Gå til innhold

Hvilent objektiv bør brukes på belg for å ta bilde av negativer?


Anbefalte innlegg

Jeg har en belg med et 100mm objektiv på men det er for trangt til å ta bilder av negativer (jeg har utstyr til å feste på belgen for å ta bilder av negativ). Jeg har hørt 50mm er for trangt også og da sitter jeg igjen med følgende spørsmål: hvilket objektiv bør jeg bruke for å ta bilder av negativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal en ta bilde av negativer har en to valg (iallefall som jeg vet om). Enten må du ha en scanner som kan scanne negativ eller en belg med utstyr for å ta bilde av negativ. Det sistnevnte har jeg i hus så jeg ser ingen vits i å skaffe det første. Jeg tipper jeg må ned til 30-50mm men siden en kan endre forstørrelsen og hvor nærme objektivet skal være negativene vurderer jeg en 30mm.

 

Dessuten bruker jeg belgen til å ta ekstremmacro av insekter og blomster. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Kommer an på brikken. Jeg har en 4/3 brikke, bruker en fast avstandsring (25mm) og en 14-54mm zoom. Med 35mm zoom fokuserer jeg helt inntil linsa. Men det gir meg ikke 1:1 som bør brukes til fotografering av negativer.

 

Hvilket kamera har du? Hva er minste lengde på belgen din?

 

Med en 50mm linse tror jeg at du kan få 1:1 med belgen din.

Lenke til kommentar

Med 1:1 blir det jo ikke plass til et negativ på en APS-C-brikke. Du må ha lavere forstørrelse - rundt 1:2.5 hvis det er 35mm film. Du må vel ha belgen i kortest mulig posisjon for å få til det? 

 

Edit: Trondster i neste innlegg har korrekt forstørrelse (selvsagt, tenkte areal)

Endret av se#
Lenke til kommentar

Med x i cropfaktor skal du minimum ha forstørrelse på 1:x - altså 1:1,5 fordi du har 1,5 i cropfaktor. Et vanlig makroobjektiv fungerer like bra som belg - eller mellomringer, for den del. Bare bruk et makroobjektiv som har 1:1 i nærgrense (i alle fall minimum 1:1,5), og fokuser så motivet fyller skjermen.

 

Har du allerede et makroobjektiv er det ingen grunn til å knote med belg.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Problemet er at objektivet jeg har til belgen i dag (100 mm) er for trangt og kun gir et lite utsnitt av negativen. Usikkerhetsmomentet for min del er hvilket objektiv som er lite/vidt nok til at jeg får med hele negativen når jeg skal ta bilde av den. 

Problemet er nok snarere at belgen er for lang i korteste posisjon: Mindre brennvidde vil sannsynsligvis gi minst like stor forstørrelse med så mye belg/ mellomring mellom kamera og objektiv.

 

(Mellomringer gir mindre effekt i form av kortere nærgrense på lange teleobjektiver enn på korte brennvidder.)

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

 

Problemet er at objektivet jeg har til belgen i dag (100 mm) er for trangt og kun gir et lite utsnitt av negativen. Usikkerhetsmomentet for min del er hvilket objektiv som er lite/vidt nok til at jeg får med hele negativen når jeg skal ta bilde av den. 

Problemet er nok snarere at belgen er for lang i korteste posisjon: Mindre brennvidde vil sannsynsligvis gi minst like stor forstørrelse med så mye belg/ mellomring mellom kamera og objektiv.

 

(Mellomringer gir mindre effekt i form av kortere nærgrense på lange teleobjektiver enn på korte brennvidder.)

 

Nei, når utsnittet blir for lite er det fordi belgen er for kort for den brennvidden. Løsningen er enten lengre belg eller kortere brennvidde.  

Lenke til kommentar

Hva har du av optikk i dag?

 

Følgende med K-fatning: Pentax 50mm, Pentax 100mm (begge vintage fra begynnelsen av 80-tallet), Pentax DA* 16-50, Sigma 10-20mm og en 100mm med m42 (det er denne som per se er koblet til belgen). Som nevnt nedenfor ser jeg for meg å skaffe et objektiv med m42 med en del lavere brennvidde enn det jeg har i dag.

 

Nei, når utsnittet blir for lite er det fordi belgen er for kort for den brennvidden. Løsningen er enten lengre belg eller kortere brennvidde.  

 

Du har rett. Jeg testet ved å skru av delen med negativen og holdt den et stykke fra belgen som var helt strukket ut og jeg måtte holde den et stykke unna for å få hele negativen i "rammen" fra objektivet. Jeg brukte da 100mm og teorien er da at dette skal funke så lenge jeg bruker et objektiv med lavere brennvidde (antageligvis 30mm-50mm). Belgen bruker m42. 

Lenke til kommentar

Dette blir litt forvirrende for meg. Dette er jo egentlig veldg enkelt. Kort belg = lengre fokusavstand/ mindre objekt og lang belg = kortere fokusavstand/ større objekt.

 

1. Når du sier "skru av den delen med negativet", er det da noe som er festet til belgen? Kan du ta et bilde av oppsettet?

2. Du nevner et 100mm objektiv i m42, hvilket objektiv er det?

 

142774707474051600_thumb.jpg

A7 II med m39 belg (MMZ/ Minsk Mechanical Factory) og Wray London 4 1/4 inch f/4.5 forstørrelsesoptikk

Endret av Nordentro
Lenke til kommentar

Ditto - jo lenger belgen er, jo større forstørrelse - jo kortere, jo mindre forstørrelse.

 

Jo mer belg, mellomringer eller annen "luft" man har mellom huset og objektivet, jo kortere nærgrense og jo mer forstørrelse.

 

Med lavere brennvidde vil effekten bli enda sterkere - men nærgrensen blir fort så tett på at fokusplanet er helt inntil objektivet. Så - med llavere brennvidde og samme belglengde får du nok bare enda mindre utsnitt av negativet...

 

Prøv å gjøre belgen så kort som mulig - se hvor stor forstørrelse du får da. Se om du da kan få med hele negativet.

 

 

 

Og - vurder også like godt å uansett skaffe deg et dedikert makroobjektiv. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...