Gå til innhold

SNIKTITT: Windows 10 Technical Preview


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utfra mønsteret til Microsoft, så tilsier det jo at Windows 10 skal bli bra:

  • Windows ME - dårlig
  • Windows XP - bra
  • Windows Vista - dårlig
  • Windows 7 - bra
  • Windows 8 - dårlig
  • Windows 10 - bra?

Det er en organisatorisk som menneskelig atferd, å hvile på laurbærene når det går bra og skjerpe seg når det går dårlig. :)

Windows 8 Dårlig

Windows 9 (kom ikke ut) BRA

Windows 10 Dårlig

 

:(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvorvid man har behov for Apper på stasjonær pc , kan nok diskuteres .

Mit ønske er at man får muligheter il kjøre noen få apper siden mini programmene ( wigdes ) på død og liv skulle vekk ,og samtidig slippe å ha flsene hengende i hovedmenyen

 

 

Hva er forskjellen på en applikasjon og en app? Tidligere så har vel definisjonen ligget på det at en app er designet for å kjøre i fullskjerm og er tilpasset for touch, med Modern UI i Windows 8 / 8.1 så må jo alle "apper" kjøres i fullskjerm, ja du kan velge å kjøre 2 eller 3 side om side men fremdeles i et fullskjermmiljø.

 

Nå med Windows 10 så kjører jo alle "Modern UI" eller "Modern Apps / Applications" som Microsoft ser ut til å kalle det i vinduer som kan skaleres akkurat slik som det passer deg. Altså mer eller mindre identisk med det vi har sett på som en tradisjonell applikasjon i Windows tidligere, nå dubbet "Legacy Applications" av Microsoft. Ikke trenger de å være optimalisert for touch heller, da utviklere kan velge å implementere eget GUI / UX for desktop (mus / tastatur), bærbare (styrefalte), nettbrett og mobil (touch) og Xbox One (håndkontroller).

 

 

Så da er jo spørsmålet, hvorfor skiller du på behovet mellom apps og tradisjonelle applikasjoner? I Windows 10 så fungerer de tilsynelatende på samme måte, så hva er da problemstillingen din? Eneste forskjellen på en "Legacy" og "Modern" Application i Windows 10 er at "Modern Applications" benytter Microsoft sine siste utviklerverktøy og gjør livet mye enklere for utviklere da de kun trenger å kun gjøre jobben med å kode en applikasjon for desktop, bærbar, nettbrett, mobil og Xbox bare en enkelt gang istedenfor å måtte utvikle separat til hver type enhet. Eneste ulempen må være at du som utvikler blir tvunget til å lever applikasjonen via Windows Store.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

Utfra mønsteret til Microsoft, så tilsier det jo at Windows 10 skal bli bra:

  • Windows ME - dårlig
  • Windows XP - bra
  • Windows Vista - dårlig
  • Windows 7 - bra
  • Windows 8 - dårlig
  • Windows 10 - bra?

 

Det er en organisatorisk som menneskelig atferd, å hvile på laurbærene når det går bra og skjerpe seg når det går dårlig. :)

 

 

Merkelig hvordan folk skal komme drassende med denne kort sagt, merksnodige logikken hver gang. For det første, du har glemt en rekke utgaver som Windows 95, 98, Win2000 og diverse NT-versjoner. Og for det andre, hvorfor ser alle ut til å glemme at Windows XP ble skydd som pesten da det kom? Windows XP var vel strengtatt ikke sett på som stabilt og bra før Service Pack 2, den kom en god stund etter lansering.. Og skal man først nevnte Windows ME, hvorfor ikke nevne Win2000 som kanskje er kjent som den beste utgaven av Windows for sin tid?

 

 

Det er jo brukeren som er det dåligste med et OS. Altså det er for det meste brukerfeil (mangel på visdom) som avgjør om folk liker et OS eller ei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

hvorvid man har behov for Apper på stasjonær pc , kan nok diskuteres .

Mit ønske er at man får muligheter il kjøre noen få apper siden mini programmene ( wigdes ) på død og liv skulle vekk ,og samtidig slippe å ha flsene hengende i hovedmenyen

 

 

Hva er forskjellen på en applikasjon og en app? Tidligere så har vel definisjonen ligget på det at en app er designet for å kjøre i fullskjerm og er tilpasset for touch, med Modern UI i Windows 8 / 8.1 så må jo alle "apper" kjøres i fullskjerm, ja du kan velge å kjøre 2 eller 3 side om side men fremdeles i et fullskjermmiljø.

 

Nå med Windows 10 så kjører jo alle "Modern UI" eller "Modern Apps / Applications" som Microsoft ser ut til å kalle det i vinduer som kan skaleres akkurat slik som det passer deg. Altså mer eller mindre identisk med det vi har sett på som en tradisjonell applikasjon i Windows tidligere, nå dubbet "Legacy Applications" av Microsoft. Ikke trenger de å være optimalisert for touch heller, da utviklere kan velge å implementere eget GUI / UX for desktop (mus / tastatur), bærbare (styrefalte), nettbrett og mobil (touch) og Xbox One (håndkontroller).

 

 

Så da er jo spørsmålet, hvorfor skiller du på behovet mellom apps og tradisjonelle applikasjoner? I Windows 10 så fungerer de tilsynelatende på samme måte, så hva er da problemstillingen din? Eneste forskjellen på en "Legacy" og "Modern" Application i Windows 10 er at "Modern Applications" benytter Microsoft sine siste utviklerverktøy og gjør livet mye enklere for utviklere da de kun trenger å kun gjøre jobben med å kode en applikasjon for desktop, bærbar, nettbrett, mobil og Xbox bare en enkelt gang istedenfor å måtte utvikle separat til hver type enhet. Eneste ulempen må være at du som utvikler blir tvunget til å lever applikasjonen via Windows Store.

 

Nå er jeg overbevist at du har bommet på forståelsen av det jeg spurte om.

 

jeg sammenligner appene ( slik jeg kjenner dem fra alt w8 snakket ) med mini programmene man brukte i w7 ( det er mindre tilgjengelig nå også for en w7 bruker samtidig som man ikke får bruke appen for Modern ui )

 

nå vet jeg at App er forkortelse for applikasjon , likevel så gjorde Microsoft et stor nummer av å skille dem fra de normale programmene

En app er og vil være et mini program uansett hvordan de oppfører seg.

Det er det jeg tar utgangspunkt i

 

 

Om Microsoft forsøker å vri bruken over på apper i stedet for vanlige ( større ) programmer så vil de snart måte veggen et sted

nå vet jeg ikke hvor mye minne disse appene kan bruke , eller hvor stor plass programkoden kan ta , men det er neppe likke mye som de vanlige programmene

 

Da vil man måte en kunstig grense hvis man bruker det på en tradisjonell pc , med mindre Microsoft ender på dette

samtidig så risikere man at hvis man for søker å kjøre det samme programmet på et nettbrett eller smartmobil at man får får lite minne uten mulighiter til utvidelser.

jeg sier ikke at det skjer , men at det kan skje med stor sannsynlighet

 

så har man jo også problemet med beningen så ar totalt anmeldes på en pc en et nettbrett selv om Microsoft forsøker å inbille oss noe annet.

Lenke til kommentar

 

 

Utfra mønsteret til Microsoft, så tilsier det jo at Windows 10 skal bli bra:

  • Windows ME - dårlig
  • Windows XP - bra
  • Windows Vista - dårlig
  • Windows 7 - bra
  • Windows 8 - dårlig
  • Windows 10 - bra?

 

Det er en organisatorisk som menneskelig atferd, å hvile på laurbærene når det går bra og skjerpe seg når det går dårlig. :)

 

 

Merkelig hvordan folk skal komme drassende med denne kort sagt, merksnodige logikken hver gang. For det første, du har glemt en rekke utgaver som Windows 95, 98, Win2000 og diverse NT-versjoner. Og for det andre, hvorfor ser alle ut til å glemme at Windows XP ble skydd som pesten da det kom? Windows XP var vel strengtatt ikke sett på som stabilt og bra før Service Pack 2, den kom en god stund etter lansering.. Og skal man først nevnte Windows ME, hvorfor ikke nevne Win2000 som kanskje er kjent som den beste utgaven av Windows for sin tid?

 

 

Det er jo brukeren som er det dåligste med et OS. Altså det er for det meste brukerfeil (mangel på visdom) som avgjør om folk liker et OS eller ei.

 

hva folk liker har lite å si hvis man før eller siden må bruke den versjonen man misliker på grunn av alle omstendighetene

Lenke til kommentar

Hei! Kan du vise hva Bing suger på? Når jeg skriver inn "Elkjøp Oslo" win 10 så får jeg direktelinker til følgende websider i popup vindu.

 

elkjøp oslo sentrum

elkjøp oslo carl berner

elkjøp oslo åpningstider

 

 

Det er jo faktisk spot on til hva jeg trenger av informasjon. Jeg har USA settings med Cortana

Lenke til kommentar

Hei! Kan du vise hva Bing suger på? Når jeg skriver inn "Elkjøp Oslo" win 10 så får jeg direktelinker til følgende websider i popup vindu.

 

elkjøp oslo sentrum

elkjøp oslo carl berner

elkjøp oslo åpningstider

 

 

Det er jo faktisk spot on til hva jeg trenger av informasjon. Jeg har USA settings med Cortana

:blink: feil tråd?

Lenke til kommentar

Windows 8 Dårlig

Windows 9 (kom ikke ut) BRA

Windows 10 Dårlig

 

:(

 

Windows "10" er Windows 9. Grunnen til navnet er at veldig, veldig mange programmer søker etter "Windows 9" for å aktivere kode som passer til Windows 95 og Windows 98 når de spør OSet om hvilken versjon det er. Det er ikke den "rette" måten å gjøre det på, men det har funka fint siden 90-tallet. Det er grunnen til at navnet ble "en høyere".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns dette ligner mer og mer på OS X og Linux/Ubuntu

 

Virtuelle skrivebord, varslingssenter, "nytt" kontrollpanel, nytt søkefelt som ligner veldig på Spotlight.

Ikke at dette er negativt. OS X og Ubuntu gjør mange gode ting, og det er bra at Windows også får slike funksjoner! Da er det kanskje verdt å installere Windows på maskinen igjen.

Lenke til kommentar

 

man vet jo hvorfor windows 8 ble dårlig

men hvorfor er det da bra at det ikke ble windows 9

og dårlig at det ble windows 10 ?

 

windows 9 er jo windows 10 og da må man enten ignorere betennelsen "windows 9" eller likestille den med betegnelsen "windows 10" .

Windows 8 ER bra... Det er bare DIN mening at det er dårlig ;)

 

jeg er ikke alene om det , hvis det var det du mente

 

Windows 8 er dårlig på grunn av metro , jeg har ikke sagt noe annet

 

 

kontroll panelet som ble presentert ser mere opptaket ut en det man har i w7

jeg oppfatte det ikke som mere oversiktlig, heller tvert i mot

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

man vet jo hvorfor windows 8 ble dårlig

men hvorfor er det da bra at det ikke ble windows 9

og dårlig at det ble windows 10 ?

 

windows 9 er jo windows 10 og da må man enten ignorere betennelsen "windows 9" eller likestille den med betegnelsen "windows 10" .

Windows 8 ER bra... Det er bare DIN mening at det er dårlig ;)

jeg er ikke alene om det , hvis det var det du mente

 

Windows 8 er dårlig på grunn av metro , jeg har ikke sagt noe annet

 

 

kontroll panelet som ble presentert ser mere opptaket ut en det man har i w7

jeg oppfatte det ikke som mere oversiktlig, heller tvert i mot

Hvem bruker metro da :p Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe jeg ikke kan fatte og begripe er at de ikke har lagt til muligheten for tabs/faner i windows explorer. Selv om clover ofte er vell og bra er det også mye mer ustabilt enn standarden windows explorer. Kan da ikke være veldig mye strev å få det til, kan det vell?

 

Faner i Explorer hadde faktisk vært ganske genialt.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen er ganske så presis på hvordan Windows 10 oppleves , når jeg sist prøvde var det ikke kommet såpass langt som dette og det er et par småting som må fikses , men liker hvordan de små endringene med "appene" nå fungerer og hvor stabilt det ofte er i forhold til tidligere og W 8.1 til en viss grad.

 

Det er tydelig at Microsoft har fått ut fingeren og jobber hardt med å forbedre opplevelsen til brukerne , dessverre kan man ikke tilfredsstille alle , men her tror jeg at de kommer til å nå langt.

Lenke til kommentar

 

Noe jeg ikke kan fatte og begripe er at de ikke har lagt til muligheten for tabs/faner i windows explorer. Selv om clover ofte er vell og bra er det også mye mer ustabilt enn standarden windows explorer. Kan da ikke være veldig mye strev å få det til, kan det vell?

Faner i Explorer hadde faktisk vært ganske genialt.

Jeg bruker Clover enn så lenge.

 

http://ejie.me/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...