Gå til innhold

Skal moms betales av omsetning eller fortjeneste?


gaffel1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, staten skal ha 20kr av salget på 100.

80kr pluss 25% blir 100. Du må dele på 0,8 for å finne ut hva varen koster eks.mva. Og gange opp med 1,25 for å finne pris inkl.moms

 

Men du må huske at du også kjøper varen inkl.moms, som du får refundert i momsregnskapet.

Så du kjøper varen til 90 (72 eks.mva), selger for 100 inkl.mva og sitter igjen med skuffende lite penger

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I realiteten betaler du mva av overskuddet, men det skjer ved at du får fradrag for inngående mva, og det gjelder visse særregler. I ditt tilfelle så får du fradrag for 18 kroner, mens du skal betale 20 kroner mva (forutsatt at prisene er inkludert mva). Det betyr at du sitter igjen med en fortjeneste på 8 kroner, heller enn 10 om det ikke var avgift (men prisene var de samme)

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det først når man har en omsetning på 50 000 kr man må betale moms?

 

Hvordan er det med skatt og sånn? Kan jeg putte fortjenesten rett på min egen konto, eller må det skattes noe av dette? Da vil jo fortjenesten jeg sitter igjen med bli endra mindre når jeg må betale skatt i tillegg.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg har et overskudd på 100 000 kr så skal staten ha 27 000 kr, i tillegg til at når jeg tar ut de resterende 73 000 kr i lønn så må jeg betale 19 710 kr i skatt, så jeg sitter igjen med 53 290 kr? Da går jo halve overskuddet til skatt jo.. Kjipt.

 

Kan man ta ut lønn før overskuddet regnes, så man slipper å skatte to ganger av samme inntekt?

Lenke til kommentar

Dersom du tar ut 73 000 kr i lønn har du ikke et overskudd på 100 000 kr. Lønn er fradragsberettiget ved selskapsligningen. Da har du et overskudd på 27 000 kr, som staten skal ha 7290,- kr i skatt av.

 

Av dine 73 000 kr i lønn skal staten ha 35,2 % inntektsskatt og trygdeavgift, det vil si 25 696 kr, forutsatt ingen fradrag og ingen toppskatt. Tar du ut alt overskuddet etter skatt (17 010) skal staten ha 27 % inntektsskatt (4592 kr), forutsatt intet skjermingsfradrag.

 

Du sitter igjen med 59722,- kr. Eller rundt 60 % av kaka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når omsetningen din i løpet av tolv løpende måneder overstiger 50 000 kr blir du pliktig til å beregne og innberette merverdiavgift fra og med den fakturaen som får deg til å overstige 50 000 kr.

 

Det er ingen spesielle skatteregler for de med lav omsetning i næring (som minstefradraget er for lønnsmottakere), men den som ikke har mer enn 50k omsetning kan slippe å levere næringsoppgave.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må man betale moms først når man har en omsetning på 50 000 kr? Er det noen andre skatteregler med en liten omsetning?

Du behøver ikke å tilbakebetale moms til staten før du har omsetning på 50.000 som krikkert påpekte, men du kan ikke fakturere med moms eller kreve fradrag for moms før du er registrert i momsregisteret.

Lenke til kommentar

Hvis jeg investerer 200 000 kr av mine egne penger i en bedrift jeg starter opp, kan jeg da når jeg har tjent opp 200 000 kr overføre dette til min egen konto igjen, og føre opp dette som en utgift på lån slik at jeg ikke må betale noe skatt av dette?

 

Er det lov at bedriften kan betale renteutgifter på lånet til meg, slik at det blir en utgift jeg kan få fradrag for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...