Gå til innhold

Cities: Skylines-tråden


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe dette spillet nå. Ser veldig lovende ut! Er Deluxe verdt 70 kroner ekstra?

 

Nesj, bare hvis du vil gi dem litt ekstra penger.

 

 

Men problemet med dårlig trafikkflyt kommer ofte at dårlig AI også. Det burde være mulig å kunne designere hvilken tute bil/truck X skal ta for å komme seg fra punkt A til B. Fks. så vil alle trailere fra mitt industriområde, ta turen igjennom et av mine nabolag, selv om jeg har bannet heavy traffic i området. Du har også brannbiler som kjører fra den ene siden av mappet til den andre for å slukke brann, selv om du har en stasjon rett på andre siden av veien...

 

Tror også det. De burde holde seg i nabolaget så lenge det er ting å gjøre der. Likbiler og søppelbiler likeså. Falt akkurat ned fra 50k til 28k fordi døde folk ikke ble plukket opp => forlatte hus overalt. Det er litt sånn, er det jeg som er fryktelig dårlig (jeg er det, men det får være grenser) til tross for at jeg har krematorier overalt, eller driver de og ødelegger for seg selv ved å kjøre langt over til andre siden av kartet? Jeg har iallfall god kapasitet på de krematoriene jeg har, og trafikken flyter generelt sett ganske greit.

 

 

Jeg hadde 600+ døde en periode. Vet ikke hva som skjedde, kanskje en senvirkning av stor utvidelse (ny bydel). Nå er jeg nede i rundt 50 og folketallet har tatt seg opp igjen. Ingen sykdom eller noe slikt, så det var en snodig dødsbølge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra spill, men er det noen måte å få lov til å bruke alle bygningene fra starten av i stedet for måtte vente til man har X antall innbyggere? Jeg trodde dette spillet skulle være mer som i gamle dager, men denne håndholdingen er jo mer hva man kan forvente av SimCity 5, eh, jeg mener SimCity.

Lenke til kommentar

Oh dear, oh dear.

 

Population changes:

Ikh6PWql.jpg

 

Death rate:

fTYQwJyl.jpg

 

Influx:

AdDCLaFl.jpg

 

Birth rate:

mTZE7rHl.jpg

 

H*n som er ansvarlig for å lage inn/ut-connection med motorveiene i dette spillet fortjener å bli skutt. Har sagt det før, men sier det igjen; Faen så lite elegant det er... Og forresten, hvordan lager man elevated roads?

Page Up/Down.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Bra spill, men er det noen måte å få lov til å bruke alle bygningene fra starten av i stedet for måtte vente til man har X antall innbyggere? Jeg trodde dette spillet skulle være mer som i gamle dager, men denne håndholdingen er jo mer hva man kan forvente av SimCity 5, eh, jeg mener SimCity.

Sjekk under Mods på hovedmenyen. Der er det en mod som gir deg alt fra starten av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bra spill, men er det noen måte å få lov til å bruke alle bygningene fra starten av i stedet for måtte vente til man har X antall innbyggere? Jeg trodde dette spillet skulle være mer som i gamle dager, men denne håndholdingen er jo mer hva man kan forvente av SimCity 5, eh, jeg mener SimCity.

Sjekk under Mods på hovedmenyen. Der er det en mod som gir deg alt fra starten av.

 

 

Ah, der fant jeg den jaggu. Så bare i den lista som man har i hovedmenyen, men under content manager ligger det en mulighet under mods. Genialt! Achievements disabled også, så vinn/vinn.

Lenke til kommentar

Noen som vet om forlatte bygninger blir forlatt til evig tid så man må fysisk fjerne de eller blir de etterhvert byttet ut mot nytt når folk vil flytte tilbake?

 

Hadde et frafall på nesten 5000 personer og mye industri i går underet toalettbesøk og det var mye arbeid for å få dette fjernet..

Lenke til kommentar

Noen som vet om forlatte bygninger blir forlatt til evig tid så man må fysisk fjerne de eller blir de etterhvert byttet ut mot nytt når folk vil flytte tilbake?

 

Hadde et frafall på nesten 5000 personer og mye industri i går underet toalettbesøk og det var mye arbeid for å få dette fjernet..

 

De forsvinner etterhvert, men finnes en mod ute på Workshop som fjerner de raskt.

Endret av ThomasJL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud for et herlig spill! Har kost meg i ganske mange timer nå og har enda noen igjen. Dessverre opplever jeg noen kjente problemer nå som tar gløden litt ut av meg, så jeg vurderer å starte ny by igjen. Har 150k innbyggere og tjener penger som flesk.

 

Problem jeg opplever med byen min:

- Ingen RCI (krav om zoner). Det er null krav for zoner. Industrien dør, butikkene har ingenting å selge og ingen vil flytte inn i byen. Har prøvd det meste for å vedlikeholde vekst, men nå er det stopp.

- Ekstrem trafikkork ved industriområdene. Har 3 inn / ut fra forskjellige motorveier og områdene er lagt i 6-veis kjørefelter (mange enveiskjørt), og det hjelper ikke en dritt. Dette problemet er begynt å roe seg litt siden nesten alle bedriftene går konkurs etter en liten stund.

 

Noen ting som irriterer meg stort og som jeg håper de får fikset:

- Måten man bygger vei på. Alt fungerer sett bort fra det faktumet at man må fjerne for å bygge. Hvorfor kan jeg ikke plasserer veien over 3-4 veier uten å måtte ta vei for vei? Hvorfor kan jeg ikke plasserer en intersection på motorveien når den passer perfekt? Veien må først ned for så å plassere og lappe sammen igjen. Veldig, veldig tungvint.

- Hvorfor kjører bilene i kun 1-2 felter når man har 6-felts? Skulle ikke sagt et forbanna ord hvis det hadde fungert, men nå er det sånn at de velger å trafikkork framfor å bruke de fire feltene til høyre som er ledige.

- En feature fra produsent som automatisk fjerner tomme hus / nedbrente hus. I starten måtte jeg fjerne en etter en manuelt, men siden det er et voksende mod-miljø i spillet er det selvfølelig noen har som laget det (Her: http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=406132323&searchtext= )

 

Kunne også tenkt meg litt mer informasjon rundt kollektivtrafikk og føler meg sånn sett nesten litt skuffet med tanke på hvem vi har med å gjøre her. Det er en forenklet og dårlig versjon vi ser på CS, framfor CIM2. Hadde ikke forventet meg noen liknende, men det fins jo absolutt ingen informasjon som gir meg tilbakemelding om noe fungerer eller ikke. Uansett hvor mye folk jeg har i byen og hvor mange ruter jeg har, får jeg ikke flere enn 5k til å bruke metroen og 1-3 til å bruke buss.

 

Ellers enn det (har sikket glemt noe) så er jeg knakende fornøyd! Regner med at de fikser opp i flere av tingene jeg strever med. Det beste spillet i denne sjangeren jeg har spilt på lenge og det blir bedre for hver eneste time når man ser på hvor mange mods som gis ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

- Hvorfor kjører bilene i kun 1-2 felter når man har 6-felts?

(Kun basert på hva jeg har sett, ikke hatt tid til å få spilt enda :()

Skal en bil ta til f.eks. høyre lengre opp/ned i gata, vil den legge seg i høyre felt så tidlig som mulig. Da hjelper ikke flere felt. (Dette blir vist i videoen under fra ca 6:35, rundt ca 11:25 ser man en 3 felts en veis kjørt vei frem til ett kryss, med en veis kjøringer rett frem, til høyre og venstre. Da fordeler trafikken seg veldig bra siden hvert felt på 3 felts veien går i en retning).

Biler tar alltid korteste, ikke nødvendigvis raskeste, vei fra a til b.

 

Regner med at denne fremdeles er aktuell:

Lenke til kommentar

- Hvorfor kjører bilene i kun 1-2 felter når man har 6-felts? Skulle ikke sagt et forbanna ord hvis det hadde fungert, men nå er det sånn at de velger å trafikkork framfor å bruke de fire feltene til høyre som er ledige.

 

Problematisk det der. Er ikke så mye vi kan gjøre før det blir patchet, men du kan vurdere på-ramper på begge sider av veien (hvis du har litt mellomrom mellom kjørebanene der det er enveis, f.eks. motorvei). Har god erfaring med dette, så får de iallfall brukt det tredje feltet der til noe matnyttig. Interessant løsning også der ramper kommer tett på hverandre (skaper ofte problemer ved at trafikken som skal på vikler seg inn i trafikken som skal av, før de får skiftet felt).

Når det er sagt: Større veier er ikke alltid riktig løsning. Identifiser flaskehalsene. Seksfelts gir trafikklys i kryss, selv for ramper. Det hjelper sjelden på flyten.

 

For industri gjelder det nok å ha en form for godstransport (tog/båt) i umiddelbar nærhet, så lastebilene ikke behøver å kjøre så langt. Det er tross alt usannsynlige mengder trafikk som genereres i industriområder.

 

Og ja: Forlatte hus forsvinner av seg selv etter hvert (usikker på mekanismen). Det beste du gjør er å identifisere årsakene som ligger bak. Hver bygning oppgir sin årsak til at den ble forlatt.

Lenke til kommentar

1) Når det er sagt: Større veier er ikke alltid riktig løsning. Identifiser flaskehalsene. Seksfelts gir trafikklys i kryss, selv for ramper. Det hjelper sjelden på flyten.

 

2) For industri gjelder det nok å ha en form for godstransport (tog/båt) i umiddelbar nærhet, så lastebilene ikke behøver å kjøre så langt. Det er tross alt usannsynlige mengder trafikk som genereres i industriområder.

 

3) Og ja: Forlatte hus forsvinner av seg selv etter hvert (usikker på mekanismen). Det beste du gjør er å identifisere årsakene som ligger bak. Hver bygning oppgir sin årsak til at den ble forlatt.

 

 

1-2) Sant det. Prøver alltid å ha minst mulig kryss i industriområdene. Én liten feil kan stoppe hele flyten. Det er helt vanvittige mengder meg trafikk i industriområdene. Når byen min ble 50k så gikk jeg for togbane og trafikken fram til togstasjonen blokkerte en hel motorvei. Ble nødt til å lage enda en på en annen side av byen for å få flyt i trafikken igjen. Det som gjør det hele litt vanskelig (og bra!) er at alt kan fungere helt ypperlig til du starter på et nytt industriområde. Hadde et vanlig industriområde og flyten var perfekt, investerte i "ore-industry" og da skjedde det noe helt sykt i mitt vanlige område - alt ble fraktet dit. Tok meg nesten 2 timer å fikse flyten igjen, akkurat sånn det skal være :)

 

3) Ja, de gjør det, men på den tiden de er der så senker de verdien på landet rundt, noe som kan slå negativt ut for andre bedrifter. Problemet med min by på 150k er som følgende;

- Industrien har ingen å selge til og går konkurs (transporten til butikker og eksport er god)

- Ingen ønsker å bygge flere butikker, industrien lider som følger av ingen salg

- Butikkene sliter med å selge varer siden industrien går konkurs hele tiden

- Byen ønsker ikke flere innbyggere og ingen flytter til byen, noe som gjør at det er mindre ønsker om butikker og industri.

 

I tillegg er det problematisk at de fleste tar høyere utdanning. Sliter veldig med balansen her. Butikker av høy tetthet krever utdannede folk, industrien krever folk uten utdannelse. Ender som regel opp med for lite folk uten utdannelse eller for lite av folk med, og det blir særlig problematisk når folk ikke flytter til byen - da blir det tomt for folk uten utdannelse.

 

Skulle ønske det fantes en måte å vite hvorfor progresjonen stopper opp. Ser mange snakker om akkurat dette på Paradox sitt forum, så jeg regner med at det kommer en eller annen fix etter hvert. I mellomtiden får jeg kose meg med litt mindre byer :)

Lenke til kommentar

I tillegg er det problematisk at de fleste tar høyere utdanning. Sliter veldig med balansen her. Butikker av høy tetthet krever utdannede folk, industrien krever folk uten utdannelse. Ender som regel opp med for lite folk uten utdannelse eller for lite av folk med, og det blir særlig problematisk når folk ikke flytter til byen - da blir det tomt for folk uten utdannelse.

Fant denne på reddit

If you make sure industry has services(including parks) it'll advance to high tech industry that employs university grads. Alternatively you can make your city 100% offices, and then make sure your commercial districts are well connected to import sources, otherwise you'll have issues with them closing due to lack of supplies.

Høres ut som du ikke har nok high tech industri eller nok kontor bygg. Kan være at du må legge om infrastrukturen til å importere de fleste varene enn å produsere dem selv.
Lenke til kommentar

Går ganske bra her, ligger rett under 50k innbyggerre nå. Men sliter veldig med traffikken, spesielt rundt industrien hvor det er ett spaggetti nettverk av ramper, men forsatt så står traffikken stille, også med mange alternative innkjøringer.

 

Traffikk må oppgraderes en god del. Sliter også med kun 1 felt i bruk spesielt inn til "sentrum" av byen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...