Gå til innhold

Samles om ett TV-system


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke alle, men de aller aller fleste vil nok klikke seg gjennom registrering og innlogging på en google konto, og derimellom huke av for å godkjenne betingelsene. Da er man solgt. Altså google selger dine vaner til andre selskaper, mot betaling, og du mottar målrettet reklame som igjen gjør at den gemene hop kjøper mer hos de som annonserer og betaler google for reklameoppdraget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er kjempevanlig å bli påvirket av reklame. Så vanlig at bedrifter bruker millarder på milliarder på å være med på det. Det er også kjempevanlig å tro at man ikke lar seg påvirke av reklame.

 

Hvis man tror man ikke lar seg påvirke av reklame er man rett og slett for "dum" til å skjønne hvordan reklame fungerer.

 

Reklame som går på produkter man selv har sterke meninger om er ikke nødvendigvis det man påvirkes sterkest av.. det er alle de andre tingene.. tannpasta, såpe. vaskepulver, melk, juice, dagligvare, netthandel..

 

Så lenge produktene er likeverdige.. og med mindre man er teknisk interessert snakker vi også mobiler, TVer o.l så er hjernen din hardkoda til å foretrekke et kjent merke fremfor et ukjent merke..

 

Dessuten kan reklamen være til dels sterk oponiosbærende. Såkalte "kommunikasjonsbyråer" som dytter reklame ut gjennom journalistiske kanaler i form av politiske budskap og pen omtale i tester.

Endret av MartinGM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror elektrisk tannbørste er tull. Eller - det kan godt hende det er den beste måten å pusse tennene på, men jeg tror det er av langt større betydning at man pusser tennene enn hvordan og med hva. Jeg kjøper den tannkremen jeg synes smaker best og den tannbørsten jeg liker best å bruke. Jeg er nok mest påvirkelig av reklame i den forstand at mye jeg gjør er motreaksjoner, trasshandlinger for å føle meg upåvirket. Da plager det meg litt hvis jeg ikke kan få fjernsynet jeg ønsker uten Google-teknologi. Greit nok at det sikkert vil være mulig å roote driten, men det er ikke noe alle får til.

 

Så det du sier er at du har smakt all tannkrem som finnes og aktivt reiser ditt den beste tannkremen selges..

 

..eller kan valget ditt ha NOE med at du kan ha sett tannpastaen i reklame ELLER at det er én av tannpastaene som selges i den butikken du PLEIER å handle i (der man ikke nødvendigvis fører all tannpasta) og at valget kan ha vel så mye med produktplassering og utseende som at du TROR at det er tannpastaen som smaker best.

 

Reklame er ikke bare alle de store boardsene.. det er den subtile reklamen gjennom påvirkning av hva dagligvarene skal føre, produktplassering, utseende på produktet osv - de som får deg til å tro at DU har tatt en bevist beslutning når du i praksis er gjetet gjennom 90% av beslutningsprosessen og i praksis bare har noen få ulike merker - med samme multinasjonale eierselskap på toppen - å velge mellom.

 

edit: når jeg skriver DU mener egentlig folk generelt da jeg ikke kjenner deg godt nok til å kunne uttale meg om enkeltpersoner ;)

Endret av MartinGM
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...