Gå til innhold

Evolusjon vs. kreasjonisme (debatt for og imot evolusjonsteorien).


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

 

Ikke om man ikke aksepterer fakta som fakta. En løgn er å bevisst si noe man selv vet er falskt. Det er etter min oppfatning ofte ikke tilfellet blant de fleste gjengse religiøse. Selv om man såklart har løgnere, det finnes overalt.

Jeg er uenig. Man kan ikke avskrive de faktiske forhold man er blitt opplyst om, ved at man ikke akseptere det.

 

Beklager konstabel, men jeg aksepterer ikke din fakta vedr, 60km/t grense her. 

 

 

Ja, man tar feil. Men det å ta feil betyr ikke at man lyver. Selv om andre påpeker konkret hva som er feil. Løgn impliserer som jeg sier et bevisst bedrag. Og det er ikke bedragersk å ikke ha rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, jeg ser ikke like pessimistisk på det. Jeg synes det blir vel i overkant kategoriserende å bare avblåse de som er av slike oppfatninger som enten løgnere eller idioter. Jeg ser såpass lett på det som at de tar feil. Om de tar feil på grunn av idioti, eller om de egentlig ikke tar feil men fremstiller det slik på en løgnaktig måte er ikke veldig mulig for meg å si ene eller andre veien oftest. Ikke er det spesielt relevant heller.

Lenke til kommentar

 

Ikke om man ikke aksepterer fakta som fakta. En løgn er å bevisst si noe man selv vet er falskt. Det er etter min oppfatning ofte ikke tilfellet blant de fleste gjengse religiøse. Selv om man såklart har løgnere, det finnes overalt.

Jeg er uenig. Man kan ikke avskrive de faktiske forhold man er blitt opplyst om ved at man ikke akseptere det.

 

F.eks kan man jo prøve:

Beklager konstabel, men jeg aksepterer ikke din fakta vedr, 60km/t grense her. 

 

Dette blir litt som Tumps alternativ fakta, der alle kan finne på egne fakta som gjelder. 

Har man blitt opplyst om et faktum gang på gang, kan man ikke henvise til uvitenhet.

 

Teknisk sett har du jo rett, men i praksis er det nok ikke slik tror jeg. Jeg tror nok for de fleste dreier det seg ikke om "avskrive de faktiske forhold man er blitt opplyst om ved at man ikke akseptere det". Man snakker her om folk som ikke har andre verktøy i verktøykassen enn aksept. "Verifiserbart" for dem er det samme som "aksept".

Det var ikke noe 60km/t skilt. Når skiltet blir vist frem kan det ha blitt satt der etterpå. Andre tall kan ha vært på skiltet tidligere.

Til syvende og sist ber du dem bare akseptere at det er 60km/t der.

Lenke til kommentar

Jeg ville foretrekke den mest plausible forklaringen fremfor en som også krevde at en hyperavansert gud måtte oppstå av seg selv for så å skape universet som ikke helt stemmer med bibelhistorien og spesielt om man skal påstå at universet kun er 6000 år gammelt.

Om du tror at universet er 13,7 mrd. år gammelt hjelper heller ikke med tanke på at en skaper måtte bli til først.

Så hvor vitenskapelig er bibelen da?

Hvilken åpenbaringer om skaperverket ut over denne kloden har den kommet med.

At jordne henger på intet er vel knapt noe bevis for noen ting med tanke på at det er den eneste henvisningen bibelen har til jorden og dens omgivelser om vi ser bort i fra jordens fire hjørner som FE gutta klamrer seg til.

Bare ta Esekiels beskrivelse av herrens himmelvogn til sammenligning, den var godt beskrevet mens jordens, solsystemets eller galaksens form eller egenskaper er ikke beskrevet i det hele tatt.

Tengt deg om bibelen kunne ha beskrevet galaksens form slik Esekiel beskriver himmelvognen, det hadde vært spektakulært i dag, men ingenting slikt er å finne i bibelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan blir man vitenskapsmann ?

Som et minimum må du følge den vitenskaplige metode. Altså relativt likt det å være prest, brannmann eller kassadame på super'n.

Man gjør og er etter hva man driver med, og ikke minst - hvordan man gjør det.

 

bare for å si egen teori ?

Om man klarer å komme opp med en egen teori (ved å følge den vitenskaplige metode selvfølgelig) vil man bli mer kjent i miljøet, men det er jo ikke noe krav for å være vitenskapsmann.

Du kan likegjerne være en vitenskapsmann om det eneste du gjør er å teste andre vitenskapsmenns teorier (peer review), eller jobber for å videre utvikle eksisterende teorier. Sistnevnte er sikkert det mest vanlige, som når man får bedre medisiner eller slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...