Gå til innhold

Skal moms betales av omsetning eller fortjeneste?


gaffel1

Anbefalte innlegg

Dersom du låner selskapet 200k rentefritt er tilbakebetaling av dette lånet skattefritt - tilbakebetaling av lån er ikke en inntekt for deg, og lånet var ikke en inntekt for selskapet. Det er utelukkende balanseposter.

 

Dersom du får rente med i bildet blir spørsmålet mer komplisert. Du og selskapet er nemlig ikke uavhengige parter, og skatteloven § 13-1 bestemmer da at skattemyndighetene kan fastsette rentefradraget etter skjønn. Det betyr at selskapet ikke får større rentefradrag ved lån til deg enn selskapet ville fått hvis det lånte penger av en uavhengig part.

 

Renteinntekten blir skattepliktig for deg, og du blir i tillegg ekstrabeskattet jfr. skatteloven § 5-22. Dette sistnevnte skyldes at du ikke skal komme bedre ut av å skyte inn fremmedkapital enn av å skyte inn egenkapital.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gevinstbeskatningen er knyttet til at du ikke opptjener botid i den perioden du leier ut lagerrommet som næringsformål. Hvis næringsbruken opphører mer enn ett år før salget vil du opptjene nok botid til å selge skattefritt. Hvis næringsbruken ikke er eksklusiv (du bruker rommet både som privat og næringslager) vil det telle som privat botid, men da vil du nok aldri få avtalen godtatt etter skatteloven § 13-1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det siste betyr at et annet alternativ er å bruke rommet til kombinert bruk, det vil si både privat bruk og næringsbruk. Slik bruk opptjener botid.

 

Problemet er at du må inngå avtalen på markedsvilkår (skatteloven § 13-1) for å unngå utbyttebeskatning av (hele eller deler av) leiebeløpet, og jeg har vansker for å forestille meg at en uavhengig markedsaktør ville inngått en avtale om å leie et rom uten at leieavtalen er eksklusiv (det vil si at leieavtalen hindrer din private bruk av rommet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De skattereglene med at jeg må betale 27% av overskudd, og 27% igjen hvis jeg tar ut lønn, eller at jeg må betale 35,2% i skatt hvis jeg tar det ut det i lønn, er det samme prosenter for om det er et ENK eller AS?

 

Hvis jeg har et ENK og selger varer og det skulle skje at noen for eksempel skader seg ved bruk av varene mine, er det mulig at jeg personlig blir erstatningspliktig da, eller finnes det noen forsikringer som kan beskytte meg mot dette?

 

Og hvis jeg har et AS, finnes det forsikringer mot dette der og, slik at selskapet ikke må ut med erstatninger om det skulle skje noe?

Endret av gaffel1
Lenke til kommentar

1: Reglene er forskjellige. Når du har ENK er alt næringsinntekt. Når du har AS er det enten kapitalinntekt (med skattesats 27% - skjermingsfradrag på utbytte, mens utbytte betales av selskapet) eller lønn (med progressiv skatt, arbeidsgiveravgift hos selskapet men hele summen også fradragsberettiget der). De nøyaktige tallene har nok noen andre, men jeg mener å ha lest at det først er lik marginalskatt når man når toppskatt-nivå, slik at lønn eller næringsinntekt er gunstigst før det. Lønn fra AS gir deg best trygdedekning.

 

2: Ja, du kan bli personlig ansvarlig (det er det som ligger i ENK-formen. Bedriften er deg, du er bedriften), men ja, det finnes også forsikring mot den slags krav. Hvordan prisingen er og hvilke vilkår som gjelder vet jeg ikke, det bør du kontakte en forsikringsmegler for å finne ut av. Slike forsikringer finnes også for AS. Men titt her: http://www.if.no/web/no/bedrift/forsikringer/ansvar/produktansvar/pages/produktansvarsforsikring.aspx

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...