Gå til innhold

Forklar meg vitsen med å "bygge nettverk"


Bluehorse

Anbefalte innlegg

Er så drittlei av å høre dette her gang på gang, det handler om nettverk, og bygge relasjoner, du må ut og networke - skaff deg internasjonalt nettverk.

Helt ærlig, hva faen skal det hjelpe meg å ha 500+ connections på Linkedin eller kjenner de rette menneskene. Jeg har nå fått jobb i FN, jeg er 24 år gammel, jeg har gjort alt etter boka, studert i utlandet osv osv, men det er faen meg på helt på eget insj, og nettverk har ikke hjulpet meg en dritt. Så da er jeg nysgjerrig på hvordan jeg kan bruke det. Jeg har prøvd av og til å bruke no kontakter for å havne øverst i søkerbunken; det funker dårlig. Og ja vel så kjenner jeg noe som vet om en ledig stilling; velkommen til digital screening og algoritmer som skviser deg ut på de fancy søkeordene du glemte å beskrive deg selv med. Det synes ikke å være noen veier rundt de tradisjonelle inngangene om man skal inn i et internasjonalt selskap. ........

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk jobben jeg har nå fordi en kontakt leverte min CV personlig til arbeidsgiver og ga en anbefalling. Uten det hadde jeg ikke fått jobben, ettersom stillingen ikke var utlyst og jeg trengte en ny jobb raskt.

Det er poenget med kontakter :)

hvor jobber du hen ? Sånne historier liker jeg !

Lenke til kommentar

Jeg jobber også i det offentlige, IKT.

Jeg fikk jobben sikkert mye pga jeg var innleid tidligere, så jeg hadde jo dem som kontakter (på kontaktlista), men var nok heller min arbeidsutførelse som ga meg jobben.

Dog var søknadsprosessen helt etter boka med flere intervjuer osv.

 

Jeg ser hensikten med kontakter, men jeg er enig med TS i at det er ekstremt overhypet.

Det er veldig mye tips og få, "ekpertene svarer" osv, bare svada det meste syns jeg.

 

 

Og hva er dette med å føre opp "Social media" under kompetanse på cv og linkedin? Ja, du greier sitte på facebook, lykke til med det... Nettopp det man trenger på arbeidsplassen.

 

Ja, også er det dette med å følge og retweete sjefen, hva er det for et søppeltips?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Jeg studerer økonomi og administrasjon og hører ofte ordet "nettverk" og at det er viktig. Jeg har jo hørt noen anekdoter og at mange stillinger ikke lyses ut. På min egen arbeidsplass fikk jeg jobb gjennom et familiemedlem og var senere kontakten til en venn som også fikk jobb.

 

Selv tenker jeg likevel at nettverksbygging ikke er noe jeg bevisst vil drive med. Det finnes viktigere ting enn å få den mest attraktive jobben. For meg faller det ikke naturlig å hjelpe en person som jeg ikke ser som en venn eller å be om hjelp til å komme fram i søkerbunken. Jeg får gjerne venner, men det tror jeg ikke at man får hvis man først og fremst er interessert i en persons kvalifikasjoner, posisjon og liknende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber også i det offentlige, IKT.

Jeg fikk jobben sikkert mye pga jeg var innleid tidligere, så jeg hadde jo dem som kontakter (på kontaktlista), men var nok heller min arbeidsutførelse som ga meg jobben.

Dog var søknadsprosessen helt etter boka med flere intervjuer osv.

 

Jeg ser hensikten med kontakter, men jeg er enig med TS i at det er ekstremt overhypet.

Det er veldig mye tips og få, "ekpertene svarer" osv, bare svada det meste syns jeg.

 

 

Og hva er dette med å føre opp "Social media" under kompetanse på cv og linkedin? Ja, du greier sitte på facebook, lykke til med det... Nettopp det man trenger på arbeidsplassen.

 

Ja, også er det dette med å følge og retweete sjefen, hva er det for et søppeltips?

haha takk for vi deler denne oppfatningen

Lenke til kommentar

det er hvordan det fåregår også i internasjonale selskaper, ikke bare på den måten, men også på den måten.

 

EDIT

Nå skal det dog sies at mange av butikk kjedene er internasjonale, dog ikke Rimi.

 

EDIT2: Jeg leste Sheasy's inlegg feil, så ikke "som ikke går ann å søke på"

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...