Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon


Anbefalte innlegg

R10 390? Fury Pro / X = Fiji Gpu med HbM 4Gb og eller opp til 8Gb DDR5

Dessverre, det kommer ikke til å skje.

Det er rett og slett ikke plass nok til både GDDR5 og HBM minnekontroller på 28nm. Isåfall så må det lages en spesialversjon med redusert antall compute units. Fiji kommer ikke til å støtte (G)DDR-minne, kun HBM.

 

390 og 390X blir rebranda Hawaii.

 

 

Kanskje de slipper en mobile versjon samtidig?

Ingen mobil versjon av Fiji. 2x 8-pin PCIe power passer ikke med mobilprodukter. Endret av HKS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan jo være AMD ønsker å "brande" det. De blir jo først ute med denne formfaktoren. Skulle bare mangle at de også da er den som får navngi det. Kan jo sånn sett bli verdifullt for dem om forbrukere forbinder "nano" og formfaktoren med AMD.

 

Er litt usikker på på hva du mener med at HBM "legges på oppå Gpu'en". Det ligger jo bilde av Fiji i denne posten i denne tråden. De fire små chip'ene er HBM.

 

Jeg har heller ikke fått med meg hvor "R10" stammer fra? Kunne skjønt det om du brukte det i forbindelse med "Fury". Men 390/390X er det vel enighet om at skal tilhøre R9? Sikkert tusenvis av rykter jeg har gått glipp av selvfølgelig. Men jeg hadde inntrykk av at AMD forsøker å angi hastighet  og tilhørighet på komponenter. At du trygt skal kunne velge R7 RAM til R7 GPU og R7 SSD for eksempel. Implementasjonen er jo mildt sagt mangelfull i så fall. Men det er nå slik jeg har forstått at det var meningen det skulle bli.

Lenke til kommentar

 

Er ikke et x2 kort Crossfire, som da igjen medfører ustabilitet og driverproblemer? :S

 

Med skjermer som ROG swift og videre overgangen til 4K skjermer er det ikke til å unngå å måtte bruke flere GPU'er om man skal beholde "Eye candy" i nyere spill. Crossfire har nok et mer (og kanskje fortjent) frynsete rykte i forhold til SLI, men jeg tror ikke egentlig det er mye som skiller dem. På 295x2 står det en svært effektiv PLX chip som gjør at det faktisk er raskere enn to 290X i crossfire. Hvor gode driverene er har jeg ingen personlig erfaring med nå. Men jeg antar det vil være rimelig avhengig av hvilke spill du spiller...

 

 

Grunnen er vel heller at 295x2 er klokket bittelitt høyere enn 290X.

Lenke til kommentar

 

 

Er ikke et x2 kort Crossfire, som da igjen medfører ustabilitet og driverproblemer? :S

 

Med skjermer som ROG swift og videre overgangen til 4K skjermer er det ikke til å unngå å måtte bruke flere GPU'er om man skal beholde "Eye candy" i nyere spill. Crossfire har nok et mer (og kanskje fortjent) frynsete rykte i forhold til SLI, men jeg tror ikke egentlig det er mye som skiller dem. På 295x2 står det en svært effektiv PLX chip som gjør at det faktisk er raskere enn to 290X i crossfire. Hvor gode driverene er har jeg ingen personlig erfaring med nå. Men jeg antar det vil være rimelig avhengig av hvilke spill du spiller...

 

 

Grunnen er vel heller at 295x2 er klokket bittelitt høyere enn 290X.

 

 

De 20MHz'ene utgjør en 2% økning i klokkefrekvens. Når alt annet er likt, må da all ytelses økning som ikke kan forklares med de 2%'ene ha sin forklaring en annen plass. Enig? Ta så en titt her. Som du ser er der flere tester som samsvarer godt med, og kan ha sin forklaring i de 2%'ene. Men det er også titler som overhodet ikke kan det. Spesielt "Total War: Rome 2" i 4K skiller seg ut med 20% høyere framerate for 295x2 over 290X i CF. Det skalerer rett og slett bedre på 295x2. Og som du ser er ikke det eneste tittelen. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Er ikke et x2 kort Crossfire, som da igjen medfører ustabilitet og driverproblemer? :S

 

Med skjermer som ROG swift og videre overgangen til 4K skjermer er det ikke til å unngå å måtte bruke flere GPU'er om man skal beholde "Eye candy" i nyere spill. Crossfire har nok et mer (og kanskje fortjent) frynsete rykte i forhold til SLI, men jeg tror ikke egentlig det er mye som skiller dem. På 295x2 står det en svært effektiv PLX chip som gjør at det faktisk er raskere enn to 290X i crossfire. Hvor gode driverene er har jeg ingen personlig erfaring med nå. Men jeg antar det vil være rimelig avhengig av hvilke spill du spiller...

 

 

Grunnen er vel heller at 295x2 er klokket bittelitt høyere enn 290X.

 

 

De 20MHz'ene utgjør en 2% økning i klokkefrekvens. Når alt annet er likt, må da all ytelses økning som ikke kan forklares med de 2%'ene ha sin forklaring en annen plass. Enig? Ta så en titt her. Som du ser er der flere tester som samsvarer godt med, og kan ha sin forklaring i de 2%'ene. Men det er også titler som overhodet ikke kan det. Spesielt "Total War: Rome 2" i 4K skiller seg ut med 20% høyere framerate for 295x2 over 290X i CF. Det skalerer rett og slett bedre på 295x2. Og som du ser er ikke det eneste tittelen. 

 

 

Hvis du ser her så vil du se klart at cf 290x i Über vil hente inn det store gapet som vises i tabellen du linket til.

 

Resten av testene så vil Über til 290x ligge samlet sammen med 295x2.

 

Greit å lese underlaget til slike tabeller, enig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Greit å lese underlaget til slike tabeller, enig?

 

 

Over hodet ikke.. :p

 

Nå er det slik at ditt originale utsagn: "Grunnen er vel heller at 295x2 er klokket bittelitt høyere enn 290X.", er fremdeles åpenbart feil.

 

Men, jeg har heller ikke klart å finne igjen testen jeg leste (når jeg vurderte å kjøpe 295x2 selv) som påstod at PLX chipen var årsaken. Og ikke er den interessant lenger heller (Bortsett fra at den kunne "renvasket" meg litt. :p). Jeg ser jo som du viser at "Uber" utjevner forskjellen. Jeg har tydeligvis ikke satt meg godt nok inn i dette siden jeg aldri har vurdert å kjøpe 290X. Faktisk har jeg trodd at 290X "Uber" var en fabrikkoverklokket versjon av 290X. Så feil kan man(jeg) ta..

 

Så da tok vi visst feil begge to da. Jeg får trøste meg med at jeg i det minste hadde litt rett. I det jeg tok forbehold om at "Når alt annet er likt." :p

 

For sikkerhets skyld: Da er vi enige om at 295x2 er raskere enn 290X CF, på grunn av bedre kjøling på 295x2? :)

Lenke til kommentar

 

 

Greit å lese underlaget til slike tabeller, enig?

 

 

Over hodet ikke.. :p

 

Nå er det slik at ditt originale utsagn: "Grunnen er vel heller at 295x2 er klokket bittelitt høyere enn 290X.", er fremdeles åpenbart feil.

 

Men, jeg har heller ikke klart å finne igjen testen jeg leste (når jeg vurderte å kjøpe 295x2 selv) som påstod at PLX chipen var årsaken. Og ikke er den interessant lenger heller (Bortsett fra at den kunne "renvasket" meg litt. :p). Jeg ser jo som du viser at "Uber" utjevner forskjellen. Jeg har tydeligvis ikke satt meg godt nok inn i dette siden jeg aldri har vurdert å kjøpe 290X. Faktisk har jeg trodd at 290X "Uber" var en fabrikkoverklokket versjon av 290X. Så feil kan man(jeg) ta..

 

Så da tok vi visst feil begge to da. Jeg får trøste meg med at jeg i det minste hadde litt rett. I det jeg tok forbehold om at "Når alt annet er likt." :p

 

For sikkerhets skyld: Da er vi enige om at 295x2 er raskere enn 290X CF, på grunn av bedre kjøling på 295x2? :)

 

Med fare for å dra denne alt for langt ut i off-topic-land:

 

295x2 er, så vidt meg bekjent, Hawaii XT satt i permanent "über" (mangler BIOS switch), og det er dette utgangspunktet hvor 295x2 uansett er klokket høyere (referanse) 1018MHz vs. 1000MHz. (som du påpeker selv også, 1.8%) Dette vil tilsvare forskjellene. I tillegg vil ikke Hawaii XT ligge på maks klokke hele tiden, dermed vil også Vesuvius ha en marginal fordel siden den er en AIO vann.

 

Vi må ta samme utgangspunkt for kortene som referanse, og da er det ikke store forskjellen, slik du påstod.

 

At PLX gjør 295x2 effektiv er uten tvil.

Lenke til kommentar

Syns denne virka mer interessant:

http://wccftech.com/amd-radeon-fury-x-specs-fiji/

48% bedre ytelse per watt sammenlignet med 290X? Over 50% raskere enn 290X?

Om dette stemmer burde Fury i verste fall konkurrere med Titan X.

Lenke til kommentar

Vi får se...

Det viktigste her er dog hvilken pris de lander på for folk flest og hvor mye ytelse per krone vi kommer til å se.

Og det er her de har sterk konkurranse fra Nvidia , jeg antar at denne generasjons skjermkort hos Amd i det minste blir kortlevd og vi kommer til å se overgangen til 4xx serien så fort som mulig , noe som også er ganske så logisk.

Lenke til kommentar

Vi får se...

Det viktigste her er dog hvilken pris de lander på for folk flest og hvor mye ytelse per krone vi kommer til å se.

Og det er her de har sterk konkurranse fra Nvidia , jeg antar at denne generasjons skjermkort hos Amd i det minste blir kortlevd og vi kommer til å se overgangen til 4xx serien så fort som mulig , noe som også er ganske så logisk.

Neste steg er jo krymping, noen indikasjoner på at dette er "rett rundt hjørnet"? Lenge siden jeg har lest noe om dette syns jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...