Gå til innhold

– Regjeringen dropper 500-kronersgrensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Som jeg og mange andre har sagt tidligere: Glem tollgrensa (enten la den stå på 200 kr eller fjern hele grensen), men fjern det tåpelige fortollingsgebyert!

Dette er åpenbart den beste løsningen for alle parter slik jeg klarer å se det. Jeg har skreket om dette i mange år, men det hjelper jo lite hjemme i egen stue...

 

Selvfølgelig hadde det vært det beste, men det er uhåndterlig i dag. Posten kan ikke kreve inn mva for hver blyant som krysser grensen. Da måtte man først hatt på plass en ordning for å betale mva selv over nett.

 

Klart de kan. Husk at alle pakker som kommer inn til landet skal vurderes på et eller annet grunnlag, det gjør de jo allerede i dag.

 

Å klistre på et postoppkrav, eller å sende automatisk regning i posten/DigiPost burde ikke være umulig å få til.

Lenke til kommentar

Okei, så vare + frakt må være under 200kr i dag?

 

 

http://toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/200-kronersgrensen/

 

Står veldig enkelt forklart der.

 

Problemet er hvis man sender pakker mot slutten av året, vil gamle eller nye betingelser gjelde?

Siden i Januar 2015 vil jeg tippe det snart er overgangs periode.

Uansett tror jeg dette ikke har stor betydning, med mindre om det er 199 kr i frakt lik verdi som varen.

Lenke til kommentar

Alle produktene jeg kjøper fra utlandet er produkter som ikke er tilgjengelig i Norge. Ikke på grunn av at det er produkter som ikke er lovlige, men fordi det ikke er noen som importerer. Hvor i Norge kan jeg kjøpe løse LED'er? Hva med løse RJ45 kontakter?

 

10-pack RJ45 - 49 kroner. Du kan plukke det opp hos nærmeste Clas Ohlson.

http://www.clasohlson.com/no/Modularkontakt-RJ45-(8-8),-Exibel/Pr381634000

 

Litt usikker på hva du mener med løs LED, men du finner diverse norske butikker som selger løse dioder med et enkelt søk på Google. Jeg vil dog anta at disse ligger priset over f.eks dx.com.

 

Men det finnes mange produkter som er vanskelige å få tak i i Norge, eller som selges til en langt rimeligere pris fra utlandet. Jeg får ikke få pakker fra utlandet gjennom året. Spesielt ting som kabler, diverse duppeditter, kamerautstyr osv. Kona bestiller shampoo fra England og betaler godt under halv pris av hva frisøren krever. Frakt inkludert.

Lenke til kommentar

 

 

Sånn det er nå, kan jeg kjøpe varer for kanskje 300kr, (varer 199kr, frakt 201kr) så er det bare varen man må risikere toll for? Jeg trodde det alltid var varen + frakten, altså den totale prisen det gjaldt.

I dag betaler du mva for både varen og fraktkostnadene dersom varen har verdi over 200,-. Dersom varen er verdt under 200,- betaler du ikke mva for noen av delene, selv dersom totalen er over.

 

Okei, så vare + frakt må være under 200kr i dag?

 

Nei, varen må koste under 200kr. Frakten kan koste så mye man bare vil. Men hvis varen koster over 200kr, så er det ikke bare momsen på varen man må betale, men også frakten.

Hvis det er slik at 350kr grensen er inkl. frakt, så er det en dårligere løsning enn vi har i dag. Fordi frakten ofte koster en god del og summen man da kan handle for å slippe å betale moms, vil ofte være lavere enn 200kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

350 med frakt inkludert da? :p Denne regjeringen er den mest kamelspisende og feige vi noen gang har hatt og venstresiden med AP i spissen foreslår å la oss betale skatt til norsk film når man bruker internett fordi det er jo alt man gjør der, se på norsk film. Hva skal vi med disse politikerne? Join demcracy they said, it will be fun they said... Noen ganger tror jeg vi hadde klart oss like bra med en rablende gal diktator....

Endret av Jedi Jordal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Latterlig og feigt, når den i bunn og grunn skulle vært på 1000 kr. Ikke hjelper det flere av oss som bestiller varer fra utlandet gjør det fordi varen enten ikke er tilgjengelig i Norge, eller kun finnes i varianter som er latterlig overpriset.

 

At lite konkurransedyktige næringer har blomstret opp vil takke for seg, får så være. Det er ingen naturressurs og ikke noe arvesølv vi gir bort ved at disse bortfaller. Heldigvis er det slik at vi bor i Norge og de som sutrer over at risikerer å miste jobben har alle muligheter til å finne seg en ny jobb.

 

Globaliseringen og en verdensomfattende fordeling av næringene er et faktum ikke en diskusjon. Alle som desperat prøver å motsette seg denne utviklingen er ikke annet enn gjeng med strutser som stikker hodet jorden og nekter for sin egen overflødighet. Det er ingen vesensforskjeller mellom denne omfordelingen av næringer og modernisering av industri og jordbruk. At noen få insisterer på ikke å være ineffektive og gammeldagse og bruke sigd og spader i stedet for traktorer og skurtreskere kan de pent holde for seg selv.

Lenke til kommentar

Det virker som om det å heve grensa fordi folk flest handler i utenlandske butikker etter varer som ikke er tilgjengelige i Norge er logikken til mange her.

 

Dette gir jo ikke mening. Hadde varene vært tilgjengelig i Norge hadde det vært moms på de uansett om de kosta under 200 kr.

 

Grensen burde være veldig lav eller 0 og samtidig fjerne tollbehandlingsgebyret.

Lenke til kommentar

Morna Jens!

 

Om denne 350kr grensa inkluderer frakt, er det jo nesten ingen endring.

 

Som mange sier, jeg betaler gladelig MVA, om vi kan slippe tollgebyret, eller i det minste få det ned på et akseptabelt nivå. 270kr for varer over 1000kr, og 135kr for varer under 1000kr er håpløst.

 

Om jeg bestiller noe til 1080kr må jeg da betale 270kr avgift, og 270kr moms = 50% "skatt"

 

Om jeg bestiller noe til 300kr må jeg da betale 135kr avgift, og 75kr moms = 70% "skatt"

 

Bare ved kjøp på over 3000kr begynner tollavgiften å virke "akseptabel"

Lenke til kommentar

Morna Jens!

 

Om denne 350kr grensa inkluderer frakt, er det jo nesten ingen endring.

 

Som mange sier, jeg betaler gladelig MVA, om vi kan slippe tollgebyret, eller i det minste få det ned på et akseptabelt nivå. 270kr for varer over 1000kr, og 135kr for varer under 1000kr er håpløst.

 

Om jeg bestiller noe til 1080kr må jeg da betale 270kr avgift, og 270kr moms = 50% "skatt"

 

Om jeg bestiller noe til 300kr må jeg da betale 135kr avgift, og 75kr moms = 70% "skatt"

 

Bare ved kjøp på over 3000kr begynner tollavgiften å virke "akseptabel"

Den inkluderer frakt.

 

Å se at dette punktet har vært så sentralt i forhandlingene som har skjedd de siste 2 ukene gjør meg bekymret over tiden politikerne bruker på fjasete og tullete ting. Dette i kombinasjon med AP sitt forslag om filmavgifter på bredband... :omg:

Lenke til kommentar

Grensen er meningsløs og burde fjernes helt. Den ble satt i en tid da det kostet penger å drive inn disse småbeløpene. Det gjør det ikke i dag, så da kan den fjernes helt. Moms fra første krone - enklere å forholde seg til, og vi slipper absurditeten i at den norske stat skal subsidiere handel fra utlandet.

Visst de hadde fjernet grensen helt, så hadde nok mange havnet på NAV. Norske butikker har ikke nubbesjangs til å konkurrere med utenlandske priser.

Lenke til kommentar

Jeg regner vel med at de gikk ut med 500 kroner selv om de egentlig ville gi folk en mindre sum, og fordi de visste at det ikke gikk gjennom var det et godt utgangspunkt for å bli enige om noe "midt mellom".

Jeg syns ikke ideen om 500 kroner inklusiv frakt var helt god. Frakt betalt i utlandet har en allerede betalt skatt på, og mesteparten av frakten er jo utført når pakken kommer til Norge. Skal en da også betale norsk MVA på arbeid utført utenfor Norge.

Det kan ikke kalles annet enn dobbeltbeskatning. Det kan jo sammenlignes med at en blir avkrevd MVA når en kommer hjem etter å ha tatt Taxi i syden !

 

Nå har faktisk flere av de som selger på ebay begynt å selge pakker til Norge (og andre land) inklusiv fortolling. Det vil si at de betaler MVA og eventuell toll til Norge når pakken sendes og dermed slipper en å betale gebyret på 180,- ++ Dessverre er dette mest vanlig på dyrere ting.

Sjekk nederst i info om det står "Import charges" neste gang du handler på ebay

Lenke til kommentar

Regjeringen særlig høyre er helt klart feiginger, kanskje jeg heller skal stemme venstre neste gang?

 

Men 350 kroner er jo bedre en 200 kr men spørs om dette gjelder med frakt.

 

Årsaken til at regjeringen ikke får viljen sin, er nettopp at alle datanerdene stemte Venstre da Venstre annonserte at de var imot DLD. Dermed ble Venstre så store at de nå er til bry for regjeringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg og mange andre har sagt tidligere: Glem tollgrensa (enten la den stå på 200 kr eller fjern hele grensen), men fjern det tåpelige fortollingsgebyert!

 

Sitter nok langt inne det og, all den tid Finansdepartementet hvert eneste år henter ut 100-200 millioner utbytte fra Postens overskudd, på lik linje med hva de forsyner seg av annen off.virksomheter (Statkraft, Telenor, osv.

Lenke til kommentar

Fra Dinside:

 

Slik handler du på utenlandske nettbutikker nå:

  1. Sjekk at varen koster under 200 kroner.
  2. Bestill.

Slik må du handle på utenlandske nettbutikker med den nye grensa:

  1. Sjekk at varen koster under 350 kroner.
  2. Legg varen i handlekurven og gå gjennom bestillingsprosessen for å få opp totalpris med frakt.
  3. Sjekk at dette ligger under 350 kroner.
  4. Om så er: Bestill.
  5. Om ikke: Prøv igjen.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Sånn det er nå, kan jeg kjøpe varer for kanskje 300kr, (varer 199kr, frakt 201kr) så er det bare varen man må risikere toll for? Jeg trodde det alltid var varen + frakten, altså den totale prisen det gjaldt.

I dag betaler du mva for både varen og fraktkostnadene dersom varen har verdi over 200,-. Dersom varen er verdt under 200,- betaler du ikke mva for noen av delene, selv dersom totalen er over.

Okei, så vare + frakt må være under 200kr i dag?

Nei, varen må koste under 200kr. Frakten kan koste så mye man bare vil. Men hvis varen koster over 200kr, så er det ikke bare momsen på varen man må betale, men også frakten.

Hvis det er slik at 350kr grensen er inkl. frakt, så er det en dårligere løsning enn vi har i dag. Fordi frakten ofte koster en god del og summen man da kan handle for å slippe å betale moms, vil ofte være lavere enn 200kr.

Da skjønner jeg. Takk for oppklaringen :)
Lenke til kommentar

 

Som jeg og mange andre har sagt tidligere: Glem tollgrensa (enten la den stå på 200 kr eller fjern hele grensen), men fjern det tåpelige fortollingsgebyert!

 

Sitter nok langt inne det og, all den tid Finansdepartementet hvert eneste år henter ut 100-200 millioner utbytte fra Postens overskudd, på lik linje med hva de forsyner seg av annen off.virksomheter (Statkraft, Telenor, osv.

 

 

Jeg vil tro moms på varer under 200 kroner vil klare å dra inn en grei sum penger også... Moms uavhengig av pris vil også styrke det norske markedet på varene under 200 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...