Gå til innhold

Er tollgrensen hevet?


Anbefalte innlegg

Fortollingstidspunktet.

Sikker? Jeg tror som nevnt over det er innførselstidspunktet, slik at man ikke skal tape/tjene på treg saksbehandling, eller spekulere i å ha ting liggende på tollager. Usikker på hjemmelen for det, riktignok, men min erfaring er at det i alle fall ikke er kjøpstidspunktet (og betalingstidspunktet er det åpenbart ikke).
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvilken kurs legges til grunn ved utregning av prisen i Norske kroner? Det bør være kjøpstidspunktet, men kan også være fortollingstidspunktet, eller tidspunktet du faktisk betaler. Noen som kan dette?

Innførselstidspunktet.

 

Hva er innførselstidspunkt? Ankomst Norge? Eller når det sendes fra selger? Evt. noe annet?

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

 

Sikker? Jeg tror som nevnt over det er innførselstidspunktet, slik at man ikke skal tape/tjene på treg saksbehandling, eller spekulere i å ha ting liggende på tollager. Usikker på hjemmelen for det, riktignok, men min erfaring er at det i alle fall ikke er kjøpstidspunktet (og betalingstidspunktet er det åpenbart ikke).

 

Hehe. Ser vi begge tok feil, men du har rettet opp i ettertid. Nei det er selvsagt innførselstidspunktet som er riktig svar. Heldigvis oppdateres kursen 1 gang i uka, slik at det er sånn halvveis mulig å følge med. Selv bruker jeg alltid å ligge 15-20 kr under grensa.

 

Dette er vel fasiten.

 

 

§ 1-7.Periodisering (1) Hvis ikke noe annet er bestemt i denne paragraf, skal toll svares etter tollsatsen som gjelder på det tidspunkt en fullstendig utfylt deklarasjon er mottatt av tollmyndighetene. (2) For vare som er frigjort før fortolling har funnet sted, skal toll svares etter tollsatsen som gjaldt da varen ble frigjort. (3) For vare som deklareres før den innføres, skal likevel toll svares etter gjeldende tollsats på innførselstidspunktet. (4) For ulovlig innført vare, skal toll svares etter tollsatsen som gjaldt på innførselstidspunktet. (5) Ved ulovlig disponering over vare som er innrømmet tollfritak etter kapittel 6, skal toll svares etter tollsatsen som gjaldt da fritaket ble innrømmet. Ved annen ulovlig disponering, skal toll svares etter tollsatsen som gjaldt da den ulovlige disponeringen tok til. Tollsatsen skal likevel ikke være lavere enn tollsatsen som ville ha kommet til anvendelse ved lovlig opptreden. (6) Departementet kan gi forskrift med utfyllende bestemmelser om periodisering etter denne paragraf.
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg alltid å ligge 15-20 kr under grensa.

 

Enig. Kan brenne seg på å legge seg helt opptil maksbeløpet, spesielt nå hvor valutaen er urolig og det f.eks. tar 3-4 uker til pakken kommer, da kan tingen ha endret seg.

 

Omregningskurs (på toll.no)

 

$1 = 7,440

 

$47 = 349,68

 

$46 = 342,24

 

Kjøper man dog noe til sistnevnte sum ($46) og NOK svekker seg ytterligere 20 øre i løpet av ukene fremover, er man plutselig over, og ender på kr. 351,44

Lenke til kommentar

 

Forutsigbarhet tilsier at kjøpstidspunktet burde vært lagt til grunn.

Det blir vanskelig pga at ting kan være kjøpt for 10-20 år siden. Reglene gjelder ikke bare netthandel, men all import.

 

Men det er jo verdien på kjøpstidspunktet som legges til grunn for mva, toll og gebyr. Da bør også valutakursen på dette tidspunktet brukes.

 

For ditt tilfelle med en vare som innføres 10-20 år etter kjøp, antar jeg at det vil gjøres en ny verdivurdering.

Lenke til kommentar
Men det er jo verdien på kjøpstidspunktet som legges til grunn for mva, toll og gebyr. Da bør også valutakursen på dette tidspunktet brukes.

 

Nei er feil, det er ankomsttidspunkt til terminal/fortollingsøyeblikket & dagsaktuell valutakurs, som også danner grunnlag for evt. mva.

 

Det er ikke innført noe nye prinsipper, slik har det vært hele tiden.

Lenke til kommentar

 

Men det er jo verdien på kjøpstidspunktet som legges til grunn for mva, toll og gebyr. Da bør også valutakursen på dette tidspunktet brukes.

Nei er feil, det er ankomsttidspunkt til terminal/fortollingsøyeblikket & dagsaktuell valutakurs, som også danner grunnlag for evt. mva.

 

Det er ikke innført noe nye prinsipper, slik har det vært hele tiden.

 

Tror du misforsto det jeg skrev ... Eller er det faktisk slik at om en vare blir satt ned i pris etter at den kjøpt, men før den er ankommet terminal, da er det den nye prisen som legges til grunn?

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Gjenstanden fortolles normalt etter den verdien som står på pakken. Om du skriver nåværende pris og legger ved dokumentasjon på det burde det være nok. Ingen trenger å vite at den kostet mer før.

 

Skriver du en større verdi på pakken enn nåværende pris er det ikke tollmyndighetenes jobb å sjekke.

 

Så her blir det litt tidsklemme: du rekker ikke å få oppdatert prisen på pakken i tide.

 

Edit: Den verdien som står på pakken konverteres selvsagt til norske kroner etter kursen på fortollingstidspunktet. Det trodde jeg vi hadde på det rene.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

Tror du misforsto det jeg skrev ... Eller er det faktisk slik at om en vare blir satt ned i pris etter at den kjøpt, men før den er ankommet terminal, da er det den nye prisen som legges til grunn?

 

 

La oss illustrere det slik, -kjøpte du en vare for $350 for 3 uker siden, så er det ikke dollarbeløpet på det tidspunktet som legges til grunn for utregning av MVA. når du får pakken til uka, men hva disse dollarene utgjør i norske kroner til neste uke. Uansett om vekslekursene går opp eller ned, er det alltid hva valutaen koster på fortollingsøyeblikket som legger til grunn.

 

Dette medfører forøvrig også, at en vare du visste kostet litt over maks på bestillingstidspunktet og du forventet gebyr og mva. på, plutselig kan havne under "sperregrensen" og bli "tollfri" hvis evt. vekslekursen går i din favør.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Mr.M, du har nok fremdeles ikke forstått problemstillingen. Se Tåkelur sitt svar.

 

Det er to problemstillinger:

 

1. Hvilken valutakurs bruker tollmyndighetene til å beregne verdien på varen (i norske kroner)? Dette er avklart tidligere i debatten, det er Tollvesenets gjeldende valutakurs på innførselstidspunktet som legges til grunn.

 

2. Hvilken verdi (i fremmed valuta) har varen ved fortolling? Etter svaret i punkt 1 er det logisk at også verdien på innførselstidspunktet legges til grunn, men det gjøres visstnok ikke. Tollvesenet forholder seg til verdien som er deklarert på pakken, det vil si verdien på kjøpstidspunktet.

 

Det er uheldig at verdi og valutakurs ikke fastsettes på samme tidspunkt.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Det er uheldig at verdi og valutakurs ikke fastsettes på samme tidspunkt.

Det skyldes jo praktiske årsaker. Det er ikke kjøpstidspunktet som gjelds, men verdien på innførselstidspunktet. I praksis blir det kjøpsverdien i eksemepelet med kjøp direkte fra nettbutikk. Men om du har kjøpt noe for 20 år siden er det den nåværende verdien som gjelder.

 

Uansett er det ikke sikkert at tollvesenet vil aksepter at produktet har en lavere verdi enn full pris selv om det selges på tilbud akkurat nå. Det at det selges billig (f.eks. når en butikk har konkurssalg) trenger ikke å bety at det faktisk er mindre verdt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

1. Hvilken valutakurs bruker tollmyndighetene til å beregne verdien på varen (i norske kroner)? Dette er avklart tidligere i debatten, det er Tollvesenets gjeldende valutakurs på innførselstidspunktet som legges til grunn.

 

Eg importerte ei vare som kom inn i landet 8/12. På skjemaet (= tolldeklarasjonen?) som følgde med fakturaen frå Postnord står datoen 14/12. Då går eg ut frå at det er fortollingstidspunktet (14/12) som gjeld, sjølv om dette var etter at eg hadde fått vara. (Det pleier forresten å følgje med eit papir der det står at vara skal liggje ubrukt i originalemballasjen til fortollinga er utført (10 dagar)). (I mitt tilfelle var desse datoane den same veka, og hadde dermed inga betydning for kva kurs som vart brukt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...