Gå til innhold

Utmelding.no - meld deg ut av kirken


stormen81

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg meldte meg ut.

 

Har ikke brydd meg om dette før. Har tenkt på medlemsskapet som et bevis på et grovt overgrep som ble begått mot meg i barndommen. Egentlig burde jeg bli steinet da jeg har ansvar for at kirken har fått en del penger på grunn av mitt medlemsskap. Har dårlig samvittighet på grunn av dette.

 

Så får jeg se om jeg kan melde meg inn i noe annet da.

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er om det er en fast pott som fordeles til trossamfunn, eller om det kun er avhengig av antallet medlemmer trossamfunnet har? Hvis det er det sistnevnte så vil DNK sitt bidrag ikke endres dersom utmeldte medlemmer melder seg inn i andre trossamfunn.

 

@TS: Bra initiativ! Jeg har allerede meldt meg ut (to ganger).

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er om det er en fast pott som fordeles til trossamfunn, eller om det kun er avhengig av antallet medlemmer trossamfunnet har? Hvis det er det sistnevnte så vil DNK sitt bidrag ikke endres dersom utmeldte medlemmer melder seg inn i andre trossamfunn.

 

Den norske kirke får det den "trenger", det vil si det stortingsrepresentantene mener den trenger. Så beregnes støtte til andre trossamfunn tilsvarende etter medlemstall. Så nei, DNK får ikke mindre penger om du melder deg inn et annet sted, men ditt nye trossamfunn får mere.

 

Om mange nok melder seg ut, derimot, vil det være vanskelig å forsvare dagens overføringer til DNK.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

I det siste har det pågått en debatt på diverse nettforumer om elektronisk utmelding av statskirken.
Gang på gang på gang har det vist seg at Kirken ikke respekterer utmeldinger fra Kirken - og retroaktivt melder inn de samme personene som medlem igjen. Jeg vet; det skjedde meg også.
Parallellt med dette har det pågått en større samfunnsdebatt om innføring elektronisk utmelding av kirken. Kirken har strittet i mot, til tross for at vi allerede i 1998 fikk et sentralt elektronisk kirkeregister
Utmelding av Kirken reguleres etter Kirkelovens §3 og Forskrift om innmelding i og utmelding av Den norske kirke (FOR-2006-01-04-6).
Forskriften angir at man kan sende utmeldingen til sin lokale menighet "eller til Kirkerådet (Den norske kirkes medlemsregister). Kirkerådet skal videresende henvendelsen til kirkebokføreren på bostedet. "
Ingen steder står det noe om at kirken kan reservere seg mot elektronisk utmelding; dette er det kirken selv som hevder seg berettighet til på sine nettsider.
Men: Bare fordi kirken skriver dette, så betyr det imidlertid ikke at det er riktig eller holdbart, rent juridisk sett. Både avtalelovens bestemmelser om rimelighet i avtaleforhold og i ytterste konsekvens EMKs artikkel 9 om religionsfrihet kan tolkes i motsatt retning av riktigheten av at kirken kan nekte elektronisk utmelding. Forskriften angir riktignok at man også må undertegne utmeldingen, men forskriften er 8 år gammel - og samfunnet har endret seg mye siden dette. Det kan altså være snakk om et utdatert formkrav.
Utmelding.no
Mine damer og herrer, jeg gir dere Utmelding.no.
Utmelding.no tilbyr gratis elektronisk utmelding av kirken. Ved å fylle ut skjemaet på Utmelding.no vil vi generere en epost på dine vegne til Kirkerådet, som er ansvarlige for å effektuere din utmelding. Vi lagrer ingen informasjon på våre servere. Du kan lese mer om vår strenge personvernspolicy her.
Hva er målet med Utmelding.no?
Den norske kirke oppgir i dag å ha cirka 3,8 millioner medlemmer. Samtidig mottar den hvert år cirka 4 milliarder kroner i statlig og kommunal støtte. Det betyr at kirken mottar cirka 1.000 kr per medlem per år.
Vi som står bak Utmelding.no mener det er problematisk at Den norske kirken mottar 4 milliarder kroner i statstøtte per år, samtidig som kirken beviselig ikke er etterrettelig når det gjelder egne medlemstall - og til og med retroaktivt melder inn igjen gamle medlemmer. Dette er totalt uholdbart i en moderne rettsstat som Norge.
Vi har opprettet Utmelding.no for å lette utmeldingsprosessen av kirken – og for å gjøre kirken mer etterrettelige når det gjelder deres eget sentrale medlemsregister.

 

 

Meldte meg nettopp inn her etter en periode med større engasjement i forhold til religion, og spesielt religionsfrihet (som jeg mener også innebærer frihet fra religion). Jeg kom da over dette innlegget etter en tid da jeg har ønsket å melde meg ut av Statskirken. Jeg er både døpt og konfirmert, derav det første ritualet hadde jeg ingen makt over selv, og det andre ritualet skjedde i en mer likegyldig fase, da det var mer en slags 'følge flokken'-psykologi bak det. Jeg synes alt av slike ritualer burde stoppes, da religion eller livssyn generelt er noe som vedkommende person bør bestemme seg for fritt selv uten å ha noe tredd over hodet fra rett etter fødselen, som gir et slags pågående press videre i livet.

 

Men uansett, jeg tok meg friheten og benyttet meg av siden, da jeg fra kirkens nettsider forstod at kun papirformat var gyldig. Syntes dette var noe underlig i 2013/14, men det er vel ikke stort annet å vente fra en slik middelaldersk konstitusjon (jeg vet, zing!). Synes at det er et flott tiltak dersom det fungerer, og hvis det gjør det så vil jeg gjerne takke deg og de bak nettstedet, på egne og andre i samme situasjon sine vegner.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at bare jeg har gitt et tommel-opp poeng på den første posten. Det er et saklig og godt tiltak som fortjener ros.

 

Fikk en kopi av eposten som er sendt, så regner med at dette fungerer.

 

Var litt redd for at dette var en brilliant måte å fiske etter personnummer på. Men det virket for seriøst til å være noe sånt, så jeg tok sjansen.

Lenke til kommentar

Ja, samme her. Fikk bekreftelse med en gang og det virker veldig seriøst. Og dersom man er ute etter personnr. så ville dette vært en veldig tungvinn måte. De fleste forsikringsselskaper f.eks. spør om personnr. Det ville da bare vært å plukke opp telefonen med skjult ID og ringe rundt.

 

Uansett så tror jeg ikke at et personnr. på avveie er spesielt farlig ettersom det ikke er klassifisert som sensitiv personinfo, og skal vel egentlig bare brukes som identifisering, og ikke autorisering. Men er nok utvilsomt enkelte ting man kan finne på med det, så er nok lurt å være noe restriktiv.

Lenke til kommentar

Sender epost til det lokale kirke kontoret og spør hver eneste desember måned jeg... Så langt har jeg "bare" måtte melde meg ut to ganger... Guttungen, som altså ikke er døpt og begge foreldrene er utmeldt sto som medlem i denne hersens jukseklubben til jebus...

 

Hvor vanskelig ville det vært for dem og strøket ALLE fra disse listene fra XX dato og alle som ville være medlemmer etter den datoen kunne selv gå å søke om det? Som alle andre foreninger og lag... Isteden bedriver kirken et så utstrakt medlems juks at det får alle foretatte medlems triksinger opp til dags dato til å se ut som peanuts i forhold... Og staten sier ikke noe, de sitter bare å ser på at kirken forsyner seg grovt av stats kassa for å bedrive hokus pokus regimet sitt...

 

La de få som fremdeles vil være kristne betale for overtroen sin selv sier jeg... La de få ha kirkene (det står i norsk lov at kirkene tilfaller kristne, det har de passet på å få inn mens kirken fremdeles var gift med staten) og klarer de ikke å betale dem så får de selge dem. Sett opp religions nøytrale hus ALLE kan benytte, uten fast spikrede blonde jesuser som stirrer tomt ned på et fra et tortur instrument.. Så kan kristne plaske i sin lille andedam for egne penger og vi kan betale for byggene alle kan benytte ved eventuel navnefest, brylupp eller begravelse.

 

Kirken er stinn av penger, mener de har noe slikt som en halv milliard på bok de ikke vil bruke og derfor vil ha kommunene til å vedlike holde ignorans instutisjonene sine, noe til min glede kommunen her jeg bor fremdeles nekter å gjøre. Så den lokale kirken står å rotner på rot... ikke for det, med et belegg på 0,6% (der ti prosent av de 0,6% er skole besøk) er det jo knappest noen andre enn presten som legger merke til forfallet heller...

 

I kirkens verden er ca 75% av landets befolkning kristne, i den virkelige verden er nok tallet mye MYE lavere, ville vel gjettet på knappe 10 til 15%... Og de fleste av dem er gjerde kristne, de gidder ikke å ta noen standpunkt og er som regel medlem fordi de kanskje en dag skal bruke kirken... Så de reele tallene over de som er kristne, altså tror på galskapen kirken formidler, er nok langt under 10% også... Og dette skal vi alle betale store summer for å opprettholde? Nei så pokker, få slutt på galskapen, skill den norske kirken av med penge sekken og medlems listene de opererer med sier jeg, så de virkelige tallene kommer for dagen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Fikk en kopi av eposten som er sendt, så regner med at dette fungerer.

 

 

 

 

Det gjør det nok ikke: http://www.nrk.no/hordaland/advarer-mot-falsk-kirkeutmelding-1.11959609

 

"Spam" kaller de det visst. De ble nok fortvilet da de oppdaget at 5000 mennesker hittil har meldt seg ut (prøvd i alle fall) via denne siden, når det normale er 5-6000 utmeldinger årlig. Det viser jo hvor mange som prøver å melde seg ut av kirka, men blir stående som medlemmer selv om de prøver å melde seg ut på den ordentlige måten. De sier de bør få ta seg av medlemshåndteringen selv, men det er jo tydelig at de trenger hjelp med det.

Endret av th1nk
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg er mest skuffet eller glad. Er skuffet over at dette ikke fungerte og jeg fortsatt er medlem i en organisasjon som jeg setter langt under NAMBLA i aktelse. Men jeg har da i det minste gitt et lite bidrag til at det blir fokus på maktarrogansen til kirka.

 

Så lenge personen bak dette ikke misbruker personnummeropplysningene, så er dette en type lureri jeg kan finne meg i. Problemet er jo ikke denne aksjonen, men at kirka har gjort slike aksjoner mulige/nødvendige med sitt klebrige favntak rundt sin motvillige medlemsmasse.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde håpet at dette skulle føre til utmelding for min del. Uansett motiverer dette meg til å melde meg ut selv om jeg må ty til gamlemåten. Lurer på om det var dette som var tanken....

 

Vi får se om det kommer en ny løsning med digital signering eller noe sånt.

 

 

Beviser vertfall at ateister er akkurat like dumme og lettlurte som religiøse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...