Gå til innhold

– Regjeringen dropper 500-kronersgrensen


Anbefalte innlegg

 

Grensen er meningsløs og burde fjernes helt. Den ble satt i en tid da det kostet penger å drive inn disse småbeløpene. Det gjør det ikke i dag, så da kan den fjernes helt. Moms fra første krone - enklere å forholde seg til, og vi slipper absurditeten i at den norske stat skal subsidiere handel fra utlandet.

Visst de hadde fjernet grensen helt, så hadde nok mange havnet på NAV. Norske butikker har ikke nubbesjangs til å konkurrere med utenlandske priser.

 

 

Her tror jeg du misforstår. Å fjerne grensen vil si moms fra første krone (som jeg også spesifiserer). At norske butikker ikke kan konkurrere med utenlandske priser stemmer godt, derfor er det fullstendig bak mål å videre subsidiere utenlandshandel med momsfritak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor forslår ingen å fjerne hele vernetollen? Jeg har ikke noe imot att all vare-innport blir billigere.

Snakker du om noe helt annet nå? Ostetoll?

 

Det vi snakker om her er ikke toll i den forstand, men normal mva. Dette "verner" om utlandet, ikke Norge. Det er stikk motsatt av hva for eksempel ostetoll handler om.

 

Det normale er 25% mva på varer i Norge. Noen varer har unntak med lavere/ingen mva og noen varer har toll i tillegg til mva. For eksempel tobakk og alkohol har toll. Bøker og aviser har mva-fritak. Pakker med verdi under 200/350 kr fra utlandet særbehandles altså som bøker og aviser, ikke som de fleste andre varer med standard 25% mva. Det er heller ikke snakk om toll i den forstand som tobakk og alkohol. Men mva-beregningen ved innførsel til landet kalles likevel fortolling selv om det ikke er toll, bare mva som legges til. Denne beregningen, fortollingsjobben, tas det et gebyr for. Tollgebyr. Selv om det ikke har noe med varetoll å gjøre.

Lenke til kommentar

Som jeg og mange andre har sagt tidligere: Glem tollgrensa (enten la den stå på 200 kr eller fjern hele grensen), men fjern det tåpelige fortollingsgebyert!

Helt enig! Kunne isåfall hatt en minimumsfakturering, med tanke på hvis noen bestiller noe til 3 kr fra Kina f.eks. Si at 50 kr er minimum det som belastes per pakke. Da verner man jo også om de småvarene som alle er så redde for skal få litt konkurranse. Jeg kan med glede betale 25% mva på det jeg bestiller, men ofte så er det jo ikke lønnsomt pga postens eller andre fraktselskaper sine høye kostnader med behandlingen.

Lenke til kommentar

 

Som jeg og mange andre har sagt tidligere: Glem tollgrensa (enten la den stå på 200 kr eller fjern hele grensen), men fjern det tåpelige fortollingsgebyert!

Helt enig! Kunne isåfall hatt en minimumsfakturering, med tanke på hvis noen bestiller noe til 3 kr fra Kina f.eks. Si at 50 kr er minimum det som belastes per pakke. Da verner man jo også om de småvarene som alle er så redde for skal få litt konkurranse. Jeg kan med glede betale 25% mva på det jeg bestiller, men ofte så er det jo ikke lønnsomt pga postens eller andre fraktselskaper sine høye kostnader med behandlingen.

 

Så du mener at det er helt greit å bestille noe til f.eks 10 kr , og få et gebyr på 50 kr for det ?

her du glem tde episodene der folk har betal for lite når de skulle betale regningen og så fik de et fakturagebyr ( i tillegg ) som var større en restbeløpet.

Lenke til kommentar

 

 

Grensen er meningsløs og burde fjernes helt. Den ble satt i en tid da det kostet penger å drive inn disse småbeløpene. Det gjør det ikke i dag, så da kan den fjernes helt. Moms fra første krone - enklere å forholde seg til, og vi slipper absurditeten i at den norske stat skal subsidiere handel fra utlandet.

Visst de hadde fjernet grensen helt, så hadde nok mange havnet på NAV. Norske butikker har ikke nubbesjangs til å konkurrere med utenlandske priser.

 

 

Her tror jeg du misforstår. Å fjerne grensen vil si moms fra første krone (som jeg også spesifiserer). At norske butikker ikke kan konkurrere med utenlandske priser stemmer godt, derfor er det fullstendig bak mål å videre subsidiere utenlandshandel med momsfritak.

 

Her gikk det kanskje litt fort i svingene ja :p Når jeg leste det igjen nå så ser jeg jo hva du mener.

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig hadde det vært det beste, men det er uhåndterlig i dag. Posten kan ikke kreve inn mva for hver blyant som krysser grensen. Da måtte man først hatt på plass en ordning for å betale mva selv over nett.

 

 

En slik ordning har eksistert i mange år allerede:

 

http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/fortolle-varen-selv/fortolle-selv-med-tollvesenets-fortollingslosning/

Lenke til kommentar

Egenfortollingen burde vært gebyrfri. Det er også mulig å åpne for forhåndsbetaling av mva via egenfortolling hvis de er redde for lagerkostnader. Omtrent som å sette penger inn på kontantkortet til telefonen. Sett inn 100 kr på din fortollingskonto så dekker det fortløpende de mva-pliktige forsendelsene du mottar i ditt navn til din adresse så lenge det er dekning på kontoen. 100 kr er nok til for eksempel 5 forsendelser med følgende verdi: 200 kr, 100 kr, 50 kr, 25 kr, 25 kr. (Forutsatt total fjerning av mva-fritaket). Et annet eksempel, med dagens tollgrense på 200 kr er at 100 kr er nok til å dekke en enkelt forsendelse med verdi inntil 400 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

Som jeg og mange andre har sagt tidligere: Glem tollgrensa (enten la den stå på 200 kr eller fjern hele grensen), men fjern det tåpelige fortollingsgebyert!

Helt enig! Kunne isåfall hatt en minimumsfakturering, med tanke på hvis noen bestiller noe til 3 kr fra Kina f.eks. Si at 50 kr er minimum det som belastes per pakke. Da verner man jo også om de småvarene som alle er så redde for skal få litt konkurranse. Jeg kan med glede betale 25% mva på det jeg bestiller, men ofte så er det jo ikke lønnsomt pga postens eller andre fraktselskaper sine høye kostnader med behandlingen.

 

Så du mener at det er helt greit å bestille noe til f.eks 10 kr , og få et gebyr på 50 kr for det ?

her du glem tde episodene der folk har betal for lite når de skulle betale regningen og så fik de et fakturagebyr ( i tillegg ) som var større en restbeløpet.

 

Det koster å drive fortollingsjobben. Hvis man ikke skal innføre egenfortolling og bare stole blindt på at alle er ærlige da.

Hvis man i dag bestiller noe til 230 NOK + frakt, så blir det en merkostnad på 192,50 kr. Med mva fra første krone, så vil det koster kun 57,50 kr med dagens mva-sats.

Å behandle en pakke til 5 kr og 3000 kr er jo ganske lik, så med tanke på at toll og slike avgifter er til for å beskytte landets næringsliv, så vil det da ikke lønne seg å bestille en RJ45-plugg til 5 cent, men å betale 10 kr for den på den lokale sjappa. Posten vil da også ikke tape så mye penger på alle kinapakkene de må frakte med tap.

 

Jeg er for en fjerning av grensa, men med mva fra første krone, men det blir tullete hvis du skal betale 1 kr i mva for en liten ting - gjør det ikke?

Lenke til kommentar

Ikke med forhåndsbetalt egenfortolling slik som nevnt i forrige innlegg.

 

Det er en veldig liten andel av pakkene som har så lav verdi at de mikroskopiske kostnadene for forhåndsbetalt egenfortolling vil bli større enn mva-satsen. Kostnaden for disse 5 kr-pakkene er antagelig mindre enn kostnaden ved å ha en tollgrense på for eksempel 20 kr og håndheve to ulike sett med regler alt ettersom hvilken side av grensen de havner på. Stikkprøver gjøres jo allerede i dag for tollpliktige varer så det er ikke en annen type jobb som må gjøres om man fjerner tollfritaket. Det blir bare et større antall pakker. Lesing av adressefelt, sporingsnummer på de pakkene som har det og kobling mot postens adresseregister skjer jo allerede automatisk i dag. Den maskinelle lesingen koster ikke akkurat mange øre per lest brev/pakke. Kanskje 1 øre per forsendelse er et greit overslag? Ville det kostet så fantastisk mye mer å lese deklarasjonsverdi fra den samme etiketten? Og automatisk beregne mva og trekke det fra mottakerens tollkonto, hvis mottaker har åpnet for automatisk trekk og har dekning på tollkontoen?

 

Hva tror du verdigrensen for "lønnsomhet" i tollbehandling blir med et slit system? Jeg tipper kanskje 5 kr. Hvor stor andel av pakkene som kommer inn over grensene tror du har en verdi på under 5 kr? Jeg tipper under 1%.

Lenke til kommentar

Egenfortollingen burde vært gebyrfri.

 

Egenfortollingen er gebyrfri. Fra siden jeg linka til:

 

Det koster ikke noe å bruke fortollingsløsningen. Tollvesenet krever kun inn merverdiavgift og eventuell toll for varen.

 

 

Det er også mulig å åpne for forhåndsbetaling av mva via egenfortolling hvis de er redde for lagerkostnader.

 

Tja, muligens. Jeg er ikke sikker på den tekniske bakgrunnen for det, men som det står på Tollvesenets sider, må varen ha ankommet Norge før du kan gjøre egenfortollinga:

 

 

Før du kan bruke fortollingsløsningen må du ha fått beskjed om at varene er ankommet Norge. Du trenger også et ankomst- gods- eller referansenummer fra transportøren. Dette nummeret må du fylle inn som referanse i fortollingsløsningen.

Lenke til kommentar

Ikke med forhåndsbetalt egenfortolling slik som nevnt i forrige innlegg.

 

Det er en veldig liten andel av pakkene som har så lav verdi at de mikroskopiske kostnadene for forhåndsbetalt egenfortolling vil bli større enn mva-satsen. Kostnaden for disse 5 kr-pakkene er antagelig mindre enn kostnaden ved å ha en tollgrense på for eksempel 20 kr og håndheve to ulike sett med regler alt ettersom hvilken side av grensen de havner på. Stikkprøver gjøres jo allerede i dag for tollpliktige varer så det er ikke en annen type jobb som må gjøres om man fjerner tollfritaket. Det blir bare et større antall pakker. Lesing av adressefelt, sporingsnummer på de pakkene som har det og kobling mot postens adresseregister skjer jo allerede automatisk i dag. Den maskinelle lesingen koster ikke akkurat mange øre per lest brev/pakke. Kanskje 1 øre per forsendelse er et greit overslag? Ville det kostet så fantastisk mye mer å lese deklarasjonsverdi fra den samme etiketten? Og automatisk beregne mva og trekke det fra mottakerens tollkonto, hvis mottaker har åpnet for automatisk trekk og har dekning på tollkontoen?

 

Hva tror du verdigrensen for "lønnsomhet" i tollbehandling blir med et slit system? Jeg tipper kanskje 5 kr. Hvor stor andel av pakkene som kommer inn over grensene tror du har en verdi på under 5 kr? Jeg tipper under 1%.

Det høres jo genialt ut.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor forslår ingen å fjerne hele vernetollen? Jeg har ikke noe imot att all vare-innport blir billigere.

Snakker du om noe helt annet nå? Ostetoll?

 

Det vi snakker om her er ikke toll i den forstand, men normal mva. Dette "verner" om utlandet, ikke Norge. Det er stikk motsatt av hva for eksempel ostetoll handler om.

 

Det normale er 25% mva på varer i Norge. Noen varer har unntak med lavere/ingen mva og noen varer har toll i tillegg til mva. For eksempel tobakk og alkohol har toll. Bøker og aviser har mva-fritak. Pakker med verdi under 200/350 kr fra utlandet særbehandles altså som bøker og aviser, ikke som de fleste andre varer med standard 25% mva. Det er heller ikke snakk om toll i den forstand som tobakk og alkohol. Men mva-beregningen ved innførsel til landet kalles likevel fortolling selv om det ikke er toll, bare mva som legges til. Denne beregningen, fortollingsjobben, tas det et gebyr for. Tollgebyr. Selv om det ikke har noe med varetoll å gjøre.

 

http://nn.wikipedia.org/wiki/Toll

 

Assosier med alt snakket her om å verne "norske" butikker ved å ikke øke avgiftsfritak fra Kr.200.- til 1000,-.

Og avgift er avgift er avgift eller??

 

Edit: Kanskje man skulle tenke på å verne forbrukerne etter hvert!

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Leftie: Egenfortolling er ikke gebyrfritt. Posten skal ha 135 kr for det. Tollvesenet krever riktignok 0 kr, men nå er jo ikke tollvesenet de eneste involverte.

 

Årsaken til at varen må være ankommet for å kunne egenfortolle er todelt. Det trengs en ankomstdato for å finne riktig valutakurs for å finne nøyaktig vareverdi i NOK:

1. Vareverdien i NOK trengs for å kunne vite hvilken side av 200 kr-grensen den havner på.

2. Vareverdien i NOK trengs også for å kunne beregne mva-sats på mva-pliktige varer.

 

Dermed må varen leveres til et lager, vente på kundens behandling og deretter hentes ut for å sendes videre. Levering, oppbevaring og henting koster penger. Alt dette slipper man med automatisk trekk fra forhåndsbetalt tollkonto. Punkt 1 faller bort ved å sette tollgrensen til 0 kr.

Lenke til kommentar

Leftie: Egenfortolling er ikke gebyrfritt. Posten skal ha 135 kr for det. Tollvesenet krever riktignok 0 kr, men nå er jo ikke tollvesenet de eneste involverte.

 

Årsaken til at varen må være ankommet for å kunne egenfortolle er todelt. Det trengs en ankomstdato for å finne riktig valutakurs for å finne nøyaktig vareverdi i NOK:

1. Vareverdien i NOK trengs for å kunne vite hvilken side av 200 kr-grensen den havner på.

2. Vareverdien i NOK trengs også for å kunne beregne mva-sats på mva-pliktige varer.

 

Dermed må varen leveres til et lager, vente på kundens behandling og deretter hentes ut for å sendes videre. Levering, oppbevaring og henting koster penger. Alt dette slipper man med automatisk trekk fra forhåndsbetalt tollkonto. Punkt 1 faller bort ved å sette tollgrensen til 0 kr.

 

At posten skal ha 135,- i spedisjonsgebyr, skyldes at de er speditør i den sammenhengen. Det har ingen egentlig kobling med fortolling av varer å gjøre. Jeg kan ikke se at spedisjonsjobben forsvinner bare fordi man automatiserer fortollinga.

 

Takk for øvrig info :)

Lenke til kommentar

At posten skal ha 135,- i spedisjonsgebyr, skyldes at de er speditør i den sammenhengen. Det har ingen egentlig kobling med fortolling av varer å gjøre. Jeg kan ikke se at spedisjonsjobben forsvinner bare fordi man automatiserer fortollinga.

Posten og forsåvidt alle andre postverk i verden har internasjonale avtaler om at det er avsender som betaler for frakten hele veien og at postselskaper i avsenderland tar hele inntekten til seg selv, i bytte mot at de gir gratis frakt for varer som kommer fra andre land. Det er en kraftig forenklende og avbyråkratiserende praksis som har fungert i århundrer.

 

Det er dette prinsippet som benyttes for varer både over og under tollgrensa. Posten tar altså ikke betalt for å være speditør. Tollbehandlingsgebyret er ene og alene et gebyr for jobben de gjør med tollbehandling. Utrolig nok tar de samme gebyr når mottakeren egenfortoller (gjør mye av jobben for Posten). Spedisjonsjobben får de indirekte betalt for gjennom de gjensidige import/eksport fraktavtalene, for varer både over og under grensa.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Leftie: Egenfortolling er ikke gebyrfritt. Posten skal ha 135 kr for det. Tollvesenet krever riktignok 0 kr, men nå er jo ikke tollvesenet de eneste involverte.

 

Årsaken til at varen må være ankommet for å kunne egenfortolle er todelt. Det trengs en ankomstdato for å finne riktig valutakurs for å finne nøyaktig vareverdi i NOK:

1. Vareverdien i NOK trengs for å kunne vite hvilken side av 200 kr-grensen den havner på.

2. Vareverdien i NOK trengs også for å kunne beregne mva-sats på mva-pliktige varer.

 

Dermed må varen leveres til et lager, vente på kundens behandling og deretter hentes ut for å sendes videre. Levering, oppbevaring og henting koster penger. Alt dette slipper man med automatisk trekk fra forhåndsbetalt tollkonto. Punkt 1 faller bort ved å sette tollgrensen til 0 kr.

 

At posten skal ha 135,- i spedisjonsgebyr, skyldes at de er speditør i den sammenhengen. Det har ingen egentlig kobling med fortolling av varer å gjøre. Jeg kan ikke se at spedisjonsjobben forsvinner bare fordi man automatiserer fortollinga.

 

Takk for øvrig info :)

 

 

I gamle dager kunne man som privatkunde slippe fortollingsgebyr ved å foreta moms-innbet. på forsendelsen sjøl, via innlogging på Tollvesenets TVIN løsning, men den ordningen opphørte etterhvert.

 

Man kan fortsatt "insistere" på å gjøre det selv (ref. linken du postet) men det er ingen penger å spare på det vs. om du lar Posten gjøre det på sedvanlig måte, fordi Posten krever kr. 135 for "tollagerhåndtering" okke som. Ergo er det nå meningsløst.

 

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/fortolling-motta-fra-utlandet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...