Gå til innhold

SNIKTITT: Windows 10 Technical Preview


Anbefalte innlegg

Microsoft har ikke fått sin egen kontorprogramvarepakke til å fungere optimalt på Surface Pro 3, som er deres egen maskinvare. Heller ikke deres egen nettleser (eller noen annen) fungerer optimalt. Da kan de knapt kreve at andre programvareleverandører skal være flinkere. Så vi må nok leve lenge med vinduer som ikke helt forstår hva som skjer rundt dem av bytte av skjerm og ikoner som enten er latterlig store eller irriterende små.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det kosmetiske er ikke så viktig, hva med ytelsen? Noen som vet noe? Håper det blir mulig med ren installasjon av Win 10, uten å måtte legge det opppå 8.1.

Siden du kan ta en ren installasjon av betaen, så kan du selvfølgelig det. Leser du ikke ?

 

Vet at betaer av både 8, og 8.1 kunne lastes ned som ren installasjon, men her er det snakk om det ferdige produktet.

 

Win 8.1 dukket opp som oppgradering via Windows update, vet ikke om det kunne lastes ned som egen iso-fil.

 

Jeg refererte til ren installasjon av Win 10 final og ikke beta.

Lenke til kommentar

 

An application in which a company or organization has already invested considerable time and money. Typically, legacy applications are database management systems (DBMSs) running on mainframes or minicomputers. An important feature of new software products is the ability to work with a company's legacy applications, or at least be able to import data from them.

 

jeg tror ikke flere vil oppgradere av den grunn.

Det som fungerer fungerer for bra til at man vil kaste det hvis enten det var dyrt i innkjøp , eller en "oppgradering" medfører en solid dose penger

Lenke til kommentar

 

Synes ikke innledningen henger helt på greip. Det har ikke akkurat vært noen betydelig kundeflukt fra Windows til osx, og i alle fall ikke til Linux. Hva er så begrunnelsen for å kalle det en fadese? Produkt eller salgstall? Man kan velge å like eller ikke like startskjermen, men at den gjør produktet til en fadese, den kjøper jeg ikke helt. Personlig liker jeg startskjermen bedre enn startmenyen som jeg aldri brukte til noe spesielt.

 

Da må det være salgstallene, eller markedsandelen. Men, var XP en fadese? Var XP dårligere enn W98? Jeg tror mange her vil si XP var bedre.

 

XP som ble omtalt som Fisher Price OSet, hvis omtaler minner svært mye om det vi ser for W8. XP som brukte 18 måneder på å nå 33% markedsandel, der W98 kun brukte 6. Tre ganger så lang tid.

 

Fra W98 til XP tok det tre år. Fra XP til W7 tok det 8 år. Fra W7 til 8 tok det tre år. Med andre ord, når W7 var klart var det et skrikende behov i markedet, det var ikke tilfellet når W8 ble sluppet. Dessuten har den utviklingen på ytelse på PC stagnert en god del til fordel for krymping ned mot mindre devicer. Mange eldre W7 maskiner fungerte fremdeles utmerket, samtidig som PC markedet var i ferd med å kolapse fordi svært mange heller gikk for nettbrett og smartmobiler fremfor ny PC.

 

For mange som sitter på W7 på stasjonær gir ikke oppgradering til W8 stort utbytte, i praksis er opplevd forskjell egentlig relatert til menyen. For mange bedrifter ble det rett og slett lettere og vedlikeholde W7. Det hjalp heller ikke at media og forståsegpåere snart elsket å hate W8. Til tross for dette har faktisk W8 solgt ganske bra om man ser på markedet i sin helhet.

 

Og stykker man opp markedene ser man også andre tall. Steam viste for eksempel at W8 der står for litt over 30% av markedet.

 

Videre legges en snarlig slipp av W10 frem som et hasteprosjekt for å bøte på sårene etter W8. Ja, W10 skal så klart forsøke å gjøre ting bedre, men den kommer ikke spesielt fort fordi det har gått så dårlig med W8.

 

Allerede før W8 ble tilgjengelig uttalte MS at de ville legge om utviklingen av Windows slik at det ikke gikk mange år mellom hver versjon. At de ville forsøke å satse på hyppigere oppdateringer ut over de sparsommelige servicepackene. Det var allerede da ett og annet ord om Windows som en tjeneste, men denne tanken kommer nå for fullt med W10.

 

MS uttalte for øvrig at de forventet at W7 og W8 ville dele markedet lenge, og at de ikke trodde folk uten videre ville kjøpe nytt OS.

 

Jeg sier ikke W8 er perfekt, det var flere ting som irriterte meg når jeg tok det i bruk, selv om startskjermen ikke var en av disse., Jeg liker selv startskjermen, men ser at andre kan like menyen. Det er supert at MS med W10 utvikler produktet videre basert på tilbakemeldinger.

 

Men å si at W8 er en fadese, den er jeg ikke med på. Det kunne ikke falle meg inn å gå tilbake til W7. Selv om jeg riktig nok ikke ville betalt for å oppgradere på min eksisterende pc. Like lite som jeg ville nedgradere en nykjøpt pc med W8 til W7.

betyr det at Microsoft går lit i den retningen de gjorde med Xp ,-flere oppdateringer , og enkeltte samle pakker ( service pakker ) inn i mellom ?

 

Hadde XP flere oppdateringer? Den fikk noen SPer, men så levde den da også lenge.

 

Nei, det er ikke snakk om SPer, men en mer kontinuerlig videreutvikling av produktet over kortere tid. Windows as a service kan bety at man får disse oppdateringen "gratis". Vi får se.

Lenke til kommentar

 

 

Noe vi også har sansen for er at oppgavelinjen, med ikoner og det hele, nå er tigjengelig fra alle skjermene dine ? ikke kun hovedskjermen som i Windows 8.

Akkurat det samme i Windows 8, ingen forandring her.

Det stemmer jo ikke. I Windows 8.1 har du full kontroll over hvordan oppgavelinjen skal oppføre seg over flere skjermer. Dette finner du i "Taskbar and Navigation properties". (Høyreklikk på oppgavelinjen og velg Properties).

Lenke til kommentar

 

 

 

Noe vi også har sansen for er at oppgavelinjen, med ikoner og det hele, nå er tigjengelig fra alle skjermene dine ? ikke kun hovedskjermen som i Windows 8.

Akkurat det samme i Windows 8, ingen forandring her.

Det stemmer jo ikke. I Windows 8.1 har du full kontroll over hvordan oppgavelinjen skal oppføre seg over flere skjermer. Dette finner du i "Taskbar and Navigation properties". (Høyreklikk på oppgavelinjen og velg Properties).

 

Les hva jeg skrev en gang til. Tek hevder at denne funksjonen er ny i win10. Jeg påpeker at funksjonen eksisterer allerede i win8 og at det dermed ikke er en ny funksjon.

Lenke til kommentar

 

 

 

Noe vi også har sansen for er at oppgavelinjen, med ikoner og det hele, nå er tigjengelig fra alle skjermene dine ? ikke kun hovedskjermen som i Windows 8.

Akkurat det samme i Windows 8, ingen forandring her.

Det stemmer jo ikke. I Windows 8.1 har du full kontroll over hvordan oppgavelinjen skal oppføre seg over flere skjermer. Dette finner du i "Taskbar and Navigation properties". (Høyreklikk på oppgavelinjen og velg Properties).

 

 

Full kontroll er vel å ta i? Den beste måten å gjøre det på kan man jo ikke velge (programmet viset på linja for den respektive skjermen programmet faktisk kjører)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hadde XP flere oppdateringer?

Xp hadde mange oppdateringer over alle de årene folk brukt det.

de kom riktignok ikke hver måned men de kom .

og 3 ganger fik man en service pac ,

der alle oppdateringer siden siste større oppdatering var samlet i en pakke

Denne pakke skulle i teorien ta mindre plass en alle de små oppdateringene

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Noe vi også har sansen for er at oppgavelinjen, med ikoner og det hele, nå er tigjengelig fra alle skjermene dine ? ikke kun hovedskjermen som i Windows 8.

Akkurat det samme i Windows 8, ingen forandring her.

Det stemmer jo ikke. I Windows 8.1 har du full kontroll over hvordan oppgavelinjen skal oppføre seg over flere skjermer.

 

 

Full kontroll er vel å ta i? Den beste måten å gjøre det på kan man jo ikke velge (programmet viset på linja for den respektive skjermen programmet faktisk kjører)

 

AtW

 

 

Eh?

 

post-19503-0-98455000-1422655889_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Noe vi også har sansen for er at oppgavelinjen, med ikoner og det hele, nå er tigjengelig fra alle skjermene dine ? ikke kun hovedskjermen som i Windows 8.

Akkurat det samme i Windows 8, ingen forandring her.
Det stemmer jo ikke. I Windows 8.1 har du full kontroll over hvordan oppgavelinjen skal oppføre seg over flere skjermer. Dette finner du i "Taskbar and Navigation properties". (Høyreklikk på oppgavelinjen og velg Properties).

Les hva jeg skrev en gang til. Tek hevder at denne funksjonen er ny i win10. Jeg påpeker at funksjonen eksisterer allerede i win8 og at det dermed ikke er en ny funksjon.

Hei, dette har du selvsagt helt rett i, for funksjonen ser jeg rett fremfor meg nå i Windows 8.1. Må ha surret litt :) Rettet i artikkel.

Endret av Smedsrud
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fra W98 til XP tok det tre år. Fra XP til W7 tok det 8 år. Fra W7 til 8 tok det tre år. Med andre ord, når W7 var klart var det et skrikende behov i markedet, det var ikke tilfellet når W8 ble sluppet.

 

 

Snakker om praktisk forvrenging av virkeligheten for å tilpasse den sitt budskap.

 

I stedet for å framstå som en kverulant, uten peiling. Så kan du jo forklare hvor han tok feil?

 

 

Fra Windows 98 til XP var det tre år. Fra XP til W7 tok det 8 år. Med andre ord hopper vi bukk over Windows Vista for å få det til å framstå som om man måtte vente i 8 år på å oppgradere.

 

 

 

Windows XP var ikke helt god før Service Pack 1 elns. husker jeg.

 

Det tok litt mer enn 3 år bare for å kunne kverrulere:

Windows 98 - general avail. June 25, 1998; 16 years ago

Windows XP - general availability October 25, 2001; 13 years ago

 

Windows 7 - gen. avail. October 22, 2009; 5 years ago (så og si 8 år ja)

 

Enig, hopper bukk over Vista han der.

 

Ja, jeg gjør det. Jeg drev ikke med oppramsing av Windowsversjoner.

 

Når W7 ble sluppet var fremdeles XP industristandarden, Vista hadde ikke slått ant og XP begynte virkelig å dra på årene. Altså, det var et skrikende behov i markedet for en oppgradering.

 

Dette var ikke tilfellet når W8 ble sluppet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fra W98 til XP tok det tre år. Fra XP til W7 tok det 8 år. Fra W7 til 8 tok det tre år. Med andre ord, når W7 var klart var det et skrikende behov i markedet, det var ikke tilfellet når W8 ble sluppet.

 

 

Snakker om praktisk forvrenging av virkeligheten for å tilpasse den sitt budskap.

 

I stedet for å framstå som en kverulant, uten peiling. Så kan du jo forklare hvor han tok feil?

 

 

Fra Windows 98 til XP var det tre år. Fra XP til W7 tok det 8 år. Med andre ord hopper vi bukk over Windows Vista for å få det til å framstå som om man måtte vente i 8 år på å oppgradere.

 

 

 

Windows XP var ikke helt god før Service Pack 1 elns. husker jeg.

 

Det tok litt mer enn 3 år bare for å kunne kverrulere:

Windows 98 - general avail. June 25, 1998; 16 years ago

Windows XP - general availability October 25, 2001; 13 years ago

 

Windows 7 - gen. avail. October 22, 2009; 5 years ago (så og si 8 år ja)

 

Enig, hopper bukk over Vista han der.

 

Ja, jeg hopper bukk over Vista. Som Rusher også poengterer driver jeg ikke med oppramsing av hvilke OS MS har sluppet. Faktum er altså det samme, XP var markedsstandarden når W7 ble sluppet og det var et skrikende behov for et nytt OS da XP på mange måter var overmodent og klart for utskifting. Dette var ikke tilfellet når W7 ble sluppet.

Lenke til kommentar

Windows 10 har hentet mye bra fra andre OS/skrivebordsmiljø. Virtuelle desktops (selv om implementasjonen trenger mye finpuss), kvartskjerm-vinduer, bedre USB-boot, osv. Men når de først har hentet såpass mye synes jeg de kunne tatt med andre småting også. Øverst på ønskelisten min står blant annet:

- Faner i filutforskeren

- Lyd-equalizer på systemnivå

- Ukenumre i kalenderen

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

jeg komemr nok  til å savne gjenomsitigheten fra windows7

 

Da har jeg noen gode, om ikke helt ferske nyheter til deg, Elgen. Microsoft begynner sånn smått å få på plass gjennomsiktighet og blur igjen. Usikker på om det har kommet også på vinduer, men i alle fall på startmeny og oppgavelinje.

 

Windows-10-Transparent-Start-Menu.jpg

 

 

http://www.winbeta.org/news/windows-10-aero-transparency-blur-effect-makes-return-taskbar-and-start-menu

 

blur.jpg?itok=j9k8LaTh

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...