Gå til innhold

Komplett-kjøp kan gi lavere elektronikkpriser i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dante, det tror jeg du har lite seriøst grunnlag for å tro.

 

- Komplett har et bra lagersystem som sannsynligvis vil kutte lagerkostnader hos Comtech. Dette kommer hovedsaklig Comtech til gode.

- Comtech ligger utenfor Norge og slipper derfor mva på alle forsendelser til Norge som koster under 350 kr med frakt. Dette kommer hovedsaklig Komplett til gode.

- Samordning av innkjøp kan gi lavere fraktpriser og større utvalg. Dette vil komme begge til gode.

- Prisene i disse markedene er ganske hardt presset blant annet av gode prissøkemotorer i begge land. Lar man gevinsten bare komme aksjonærene til gode synker fort omsetningen og stordriftsfordelen forsvinner. Det MÅ komme kundene til gode.

- Hovedkonkurrenten Elkjøp/Dicson er som regel dyrere. Et sterkere Komplett kan presse prisene hos blant annet Elkjøp som kommer oss nordmenn til gode når vi ikke kan eller vil handle på nett.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Og det er sikkert ikke i tankene deres å sende billige varer fra Tyskland for å komme under tollgrensen...

Nuvel, når har vel både tingrett og skatteetat sagt klart i fra om at dette ikke vil fungere i praksis:

 

http://www.dn.no/nyheter/2014/11/05/2031/Politikk/trblete--rmme-til-sverige

http://m.nettavisen.no/na24/--skattetaten-kan-sla-flere-butikker-konkurs/8505165.html

 

Fra den refererte tingrettsdommen der nettbutikk er etterkrevd 16 mill i MVA:

 

Dommen dreier seg om et svensk selskap som var mva registrert i Norge med representant. For varer under kr 200 ble varene sendt rett til kunden i Norge, hvor det er kunden som er ansvarlig for importen. Varer med verdi over 200 kr ble tollbehandlet av selskapet og solgt med norsk mva i Norge hvor mva ble innberettet av representanten.

 

Begrunnelsen var som følger:

 

Selskapet var mva-registrert i Norge for salg over kr 200

Selskapet markedsførte seg mot norske kunder og hjemmesiden var på norsk

Alle priser var oppgitt i norske kroner

Varene ble levert direkte til kjøper i Norge (vi antar via posten eller annet spedisjonsfirma)

Varene kunne betales ved overføring av penger til norsk bankkontonummer

Selskapet delte opp forsendelser til norske kjøpere for å komme under grensen på kr 200

Selskapet reklamerte for produktene i norske reklamekanaler som kelkoo.no

Det ble henvist til norsk angrefristlov i kjøpsvilkårene

Det ble oppgitt norsk telefonnummer for support

Om en eksempelvis skulle velge ComTech fra Tyskland for å spare moms på småvarer velger en samtidig bort alle norske forbrukerfordeler. Er det verdt det for å spare mindre enn 100,- ?

Endret av WishYou
Lenke til kommentar

@Simen1; Det kommer nok ikke til å bli billigere enn det er i dag og det var slik jeg tolket utsagnet. Det som antagelig skjer er at prisene vil øke mindre i forhold til konkurentene når de har fått på plass systemet dems. Må huske på inflasjon som ofte er grunnen til prisøkninger som gjør at firmaer har, og ofte må ha, prisjusteringer hvert år.

 

Så det var det jeg mente med kommentaren (bildet :p ) min. Dette er positivt for oss forbrukere, men ikke på den måten Komplett skriver. Dette er en grunnleggende forretningsstrategi og et "reklameutsagn" fra Komplett sin side.

Lenke til kommentar

 

 

snip

At det blir billigere for komplett betyr ikke at det blir billigere for kunden.

 

Etter samme logikk burde digitale spill være mye billigere enn fysiske spill. Er de det? Nope. Vanligvis dyrere.

Digitale spill er dyrere på grunn av konkurranse med utsalgssteder, som vil gå konk om de hadde konkurrert

Lenke til kommentar

 

 

snip

At det blir billigere for komplett betyr ikke at det blir billigere for kunden.

 

Etter samme logikk burde digitale spill være mye billigere enn fysiske spill. Er de det? Nope. Vanligvis dyrere.

Digitale spill er dyrere på grunn av konkurranse med utsalgssteder, som vil gå konk om de hadde konkurrert

 

Joda, det var bare et eksempel. Men poenget er at disse besparelsene antakelig i liten grad ville komme kundene til gode. Tipper mesteparten av besparelsene går rett i lommen til selskapet.

Lenke til kommentar

Dante, det tror jeg du har lite seriøst grunnlag for å tro.

 

- Komplett har et bra lagersystem som sannsynligvis vil kutte lagerkostnader hos Comtech. Dette kommer hovedsaklig Comtech til gode.

- Comtech ligger utenfor Norge og slipper derfor mva på alle forsendelser til Norge som koster under 350 kr med frakt. Dette kommer hovedsaklig Komplett til gode.

- Samordning av innkjøp kan gi lavere fraktpriser og større utvalg. Dette vil komme begge til gode.

- Prisene i disse markedene er ganske hardt presset blant annet av gode prissøkemotorer i begge land. Lar man gevinsten bare komme aksjonærene til gode synker fort omsetningen og stordriftsfordelen forsvinner. Det MÅ komme kundene til gode.

- Hovedkonkurrenten Elkjøp/Dicson er som regel dyrere. Et sterkere Komplett kan presse prisene hos blant annet Elkjøp som kommer oss nordmenn til gode når vi ikke kan eller vil handle på nett.

 

Ifølge prisjakt er elkjøp billigere 32% av produktene, mens Komplett 29%.

Lenke til kommentar

Fatter ikke at komplett er blitt så stort, selv om de er LANGT ifra den billigste nettbutikken.

Finnes ikke noe gode alternativer. På komplett kan jeg få varen samme dagen som jeg bestiller. De har også gode returordninger og de som jobber der har god kunnskap og er serviceinnstilte. Kan ikke si det samme om f.eks Elkjøp...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Komplett er billig. Avansen på elektronikk er så lav på grunn av mye konkurranse at det er på volum de satser. Jeg var varemottaker på en konkurrent av komplett som nå er lagt ned. Der så jeg hvor lite forskjell det var på innkjøpsprisen og utsalgsprisen. Med noen unntak. Kabler hadde som regel flere hundre prosent høyere utsalgspris i forhold til innkjøpspris, men det var nok fordi de var så billige i utgangspunktet. Vi fikk personalrabatt, og på mange varer måtte vi som ansatte betale mer for varen enn den ble solgt til privatkunder. Dette fordi varen ble solgt med under 5% tillegg på innkjøpsprisen. Personalrabatten var innkjøpspris + 5%. Det er et beintøft marked og vi skal være glade for at prisene er så lave som de er.

Lenke til kommentar

Fatter ikke at komplett er blitt så stort, selv om de er LANGT ifra den billigste nettbutikken.

 

Spørs om det ikke er stabiliteten som gjør utslaget.

Komplett har dessuten valgt et firmanavn som er enkelt å huske. Mot andre rare navn som man må grave litt i hjernebarken for å finne fram igjen. Ting som PC-ditt og PC-datt. Komplett er jo også et ord, og det gjenspeiler noe.

 

For eksempel så syntes jeg at PCutstyr.no eller hva de het (har nesten glemt dette ut) var enestående. Domenet eksisterer ikke lengre, så det kan vel hvem som helst skaffe seg. Men, det spørs om de kan selge PC-utstyr da, for muligens noen sitter på rettigheter til navnet?

 

Ellers er jo PS.no (PSdata.no) en gjenlevende konkurrent. Men jeg er ikke fullt ut fornøyd med dem lengre, selv om de var supre i fortiden.

 

Ellers har Komplett ryddet av banen noen aktører. Det har også tilkommet nye aktører. Utleveringssteder er jo en genial ting som flere driver med, for de som måtte være heldige å bo nært nok et slikt et, og som er villige til å sette av gårde i bil elns.

 

Det har vært alt for mye uro av aktører. Husker f.eks. det lå en fin aktør som både var på webshop og fysisk butikk nær et av norges største Sten og Strøm magasiner i Rogaland. De la inn årene. Lokalt av butikker har vi nå igjen noen få aktører fordi de skvises av webshops og store elektrokjeder. På de siste 20 år har det vært mye forandring både av butikker og av webshops.

 

Når man går til en elektrokjede så får man omtrent ikke tak i hardware lengre. Ting har flyttet inn i andre enheter som laptops, nettbrett, telefoner med mere.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fatter ikke at komplett er blitt så stort, selv om de er LANGT ifra den billigste nettbutikken.

Et tips for å fatte det kan jo være å tenke på at pris ikke er det eneste som teller for folk.

Du mener, det hjelper med massive reklamekampanjer?

Nei, det ville vel ha enorme effekter på business-modeller verden over. Tenk deg, om massive reklamekampanjer fikk fotfeste for alvor - jeg tror da muligens at private aktører ville brukt reklame for å selge varer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...