Gå til innhold

KOMMENTAR: – Problemet er ikke sensur, men markedsdominans


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner, det med gaver er det eneste av dem jeg bryr meg om av de,men skjønner at det har mer å si for dere som bruker mye penger på spill. Selv tørr jeg ikke være på Steam nå i jula siden jeg ender opp med å kjøpe spill jeg aldri kommer til å spille.

 

Det der kjenner jeg meg for godt i :p Har 80+ spill, men har spilt 10 av dem?! Tenker "jooo, men jeg kan jo spille det en dag jeg får bedre HW, kanskje mere tid og det er jo kritikerrost, samtidig er det billig". Ren hoarder her.

Lenke til kommentar

Ser ikke vitsen med å kjøpe mye ræl av spill selv om det er salg, når man kanskje spiller 5 av de.

Bortkasta penger.

Kanskje det, men når noen av spillene er samsvart prismessig med en Cola eller en pakke ris. Er det kanskje ikke så bortkastet allikevel.

Og jeg vet for et faktum at det er et mangfold spill som knuser Colaens veldig kortvarige lykkerus.

Men for all del, du skal få mene det du vil.

Endret av Dore123m
Lenke til kommentar

En cola gir kanskje lite "lykke", men ett spill du ikke spiller, men som du har kjøpt gir enda mindre "lykke".

Hvis jeg veit jeg ikke har tid så hadde jeg heller kjøpt meg en cola også heller kjøpt spillet ved en seinere anledning, disse tilbudene er jo ikke akkurat en one in a life time ting på steam.

 

Men det er mange som bare kjøper fordi det er billig, det er kanskje enda mer bortkasta penger.

Lenke til kommentar

Origin er akkurat like bra som Steam synes nå jeg. Vet ikke hva som er så galt med origin i forhold til steam?

 

1. Sist jeg prøvde det var selve klienten ganske treg og uresponsiv, og aktivering av koder trøblete. Tidvis var det ikke engang mulig å få kode-innstastingsvinduet til å komme opp.

2. Det er utviklet av EA

 

Jeg er for så vidt enig med at det hadde vært greit om det eksisterte et fullgodt alternativ till Steam, men i nåværende stund gjør det så vidt jeg vet ikke det.

Lenke til kommentar

Lanseringen av tilsvarende alternativer som Origin, Uplay, Rockstar Social Club, GFWL også videre har også stort sett blitt møtt med ensidig kritikk.

Problemet med de fleste "alternativene" er at de drives av storutgivere som EA, Ubisoft og Rockstar Games. Skal det være et fullgodt alternativ må det drives av en nøytral tredjepart og inkludere spill fra alle de store utgiverne.

 

Og GFWL var bare tungvindt og dårlig, og det faktum at MS kort tid etter droppet hele greia og bare lot det henge gjorde ikke saken bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Synes litt rart at ikke flere kommenterer at det mest praktiske med Steam er multiplayer integrasjon med steam brukeren uten noe ekstra tredjepart eller ingame registrering. Dette er det jeg personlig elsker med steam. Mulighet til å raskt bare starte spill, slå opp friendslisten og se hvilke servere de spiller eller bare klikke på avataren på vennelisten og velg "join game". utrolig praktisk og genialt, dette gjør steam til mer enn en butikk men også en sosial plattform. Det eneste steam mangler er Skype/TS kvalitet på samtaler så trenger en ikke noe tredjepart program som minimiserer spill midt under kamper eller for systemet til å henge seg.

 

Har over 220 spill på Steam, men jeg føler meg ikke helt trygg, som nevnt tidligere i denne tråden kan Steam blokkere brukeren uten noe advarsel og jeg eier i grunn ikke spillene jeg har kjøpt på samme måte som de spillene jeg har fysiske kopier uten DRM.

 

En ting jeg virkelig liker nå som har reddet meg fra å ende opp med over 300 eller 400 spill er user reviews direkte på store siden, jeg stoler aldri på game reviews metacritic score (selv om gamer.no skal ha kudos for at de har integritet i motsetning til konkurransen) så er user reviews mye mer ærlig og ikke minst relevant siden jeg skal spille spillet som en spiller, ikke som en journalist. Dette er noe de har lært av GOG trur jeg.

 

Og GOG er en den eneste nettbutikken jeg virkelig elsker, selv om jeg har bare har rundt 40 spill der så er det lettvendt å kjøpe spill, ingen DRM, de bryr seg virkelig om gamere. Origin prøver så godt de kan for en korporasjon, men de er fortsatt bare et soulless korporasjon, og selv om Origin, GOG og Steam har alle samme formål som er å tjene penger så har GOG best frihet til å levere brukervennlig produkt og kompetanse, Steam gjør det veldig bra bare pga Gabe Newell styrer skuta strengt, med det så mener jeg ikke detalje styring, men å ha kontroll over de viktige handlingene og mulighet til å ta vanskelige og avgjørende valg. Selve bedrifts kulturen i Valve er basert på frihet, men det trenger ikke alltid å være positivt etter som folk har egne agenda'er og ideologiske meninger som feks sensurere spill en ikke er enig i. En stor bedrift trenger en skikkelig sterk leder som brenner for å være best, noe jeg trur EA mangler.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...