Gå til innhold

Samles om ett TV-system


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har jeg også ventet på, og dette kommer til å bli bra om 3-4 år. Ser mange som "sutrer" over mangel på monitor og modulære TVer, og er forsåvidt enig. Problemet er at vi utgjør en forsvinnende liten del av markedet. Det finnes monitorer i store størrelser allerede, men disse er ikke stuepene, ei heller billige, nettopp pga etterspørsel.

 

En/få standard plattform(er) er det vi trenger for å få kvalitetsapper på SmartTV. Liker godt potensialet til LGs WebOS, men med mindre andre får slippe til der, har de ikke sjanse. Tviler også på at Samsung hvier seg på med det første. Det er uansett for mye arbeid for tjenester som Sumo, Viaplay, Wimp etc og holde kvalitetsapper til så mange plattformer. Selv de store som Netflix og YouTube sliter med middelmådig kvalitet på disse plattformene. Google TV har nok kommet for å bli :)

Lenke til kommentar

Bør være store muligheter for å få gode oppdateringer og og en "bedre" TV på sikt framfor å kjøre på proprietær programvare som utvikles hos hver enkelt leverandør.

 

Bør være mulighet for å "roote" TVen og få blant annet canal digital sin opptaks tjeneste til å fungere slik man vil!

 

Er det plugin moduler på smartTVene nå om dagen slik at man kan bytte CPU på enkel måte, eller kommer TVen med ferdig innebygget smart TV cpu som er loddet fast?

 

Om det er det siste burde man jo enkelt kunne legge til kraftigere CPU er og disker og nesten få en "pc" innebygget i TV´en. Det blir sef ingen spill maskin, men plex og HTML 5nettleser for streaming av lovlig og ulovlige tjenester burde fungere!

Lenke til kommentar

 

 

 

Trist at mangfoldet forsvinner og at appenes kryssplattformstøtte forsvinner. Fra nå må man vel ha google-konto og få målrettet reklame for å få se tv på nyere tv-er.

Du jo ikke benytte deg av smartTV-funksjonene, selv om de er en del av TVen.

Nei man må jo ikke det, men man betaler jo da ekstra for en funksjon man ikke bruker.

Skulle man laget en versjon for de som ikke ville ha høyttalere, en versjon for de som ikke ville ha smart-tv-funksjoner, en for de som bare ville ha infrarød fjernkontroll og en versjon for de som bare ville ha IP fjernkontroll hadde resultatet blitt at alle de ulike utgavene ville blitt dyrere enn den ene modellen som har alt.

 

Og smartTV funksjonene er jo en ren software løsning hvor utviklingen av programvaren koster penger. Det blir litt som om Windows skulle bli billigere hvis man fikk denne uten paint, calculator og wallpapers.

 

 

 

 

 

Trist at mangfoldet forsvinner og at appenes kryssplattformstøtte forsvinner. Fra nå må man vel ha google-konto og få målrettet reklame for å få se tv på nyere tv-er.

Du jo ikke benytte deg av smartTV-funksjonene, selv om de er en del av TVen.

Nei man må jo ikke det, men man betaler jo da ekstra for en funksjon man ikke bruker.

Skulle man laget en versjon for de som ikke ville ha høyttalere, en versjon for de som ikke ville ha smart-tv-funksjoner, en for de som bare ville ha infrarød fjernkontroll og en versjon for de som bare ville ha IP fjernkontroll hadde resultatet blitt at alle de ulike utgavene ville blitt dyrere enn den ene modellen som har alt.

 

Og smartTV funksjonene er jo en ren software løsning hvor utviklingen av programvaren koster penger. Det blir litt som om Windows skulle bli billigere hvis man fikk denne uten paint, calculator og wallpapers.

 

Lag en versjon som ikke har noen av delene. En fjernkontroll for å skru monitoren av og på, samt kunne switche mellom de ulike HDMI tilkoblingene hadde vært nok. Trenger du lyd, så kan man kjøpe seg PC høyttalere til 300kr som har mye bedre lyd enn det TVen klarer å levere. Prisen burde jo bli lavere visst man fjerner alt av det ekstra dill dallet som følger en TV i dag.

Lenke til kommentar

burde man ikke sats på at man klarer seg med en enste fjernkontroll .

slik det er nå så må man ha en fjernkontroll som styrer tv ( med dens funskoner , inkludert smartt) og alt for ofte en fjernkontroll som styrer kanal valgene

 

men hvis alle sender programmene via smart tv så slipper man vel unna lisensen ?

De aller fleste TVer kommer med støtte for CA modul å da trenger man ikke en egen boks for Riks TV hvertfall.

Til min TV trenger jeg ikke fjernkontroll en gang, da jeg kan styre alt gjennom mobilen.

Lenke til kommentar

 

burde man ikke sats på at man klarer seg med en enste fjernkontroll .

slik det er nå så må man ha en fjernkontroll som styrer tv ( med dens funskoner , inkludert smartt) og alt for ofte en fjernkontroll som styrer kanal valgene

 

men hvis alle sender programmene via smart tv så slipper man vel unna lisensen ?

De aller fleste TVer kommer med støtte for CA modul å da trenger man ikke en egen boks for Riks TV hvertfall.

Til min TV trenger jeg ikke fjernkontroll en gang, da jeg kan styre alt gjennom mobilen.

 

Problemet er ikke tv produsentene men kanaltilbyderne.

Det er mist 2 selskaper som ikke støtter opplaget med CA moduler , Altibox og Get

 

for Altibox sin del krever det en ekstra nettverks kontakt for tv signalet

Lenke til kommentar

 

 

Du jo ikke benytte deg av smartTV-funksjonene, selv om de er en del av TVen.

 

 

Men du må betale for dei, når du kjøper fjernsynet.

 

 

Tja. Ikke helt sikker på det.

 

Pris styres i høy grad av flere faktorer enn komponentene ett produkt består. Det vil ikke overraske meg om etterspørsel etter TV med Smart-TV er større enn uten.

Jeg kunne tenkt meg å ikke betale for det middelmådige kameraet som følger med mobiltelefon, men i praksis lønner det seg ikke å kutte ut et så lite marked som ikke vil ha det. Samme med tv tror jeg.

 

Jeg har vondt for å tro at Smart-TV har noen særlig betydning for prisen på moderne TV'er.

Lenke til kommentar

TV-er må jo ha en eller annen form for prosessor uansett (signalbehandling, menyer, tekst-tv etc) så kostnaden er uansett innebygget. Det koster neppe mange kronene. Det som er mer bekymringsverdig er at du som Android/Google-bruker betaler på en helt annen måte: med innholdsdata om deg og din bruk av tv-en. Det er du som er produktet som selges til andre selskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sannsynligvis går det i teorien an å bruke apparatet uten å ha/logge på en google-konto, akkurat som på Androidtelefoner. Men det vil høyst sannsynlig innebære at funksjonaliteten amputeres kraftig. Ikke regn med å få se bilder og video fra minnepinne eller trådløst fra mobiltelefonen. Ikke regn med at diverse oppkoblede funksjoner som netflix, hbo, youtube fungerer uten å være pålogget en googlekonto. Kald det gjerne mild tvang. I praksis vil nok veldig få kunder ikke føye seg etter innloggingspresset.

 

Er det ikke sånn at google verdsetter økonomisk hver bruker til flere hundre kroner i året? Altså i form av rettet reklamesalg, brukerstatistikk med mer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan folk flest egentlig er hvis forretningsmodellen til Google har noen rot i virkeligheten. Er det vanlig å synes det er helt OK å bli logget mesteparten av tiden, og er det vanlig å være så påvirkelig av reklame?

Er det ikke ulovlig å holde på på den måten? Hvor er datatilsynet blitt av, er det ikke deres jobb å passe på at personvernet blir ivaretatt?

 

Reklame å sånt tror jeg ikke har påvirket meg noen gang til å kjøpe produktet. Hva i all verden skal jeg med en shampoo som inneholder vitamin A til Å :p Kommer det opp reklame om elektronikk(som jeg intresserer meg for) så tror jeg faktisk jeg aldri har kjøpt noe pga reklamen. Jeg er av typen som leser litt tester å sånt før jeg kjøper noe.

Lenke til kommentar

Det er kjempevanlig å bli påvirket av reklame. Så vanlig at bedrifter bruker millarder på milliarder på å være med på det. Det er også kjempevanlig å tro at man ikke lar seg påvirke av reklame.

 

De fleste tror at en elektrisk tannbørste fra Oral-B er bedre enn en nobrand elektrisk tannbørste de finner på Nille. Helt uten det minste hold, uten å ha lest en eneste test, helt uten at det finnes noe som helst som tilsier at de skal tro det. Og det skyldes ene og alene Oral-B's reklame på prime-time TV.

 

Og når det gjelder logging, så tenker de fleste minst mulig på det. Det er en ubehagelig tanke, og man har utgangspunktet at det er ikke noe man kan gjøre med det, man blir logget uansett, så hvor sær skal man gjøre seg.

 

"Hvor sær skal jeg gjøre meg?" Litt sånn har det vært med meg. Når verstingene fullstendig driter på forbrukerrettighetene og pisser bort passordene og kredittkortnumrene til en milliard kunder blir det en liten sak her, en kort diskusjon under saken, og kanskje 5 personer i Norge bryr seg nok til å unngå det firmaet. Da ender jeg opp med å føle meg som en liten stapeis som bare ikke har fått med meg på hvilke måter de andre firmaene er like forbrukerfiendlig.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror elektrisk tannbørste er tull. Eller - det kan godt hende det er den beste måten å pusse tennene på, men jeg tror det er av langt større betydning at man pusser tennene enn hvordan og med hva. Jeg kjøper den tannkremen jeg synes smaker best og den tannbørsten jeg liker best å bruke. Jeg er nok mest påvirkelig av reklame i den forstand at mye jeg gjør er motreaksjoner, trasshandlinger for å føle meg upåvirket. Da plager det meg litt hvis jeg ikke kan få fjernsynet jeg ønsker uten Google-teknologi. Greit nok at det sikkert vil være mulig å roote driten, men det er ikke noe alle får til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...