Gå til innhold

Vikeplikt i kryss med husnummerskilt


Venerable

Anbefalte innlegg

Det skiltet her viser vel bare hvilke husnummer man kan finne innover denne veien. Og har ingenting med vikeplikt å gjøre. Men ofte hvis jeg er usikker på om en vei er en skikkelig vei som man har vikeplikt for, eller om det bare er en innkjørsel. Så ser jeg tilfeldigvis et slikt skilt.

 

Kan jeg bruke det skiltet som en indikasjon på noen måte? F.eks at slike skilt aldri blir satt opp i skikkelige veier, men bare lengre innkjørsler... Eller noe slik?

 

Har prøvd å følge med på hva andre sjåfører gjør i disse kryssene, men det er veldig forskjellig... Ser ikke ut som alle andre har helt peiling heller.

 

post-38731-0-80715400-1415540373_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke noen grunn til at du ikke skal ha vikeplikt i det krysset.

 

F.eks at slike skilt aldri blir satt opp i skikkelige veier, men bare lengre innkjørsler...

Du har jo vikeplikt selv om det er en lang innkjørsel, så hvorfor skulle dette spille noen rolle?

 

Hvis det er kantstein kan du se på kantsteinen. Hvis den kurver rundt svingen har du vikeplikt, hvis den bare er nedfelt er det parkeringsplass, og du har ikke vikeplikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fartsgrensen er 50.

 

Man har da ikke vikeplikt for biler fra parkeringsplasser og fra innkjørsler til hus? Men jeg er enig at dette ser ut som en helt vanlig vei, og ikke er en innkjørsel. Er bare så rart at mange ikke stopper.

Ikke fra parkeringsplasser, nei, men den veien ser ikke ut som en parkeringsplass.

 

Jeg vil tro at hvis det står et sånt nummerskilt så har du alltid vikeplikt. For det innebærer at det er en vei som går til flere hus.

Lenke til kommentar

For å gjør dette litt enklere for trådstarter; Skiltet med husnummer på forteller deg at det blir definert som ein vei som fører til gitte husnummer.

 

Det som gjer saken her tvilende er kantlinjen. Ja, den er stiplet forbi og opphører ikkje som den burde gjort med tanke på skiltet som står.

 

Så det einaste eg prøvde å få fram tidligere, her er eit tilfelle som ikkje burde vert. Bruk sunn fornuft og ikkje sjå på kven som har rett til kva alltid.

 

Virkeligheten er ikkje så firkanta som regelverket skal ha det til på papiret, spesielt når både skilting og vegmerking går imot kvarandre (eg stoler forøvrig meir på skilt enn oppmerking om eg må velge).

 

Som eg skreiv tidligere, noken stopper pga høyreregelen, mens andre bare kjører pga kantlinjen.

 

Så min oppfordring er å bruka skallen og ikkje bare det firkanta regelverket som ikkje alltid holder mål!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge alt jeg tidligere har lært om trafikkregler har en ikke vikeplikt i denne situasjonen. Dette fordi veimerkingen ikke følger svingen inn på den nye veien og fordi veien ikke har et eget navn (kun et skilt med husnummer). MEN jeg tok nettopp førerkort for klasse BE og kjørelæreren min mente da at dette kun kunne brukes som en veiledning som ville stemme i de aller fleste situasjoner, men ikke som en absolutt regel. Hvordan man da skal kunne avgjøre hva som er en vei og hva som er en utkjørsel kunne han egentlig ikke svare på, annet enn at en må se an krysset. Jeg er nesten sikker på at han ville ment at en fikk vikeplikt her.

 

Jeg besto forøvrig oppkjøringen hvor jeg forholdt meg til min gamle lærdom, så...ja...

Endret av Sentenza
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange veier som bare fører til ett hus uten at det er innkjørsel/oppstillingsplass. Innkjørselen eller oppstillingsplassen kan begynne mye nærmere huset enn der krysset er.

 

I dette tilfellet ser det ikke ut som hverken parkeringsplass, oppstillingsplass, garasje eller innkjørsel. Da ville jeg tolket det som helt vanlig høyreregel.

 

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)

 

§ 7.Vikeplikt

 

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

 

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

 

3. Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. Kjørende som vil svinge inn over fortau har vikeplikt for gående og syklende som ferdes på fortauet.

Fører av sporvogn som vil svinge inn i veg med gangfelt, har vikeplikt for gående når fotgjengersignalet lyser grønt.

 

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

 

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd.

 

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

 

6. Om nødvendig skal kjørende som møtes, i god tid vike tilstrekkelig til høyre og kjøre sakte eller stanse. Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side.

 

0 Endret ved forskrifter 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998), 24 mai 2013 nr. 521.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Lærte av både sensor og kjørelærer at sideveien med husnummerskilt som du sikter til er å tolke som forlenga eiendomsinnkjøring/gårdsveg; m.a.o. vikeplikt fra eiendommene. Og skilt gjelder jo framfor vegoppmerking.

Kan være greit med ekstra aktsomhet siden så mange meninger er ute og flyr. Sende e-post til Vegvesenet for tydeligere merking?

Endret av Alecs
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Støtter forslaget om å kontakte vegvesenet for bedre merking. Husk også at om vinteren kan denne merkingen være umulig å se. I dette tilfellet kan jeg helle litt mot at du ikke har vikeplikt, men jeg følger en gammel regel kjørelæreren min lærte meg: "Er du usikker, vik". Det er bedre å vike en gang for mye enn en gang for lite :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...