Gå til innhold

TEST: eVGA GeForce GTX 960


Anbefalte innlegg

 

 

Hvorfor kjøpe dette når man kan få R9 280X til ca. samme pris, men med en god del bedre ytelse? Klart, lavere effektbruk på GTX 960, men ytelsen er ikke mye å hoppe i taket for. Sweetspoten for ytelse pr kr må vel fortsatt bli GTX 970. Evt. R9 290X om kan kan få den til en god pris (kjøpte min til 2500 på finn uåpnet).

Fordi, som du sier, effekten er mye lavere (og dessuten er driverene bedre)

 

AtW

hardware.no fremstiller det ikke slik, effektforbruket ser ut til å være omtrent likt med GTX 970 (et av 970-kortene i grafen deres har 3W lavere effektforbruk, mens det andre har 10W høyere). Referanseutgaven av GTX 980 har 22W lavere(!) effektforbruk... virker som hardware.no har effektforbruk-resultater med helt forskjellige testoppsett i grafen sin.

 

Når det gjelder bedre drivere; dette er vel bare din mening?

 

 

Hvordan foreslår du å objektivt måle driverkvalitet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For over 2 år siden kjøpte jeg et 7970 for rett over 2000,- .. Dette kortet er ikke engang i nærheten av å ta over jobben...

 

Veldig skuffende ytelse.

 

Med tanke på at det er rundt 3 år siden 7970 kom på markedet, er det ganske sykt at et kort som dette ikke yter bedre.

 

Virker ikke som ytelsen per krone har endret seg stort de siste årene. Kan like gjerne bare kjøre SLI eller CF.

Jeg betaler ikke 4-5000,- kun for lavere strømforbruk.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at Nvidia trenger konkurranse. AMD trenger en ny arkitektur til å erstatte GCN. AMD har stort sett nesten klart å henge med Nvidia de siste årene, men det skyldes "flaks" at spill er for trege til å ta i bruk ny teknologi. De som kjenner arkitekturene godt vet at Nvidias GPUer er mye mer avanserte enn AMDs, men at de ofte brukes så ineffektivt gjennom Direct3D og OpenGL at fordelene ikke kommer til nytte. Men hvis et par-tre topptitler plutselig velger å ta dette i bruk snakker vi ikke om noen usle prosent i favør av Nvidia, men en faktorforskjell.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor kjøpe dette når man kan få R9 280X til ca. samme pris, men med en god del bedre ytelse? Klart, lavere effektbruk på GTX 960, men ytelsen er ikke mye å hoppe i taket for. Sweetspoten for ytelse pr kr må vel fortsatt bli GTX 970. Evt. R9 290X om kan kan få den til en god pris (kjøpte min til 2500 på finn uåpnet).

Fordi, som du sier, effekten er mye lavere (og dessuten er driverene bedre)

 

AtW

hardware.no fremstiller det ikke slik, effektforbruket ser ut til å være omtrent likt med GTX 970 (et av 970-kortene i grafen deres har 3W lavere effektforbruk, mens det andre har 10W høyere). Referanseutgaven av GTX 980 har 22W lavere(!) effektforbruk... virker som hardware.no har effektforbruk-resultater med helt forskjellige testoppsett i grafen sin.

 

Når det gjelder bedre drivere; dette er vel bare din mening?

Det er ikke AtW sin mening, det er fakta ;) Har samme erfaring de 3 siste generasjonene. Ja har hatt alle toppkorta og litt til, så det mangler ikkje på testing.

 

nVidia fanboys'ene sin mening tror jeg vil sier :) Komisk å se på dog.

 

Eneste driveren som krasjer her i huset er til ett nVidia kort.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor kjøpe dette når man kan få R9 280X til ca. samme pris, men med en god del bedre ytelse? Klart, lavere effektbruk på GTX 960, men ytelsen er ikke mye å hoppe i taket for. Sweetspoten for ytelse pr kr må vel fortsatt bli GTX 970. Evt. R9 290X om kan kan få den til en god pris (kjøpte min til 2500 på finn uåpnet).

Fordi, som du sier, effekten er mye lavere (og dessuten er driverene bedre)

 

AtW

hardware.no fremstiller det ikke slik, effektforbruket ser ut til å være omtrent likt med GTX 970 (et av 970-kortene i grafen deres har 3W lavere effektforbruk, mens det andre har 10W høyere). Referanseutgaven av GTX 980 har 22W lavere(!) effektforbruk... virker som hardware.no har effektforbruk-resultater med helt forskjellige testoppsett i grafen sin.

 

Når det gjelder bedre drivere; dette er vel bare din mening?

Det er ikke AtW sin mening, det er fakta ;) Har samme erfaring de 3 siste generasjonene. Ja har hatt alle toppkorta og litt til, så det mangler ikkje på testing.

 

nVidia fanboys'ene sin mening tror jeg vil sier :) Komisk å se på dog.

 

Eneste driveren som krasjer her i huset er til ett nVidia kort.

 

 

Hvilke AMD skjermkort har du da?

 

Nå har jeg hatt 2stk 7970, 2 stk 290x, 2stk 290 og de har ikkje vært friske drivermessig for å si det slik. 7970 har vært det beste av disse, selv om det tok over 2år å få framepacing i cfx på 7serien. Når det først kom, så var det ikkje godt nok heller.

Lenke til kommentar
Det ordner seg sikkert når olja blir dyr igjen. Holdt nesten på å oppgradere min gamle Core2Duo før jul og angrer på at jeg ikke gjorde det. Prisene er litt hinsides nå, og vil nok gå opp enda mer, men mot sommeren tenker (håper) jeg at de er tilbake på førjulsnivå.

 

 

Jeg tror nok prisen er såpass høy på grunn av den svake krona og sterke dollar kursen. Hadde dette kortet kommet i butikkene for 2 måneder siden hadde nok prisen ligget på mellom 1700 og 1800.

 

 

Tror nok du må vente 1-2 år på at oljeprisen er på samme nivå, om den noensinne kommer seg over 100 dollar fatet igjen (med forbehold for verdenskrig). Se på prisene ellers i verden, de har priset kortet altfor høyt, ikke bare her på haugen.

 

 

 

 

Noen som har fått tak i noe info om når 960ti-versjonen(e) blir sluppet for salg?

 

Sikkert ikke før nVidia har melket markedet noen måneder, med mindre AMD kutter prisene. Kanskje i forbindelse med 300W-kortet ryktebørsen sier er på vei (R9 3x0).

 

 

 

 

Dette er for svakt for å være et nytt midrangekort, virker som om Nvidia har alt for stor markedsandel nå for å gidde å presse markedet. AMD har i det minste et lett mål å slå om de kommer med en ny generasjon snart...

 

Det uthevede oppsummerer vel 960-kortet.

 

 

 

nVidia fanboys'ene sin mening tror jeg vil sier :) Komisk å se på dog.

 

Eneste driveren som krasjer her i huset er til ett nVidia kort.

 

 

 

Nå var det vel ingen som nevnte noe om driverkrasj. Jeg har ikke brukt et ATi/AMD-kort siden 5770 var sånn noenlunde oppegående, men da var driverene sørgelige greier i Windoze og Linux.

 

Ad hominem kan du vel spare deg for.

Lenke til kommentar

 

7970 har vært det beste av disse, selv om det tok over 2år å få framepacing i cfx på 7serien. Når det først kom, så var det ikkje godt nok heller.

Dette skjønner jeg ikke, når framepacing kom for 7000-serien ble det målt til å fungere bedre enn Nvidias løsning.

 

 

men det var ikkje bedre...

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor kjøpe dette når man kan få R9 280X til ca. samme pris, men med en god del bedre ytelse? Klart, lavere effektbruk på GTX 960, men ytelsen er ikke mye å hoppe i taket for. Sweetspoten for ytelse pr kr må vel fortsatt bli GTX 970. Evt. R9 290X om kan kan få den til en god pris (kjøpte min til 2500 på finn uåpnet).

Fordi, som du sier, effekten er mye lavere (og dessuten er driverene bedre)

 

AtW

Har selv et 290 kort og et 760 kort. Driveren krasjer ofte på sistnente.

Lenke til kommentar

Gikk fra GTX 680 til R9 290X og har ikke truffet på noe galt med AMD sine drivere så langt. Klart, nå er jeg mer en "casual" gamer, i form at av at jeg nesten utelukkende spiller singleplayer, så jeg bryr meg ikke så mye om framepacing (evt ikke merker så mye det til det?) og ikke kjører jeg CF heller.

 

Men ja, alle jeg møter som driver og spiller, klager på AMD sine drivere. Etter å ha hatt 4850, 6870, GTX 680 og nå R9 290X, så har jeg igrunn hatt veldig lite problemer med driverne. Jeg gikk bort fra GTX 680 fordi det ikke gav meg nok ytelse i 1440p. Jeg husker også at det var veldig mye lugging i bla. Watch Dogs med GTX 680en (FPSen var fin). Og når jeg tenker meg om, så har jeg hatt MINDRE problemer etter at jeg gikk over til AMD igjen.

 

Er det i multiplayer og med 144Hz og SLI/CF at AMD blir så forderva dårlig på driverne? Jeg spiller mye av de nyeste spillene, og har så langt aldri sett noe til disse probleme som skal eksistere på AMD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...