Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser jo ut som ren kvalifisert gjetting. Men det som blir spennenede er å se på OC resultater av minne med 1080, om det er en begresning med "bare" 320gb/s. Isåfall er det mye å vinne med en større chip med mer båndbredde. Hvis ikke det er så mye å vinne på å OC minnet i dag med 1080 så er det ikke gitt at det er så mye å vinne på HBM2 heller... Hvis 1080Ti får 384bit GDDR5X minne som gir 50% mer enn 1080, altså totalt 480gb/s, så kan det hende det er nok i massevis.. 

Endret av Ziff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi ser på OC resultatene hos TPU som har testet en haug av 980Ti, så ser vi at høyere frekvens på GPU opp og over 1500MHz gir mer ytelse hele veien. Men minnet overklokket til 2100MHz gir ikke høyere fps enn overklokket til 2000MHz. Så minnebåndbredde behovet er vel ivaretatt på 980Ti, men ville nok ikke vært det ved overklokking av GPU om ikke VRAM'en lot seg overklokke fra 1750MHz til minst 2000MHz. 980Ti med 2000MHz gir en båndbredde opp til 384GB/s fra 336,5GB/s stock.

 

Når vi ser 1080 klarer å slå 980Ti overklokket selv med bare 320GB/s minnebåndbredde, så betyr det at det ikke bare var tomt skryt når Nvidia sa at de har forbedret komprimeringen av teksturer.

 

Nå, bare det å gå opp til en 384 bits minnebus på 1080Ti vil gi 50% høyere minnebåndbredde enn 1080. Men om de i tillegg gir kortet 12Gbps GDDR5X minne så får vi 20% høyere båndbredde på toppen av dette igjen. Potensialet vil nok være vel ivaretatt for 1080Ti når det kommer til båndbredden. Ihvertfall om 1080Ti får 3456 cuda cores som ryktet fra ChipHell sier. Det er jo bare en økning på 35% over 1080.

 

Men det som vi foreløpig ikke vet noe om, er hvor mye latency vil ha å si når vi er oppe i denne båndbredden. Og her har HBM2 med sin korte avstand til GPU et stort forsprang. Det blir absolutt spennende å se hva HBM2 kan ha å si for ytelsen til Vega. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja. NV har lagt seg på 30% økning for hver nylansering på toppkortene. Ingen av de vil være mer "verdt det" enn noen andre med mindre man tar ting som OC muligheter og pris med i vurderingen. "Out of box" ytelsen sikter de seg inn på og leverer tilnærmet nøyaktig det samme hver gang.

 

Man kan faktisk argumentere med at medium chippene er litt billigere enn de store chippene historisk... f.eks 980 vs 980Ti. Isåfall er 1080 et "bedre" kjøp inn 1080Ti (ren spekulasjon bare for å illustrere det vi faktisk vet basert på siste generasjon, ikke noe vits i å ta det til inntekt for min mening eller anbefaling). 

Lenke til kommentar

RGB lys på kjølere synst jeg er helt greit, gir deg muligheten til å kjøre det farge themet du selv vil i PCen din, ellers tipper jeg en vil og ha muligheten til å skru de helt av om en ikke liker lys. Men på mine kort skal det nok på vannblokker før de går i PCen uansett, så kjølerenne kan være så stygge som de bare vil for min del  :fun:

Lenke til kommentar

Var nære på og legge min 2 x GTX 980Ti for en billig penge, men heldighvis bestemte jeg jeg for og kjøre Firestrike Extreme først(?)

 

Med 4,5 MHz på cpu, +160 og + 500 på minne, på mine MSI 980Ti gaming fikk jeg da 16210 poeng, men kun 1506 MHz på GPU clock i SLi.. får max 65 grader når jeg holder på med dette(org kjøler) og 45 grader på CPU

 

Så senker jeg GPU OC etterhvert ned til +120 (også +120 på minne) og får fremdeles max OC på 1506 MHz og ca 15990 poeng i Firestrike Extreme. , ser da ingen hensikt og dra det lenger enn det.    

 

I spill opplever jeg det som ingen hensikt og gi GPU over +100. Normalt har jeg +70 , minimal forskjell mot +100.

 

Fasiten er da følgende max OC på GPU ved, uansett andre innstillinger i Afterburner, ved følgende Ghz på cpu:

CPU 4.5 Ghz = GPU max 1506 MHz

CPU 4.3 GHZ = GPU max 1468 MHz

 

I resultat listen på Firestrike Exterm(2 x980Ti + 4930K) ser det ut som etter en lynrask sjekk av noen resultater, at de som har høyere poeng enn meg har CPU satt til 4.7 Ghz.

Kan jeg da konkludere med at:

 

- min CPU er "flaskehalsen"?

 

- Også vil bli "flaskehals" ved 2 stk GTX 1080 i SLi? "Oppgradere" til kun en er uaktuelt grunnet nåværende ytelse på 1080.

 

- Da "må" jeg minimum oppgradere CPU til 4960K om jeg ønsker 2 x 1080 i Sli for og kunne utnytte det som trolig blir "boost clock" på disse etterhvert? 

Bedre og da bytte til X99 og en av de kommende CPU'r?

 

EDIT: Så nå jeg hadde nevnt feil CPU et sted (Rettet)

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha noe særlig bedre ytelse, så må du vel ha 1080 sli på vann og unlocka bios, og/eller en broadwell-e cpu. Broadwell har noen nye instruksjoner som kan gi opp til 20% bedre ytelse.

 

6900k 8 core til 11k er vel litt drøyt for å øke ytelsen på maskinen din. I tillegg må du jo selvfølgelig ha 3600mhz ddr4 ram :D

 

Dyrt å være entusiast :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...