Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

 

Jeg synes det er litt rart at du, som egentlig er så positiv til å ta inn flyktninger, lyver om hva "Thoto79 og andre" sier.

 

Da vi (jeg og andre) nevnte dette tidligere ble det avfeid med at IS ikke hadde interesse i å sende folk til Vesten fordi de trengte alle mann der nede. Nå begynner det imidlertid å komme såpass mange sikre kilder på at dette skjer at selv den mest standhaftige må innse at han tok feil. 

 

Ellers er jeg i utgangspunktet positiv til arbeidsinnvandring, men absolutt ikke til måten asylinstituttet brukes på i dag. Jeg er "positiv til å ta inn flyktninger" i den grad at jeg mener 8000 over tre år er greit. Meningsløst joda, men likevel, hvis det er så viktig så la gå. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blant annet jeg har sagt er at dette i hovedsak er skremselspropaganda fra IS, nettopp fordi de må prioritere. Det betyr ikke at IS ikke har interesse i å sende folk til Vesten, eller at det ikke vil skje, men at det vil være begrenset. Jeg har også sagt at flere av de som blir 'sendt til Vesten' vil være hjemreisende fremmedkrigere.

 

Det som ble avfeid var at det er snakk om store tall, ikke fenomenet i seg selv.

Lenke til kommentar

 

Det er tydelig at du ikke kjenner mange flyktninger eller asylsøkere, og dermed ingenting å bidra i denne tråden.

Jeg er innvandringskritisk fordi jeg kjenner innvandrere og flyktninger, og de er innvandringskritiske med gode grunner. Det de flykter fra kommer jo diltende etter, de frykter for sine liv her også. Er ikke det sykt?

 

 

Vi kan ikke ta imot alle flyktninger, det er over en milliard potensielle av dem.

Dess flere flyktninger vi tar imot, dess flere flyktninger lider og sulter i flyktningleirer andre steder.

 

 

 

 

Du har liksom en egen evne til å vri på fakta slik at det passer din virkelighetsoppfatning. Det er imidlertid ikke slik at du har forstått noe som alle vi andre ikke har forstått. Vi vet alt dette, antakeligvis vet mange av oss mye mer enn deg om dette også. Slår det deg aldri at det kan være du som tar feil? Det er jo helt åpenbart at den utviklingen vi har i Europa ikke er bærekraftig. I mange land er kulturkollisjonene nå enormt store. Standpunktet ditt er det enkleste av alle å innta, men det er også det feigeste. 

 

 

 

Artig at Psyko der mener at jeg er den ignorante som ikke har kjennskap til muslimer og derfor ikke får denne infoen av dem om at de er potensielle terrorister..

 

Kan informere om at jeg har god kjennskap til "muslimer", førstehånds erfaring vil jeg kalle det som født og oppvokst i Oslo sentrum og som blant annet har gått på Sogn Videregående Skole. En vanlig norsk muslim er ikke en maskert skjeggemann som ligger i moskeen og pønsker ut hvordan han skal ta rotta på de norske hedningene, men derimot en som er med ut på fredagspils og som feirer jul parallelt med muslimske tradisjoner. Dette er ikke svart/hvitt og enten eller, men derimot rom for alt det man gir rom for.

 

Dere bedriver en generalisering som ikke er verdig noen folkegrupper, ei heller muslimer. Vet ikke om for eks de muslimene som jeg spiste lunch med på jobb idag hadde ledd eller grått av den mistenkeliggjøringen de blir utsatt for i forumer som dette og andre ymse kommentarfelt i disse tider. De har ca like mye til overs for IS og en slik bokstavtro tolkning av koranen som bedrives av de religiøse sadistene som jeg og du har, altså fint lite.

 

Men for dere så ville disse, som jo ser helt like ut som enhver Islamist (kanskje minus kapt sortebill skjegget), være ett mål for propagandaapparatet som jo nå er satt igang med full styrke. Vis heller litt klokskap og evnen til å skille snørr ifra barter nå videre så blir dette bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er tydelig at du ikke kjenner mange flyktninger eller asylsøkere, og dermed ingenting å bidra i denne tråden.

Jeg er innvandringskritisk fordi jeg kjenner innvandrere og flyktninger, og de er innvandringskritiske med gode grunner. Det de flykter fra kommer jo diltende etter, de frykter for sine liv her også. Er ikke det sykt?

 

 

Vi kan ikke ta imot alle flyktninger, det er over en milliard potensielle av dem.

Dess flere flyktninger vi tar imot, dess flere flyktninger lider og sulter i flyktningleirer andre steder.

 

 

 

 

Du har liksom en egen evne til å vri på fakta slik at det passer din virkelighetsoppfatning. Det er imidlertid ikke slik at du har forstått noe som alle vi andre ikke har forstått. Vi vet alt dette, antakeligvis vet mange av oss mye mer enn deg om dette også. Slår det deg aldri at det kan være du som tar feil? Det er jo helt åpenbart at den utviklingen vi har i Europa ikke er bærekraftig. I mange land er kulturkollisjonene nå enormt store. Standpunktet ditt er det enkleste av alle å innta, men det er også det feigeste. 

 

 

 

Artig at Psyko der mener at jeg er den ignorante som ikke har kjennskap til muslimer og derfor ikke får denne infoen av dem om at de er potensielle terrorister..

 

Kan informere om at jeg har god kjennskap til "muslimer", førstehånds erfaring vil jeg kalle det som født og oppvokst i Oslo sentrum og som blant annet har gått på Sogn Videregående Skole. En vanlig norsk muslim er ikke en maskert skjeggemann som ligger i moskeen og pønsker ut hvordan han skal ta rotta på de norske hedningene, men derimot en som er med ut på fredagspils og som feirer jul parallelt med muslimske tradisjoner. Dette er ikke svart/hvitt og enten eller, men derimot rom for alt det man gir rom for.

 

Dere bedriver en generalisering som ikke er verdig noen folkegrupper, ei heller muslimer. Vet ikke om for eks de muslimene som jeg spiste lunch med på jobb idag hadde ledd eller grått av den mistenkeliggjøringen de blir utsatt for i forumer som dette og andre ymse kommentarfelt i disse tider. De har ca like mye til overs for IS og en slik bokstavtro tolkning av koranen som bedrives av de religiøse sadistene som jeg og du har, altså fint lite.

 

Men for dere så ville disse, som jo ser helt like ut som enhver Islamist (kanskje minus kapt sortebill skjegget), være ett mål for propagandaapparatet som jo nå er satt igang med full styrke. Vis heller litt klokskap og evnen til å skille snørr ifra barter nå videre så blir dette bra.

 

 

Som jeg tenkte. Du har ikke peiling. 

 

Muslimer drikker ikke alkohol.

 

Menneskene du snakker om er ikke asylsøkere eller flyktninger som nå strømmer inn mot Europa, de er oppvokst i Norge eller har kanskje en norsk forelder eller to. Jeg regner med at de snakker godt norsk også?

 

Tips: Hvis de ikke har en Koran hjemme og går i moske hver fredag da er de ikke muslimer.

De feirer også Ramadan og spiser halalslaktet kjøtt, aldri vanlig kjøtt.

 

Der lærte du noe nytt, værsågod.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er tydelig at du ikke kjenner mange flyktninger eller asylsøkere, og dermed ingenting å bidra i denne tråden.

Jeg er innvandringskritisk fordi jeg kjenner innvandrere og flyktninger, og de er innvandringskritiske med gode grunner. Det de flykter fra kommer jo diltende etter, de frykter for sine liv her også. Er ikke det sykt?

 

 

Vi kan ikke ta imot alle flyktninger, det er over en milliard potensielle av dem.

Dess flere flyktninger vi tar imot, dess flere flyktninger lider og sulter i flyktningleirer andre steder.

 

 

 

 

Du har liksom en egen evne til å vri på fakta slik at det passer din virkelighetsoppfatning. Det er imidlertid ikke slik at du har forstått noe som alle vi andre ikke har forstått. Vi vet alt dette, antakeligvis vet mange av oss mye mer enn deg om dette også. Slår det deg aldri at det kan være du som tar feil? Det er jo helt åpenbart at den utviklingen vi har i Europa ikke er bærekraftig. I mange land er kulturkollisjonene nå enormt store. Standpunktet ditt er det enkleste av alle å innta, men det er også det feigeste. 

 

 

 

Artig at Psyko der mener at jeg er den ignorante som ikke har kjennskap til muslimer og derfor ikke får denne infoen av dem om at de er potensielle terrorister..

 

Kan informere om at jeg har god kjennskap til "muslimer", førstehånds erfaring vil jeg kalle det som født og oppvokst i Oslo sentrum og som blant annet har gått på Sogn Videregående Skole. En vanlig norsk muslim er ikke en maskert skjeggemann som ligger i moskeen og pønsker ut hvordan han skal ta rotta på de norske hedningene, men derimot en som er med ut på fredagspils og som feirer jul parallelt med muslimske tradisjoner. Dette er ikke svart/hvitt og enten eller, men derimot rom for alt det man gir rom for.

 

Dere bedriver en generalisering som ikke er verdig noen folkegrupper, ei heller muslimer. Vet ikke om for eks de muslimene som jeg spiste lunch med på jobb idag hadde ledd eller grått av den mistenkeliggjøringen de blir utsatt for i forumer som dette og andre ymse kommentarfelt i disse tider. De har ca like mye til overs for IS og en slik bokstavtro tolkning av koranen som bedrives av de religiøse sadistene som jeg og du har, altså fint lite.

 

Men for dere så ville disse, som jo ser helt like ut som enhver Islamist (kanskje minus kapt sortebill skjegget), være ett mål for propagandaapparatet som jo nå er satt igang med full styrke. Vis heller litt klokskap og evnen til å skille snørr ifra barter nå videre så blir dette bra.

 

 

Som jeg tenkte. Du har ikke peiling. 

 

Muslimer drikker ikke alkohol.

 

Menneskene du snakker om er ikke asylsøkere eller flyktninger som nå strømmer inn mot Europa, de er oppvokst i Norge eller har kanskje en norsk forelder eller to. Jeg regner med at de snakker godt norsk også?

 

Tips: Hvis de ikke har en Koran hjemme og går i moske hver fredag da er de ikke muslimer.

De feirer også Ramadan og spiser halalslaktet kjøtt, aldri vanlig kjøtt.

 

Der lærte du noe nytt, værsågod.

 

 

Bedriver du frivillig eller ufrivillig komikk her nå egentlig?

 

Vel uansett der kan du se, du har altså ikke fortsått at "muslimer" er ett enormt vidt begrep som også omfatter disse norsk-muslimene som gjerne tar seg en pils. Om du spør dem hva de er, så får du som svar at han er Muslim. Eller er du i samme oppfatning som Islamistene om at man ikke er "ekte" muslim om man ikke ber mot mekka 5 ganger om dagen og er kvinneundertrykkende?

 

Det lukter fjøs helt hit av de holdningene dine.

Lenke til kommentar

Det er vel snakk troende mennesker eller ikke er, Islam er jo en religion.

 

Er et ikke-troende menneske med etnisk opprinnelse fra et Islamsk land en muslim?

 

Klart, mange sekulære som er født i Syria som daglig driver en tapper kamp mot IS sadistene (I all hovedsak Kurderne).

Men er det relevant hvilken religion og/eller etnisitet flyktningene har? Er ikke mennesker mennesker? rangerer vi disse på flukt etter hvor like de er oss kulturelt?

 

Om vi gjør det så er ikke dette en diskusjon om å hjelpe flyktninger eller ikke, men derimot noe helt annet som vi burde holde oss for gode til.

Lenke til kommentar

Nei. Nå snakker du forbi deg selv(se gjennom sekvensen en gang til). Akkurat det jeg kommenterte, og stilte spørsmål om er bare spørsmålet (isolert sett) om hvem som kan kalles muslimer eller ikke. Greit å få litt klarhet i og bli enige om det, ok?

 

Man kaller feks ikke en Nordmann en Kristen så sant det ikke er en som framstår som troende.

 

Når det videre gjelder mitt syn på dette med vanlige muslimer kontra extreme osv, skrev jeg det her.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kjenner selv mange hyggelige muslimer, tidligere asylsøkere og innvandrere og jeg trives godt med de som venner/bekjente.

Så det er ikke for å dra alle under en kam eller si at en ikke skal hjelpe.

 

Jeg sier bare at en må ha en viss kontroll.

-Ikke bli naiv.

-Ikke ta inn mer en en kan håndtere eller inntegrere. Norge er dyrt land å bo i og en kan hjelpe ufattelig mange flere i nærområdet der nede enn å ta imot for mye her her.

-Luke ut lykkejegere som hopper på flykningsbølgen ( over 2 milliarder mennesker tjener under 2 dollar pr dag, skal vi ta inn alle disse så blir det fort trangt i Norge ) Mange i f.eks tyrkia jobber lange dager og tjener under 5000 i måneden, da er det såklart at flest mulig flykninger ønsker seg til mer "rikere" nasjoner.

Det er ingenting galt i å ønske seg et bedre liv økonomisk, men vi har ikke nok midler/jobber/navpenger/sosial til å hjelpe alle som skulle ha lyst til å komme for den grunn.

-Luke ut de som skaper problemer, kriminalitet, diskriminering(andre religioner, kvinner, homofile) , ekstremisme/oppfordring og støtte til terror etc etc.

-Hjelpe de som kan og faktisk vil integreres. Faktisk stille noen krav til de som kommer her.

 

Det er ikke en lett oppgave, men det må være lov å ikke kaste seg rett på "hjelpeføleri" og prøve å tenke litt kritisk. Holde hode kaldt og prøve å finne den beste løsningen for alle parter.

Lenke til kommentar

 

Det er vel snakk troende mennesker eller ikke er, Islam er jo en religion.

 

Er et ikke-troende menneske med etnisk opprinnelse fra et Islamsk land en muslim?

 

Klart, mange sekulære som er født i Syria som daglig driver en tapper kamp mot IS sadistene (I all hovedsak Kurderne).

Men er det relevant hvilken religion og/eller etnisitet flyktningene har? Er ikke mennesker mennesker? rangerer vi disse på flukt etter hvor like de er oss kulturelt?

 

Om vi gjør det så er ikke dette en diskusjon om å hjelpe flyktninger eller ikke, men derimot noe helt annet som vi burde holde oss for gode til.

 

 

 

Vi hjelper til så best vi kan.

 

Det betyr ikke å flytte alle flyktninger inn i Europa.

Det er ikke mulig, og bare det å forsøke på det vil føre til elendighet for de som ikke får hjelp fordi vi er for opptatt med å hjelpe en håndfull med å lære seg tysk eller svensk.

 

Når ikke engang du klarer å bli venn med disse flyktningene så betyr det at du også rangerer etter hvor lik andre er deg kulturelt.

Men det er helt greit, det er helt normalt og menneskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Nå snakker du forbi deg selv(se gjennom sekvensen en gang til). Akkurat det jeg kommenterte, og stilte spørsmål om er bare spørsmålet (isolert sett) om hvem som kan kalles muslimer eller ikke. Greit å få litt klarhet i og bli enige om det, ok?

 

Man kaller feks ikke en Nordmann en Kristen så sant det ikke er en som framstår som troende.

 

Det kommer jo an på settingen, altså om du f.eks. blir omtalt i ett annet land. (slik som at vi omtaler enkelte syrere for kristne (alawitter)

 

På samme måte, så omtaler vi f.eks. polakker og italienere som katolikker, uavhengig av om de er personlig religiøse eller ei, ikke sant? Videre kalles jøder for jøder, uavhengig om de personlig går i synagogen. Indere omtales generelt for hinduer, Og muslimer for muslim, altså uavhengig av om man vet den personens personlige ståsted mht. tro

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Jeg blir lamslått av at folk fremdeles lar seg trollbinde av religion... Altså selv om det står forskjellige ting i haug gamle bøker om hvordan man skal være og oppføre seg så må man jo ikke følge den.

 

Den eneste boka man skal følge i norge i er norges lover.a

 

Når det er sagt så virket det som filmen de viste på lerret var laget for å mobbe og provosere. Ikke at det forsvarer reaksjonen.

Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...