Gå til innhold

Cities: Skylines-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer enveiskjøringene egentlig?

 

Eneste mulighet til å bestemme retningen er fra hvor man starter å bygge? :hm:

Enn så lenge, ja. Det kommer nok kjapt en mulighet for å bytte retning, for det er helt nødvendig.

 

Digger spillet, men synes det er veldig ubalansert med tanke på folketall. .

Det er enten det, eller kjøre «padding» av folketall slik det ble gjort i SimCity, for å få mer realistiske tall uten å simulere alt. Hva foretrekker du? Nytter ikke å simulere realistiske folketall per i dag.

 

På grunn av dette er antallet personer i ulike bygninger ganske urealistisk, både over og under det man ville ventet i virkeligheten.

 

For ikke å snakke om trafikken. Har ett stort gårdsbrukområde som har tilgang til motorvei fra begge endene. Likevel er det trafikktettheten på det høyeste selv med seks felts veier, og ingen fireveis kryss. I tillegg til tog med personal og godshåntering inne på landbruksområdet, finnes det også undergrunnsbane, og en bussrute. Kollektivtransport er også gratis i min by. Også konteinerhavn like ved. Det genereres esktremt mye trafikk i forhold til selve industrien. Faktisk latterlig mye egentlig..

Trafikken sliter litt med valg av kjørefelt og slikt. Ellers er jeg enig i at lastebiler antakelig burde ha større kapasitet så de ikke må kjøre så ekstremt mye/ofte.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

 

Sett litt på dette, håpet at det skulle bli bra, og det ser virkelig ut som det er det:

http://www.metacritic.com/game/pc/cities-skylines

 

9.8 blant brukerne er ikke helgærent....

Nja, jeg vil si 9.8 er tvilsomt. Det er rett og slett alt for høyt til å være realistisk, så det kan tyde på at folk bare klikker i vei på topp karakter, gjerne uten engang å ha prøvd spillet. Jeg foretrekker helt klart en rask titt på Gamefaqs. De har en liste og Critic Reviews, så det er lett å se hva anmeldere mener. Men for all del, også de ligger på 8/10 og oppover. ;)

 

http://www.gamefaqs.com/pc/831918-cities-skylines/critic

 

 

Helt enig med deg i at man ikke bør ta for mye ut av selve tallet, men heller bruke det som en pekepinn på hva andre mener. At det ligger på 9.8 betyr ikke mer enn at folk liker spillet og at det trolig er veldig bra, akkurat som 2.0 hadde tydet på at spillet ikke var noe å samle på (selv om det ofte kan skyldes helt idiotiske småting som overskygger alt).

Endret av Seal
Lenke til kommentar

Helt enig med deg i at man ikke bør ta for mye ut av selve tallet, men heller bruke det som en pekepinn på hva andre mener. At det ligger på 9.8 betyr ikke mer enn at folk liker spillet og at det trolig er veldig bra, akkurat som 2.0 hadde tydet på at spillet ikke var noe å samle på (selv om det ofte kan skyldes helt idiotiske småting som overskygger alt).

I utgangspunktet er jeg helt enig i at det er en bra pekepinn. Problemet er at alle som vil kan stemme, og det gjelder dessverre også fanboys og fangirls. Ta en serie som Halo, for eksempel. Det vil ikke akkurat overraske meg om neste Halo får topp karakter fra første stund, og vil sannsynligvis bli liggende der. Det betyr ikke nødvendigvis at spillet er så mye bedre enn alt annet i samme sjanger, men at Halo fanboys stemmer som gal på topp karakter bare fordi det er Halo. Og som jeg nevnte trenger de ikke engang ha spilt spillet før de stemmer. Det er Halo, dermed får det topp karakter. De tør jo ikke ta sjansen på at favorittspillet deres får middels karakter. ;) På samme viset vil mange fanboys stemme ned konkurrerende spill, bare så deres favoritt skal "vinne".

 

Derfor tar jeg ikke ekstremt positive eller negative karakterer noe særlig seriøst. Det er rett og slett for urealistisk til å være en "ekte" karakter. I dette tilfellet kan det være så enkelt som at mange ble skuffet over forrige SimCity, så de stemmer Cities: Skyline opp til topp karakter som "hevn". Men samtidig viste jeg til den listen med proffe anmeldere, og de er også helt enige at det er et svært bra spill. Men de våger også å innrømme at det ikke er perfekt. :)

Lenke til kommentar

Digger spillet, men synes det er veldig ubalansert med tanke på folketall. .

Det er enten det, eller kjøre «padding» av folketall slik det ble gjort i SimCity, for å få mer realistiske tall uten å simulere alt. Hva foretrekker du? Nytter ikke å simulere realistiske folketall per i dag.

 

På grunn av dette er antallet personer i ulike bygninger ganske urealistisk, både over og under det man ville ventet i virkeligheten.

 

For ikke å snakke om trafikken. Har ett stort gårdsbrukområde som har tilgang til motorvei fra begge endene. Likevel er det trafikktettheten på det høyeste selv med seks felts veier, og ingen fireveis kryss. I tillegg til tog med personal og godshåntering inne på landbruksområdet, finnes det også undergrunnsbane, og en bussrute. Kollektivtransport er også gratis i min by. Også konteinerhavn like ved. Det genereres esktremt mye trafikk i forhold til selve industrien. Faktisk latterlig mye egentlig..

Trafikken sliter litt med valg av kjørefelt og slikt. Ellers er jeg enig i at lastebiler antakelig burde ha større kapasitet så de ikke må kjøre så ekstremt mye/ofte.

 

 

Rimelig sikker de kunne økt folketallet til ett mer realistisk nivå selv med bedre simulering enn det de har i dag. Jeg har f. eksempel ett meget bra t-bane nett med mange linjer som dekker hele byen, men likevel har jeg under 200 brukere i uka. Selv med gratis kollektiv transport. Har også god dekning med buss, men her er det snakk om under 50 i uka. Dette på ca 15000 mennesker.

 

Så med bedre simulering på hvordan hver enkelt person velger å ta seg frem i byen, så kunne man glatt å økt folketallet betydelig med tanke på hvilke gigantiske skyskrapere av noen boligblokker som popper opp over alt.

 

 

Når det kommer til trafikk, så burde de absolutt redusert antall kjøretøy som trengs til industri ja. Ikke nødvendig med en stor lastebil til hver grisefarm hver dag. Og med bedre simulering på hvordan personer tar seg frem fra A til B, så hadde trafikkbildet blitt langt mer realistisk, og man hadde ikke trengt seks felts veier over alt i en liten by med 15K innbyggere.

Endret av annonaki
Lenke til kommentar

 

Digger spillet, men synes det er veldig ubalansert med tanke på folketall. .

Det er enten det, eller kjøre «padding» av folketall slik det ble gjort i SimCity, for å få mer realistiske tall uten å simulere alt. Hva foretrekker du? Nytter ikke å simulere realistiske folketall per i dag.

 

På grunn av dette er antallet personer i ulike bygninger ganske urealistisk, både over og under det man ville ventet i virkeligheten.

 

For ikke å snakke om trafikken. Har ett stort gårdsbrukområde som har tilgang til motorvei fra begge endene. Likevel er det trafikktettheten på det høyeste selv med seks felts veier, og ingen fireveis kryss. I tillegg til tog med personal og godshåntering inne på landbruksområdet, finnes det også undergrunnsbane, og en bussrute. Kollektivtransport er også gratis i min by. Også konteinerhavn like ved. Det genereres esktremt mye trafikk i forhold til selve industrien. Faktisk latterlig mye egentlig..

Trafikken sliter litt med valg av kjørefelt og slikt. Ellers er jeg enig i at lastebiler antakelig burde ha større kapasitet så de ikke må kjøre så ekstremt mye/ofte.

 

 

Rimelig sikker de kunne økt folketallet til ett mer realistisk nivå selv med bedre simulering enn det de har i dag. Jeg har f. eksempel ett meget bra t-bane nett med mange linjer som dekker hele byen, men likevel har jeg under 200 brukere i uka. Selv med gratis kollektiv transport. Har også god dekning med buss, men her er det snakk om under 50 i uka. Dette på ca 15000 mennesker.

 

Så med bedre simulering på hvordan hver enkelt person velger å ta seg frem i byen, så kunne man glatt å økt folketallet betydelig med tanke på hvilke gigantiske skyskrapere av noen boligblokker som popper opp over alt.

 

 

Når det kommer til trafikk, så burde de absolutt redusert antall kjøretøy som trengs til industri ja. Ikke nødvendig med en stor lastebil til hver grisefarm hver dag. Og med bedre simulering på hvordan personer tar seg frem fra A til B, så hadde trafikkbildet blitt langt mer realistisk, og man hadde ikke trengt seks felts veier over alt i en liten by med 15K innbyggere.

 

Jeg synes simuleringen er bra, faktisk virkelig imponert over den, bare i det hele tatt småting som at selv vinkelen du har på der veier krysser hverandre er avgjørende for flyten. Og hvis du tror "seks felts veier" er løsingen på alle problemer tar du feil, det er verken løsningen i spillet eller virkeligheten. Den store løsningen ligger i hvordan veinettet henger sammen i forhold til hvor folk skal, ikke hvor store veier du har - dvs store veier skal bare brukes på få steder. Du kan putte opp så mye busser og t-baner du vil, det hjelper lite hvis det ikke frakter folk dit de skal.

 

Jeg har 60K innbyggere og trafikkflyten er super 95% av alle steder i spillet, de siste 5% kan jeg fint få til med litt vilje. I følge deg velger 1% av befolkningen din kollektiv, hos meg er det ca 10 dobbelte uten noen som helst gratis kollektiv transport - og mine ruter er i grunn dårlig satt opp.

 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Begynner å få taket på dette nå, tror jeg. Vann og strøm er sjelden et problem nå (har hele 800 innbyggere.) :p Men sliter litt med at kloakken går tett. Trenger jeg bare flere avløpsrør osv? Sliter også med at hus ikke kan oppgraderes. Hva gjør jeg for å oppgradere dem?

Utdanning og landverdier som parker gjør at levler opp. Skal du ha high density hus må det unlockes ved å få et viss antall innbyggere.
Lenke til kommentar

Siden trafikkulykker ikke eksisterer i spillet, er det f.eks. ingen grunn til å ha trafikklys. Trafikken flyter mye bedre uten, og alle kryss som får trafikklys vil bli en flaskehals. Rundkjøringer funker veldig bra, men også her er det stor tendens til at de ikke bruker feltene effektivt. Dette med feltbruk blir nok forbedret etter hvert.

 

Det blir snakk om få ha god flyt i trafikken, til og fra de stedene med mye liv og leven. Dette er jo en av hovedutfordringene i et slikt spill, spesielt siden trafikken er simulert. Større veier er sjelden løsningen, og spesielt når trafikken ikke vil bruke alle feltene uansett. :p

Lenke til kommentar

Men problemet med dårlig trafikkflyt kommer ofte at dårlig AI også. Det burde være mulig å kunne designere hvilken tute bil/truck X skal ta for å komme seg fra punkt A til B. Fks. så vil alle trailere fra mitt industriområde, ta turen igjennom et av mine nabolag, selv om jeg har bannet heavy traffic i området. Du har også brannbiler som kjører fra den ene siden av mappet til den andre for å slukke brann, selv om du har en stasjon rett på andre siden av veien...

Lenke til kommentar

 

Begynner å få taket på dette nå, tror jeg. Vann og strøm er sjelden et problem nå (har hele 800 innbyggere.) :p Men sliter litt med at kloakken går tett. Trenger jeg bare flere avløpsrør osv? Sliter også med at hus ikke kan oppgraderes. Hva gjør jeg for å oppgradere dem?

Utdanning og landverdier som parker gjør at levler opp. Skal du ha high density hus må det unlockes ved å få et viss antall innbyggere.

Takk for tips. Millionbyen min kommer stadig nærmere. I løpet av uken kommer jeg kanskje opp i... øh.... 1.000 innbyggere. :p

 

Men problemet med dårlig trafikkflyt kommer ofte at dårlig AI

Jeg så en ambulansae lage stor trafikk-kort fordi den stoppet midt i veien for å hente en pasient - RETT over gaten fra sykehuset. :p

Lenke til kommentar

Men problemet med dårlig trafikkflyt kommer ofte at dårlig AI også. Det burde være mulig å kunne designere hvilken tute bil/truck X skal ta for å komme seg fra punkt A til B. Fks. så vil alle trailere fra mitt industriområde, ta turen igjennom et av mine nabolag, selv om jeg har bannet heavy traffic i området. Du har også brannbiler som kjører fra den ene siden av mappet til den andre for å slukke brann, selv om du har en stasjon rett på andre siden av veien...

 

Tror også det. De burde holde seg i nabolaget så lenge det er ting å gjøre der. Likbiler og søppelbiler likeså. Falt akkurat ned fra 50k til 28k fordi døde folk ikke ble plukket opp => forlatte hus overalt. Det er litt sånn, er det jeg som er fryktelig dårlig (jeg er det, men det får være grenser) til tross for at jeg har krematorier overalt, eller driver de og ødelegger for seg selv ved å kjøre langt over til andre siden av kartet? Jeg har iallfall god kapasitet på de krematoriene jeg har, og trafikken flyter generelt sett ganske greit.

Lenke til kommentar

 

 

Digger spillet, men synes det er veldig ubalansert med tanke på folketall. .

Det er enten det, eller kjøre «padding» av folketall slik det ble gjort i SimCity, for å få mer realistiske tall uten å simulere alt. Hva foretrekker du? Nytter ikke å simulere realistiske folketall per i dag.

 

På grunn av dette er antallet personer i ulike bygninger ganske urealistisk, både over og under det man ville ventet i virkeligheten.

 

For ikke å snakke om trafikken. Har ett stort gårdsbrukområde som har tilgang til motorvei fra begge endene. Likevel er det trafikktettheten på det høyeste selv med seks felts veier, og ingen fireveis kryss. I tillegg til tog med personal og godshåntering inne på landbruksområdet, finnes det også undergrunnsbane, og en bussrute. Kollektivtransport er også gratis i min by. Også konteinerhavn like ved. Det genereres esktremt mye trafikk i forhold til selve industrien. Faktisk latterlig mye egentlig..

Trafikken sliter litt med valg av kjørefelt og slikt. Ellers er jeg enig i at lastebiler antakelig burde ha større kapasitet så de ikke må kjøre så ekstremt mye/ofte.

 

 

Rimelig sikker de kunne økt folketallet til ett mer realistisk nivå selv med bedre simulering enn det de har i dag. Jeg har f. eksempel ett meget bra t-bane nett med mange linjer som dekker hele byen, men likevel har jeg under 200 brukere i uka. Selv med gratis kollektiv transport. Har også god dekning med buss, men her er det snakk om under 50 i uka. Dette på ca 15000 mennesker.

 

Så med bedre simulering på hvordan hver enkelt person velger å ta seg frem i byen, så kunne man glatt å økt folketallet betydelig med tanke på hvilke gigantiske skyskrapere av noen boligblokker som popper opp over alt.

 

 

Når det kommer til trafikk, så burde de absolutt redusert antall kjøretøy som trengs til industri ja. Ikke nødvendig med en stor lastebil til hver grisefarm hver dag. Og med bedre simulering på hvordan personer tar seg frem fra A til B, så hadde trafikkbildet blitt langt mer realistisk, og man hadde ikke trengt seks felts veier over alt i en liten by med 15K innbyggere.

 

Jeg synes simuleringen er bra, faktisk virkelig imponert over den, bare i det hele tatt småting som at selv vinkelen du har på der veier krysser hverandre er avgjørende for flyten. Og hvis du tror "seks felts veier" er løsingen på alle problemer tar du feil, det er verken løsningen i spillet eller virkeligheten. Den store løsningen ligger i hvordan veinettet henger sammen i forhold til hvor folk skal, ikke hvor store veier du har - dvs store veier skal bare brukes på få steder. Du kan putte opp så mye busser og t-baner du vil, det hjelper lite hvis det ikke frakter folk dit de skal.

 

Jeg har 60K innbyggere og trafikkflyten er super 95% av alle steder i spillet, de siste 5% kan jeg fint få til med litt vilje. I følge deg velger 1% av befolkningen din kollektiv, hos meg er det ca 10 dobbelte uten noen som helst gratis kollektiv transport - og mine ruter er i grunn dårlig satt opp.

 

 

 

 

Jeg synes også simuleringen er veldig bra, men perfekt når det kommer til valg folk gjør i forhold til veivalg og transportvalg de gjør er det ikke. Her er det noe å gå på, men det har vel mest med AI og gjøre istedet for selve simuleringen. Når de har tre felt til rådighet men velger å stille seg i kø i det ene feltet sier det seg selv at det blir trafikkaos.

 

Når det er sagt har jeg ikke trafikkproblemer jeg heller sånn generelt, og på de fleste av mine seksfelts veier er lav trafikktetthet. Men på industriområdet er det kaos, og det er ikke fordi veinettet er dårlig, men rett og slett fordi det benyttes langt flere lastebiler enn hva som er logisk. Skal se om jeg klarer å lage en slags gigantisk enveiskjørt rundkjøring der, med en inngang og en direkte utgang på motorvei. Så får vi se om det hjelper. Men det er jo dette som er litt morsomt også da. Sitte å finne løsninger på trafikkproblemer er jo faktisk en av få utfordringer med spillet.

 

Når det kommer til kollektivtransport så regner jeg med du har høyere andel enn meg rett og slett fordi du har en langt større by. Vil tro det ligger i AI'en at jo større by, jo større prosentandel av innbyggerne velger kollektiv transport også med tanke på generelt økt trafikk. Det er ihvertfall ikke ned til tilgjengelighet og ruter. Har 9 t-banestopp, og alle er like ved store klynger med bygninger. Det finnes rett og slett ikke andre steder å dra, så det er komplett ulogisk at ikke flere benytter seg av de. Men det kan jo også ha en sammenheng med at trafikkflyten ellers i byen er såpass god som den er. For det er som sagt kun på industriområdet jeg faktisk har litt trøbbel..

 

L

Lenke til kommentar

Godt dette spillet har en lav pris, og muligheter for modding. Det er veldig lite innhold i spillet. Virker som de mer har lagt opp et skall (Nokså godt et også), så blir det mulighet for utvidelser og et lite dytt fra moddere.

 

Vi får satse på det kommer modder eller utvidelser med dynamiske katastrofer. Tornadoer, flommer, branner som sper seg, tsunamier, orkaner, vulkaner og godzilla hadde virkelig gjort seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...