Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Uff den videoen altså. Er det mulig at noen mennesker kan bli så gale bare pga. av en video? Dersom de ikke likte den, hvorfor gikk de da bare ikke ut av salen? Ingen som tvang de til å bli der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Helt vanvittig, jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å klikke så fullstendig. Det så jo ut som om noen av disse menneskene hadde tydd til vold om det ikke hadde vært for at politiet hadde vært der. Når det er så store kulturforskjeller på mennesker, da er det egentlig bare et spørsmål om tid før det eksploderer.

Lenke til kommentar

Vennene til Thoto79?  :)

 

+1 til glupingene som gjorde risikoanalyse og ringte politiet på forhånd.

 

 

Var godt salen ble beriket.

 

Pass deg så du ikke ender som geita_ her nå, den bitre ensomme rasisten som bruker dagene sine til å klippe og lime anti multikulturell propaganda ifra nett.. ikke veldig imponerende.

 

Denne videoen her har vi alle sett før og det har ingenting med flyktningekrisen i Syria å gjøre, om du aldri så mye skulle ønske det.

 

En liten ting til deg og endel kritiske røster her, legger du merke til hvordan jeg og andre prøver å være litt konstruktivel og gjøre denne uønskede situasjonen vi og Europa er satt i best mulig for alle parter? Tror du det er ugunstig og at vi kommer lenger med å svartmale og grave oss ned i gamle polariserende videoklipp og være generelt skeptisk til det hele? Det er ikke sånn at vi kan bare velge bort denne situasjonen, og når vi ikke kan det, ja så er det ofte lurt å prøve å gjøre det beste ut av det. Stay positive (and classy)

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det må vel være lov å si: "Vet dere hva, nå må vi bremse litt opp her; ta en pust i bakken. Først må vi få tatt hånd om de som allerede er kommet hit, så kan vi se om det er rom for å ta i mot flere." 

Er ikke det mulig?

 

EDIT: Skrivefeil. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Det må vel lov å si: "Vet dere hva, nå må vi bremse litt opp her; ta en pust i bakken. Først må vi få tatt hånd om de som allerede er kommet hit, så kan vi se om det er rom for å ta i mot flere."

Er ikke det mulig?

Enig her.

 

 

Ingen tvil, men det kan og må gjøres på en konstruktiv og seriøs måte når situasjonen krever dette. Pr nå så klarer vi oss fint, og da blir denne støyen bare ulv-ulv i forhold til når dagen kommer som vi faktisk ikke takler å ta imot flere flyktninger/asylsøkere. Norge har mye å gå på, selv om man ikke skulle tro det etter en titt i tråden her. Når det blir alvor og velferdstaten vår trues, ja så skal jeg være den første til å meddele dette høyt og tydelig. Men det blir så dumt å gjøre dette i forkant av at situasjonen krever det.

 

Det som trengs nå er bevilgninger og løsninger, ikke fornektelse, det blir nok tid for det også, men den tid er ikke her riktig enda.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Mye av problemet er vel at mange mennesker i de respektive landene som mottar flyktinger ikke føler at de blir hørt, hvilket skaper mye frustrasjon og sinne. Spesielt dersom landet opplever en økonomisk nedgangstid og økende arbeidsledighet, da vil disse følelsene forsterkes. Når denne gruppen mennesker som føler seg neglisjert vokser seg stor nok, og neglisjeringen foregår over lang tid; da har man en tikkende bombe. Det er ikke å rope ulv-ulv eller, det er fakta. Såpass bør man ha lært av historien til nå.  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Mye av problemet er vel at mange mennesker i de respektive landene som mottar flyktinger ikke føler at de blir hørt, hvilket skaper mye frustrasjon og sinne. Spesielt dersom landet opplever en økonomisk nedgangstid og økende arbeidsledighet, da vil disse følelsene forsterkes. Når denne gruppen mennesker som føler seg neglisjert vokser seg stor nok, og neglisjeringen foregår over lang tid; da har man en tikkende bombe. Det er ikke å rope ulv-ulv eller, det er fakta. Såpass bør man ha lært av historien til nå.  :)

 

Vi snakker om Norge.

 

Foreløpig går dette veldig bra også takket være konstruktive og positive mennesker. De fremmedfryktige vil alltid være der og høres da de som regel roper høyest så tror ikke vi trenger å være veldig redd for at ikke de, med FRP i ryggen, blir hørt. Tiden er bare ikke inne for dem helt enda, og forhåpentligvis heller aldri da jeg som de fleste andre tror dette vil gå fint. Snart er IS tatt hånd om av maskineriet til Putin og freden vil da med tid senke seg over Syria også. Da er vi tilbake til business as usual og prosessen med asylsøkere og flyktninger vil bli normalisert.

 

Valget er om vi som nordmenn skal stå igjen med stolthet eller ikke etter at det hele har blåst over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Jeg vet at vi snakker om Norge. :)

 

Alt jeg sier er at dersom det finnes mennesker i mottakerlandet som føler seg neglisjert, og denne gruppen vokser seg stor nok; da vil det på et eller annet tidspunkt bli sosial uro. Jeg vet ikke hvor stor denne gruppen er i Norge, eller hva som er "stort" nok; jeg vet bare at man skal være forsiktig med å overkjøre meningene til de som bor i landet.

Kanskje en folkeavstemning hadde vært på sin plass? De hadde vel det i Sveits mener jeg å huske, og der stemte de vel ja?

Lenke til kommentar

 

Jeg vet at vi snakker om Norge. :)
 
Alt jeg sier er at dersom det finnes mennesker i mottakerlandet som føler seg neglisjert, og denne gruppen vokser seg stor nok; da vil det på et eller annet tidspunkt bli sosial uro. Jeg vet ikke hvor stor denne gruppen er i Norge, eller hva som er "stort" nok; jeg vet bare at man skal være forsiktig med å overkjøre meningene til de som bor i landet.
Kanskje en folkeavstemning hadde vært på sin plass? De hadde vel det i Sveits mener jeg å huske, og der stemte de vel ja?

 

 

Joda, men det trengs kanskje ikke en folkeavstemning når spørreundersøkelser gjør mye av samme nytten med bare en marginal feilmargin. Siste resultat av en slik poll så var vel nærmere 70% av Norges befolkning positive ettersom jeg husker. Så da er vel situasjonen ganske klar selv om det ikke virker sånn om man leser i kommentarfelter og på dette forumet. Men disse stemmene er heldigvis ikke noe tverrsnitt av befolkningen, vi er som ventet bedre enn som så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men det trengs kanskje ikke en folkeavstemning når spørreundersøkelser gjør mye av samme nytten med bare en marginal feilmargin. Siste resultat av en slik poll så var vel nærmere 70% av Norges befolkning positive ettersom jeg husker. Så da er vel situasjonen ganske klar selv om det ikke virker sånn om man leser i kommentarfelter og på dette forumet. Men disse stemmene er heldigvis ikke noe tverrsnitt av befolkningen, vi er som ventet bedre enn som så.

 

Nei, i siste meningsmåling så var det 32% som ønsket å ta imot flere flyktninger.

 

Denne meningmålingen ble gjort for 7 måneder siden, og da var flyktningmottaket på et veldig lavt nivå (200 i uken). Nå kommer det betydelig flere (1500 i uken) så i forrige meningsmåling så var det 9% som støttet dagens utvikling.

 

Screenshot-2015-03-17-14.27.17.png

 

http://www.rights.no/2015/03/undersokelser-om-innvandring/

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tror vi har diskutert dette før Thoto79, men er ikke helt sikker. Jeg mener at dersom man virkelig ønsker å vite hva folket mener, da er folkeavstemning den eneste utveien. Meningsmålinger kan kanskje gi en liten indikasjon, men det er på ingen måte en fasitt. Ellers er jo hensikten med en folkeavstemning at alle skal få muligheten til å bli hørt, ikke bare et lite utvalg respondenter i en meningsmåling. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...

Dersom disse tallene viser seg å stemme, da er jo politikerne på total kollisjonskurs med til dels store deler av folket. Det er i så fall akkurat slik neglisjering som skaper frustrasjon og sinne hos mange.

Lenke til kommentar

 

Joda, men det trengs kanskje ikke en folkeavstemning når spørreundersøkelser gjør mye av samme nytten med bare en marginal feilmargin. Siste resultat av en slik poll så var vel nærmere 70% av Norges befolkning positive ettersom jeg husker. Så da er vel situasjonen ganske klar selv om det ikke virker sånn om man leser i kommentarfelter og på dette forumet. Men disse stemmene er heldigvis ikke noe tverrsnitt av befolkningen, vi er som ventet bedre enn som så.

 

Nei, i siste meningsmåling så var det 32% som ønsket å ta imot flere flyktninger.

 

Denne meningmålingen ble gjort for 7 måneder sidem, og da var flyktningmottaket på et veldig lavt nivå (200 i uken). Nå kommer det betydelig flere (1500 i uken) så i forrige meningsmåling så var det 9% som støttet dagens utvikling.

 

Screenshot-2015-03-17-14.27.17.png

 

http://www.rights.no/2015/03/undersokelser-om-innvandring/

 

 

Tror vi gjerne kan bruke en litt nyere undersøkelse enn denne ifra februar :p

 

Selv Hegnar (av alle) publiserer her i auguast at 2 av 3 er positive:

 

http://www.hegnar.no/okonomi/innenriks/artikkel560424.ece

 

http://www.dagbladet.no/2015/08/27/nyheter/politikk/innvandring/40835202/

Lenke til kommentar

Tror vi gjerne kan bruke en litt nyere undersøkelse enn denne ifra februar :p

 

Selv Hegnar (av alle) publiserer her i auguast at 2 av 3 er positive:

 

http://www.hegnar.no/okonomi/innenriks/artikkel560424.ece

 

http://www.dagbladet.no/2015/08/27/nyheter/politikk/innvandring/40835202/

Her snakker du om kvoteflyktninger, og du snakker om et antall på 50 per uke. Det er mange som er positive til kvoteflyktninger, men som ikke er positive til ukontrolert asylinnvandring igjennom kyniske menneskesmuglere. I tillegg så ble denne undersøkelsen gjort på slutten av August, når media drev med hard propaganda for at vi skulle ta imot flere flyktninger.

 

Jeg tror ikke de vil være like positive om du spør.

- Skal vi ta imot 3000 Syriere og 3000 fra Irak, Afghanistan og Eritrea hver måned?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig at resultatene på de ulike undersøkelsene her spriker så voldsomt på så kort tidsrom?

Mediamanipulasjonen i forkant av kommunevalget var helt enorm. Og så er det selvsagt svært avgjørende hvordan man blir spurt.

 

Faktum er at en bitteliten del av de som sier ja til mer innvandring har noen som helst slags forutsetnng for å ane konsekvensene av politikken sin litt fremover i tid. Dette er en typisk sak som ikke egner seg for det moderne demokrati, og som kanskje vil føre til dets endelikt. Alle skjønner at jo mer man involverer følelser i en avgjørelse, dess verre blir sannsynligvis avgjørelsen. Men i saker som dette er det svært mange som nettopp lar seg styre helt av følelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne videoen her har vi alle sett før og det har ingenting med flyktningekrisen i Syria å gjøre, om du aldri så mye skulle ønske det.

 

En liten ting til deg og endel kritiske røster her, legger du merke til hvordan jeg og andre prøver å være litt konstruktivel og gjøre denne uønskede situasjonen vi og Europa er satt i best mulig for alle parter? Tror du det er ugunstig og at vi kommer lenger med å svartmale og grave oss ned i gamle polariserende videoklipp og være generelt skeptisk til det hele? Det er ikke sånn at vi kan bare velge bort denne situasjonen, og når vi ikke kan det, ja så er det ofte lurt å prøve å gjøre det beste ut av det. Stay positive (and classy)

Jeg ser poengene dine men du tar feil.

 

1.Vi kan hjelpe uten å importere midt-østen hit. Verdens kanskje fremste ekspert på fattigdom og demografi Hans Rosling støtter også dette. Hjelpe en håndfull her og lære de norsk/svensk, eller hjelpe folkemasser i nærområdene.

 

2.

Kunnskap om kulturforskjellene gjør fremmedfrykten større.

I massemediene pågår det derfor en kampanje for å pynte på sannheten og skjule fakta i et forsøk på å gjøre fremmedfrykten mindre.

Dette påvirker og lurer folk til å akseptere noe de ikke forstår, men folk innser etterhvert at glansbildene på nyhetssendingen ikke er virkelige.

Det er ikke fremmedfrykten som et problemet, det er bare et symptom.

Problemet er kulturforskjellene.

 

3.

Vi kan selvfølgelig velge bort å importere midt-østen hit.

Japan, Kina, Qatar, Kuwait, Saudi-Arabia, Russland og flere rike naboland i midt-østen tar ikke imot flyktninger.

Disse landene gjør det beste utav situasjonen.

Vi trenger ikke å være feige, vi kan si nei og velge selv hvordan vi vil hjelpe.

Det er faktisk ingen menneskerett å islamisere andre nasjoner.

 

 

 

Vil du bli venner med menneskene som omtrent gjør opprør for en videofilm? Vil du bli naboer med de? Hva tror du de gjør når de får avslag på kommunale søknader eller oppholdstillatelse? Sender en formell skriftlig klage?

 

Kan du ikke bare flere flytte til midt-østen så kan du få oppleve så mye kultur du bare vil, istedenfor å preke for å bringe midt-østen hit?

Endret av Pycnopodia
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror vi har diskutert dette før Thoto79, men er ikke helt sikker. Jeg mener at dersom man virkelig ønsker å vite hva folket mener, da er folkeavstemning den eneste utveien. Meningsmålinger kan kanskje gi en liten indikasjon, men det er på ingen måte en fasitt. Ellers er jo hensikten med en folkeavstemning at alle skal få muligheten til å bli hørt, ikke bare et lite utvalg respondenter i en meningsmåling. :)

 

Hvor ofte skal man ha folkeavstemninger om et emne, for å sikre at folkeviljen er hørt?

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...