme katastrofer som resultat av religiøse fanatikere (typisk muslimer, kristne eller jøder) eller brutale diktatorer (av typen Saddam, Gaddafi, Assad, Jong-il) eller naturkatastrofer (typisk jordskjelv, tsunami, flom). Og det vil bli hundretusener eller millioner av flyktninger som resultat.

 

Så kan partiene gå til valg allerede med forhåndsuttalt politisk syn på hvor mange flyktninger vi skal ta imot neste gang det skjer noe galt.

 

Jeg kan love deg, det vil garantert skje noe galt i neste regjeringsperiode også. Og perioden etter der. Og etter der igjen.

 

Det er nok religion, diktatorer og naturkatastrofer igjen til alle fremtidige regjeringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...